JA HA ARRIBAT EL GREC
El Grec és el festival d’arts escèniques per excel·lència de Barcelona. Aquest any arriba carregat perquè suma obres que estava previst estrenar l’any passat (però que la falta d’assaigs ho va fer impossible) amb les que es preveuen dins de la celebració dedicada a Àfrica. Fora del Grec, La Perla29 segueix convidant a una celebració particular: un idil·li de la companyia amb Eduardo de Filippo. Moltes novetats i ambicioses que, sortosament, tindran segones oportunitats, més enllà d’aquestes estrenes, amb gires i posteriors temporades estables.
Autoria: Josep Maria Miró Direcció: Lautaro Perotti
Lloc i dia: Sala Flyhard, 14 de juny (fins al 30 de juliol)L’HABITACIÓ BLANCA
L’acció té aire de teatre de l’absurd, de lectura fantasiosa (com una sèrie de ciència-ficció), sense abandonar cap element de referent teatral. Les tres trobades es van explicant amb fragmentacions. Amb un codi senzill. L’interès va augmentant amb l’ombra dolorosa de la consciència mal guarida que tant imprimeix Miró als seus treballs. Després de l’ambiciosa Temps salvatge al TNC, ara desembarca amb aquesta peça d’orfebreria a la Flyhard. El treball actoral té una pàtina nova, hi ha una veritat en aquest món fantàstic que ensenya quina ha estat l’aportació de Lautaro Perotti a la direcció. Coneixem el treball Francesca Piñón, Albert Prat, Paula Blanco i Marc Rodríguez. En aquest no espai aconsegueixen flotar per sobre de la veritat quotidiana. Exposar-se només parcialment, per protegir-se de les seves vulnerabilitats, del que els personatges saben que no en poden estar orgullosos. La senyoreta Mercè els mira amb aquell somriure que desarma i els fa entendre que les trobades no són casuals que, sense saber-ho, potser amb les seves renúncies van perjudicar terceres persones que ara se’ls apareixen (no, com a venjança, si no com a actitud responsable per corregir l’oblit i integrar al relat els egoismes infantils). Pumuki és un follet que els exhorta a ser millors, per accedir (potser) a una felicitat responsable.
Autoria i direcció: Jordi Prat i Coll
Lloc i dia: Atrium, 17 de juny (fins al 18 de juliol)M’HAURIEU DE PAGAR
En aquesta trilogia de monòlegs, servits d’un sol cop posa una pàtina de color diferent a cada peça. Àurea Márquez arrenca amb el personatge més empàtic, acostumat a tractar amb gent a qui interessa l’art i que procura estalviar-se pagar el guia. Retalls que, Prat i Coll li agrada imaginar-se a partir de l’observació en exposicions pel Caixafòrum (sembla intuir-se).El personatge més fosc és el del noi (interpretat per Carles Roig i Cesc Cuéllar, depenent de les sessions) que, arribat del poble a la capital, estrena la llibertat en una discoteca que marcarà posteriorment, una feina especial, sòrdida, carregada de pulsions i que explora en el món més íntim de l’individu. Entrega el cos a vetllades prohibides però exigeix cobrar-ne el servei per avançat i que no s’infringeixi la norma de la distància.És una fredor que glaça l’ànima i envigoreix la bèstia. Albert Pérez planteja un final que obre una espurna de llum. Des de la frustració del músic, plany per retornar a la infància amb una mare que l’havia estimat massa poc, aparentment, però a qui necessita. L’obra reuneix les tres soledats i, en part, les amanyaga, les serveix per a un públic que queda atrapat per cada passatge: s’hi pot veure reflectit en cada peça i alhora provoca un cert rebuig, com allò de descobrir-se que el reflex del mirall no és tan amable com s’esperava. Prat i Coll destil·la els personatges i en deixa una essència que permet emparentar-los però que, sobretot, li interessa ensenyar com cadascú, des del seu món interior se sent desolat.
Autoria: Àngel Guimerà Direcció: Marc Vilavella
Lloc i dia: Teatre Condal, 25 de juny (fins al 4 de juliol). Hi ha prevista temporada al 2022
LA FILLA DEL MAR
La producció és valenta i honesta. Perquè construeix un musical des de la narració, trencant això sí, l’ordre cronològic, posant la música a escena que ressona com la remor del mar en quasi tot l’espectacle. I jugant a la metateatralitat quan es narren els fets a l’hora de cobrar la setmanada (i que es descobreixen les baixeses morals i els secrets d’amors perduts). Probablement, una de les majors dificultats que es trobarà en aquestes primeres funcions amb públic del Grec és que l’animalitat de l’Àgata l’allunya de ser prou empàtica amb els espectadors. Sense estimar la seva fragilitat, només veient la seva reacció a les demandes del poble, es pot acabar abraçant les raons dels pescadors que traginen sense heroïcitat les seves vides anònimes i insignificants. Sense l’empatia de l’Àgata, l’èpica s’ensorra, com un castell a la platja. Un dels encerts de l’espectacle, pensat per a mitjà format però amb trets de teatre de proximitat, és que els mateixos actors toquin els instruments, acompanyats de Marc Sambola (compositor i director musical que figura com un pescador desvagat més, sempre amb la guitarra pel port). L’espai escènic simbòlic té la sorpresa suficient i la versatilitat que demana la posada en escena. Com era d’esperar, la tragèdia final demana un cop d’efecte, que commou. La peça té la vista de mantenir un cert diàleg amb les tragèdies rurals que Àngel Guimerà ja va escriure a Terra baixa i Maria Rosa, amb una situació similar. També l’arribada de l’Àgata com si fos una persona estranya pot lligar amb el Sol solet del mateix autor. La filla del mar combrega més amb el to íntim de Maremar que amb l’espectacularitat de Mar i Cel.
Autoria: Eduardo de Filippo Direcció: Oriol Broggi
Lloc i dia: Biblioteca de Catalunya, 26 de juny (fins al 31 de juliol)FILUMENA MARTURANO
Autoria: Mathias Enard
CARRER ROBADORS
El repartiment d’intèrprets és divers. Guillem Balart interpreta el paper de Lakhdar, el protagonista. La resta del repartiment (destaquen Moha Amazian com l’amic que va enfosquint el caràcter i Elisabeth Casanovas com a Judith, la noia que li dona motius per sortir de Tànger i arribar a Barcelona) es va desdoblant. Els actors àrabs interpreten bona part dels papers que corresponen a les mesquites i el veïnat en barris marginals, però també el d’infermer en un hospital públic de Barcelona. L’aposta de Manrique és destacar l’empenta juvenil de Lakhdar, més que no pas el seu carnet d’identitat. Com el mateix personatge expressa en l’obra, ell és fruit de les experiències que ha viscut no pas d’on va néixer o de qui van ser els seus pares.L’obra parteix de la voluntat de donar veu als joves migrants que arriben desemparats a Barcelona, on proven de sobreviure. Però no es basa en el bonisme, perquè té un relat complex, ple de contradiccions, que només Lakhdar, l’heroi, sap llegir amb ètica. La mateixa ètica que el porta a la tragèdia personal. No és el cas de Bassam, per exemple, que queda atrapat per una mirada a la religió frustrant, venjativa, que no allibera ni construeix. La peça té un relat d’història petita a la qual li anirà millor el Romea, perquè l’amfiteatre del Grec és un espai que domina encara que se’l tapi. La complexitat per poder dialogar amb l’espai (so, llum, espai escènic) i sortir-ne victoriós demana una part molt més visual, espectacular, com l’A tocar! de l’any passat que, efectivament, a Carrers Robadors li va a la contra. Tanmateix, signen un muntatge coral i honest.