Teatre

Ballar d’amagatotis

‘Billy Elliot’ ocuparà el Teatre Victòria aquesta temporada. Tot i que la producció ja ha fet estada a Madrid, té un repartiment nou per a les funcions al Paral·lel. Més de 300 artistes es van presentar al càsting

EN CATALÀ?
El musical es representa en castellà, tot i que hagin fet un càsting nou
específicament
per a Barcelona
CANTERA
Des del març del 2019, els més joves de la producció aprenen veu i ballet clàssic amb Coco Comin

Billy Elliot és un somni i alhora un mal­son per als pro­duc­tors. És un somni perquè l’obra, amb música d’Elton John, tras­llada l’argu­ment de la mítica pel·lícula (rodada el 2000) a una peça que acon­se­gueix incloure cançó al drama rural i al con­flicte social i fami­liar. Es tracta d’un mun­tatge en què la dansa del fill petit és el leit­mo­tiv. I és un mal­son perquè és impres­cin­di­ble comp­tar amb un repar­ti­ment amplíssim de joves balla­rins per poder assu­mir el repte de man­te­nir un nom­bre mínim de fun­ci­ons garan­tint els des­can­sos als menors d’edat. Des del març del 2019, els actors i balla­rins han estat assa­jant a l’escola Billy Elliot que ha impar­tit la coreògrafa Coco Comin a Bar­ce­lona. En prin­cipi, espe­ra­ven estre­nar la tar­dor del 2020, però la covid els va endar­re­rir els plans tot un any. Ara, ja pre­pa­ren la gala defi­ni­tiva, que serà a par­tir del 9 d’octu­bre al Tea­tre Victòria. Aquells balls d’ama­gat al lavabo d’una caseta humil de miners irlan­de­sos es repli­ca­ran espec­ta­cu­lar­ment en un dels esce­na­ris amb més afo­ra­ment de Bar­ce­lona (1.150 buta­ques).

Aquest títol va atra­par 750.000 espec­ta­dors al Tea­tro Alcalá de Madrid, la mei­tat de fora de la capi­tal de l’Estat espa­nyol, durant tres tem­po­ra­des. Va ser, doncs, un dels títols de reclam de la car­te­llera de la Gran Via madri­le­nya. Aquesta mateixa aspi­ració tenen a Bar­ce­lona amb el públic català. Per això, ja adver­tei­xen que el Victòria serà l’única plaça on es podrà veure aquest mun­tatge. I només aquesta tem­po­rada 2021/22. Per la seva pro­xi­mi­tat amb el públic fami­liar (el pro­ta­go­nista és un nen), també s’habi­li­tarà una sessió mati­nal, a les 12 del mig­dia. És un for­mat que ja han pro­vat altres tipus d’espec­ta­cle, com a fórmula per faci­li­tar nous hora­ris al públic durant la pandèmia que evi­tes­sin els tocs de queda noc­turns, un cop res­ta­blerta l’ober­tura dels tea­tres amb un afo­ra­ment del 50 o el 70%.

El repte prin­ci­pal del musi­cal és tenir prou càsting per anar reno­vant la cana­lla que dona vida als per­so­nat­ges infan­tils i garan­tir que tenen una for­mació mínima per poder assu­mir les clas­ses de ballet a la pista coberta del poble o a la pres­ti­gi­osa acadèmia anglesa. Som Pro­duce té inte­grada una escola per poder dis­po­sar de nous pro­fes­si­o­nals per als seus mun­tat­ges. En aquest cas, es va obrir un grup específica­ment a Bar­ce­lona, l’Escola Billy Elliot, que ha diri­git Coco Comin i que ha com­ple­tat for­mació de ballet clàssic, claqué, inter­pre­tació, veu, clown i acrobàcia. De fet, la coreògrafa també ha estat durant dècades com­bi­nant el tre­ball pedagògic amb l’artístic i pro­mo­vent molts dels seus alum­nes en els seus espec­ta­cles. La covid ha obli­gat a allar­gar tot un any aques­tes clas­ses. El mes de juny pas­sat, en la pre­sen­tació a la premsa, sei­xanta alum­nes (que es van doblant en les fun­ci­ons pro­fes­si­o­nals) van ser con­vi­dats al mateix Tea­tre Victòria.

Segons remarca el comu­ni­cat de premsa, Billy Elliot, amb música d’Elton John i lle­tres de Lee Hall, narra la història de superació per­so­nal del jove Billy, mera­ve­llat pel ballet, i és un dels grans musi­cals del nos­tre temps, amb un rècord històric en els Pre­mis Bro­adway World el 2017, l’any de la seva estrena, amb 12 guar­dons –inclo­ent-hi el de millor musi­cal i sent número 1 de la crítica tea­tral durant vint-i-sis set­ma­nes con­se­cu­ti­ves–. A més, més enllà dels seus atri­buts com a gran espec­ta­cle inter­na­ci­o­nal, els valors que pre­senta la trama cons­ti­tu­ei­xen una autèntica lliçó de vida i han con­tribuït a la cre­ació de nous espec­ta­dors joves.

Som Pro­duce, l’empresa de referència en musi­cals a l’Estat espa­nyol, ven fins a 1 milió d’entra­des l’any per als seus espec­ta­cles. Dis­posa, de fet, de qua­tre grans tea­tres a Madrid, amb un afo­ra­ment de 4.700 loca­li­tats. Billy Elliot ja es va estre­nar fa uns anys a la capi­tal espa­nyola i, des de sem­pre, hi havia la intenció de tras­lla­dar la pro­ducció a Bar­ce­lona. En rea­li­tat, explica Mar­cos Cámara de Som Pro­duce, tota la pro­ducció és nova a Bar­ce­lona. I si no hi ha pre­vista gira és perquè seria impos­si­ble cobrir les des­pe­ses de des­plaçament. Per això, la tem­po­rada al Victòria és l’única opor­tu­ni­tat per veure’l a Cata­lu­nya.

L’aven­tura de tirar enda­vant el repte d’un Billy Elliot en cas­tellà es remunta a fa vuit anys, quan van acon­se­guir interes­sar els pro­duc­tors inter­na­ci­o­nals per fer-ne una versió a Madrid. Després de l’èxit, van plan­te­jar l’aven­tura de Bar­ce­lona. Van acon­se­guir la con­fiança de l’exhi­bi­dor. Des del juny del 2019, el Victòria és, ofi­ci­al­ment, del Mago Pop, tot i que l’anunci ja s’havia fet el març ante­rior. Per a Mar­cos Cámara, és impres­cin­di­ble garan­tir tem­po­ra­des sen­ce­res per poder aco­llir grans pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals, ja que “d’una altra manera és impos­si­ble amor­tit­zar els cos­tos de pro­ducció”. Acon­se­guir la con­fiança entre pro­duc­tor i exhi­bi­dor “és una de les claus”, referma Cámara. Arren­car de nou tota la pro­ducció d’actors podria haver permès afron­tar una pro­ducció en català, però per a això calia afe­gir-hi els cos­tos de tra­ducció i rea­dap­tació musi­cal. Fins ara, totes les pro­duc­to­res de l’Estat espa­nyol han evi­tat fer tra­duc­ci­ons perquè ente­nen, a més, que amb el cas­tellà poden sumar més espec­ta­dors que no pas amb el català. De tota manera, la força del musi­cal no es troba tant en el con­flicte lingüístic (tot i que hi ha una certa con­fron­tació entre Irlanda i la Gran Bre­ta­nya), sinó en la per­se­ve­rança d’un nen que balla d’ama­gat.

El qüestionari

Musical o espectacle amb cançons?

Musical.

Quants actors hi intervenen?

135 (entre nens i adults).

Hi ha música en directe?

Sí, l’orquestra està formada per deu músics.

Heu fet càsting?

Sí; s’hi van presentar uns 300 candidats.

Heu tingut en compte la paritat de gènere?

No.

Quan fareu temporada?

A partir del 9 d’octubre

On fareu temporada?

Al Teatre Victòria.

Fareu gira?

És una producció nova a Barcelona i no es farà gira.

Quan vau pactar la sala a Barcelona?

Fa uns vint-i-quatre mesos. L’estrena es va haver d’endarrerir un any per culpa de la covid.

On assageu?

Des del març del 2019, a l’Escola Billy Elliot que dirigeix la coreògrafa Coco Comin.

Editareu disc? Fareu marxandatge?

No.

Gegants dels musicals

Barcelona va ser la seu dels musicals del sud dels Pirineus durant molts anys. Ho reconeixen tots els productors que avui es desplacen de Madrid. Quan el gènere es va desplegar en la indústria cultural, els teatres de la Gran Via van desbancar el Paral·lel i els Novedades, Principal i Tívoli de Barcelona. Les franquícies van venir de Stage Entertainment. Tot i prèvies anteriors, va ser amb Mamma mia!, al BTM (novembre del 2007), que van veure que es podia fer forat. (La seva presentació formal va ser el setembre del 2007 amb Cabaret a l’Apolo). Stage va aconseguir fer una estrena absoluta, Sister Act (2014), però la crisi els va retallar l’ambició. Ara, Som Produce i el grup Smedia (que té l’explotació de l’Apolo) són els que capitalitzen el potencial de la Gran Via a Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.