Articles

L’exili a l’ombra

Les dones han quedat sovint en el segon pla de la història, i l’exili republicà n’és un exemple, amb centenars de protagonistes femenines ara recuperades en un diccionari editat a Mèxic

OBLIT
La historiografia ha silenciat durant anys centenars de dones exiliades
TROBAR FEINA
La formació superior no sempre va facilitar a les dones la reinserció laboral a Mèxic
INTEL·LECTUAL I DONA
Les dificultats dels intel·lectuals catalans per trobar feina van ser enormes. En el cas d’elles, encara més

La fi de la Guerra Civil (1936-1939) va abo­car més enllà de la fron­tera amb França gai­rebé mig milió de per­so­nes àvides de refugi polític imme­diat i de pers­pec­ti­ves de futur allu­nya­des de les seves llars i dels seus cer­cles habi­tu­als de soci­a­bi­li­tat i feina. Algu­nes dese­nes de milers d’aquests ciu­ta­dans aban­do­nats a la seva sort per la fúria tota­litària del fran­quisme, i pocs mesos més tard pel corró nazi, van deci­dir sal­tar a l’altre cos­tat de l’oceà Atlàntic. Van tre­pit­jar terra a les cos­tes del cen­tre i el sud d’Amèrica amb l’objec­tiu de començar una nova vida.

Entre els països que els van aco­llir cal des­ta­car Mèxic amb espe­cial èmfasi. El govern del gene­ral Lázaro Cárde­nas va ser, sens dubte, el més dili­gent a l’hora d’obrir la mà als expa­tri­ats repu­bli­cans. La majo­ria de les fonts estan d’acord a xifrar en 20.000 els repu­bli­cans espa­nyols exi­li­ats a Mèxic. Conèixer-ne el nom­bre exacte és una tasca encara per cul­mi­nar. En el cas dels repu­bli­cans cata­lans, l’estudi més exhaus­tiu dut a terme fins ara al país cen­tre­a­me­ricà és el Segundo dic­ci­o­na­rio de los cata­la­nes de México, una actu­a­lit­zació publi­cada pel Col·legio de Jalisco, en col·labo­ració amb l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans (IEC), de l’extra­or­di­nari tre­ball rea­lit­zat per José Bru i Josep Maria Murià Romaní a la fi dels anys noranta del segle pas­sat.

L’obra des­borda cro­nològica­ment l’exili poste­rior a la Guerra Civil, ja que inclou tots els cata­lans loca­lit­zats que hi van arri­bar per dife­rents moti­va­ci­ons des de la fun­dació de Mèxic fins a l’últim quart del segle XX. En aquesta segona edició, el Dic­ci­o­na­rio recull 2.637 entra­des. La diàspora repu­bli­cana, amb el 70% dels noms, cons­ti­tu­eix sense cap dubte el gruix dels noms refe­ren­ci­ats.

incor­po­rar les dones

Pere Cal­ders, Tísner, Jaume Aigua­der, Víctor Alba, Artur Bladé Desum­vila, Agustí Bar­tra, Josep Car­ner, Joan Como­rera, Josep Pous i Pagès, Josep Bar­tolí, Anton Maria Sbert, Vicenç Riera Llorca i Joan Sales són alguns dels grans noms de la intel·lec­tu­a­li­tat i la política cata­lana exi­li­ats a Mèxic. Dar­rere d’aquests noms llu­mi­no­sos n’hi ha d’altres menys cone­guts. I, encara més ocults, hi ha noms de dones. Algu­nes que no neces­si­ten pre­sen­tació, com Maria Dolors Bar­galló, i Anna M. Murià. Tan­ma­teix, en aquest col·lec­tiu humà hi havia cen­te­nars de dones que durant llargs anys la his­to­ri­o­gra­fia ha silen­ciat o que, sim­ple­ment, ha iden­ti­fi­cat com a acom­pa­nyants d’uns homes el pro­ta­go­nisme dels quals, sense ser de cap manera imme­res­cut, sí que sem­blava des­pro­por­ci­o­nat res­pecte al de les seves com­pa­nyes de fati­gues. En aquesta segona edició s’incor­po­ren les bio­gra­fies de 690 dones, 620 d’elles arri­ba­des a Mèxic entre el 1939 i el 1950. Aquesta xifra mul­ti­plica per 3,5 el nom­bre de bio­gra­fi­a­des res­pecte a les 175 de la pri­mera edició.

Cal asse­nya­lar la diferència de pro­fun­di­tat i d’extensió que pre­sen­ten les entra­des entre si. En alguns casos es recu­llen bio­gra­fies de figu­res ben cone­gu­des, en d’altres les apor­ta­ci­ons són grans i, en un bon nom­bre de casos, el Dic­ci­o­na­rio obre la porta al conei­xe­ment de noves figu­res amb tra­jectòries única­ment esbos­sa­des. En qual­se­vol cas, l’estudi per­met recom­pon­dre el mapa de l’exili femení repu­blicà català en ter­res mexi­ca­nes, alhora que enqua­drar apro­pi­a­da­ment i defi­nir amb més detall la foto­gra­fia gene­ral de l’exili al país asteca.

una gene­ració escapçada

Començant a cons­truir el per­fil per l’edat de les bio­gra­fi­a­des, a la llum de les dades reco­lli­des cal des­ta­car que resulta més que evi­dent que l’exili del 1939 va supo­sar un incon­tes­ta­ble cop de des­tral gene­ra­ci­o­nal. Entre les dones iden­ti­fi­ca­des hi ha un ven­tall de dates de nai­xe­ment que abasta sis dècades, comença el 1869 i acaba el 1939. No obs­tant això, el grup d’edat més nombrós el cons­ti­tu­ei­xen les dones adul­tes menors de 40 anys quan va aca­bar la guerra.

Més de la mei­tat de les exi­li­a­des repu­bli­ca­nes cata­la­nes que arri­ben a Mèxic (340) tenien entre 17 i 40 anys quan va aca­bar la guerra. És a dir, van néixer entre el 1899 i el 1922. Una gene­ració de dones en el pic de l’edat fèrtil no tant per a la mater­ni­tat, que també, sinó sobre­tot en un moment de la vida clau per a la con­so­li­dació de les acti­vi­tats públi­ques i pro­fes­si­o­nals. No cons­ti­tu­ei­xen un grup uni­forme perquè les seves històries són un reflex viu i variat de la diver­si­tat de l’exili, on van cabre des de dones que van seguir solidària­ment els seus marits, fins a d’altres des­ta­ca­des en diver­sos àmbits pro­fes­si­o­nals, a les quals les seves acti­vi­tats públi­ques van obli­gar a dei­xar el seu país.

DONES TRE­BA­LLA­DO­RES

L’ela­bo­ració d’un retrat pro­fes­si­o­nal de gènere no ha estat fàcil, ja que en mol­tes oca­si­ons les fit­xes d’entrada al país no fan menció a la seva ocu­pació o ofici o s’amaga sota a la deno­mi­nació de mes­tressa de casa. Seguint el ras­tre docu­men­tal i biogràfic més enllà d’aquesta font, s’han pogut esta­blir els per­fils pro­fes­si­o­nals de poc més de la mei­tat (263), que dibui­xen un grup hete­ro­geni en què con­flu­ei­xen modis­tes i cosi­do­res, mecanògra­fes i admi­nis­tra­ti­ves, obre­res tèxtils i indus­tri­als, escrip­to­res, peri­o­dis­tes, mes­tres, infer­me­res, met­ges­ses, far­macèuti­ques, dibui­xants i actrius. Són mol­tes les que en la seva decla­ració asse­nya­len més d’una pro­fessió i mol­tes més les que les arri­ben a exer­cir en els seus anys d’exili.

Habi­tu­al­ment al cos­tat de la seva pro­fessió prin­ci­pal hi figura la con­dició de modista o cos­tu­rera, ja que era una habi­li­tat per a la qual totes les dones, fos quin fos el nivell d’estu­dis, esta­ven for­ma­des i en la qual tro­ba­ran, com veu­rem, una impor­tant font d’ocu­pació. Cal recor­dar que, tot i la volun­tat moder­nit­za­dora de la Segona República, Cata­lu­nya seguia sent una soci­e­tat patri­ar­cal on a la dona se li reser­vava un paper sub­or­di­nat al de l’home. En la seva edu­cació seguia pre­va­lent l’entre­na­ment per a aque­lles habi­li­tats que eren con­si­de­ra­des pròpies del seu gènere, i la cos­tura, sense cap mena de dubte, era una de les prin­ci­pals. No ha de sor­pren­dre, per tant, que apro­xi­ma­da­ment un terç de les exi­li­a­des es decla­rin cosi­do­res, fins a con­ver­tir aquest col·lec­tiu en el prin­ci­pal en l’àmbit pro­fes­si­o­nal. En el nombrós grup de tre­ba­lla­do­res de la con­fecció (81) reu­nim ofi­cis diver­sos: modis­tes, sas­tres­ses, cosi­do­res, bro­da­do­res i pro­fes­so­res de tall i con­fecció. A més, incloem les operàries de la indústria tèxtil (32), un sec­tor de l’acti­vi­tat indus­trial de llarga tra­dició a Cata­lu­nya.

La cos­tura al domi­cili per a petits comerços i grans magat­zems per­met a un bon nom­bre d’exi­li­a­des acce­dir al mer­cat labo­ral, una situ­ació nova per a la majo­ria. Sens dubte, aquest serà un dels can­vis més impor­tants que suposa l’exili en la vida per­so­nal i fami­liar de les dones. Una entrada tole­rada al món labo­ral fruit de la precària situ­ació econòmica dels pri­mers anys d’exili, que impe­dia als caps de família assu­mir el seu paper d’únic sub­mi­nis­tra­dor. En aquest con­text, el tre­ball de les dones serà ben rebut, però sem­pre vist com una cosa tem­po­ral i com­ple­mentària a la feina del marit, tot i que el sou de la dona sigui l’únic ingrés de la uni­tat fami­liar. A més, en aquests anys (coin­ci­dint amb la indus­tri­a­lit­zació del país i la crisi de sub­mi­nis­tra­ments deri­vada de la Segona Guerra Mun­dial), la indústria de la con­fecció a Mèxic expe­ri­menta un gran crei­xe­ment i, per tant, una ele­vada demanda de mà d’obra espe­ci­a­lit­zada, situ­ació que apro­fi­ten les exi­li­a­des per cosir a casa indi­vi­du­al­ment o esta­blir petits tallers.

Pot sem­blar que el nivell insu­fi­ci­ent de for­mació és el que aboca les dones repu­bli­ca­nes als tre­balls de con­fecció, majo­ritària­ment als seus domi­ci­lis i en unes con­di­ci­ons labo­rals deplo­ra­bles, amb llar­gues jor­na­des i petits guanys. No és així. Les dones amb estu­dis mit­jans i supe­ri­ors (mes­tres, pro­fes­so­res, fun­cionàries, escrip­to­res, peri­o­dis­tes, juris­tes, artis­tes, etc.) que havien exer­cit les seves pro­fes­si­ons a Cata­lu­nya, difícil­ment poden exer­cir ple­na­ment a Mèxic i mol­tes també recor­ren a la cos­tura a domi­cili o cre­ant tallers pro­pis. És el cas, per exem­ple, de Dolors Bosch i de Teresa Domingo, amb­dues fun­cionàries. La pri­mera, Dolors Bosch i Toldrà (Bar­ce­lona, 1911 - Ciu­tat de Mèxic, 1992), for­mada com a admi­nis­tra­tiva a l’Ins­ti­tut de Cul­tura i Bibli­o­teca Popu­lar per a la Dona i mili­tant al Bloc Obrer i Cam­pe­rol (BOC) i al Par­tit Obrer d’Uni­fi­cació Mar­xista (POUM), havia tre­ba­llat a l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. A la seva arri­bada a Mèxic, el 1940, tre­ba­lla en una lli­bre­ria i poc després crea a Ciu­tat de Mèxic un esta­bli­ment de llen­ce­ria que man­tindrà fins al final de la seva vida.

Per la seva banda, Teresa Domingo i Bon­joch (Bar­ce­lona, 1920 - Mèxic, 2006), fun­cionària de la Gene­ra­li­tat, amb res­pon­sa­bi­li­tats en la Secre­ta­ria de la Pre­sidència durant la Guerra Civil, a la seva arri­bada a Mèxic, el 1942, es declara pro­fes­sora de tall i poc després sol·licita un préstec per esta­blir un taller de con­fecció. Els dos casos pre­sen­tats ens intro­du­ei­xen una altra feina remu­ne­rada lli­gada a la con­fecció, els tallers i comerços pro­pis. Apro­fi­tant la demanda i els préstecs con­ce­dits per les orga­nit­za­ci­ons repu­bli­ca­nes a l’exili, no són poques les dones que al cos­tat d’altres mem­bres de la família o con­trac­tant altres dones, creen tallers de con­fecció.

Als antípodes de Teresa Domingo i Dolors Bosch, hi ha Maria Antònia Frei­xes i Jover (Bar­ce­lona, 1915 - Nau­cal­pan, 2006), també fun­cionària del govern català, titu­lada perit mer­can­til, i secretària del con­se­ller de la Gene­ra­li­tat Antoni Maria Sbert. A diferència de les seves com­pa­nyes, a Mèxic tre­ba­llarà vint anys a la com­pa­nyia d’asse­gu­ran­ces La Lati­no­a­me­ri­cana Segu­ros, a Ciu­tat de Mèxic. També van tenir llar­gues car­re­res pro­fes­si­o­nals Maria Josep Cho­pi­tea (-), que a la seva arri­bada el 1939 es declara mecanògrafa i taquígrafa, tot i que aviat desen­vo­lupa una impor­tant car­rera literària, par­ti­cipa fins i tot en la fun­dació de l’Asso­ci­ació d’Escrip­tors de Mèxic (1964) i ho cul­mina amb la fun­dació de l’Edi­to­rial Premià. Un altre cas és el d’Hermínia Ramon i Lligé (Bar­ce­lona, 1907 - Ciu­tat de Mèxic, 1992), que a la seva arri­bada a Mèxic con­ti­nua els estu­dis mer­can­tils cur­sats a Bar­ce­lona amb l’ingrés el 1942 a l’Escola Naci­o­nal d’Eco­no­mia de la Uni­ver­si­tat Naci­o­nal Autònoma de Mèxic. Tre­ba­llarà en la Secre­ta­ria d’Hisenda i, poste­ri­or­ment, al Banc Naci­o­nal de Mèxic fins a la jubi­lació.

DONES A L’OFI­CINA

El grup de les ofi­ci­nis­tes cons­ti­tu­eix un con­glo­me­rat en què con­vi­uen pro­fes­si­o­nals diver­ses, des de mecanògra­fes, admi­nis­tra­ti­ves i tele­fo­nis­tes fins a comp­ta­bles, algu­nes titu­la­des peri­tes mer­can­tils a l’Escola d’Alts Estu­dis mer­can­tils de Bar­ce­lona. En total són 37 dones que repre­sen­ten el 14% de les cata­la­nes exi­li­a­des docu­men­ta­des. En el grup incloem també algu­nes peri­o­dis­tes i escrip­to­res que tro­ben en les tas­ques admi­nis­tra­ti­ves una bona opor­tu­ni­tat labo­ral. És el cas, aquest sobra­da­ment cone­gut, de la política cata­lana Dolors Bar­galló i Serra (Bar­ce­lona, 1902 - Ciu­tat de Mèxic, 1980), mem­bre d’Esquerra Repu­bli­cana de Cata­lu­nya, acti­vista per la par­ti­ci­pació de les dones en política i des­ta­cada ora­dora. Assídua col·labo­ra­dora de la premsa bar­ce­lo­nina, durant la Guerra Civil havia pre­si­dit la Unió de Dones de Cata­lu­nya i va par­ti­ci­par en la Comissió d’Auxili Femení del Minis­teri de Defensa i del Comis­sa­riat de Refu­gi­ats de la Gene­ra­li­tat, entre d’altres. A la seva arri­bada a Mèxic, el juny del 1939, es declara peri­o­dista i ofi­ci­nista i aviat entra a tre­ba­llar com a mecanògrafa a la fàbrica de tei­xits La Alpina i, a par­tir del 1941, com a agent de ven­des a la fàbrica de fila­tu­res La Hor­miga (Pue­bla). Mai va aban­do­nar la seva militància política a ERC ni el peri­o­disme, i va fer entre el 1945 i el 1965 el pro­grama de ràdio L’hora cata­lana per als exi­li­ats.

Les mes­tres, amb feina

Les difi­cul­tats labo­rals per a les dones amb estu­dis mit­jans i supe­ri­ors a Mèxic són pal­pa­bles i com aca­bem de veure, mol­tes d’elles es veuen obli­ga­des a explo­rar nous camins pro­fes­si­o­nals. No és el cas de les mes­tres i pro­fes­so­res, que poden exer­cir ple­na­ment les seves car­re­res a Mèxic gràcies als col·legis cre­ats pels matei­xos exi­li­ats. No es tracta en tots els casos de mes­tres titu­la­des o pro­fes­so­res. En el grup també hi caben artis­tes plàsti­ques i músiques, fins i tot pro­fes­si­o­nals d’altres sec­tors que fan clas­ses com a font com­ple­mentària d’ingres­sos. És el cas, per exem­ple, de Mercè Casals i Baltà (Bar­ce­lona, 1904-1993), for­mada a l’Escola Supe­rior de Belles Arts la Llotja (1929-1934), que, a Mèxic, exer­ceix com a pro­fes­sora de dibuix i alhora tre­ba­lla com a dis­se­nya­dora a l’empresa de deco­ració Cur­vo­mex, a més d’il·lus­trar el Dic­ci­o­na­rio Enci­clopédico. La docència en el grup català repre­senta la segona pro­fessió en nom­bre de dones després del sec­tor tèxtil, el 19% del total estu­diat.

El magis­teri va ser un col·lec­tiu dura­ment repre­sa­liat per la dic­ta­dura del gene­ral Franco per la seva vin­cu­lació a la reno­vació pedagògica i a l’ense­nya­ment en llen­gua cata­lana. Es xifra en un 11% els docents cata­lans que van aban­do­nar el país. Un 27% del grup eren dones, mol­tes d’elles amb una des­ta­cada militància política durant la República.

PRO­FES­SI­ONS TRUN­CA­DES

També pre­sen­ten des­ta­ca­bles tra­jectòries polítiques bona part de les pro­fes­si­o­nals sanitàries exi­li­a­des. Infer­me­res, lle­va­do­res, auxi­li­ars de farmàcia, far­macèuti­ques i met­ges­ses gra­du­a­des, con­for­men un grup de 31 dones, de les quals gai­rebé la quarta part mili­tava en par­tits polítics durant la República o van osten­tar càrrecs públics. Cal des­ta­car Dolors Oms i Bosch (Vic, 1887 - Ciu­tat de Mèxic, 1976), lle­va­dora i direc­tora de l’Hos­pi­tal de Vic, afi­li­ada a ERC. Va ser direc­tora d’Assistència Social del govern català. També va mili­tar a ERC Rosa Poy i Martí, odontòloga amb con­sulta pròpia a Bar­ce­lona. Durant la Guerra Civil va col·labo­rar amb els quàquers en la seva tasca huma­nitària i durant el seu exili a França va actuar com a dele­gada dels quàquers de Filadèlfia. Des­ta­cada també és la tra­jectòria de la met­gessa Aurèlia Pijoan i Que­rol (Cas­tell­serà, 1910 - Mèxic, 1998). Afi­li­ada al PSUC, el juliol del 1936, al cos­tat de les seves ger­ma­nes Avel·lina i Pal­mira, va assu­mir el Secre­ta­riat Femení del PSUC a Lleida i, l’any següent va ser regi­dora de l’Ajun­ta­ment de Lleida (1937) i es va con­ver­tir en la pri­mera dona amb càrrec muni­ci­pal a la ciu­tat.

Les sanitàries cons­ti­tu­ei­xen el quart grup pel que fa a l’ocu­pació labo­ral de les dones arri­ba­des a Mèxic i repre­sen­ten gai­rebé el 12% de l’exili femení. D’aques­tes no en conei­xem cap que con­tinuï exer­cint a Mèxic, i les poques de les quals conei­xem la seva vida a l’exili s’ocu­pen en altres sec­tors. A tall d’exem­ple, la llei­da­tana Car­me­lita Fernández, que a la seva arri­bada a Mèxic tre­ba­lla en el negoci fami­liar, una casa d’hos­tes, i després, en una fàbrica de mit­ges. La giro­nina Sole­dat Calvo, infer­mera auxi­liar de cirur­gia, tre­ba­lla en una botiga a Torreón. Un cas a part és el de Cinta Font i Mar­ga­lef (Benis­sa­net, Ribera d’Ebre, 1905 - Tar­ra­gona, 1986), lle­va­dora i prac­ti­cant titu­lada a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona. A Ciu­tat de Mèxic va esta­blir un con­sul­tori per aten­dre casos obstètrics i gine­cològics. El seu cas par­ti­cu­lar és un dels que havia que­dat a l’ombra d’un marit des­ta­cat: Artur Bladé Desum­vila.

En el cas de les met­ges­ses, Sera­fina Palma i Aurèlia Pijoan repre­sen­ten les dues cares de la mateixa rea­li­tat. Sera­fina Palma Del­gado, lli­cen­ci­ada en medi­cina per la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, a Ciu­tat de Mèxic va tre­ba­llar pri­mer per a la indústria far­macèutica i a par­tir del 1944 va ini­ciar una llarga car­rera acadèmica vin­cu­lada a l’Ins­ti­tuto Politécnico Naci­o­nal, pri­mer com a docent a l’Escu­ela Supe­rior de Medi­cina Rural i, més tard, a par­tir del 1951, a l’Escu­ela Naci­o­nal de Cien­cias Biológicas. Aurèlia Pijoan i Que­rol (Cas­tell­serà, l’Urgell, 1910 - Mèxic, 1998), for­mada a les uni­ver­si­tats de Bar­ce­lona i València i doc­to­rada a Madrid el 1936, havia tre­ba­llat al Labo­ra­tori Muni­ci­pal de Lleida, espe­ci­a­lit­zant-se en la vacuna con­tra la tuber­cu­losi. Durant la guerra, va exer­cir la medi­cina a l’Hos­pi­tal Inter­co­mar­cal i va diri­gir la Casa de Repòs d’Espot. A la seva arri­bada a Mèxic aban­dona la pràctica mèdica, si bé manté la seva militància política al PSUC ini­ci­ada durant la República.

Queda mani­fest que la for­mació supe­rior no sem­pre faci­li­tava a les dones la seva inserció labo­ral i, excep­tu­ant les mes­tres, molt menys el desen­vo­lu­pa­ment de les seves pro­fes­si­ons. On és més patent aquesta situ­ació és entre les intel·lec­tu­als. S’ha repe­tit fins a la saci­e­tat les extra­or­dinàries difi­cul­tats que van tro­bar a la seva arri­bada a Mèxic els artis­tes i intel·lec­tu­als. Les difi­cul­tats van ser molt més grans per a les seves com­pa­nyes, que ni tan sols van comp­tar amb el suport de les matei­xes ins­ti­tu­ci­ons espa­nyo­les a l’exili. Peri­o­dis­tes, escrip­to­res i artis­tes, es veuen obli­ga­des a aban­do­nar les seves car­re­res per gua­nyar-se la vida en tre­balls de menor cate­go­ria, des de cosi­do­res fins a ofi­ci­nis­tes i, en el millor dels casos, tre­balls edi­to­ri­als o de tra­ducció. Hem vist el cas de Dolors Bar­galló. Una altra pres­ti­gi­osa peri­o­dista, Anna Murià i Romaní (Bar­ce­lona, 1904 - Ter­rassa, Vallès Occi­den­tal, 2002), que va arri­bar a exer­cir de direc­tora del Diari de Cata­lu­nya, a Mèxic única­ment publica a les revis­tes cata­la­nes de l’exili men­tre es gua­nya la vida com a tra­duc­tora del francès i l’anglès i sovint sosté amb el seu sou la feina cre­a­tiva del seu marit, el poeta Agustí Bar­tra.

Els tre­balls edi­to­ri­als i la tra­ducció seran fei­nes freqüents per a mol­tes altres dones, com ara la mes­tra Anna Creus i les advo­ca­des Helena Pere­nya i Pàmies (Lleida, 1913 - Clacks­burg, Mary­land, EUA, 2008) i Maria Lluïsa Algarra i Coma (Bar­ce­lona, 1916 - Mèxic, 1957). Aquesta última, nas­cuda a Bar­ce­lona el 1916, havia estat la pri­mera jut­gessa de l’Estat espa­nyol. A l’exili aban­dona la pràctica jurídica per ini­ciar una car­rera en el món de les lle­tres que va des de la tra­ducció de novel·les roses a l’espa­nyol (sota el pseudònim de Blanca White) fins a col·labo­ra­ci­ons en premsa, ràdio i tele­visió, a més d’escriure guions per al cinema i obres de tea­tre.

L’única advo­cada de les iden­ti­fi­ca­des al Dic­ci­o­na­rio... que exer­ceix a Mèxic és Maria Sote­ras i Mauri (Bar­ce­lona, 1905 - Ciu­tat de Mèxic, 1976). Pri­mera dona que es va lli­cen­ciar i doc­to­rar en dret per la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona i pri­mera dona mem­bre del Col·legi d’Advo­cats d’aquesta ciu­tat (1927), en arri­bar a Mèxic esta­bleix des­patx propi al cos­tat del seu marit, el també advo­cat Antoni Vilalta Vidal, espe­ci­a­lit­zat en dret penal i civil. Para­do­xal­ment, el seu germà, Josep Sote­ras, serà el màxim res­pon­sa­ble de l’urba­nisme bar­ce­loní durant els anys més fos­cos del fran­quisme. En el capítol de pro­fes­si­o­nals que acon­se­guei­xen seguir exer­cint les seves car­re­res a Mèxic, cal des­ta­car, entre d’altres, Adela Ramon i Lligé. Va estu­diar filo­so­fia i lle­tres a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona i va mili­tar al par­tit Acció Cata­lana Repu­bli­cana. Durant la Guerra Civil, des del seu lloc de tre­ball al Museu d’Arque­o­lo­gia de Cata­lu­nya va par­ti­ci­par en la pro­tecció del patri­moni català orga­nit­zant la seva eva­cu­ació a dipòsits situ­ats prop de la fron­tera fran­cesa. A Mèxic, després de fina­lit­zar els seus estu­dis a l’Ins­ti­tut Politècnic Naci­o­nal, va ser pro­fes­sora a l’Escola Naci­o­nal de Bibli­o­te­ca­ris i a la Uni­ver­si­tat Naci­o­nal Autònoma de Mèxic.

Com es pot veure, si bé la majo­ria de les dones docu­men­ta­des van inten­tar refer les seves vides en ter­res mexi­ca­nes, només algu­nes ho van acon­se­guir i van poder con­ti­nuar l’exer­cici de les seves pro­fes­si­ons. Algu­nes hi van arri­bar per que­dar-s’hi. D’altres, espe­rant temps millors. Totes, fugint de la impla­ca­ble repressió política des­ple­gada per la dic­ta­dura mili­tar.

EL Per­fil polític

Com aca­bem de veure, en el con­tin­gent de dones arri­ba­des a Mèxic a par­tir del 1939 hi ha des de mes­tres­ses de casa que acom­pa­nyen marits sig­ni­fi­cats en la defensa de la República, o que tra­ves­sen l’Atlàntic a la recerca dels seus com­panys, fins a pro­fes­si­o­nals de diver­sos sec­tors que deci­dei­xen embar­car amb les seves famílies o en soli­tari. En aquest col·lec­tiu de dones hi ha una gran vari­e­tat sociològica i l’avant­guarda feme­nina de la for­mació acadèmica i científica cata­lana. No totes, és clar, eren acti­vis­tes polítiques, o no s’ha pogut demos­trar una vin­cu­lació política docu­men­tada. D’entre totes les iden­ti­fi­ca­des, la inves­ti­gació duta a terme llança una xifra de sei­xanta-una dones vin­cu­la­des direc­ta­ment amb l’acti­vi­tat política.

No totes les polítiques i acti­vis­tes loca­lit­za­des a Mèxic van ser figu­res impor­tants a Cata­lu­nya. No es pot con­si­de­rar, però, que cap mereixi la qua­li­fi­cació de figura menor. Cadas­cuna d’elles, en el seu entorn par­ti­cu­lar, urbà o rural, intel·lec­tual o obrer, naci­o­nal o local, van ser pun­tals de la defensa dels valors repu­bli­cans i, molt espe­ci­al­ment, acto­res deci­si­ves en el seu radi d’acció de la con­so­li­dació del paper de la dona en el món de la política, el sin­di­ca­lisme i l’acti­vi­tat pública. Totes inte­gren l’espessa trama del repu­bli­ca­nisme femení a Cata­lu­nya. Totes s’havien entre­gat a la causa repu­bli­cana par­ti­ci­pant acti­va­ment en la vida política, una par­ti­ci­pació en la vida pública que, per­duda la guerra, les empeny a l’exili.

El par­tit amb més mem­bres feme­nins a l’exili sor­git d’aquesta llista és Esquerra Repu­bli­cana de Cata­lu­nya (ERC), for­mació a la qual van pertànyer divuit de les qua­ranta-dues dones amb militància política docu­men­tada. Una xifra que puja fins a vint-i-tres si con­si­de­rem les adhe­ri­des a la for­mació Estat Català, el par­tit de per­fil neta­ment inde­pen­den­tista fun­dat pel també impul­sor d’ERC, Fran­cesc Macià, un grup que va sor­tir i va entrar en diver­ses oca­si­ons de l’entorn d’Esquerra, igual que els seus mili­tants. A molta distància del con­glo­me­rat ERC-EC, se situa el Par­tit Soci­a­lista Uni­fi­cat de Cata­lu­nya (PSUC), la for­mació majo­ritària del comu­nisme català, al qual van pertànyer onze de les exi­li­a­des. No obs­tant això, si se sumen a aques­tes les tres inte­grants de les Joven­tuts Soci­a­lis­tes Uni­fi­ca­des de Cata­lu­nya (JSUC), en aquell temps for­mació juve­nil del PSUC, el nom­bre total puja a catorze. La resta de les for­ma­ci­ons se situen per sota de la desena de mili­tants: qua­tre del Par­tit Obrer d’Uni­fi­cació Mar­xista (POUM), qua­tre del Bloc Obrer i Cam­pe­rol (BOC), tres d’Acció Cata­lana (AC) i una del Par­tit dels Comu­nis­tes de Cata­lu­nya (PC). Pel que fa a la fili­ació sin­di­cal, es repar­teix entre les dues grans orga­nit­za­ci­ons, amb un clar pre­do­mini de la CNT, amb nou dones enfront de les qua­tre afi­li­a­des a la soci­a­lista Unió Gene­ral de Tre­ba­lla­dors (UGT). En suma, el gruix de les mili­tants iden­ti­fi­ca­des va pertànyer a l’entorn del par­tit majo­ri­tari a Cata­lu­nya durant tota l’etapa repu­bli­cana (ERC) i també a les for­ma­ci­ons comu­nis­tes i anar­quis­tes que van pren­dre pro­ta­go­nisme a par­tir de la Guerra Civil, com el PSUC, la CNT, la UGT i el POUM. La radi­o­gra­fia política de les dones de l’exili, per tant, és una trans­po­sició bas­tant apro­xi­mada de la cor­re­lació de for­ces a la Cata­lu­nya repu­bli­cana, espe­ci­al­ment la dels anys 1936-1939.

el DOBLE EXILI DE LA DONA

Bo i reco­nei­xent el gran progrés cap a la igual­tat de gènere que va sig­ni­fi­car el període repu­blicà, un cop liqui­dat el període democràtic no va sig­ni­fi­car el mateix ser exi­liat que ser exi­li­ada. Pri­mer, per la visi­bi­li­tat negada a unes dones mol­tes vega­des ocul­tes, o més ben dit ocul­ta­des, després de l’estela del pare de família. En segon lloc, pel menor reco­nei­xe­ment donat des de la his­to­ri­o­gra­fia a unes pro­ta­go­nis­tes con­si­de­ra­des de segona fila pel sol fet de no ser homes, tot i haver acre­di­tat un full de ser­vei a la causa repu­bli­cana igual o més bri­llant que molts dels seus com­panys. Només un gra­pat d’elles, les més cone­gu­des, les més rei­vin­di­ca­des per esforçats inves­ti­ga­dors, ocu­pen actu­al­ment un lloc en la història men­tre mol­tes d’altres, massa, con­ti­nuen a l’ombra de la memòria col·lec­tiva.

Una mestra que reprèn la carrera a l’exili

Gemma Domènech

La mestra Carme Julià i Riqué (Cadaqués, 1902 - 1977) havia exercit, abans de la Guerra Civil, a Barcelona i havia sigut directora de l’escola de Castellar de Vallès. Militant d’Unió Socialista de Catalunya, després va formar part de la direcció del PSUC. Dirigent de la Federació Espanyola de Treballadors de l’Ensenyament de la UGT, va participar en mítings i activitats en nom de Dones Antifeixistes. L’exili el va iniciar a França el 1939, on es va reunir amb la seva filla de 12 anys, refugiada en una colònia infantil des de l’any anterior. Després de passar pel camp de concentració de Mouriès, on va fer de mestra, mare i filla van anar a Marsella, on van ser acollides en un centre per a nens refugiats gestionat pels quàquers americans, un col·lectiu molt implicat en l’auxili als exiliats de la Guerra Civil. El 1942, es va embarcar en el Mexique cap a Veracruz (amb la filla i els seus pares). Al país centreamericà va fer diverses feines, entre les quals de cap de personal d’una fàbrica de catifes a Amecameca. L’any 1957, es va traslladar a Texcoco, i va treballar de professora fins a la seva jubilació a l’escola secundària nocturna Benito Juárez i al centre escolar Netzahualcóyotl. Va fundar l’escola nocturna Germán G. García i també l’escola particular Juana de Asbaje. Va ser catedràtica de la preparatòria a Texcoco, ciutat on va fundar el diari Texcoco Habla i on va ser secretària de l’organització femenina Nosotras. Va continuar la militància política catalana, integrant-se al Partit Socialista Català i al Moviment Socialista de Catalunya que dirigia Manuel Serra i Moret a França. També va participar en la vida política mexicana en l’àmbit municipal, ocupant diferents càrrecs al Comitè Municipal del Partit Revolucionari Institucional (PRI). El 1970 va tornar a Catalunya. Es va establir a Barcelona i va reingressar a la carrera de magisteri de la qual havia estat depurada pel franquisme el 1941. Va exercir de mestra del Col·legi Ramon Llull de Barcelona i, més tard, va treballar al Col·legi Onésimo Redondo i a l’escola Vidalet Pelegrí d’Esplugues de Llobregat, on es va jubilar el febrer del 1975, dos anys abans de la seva mort.

Dues germanes

Gemma Domènech

Dolors Bosch i Toldrà (Barcelona,1911 - Ciutat de Mèxic, 1992) era mecanògrafa de professió, després d’haver estudiat a l’Institut de Cultura i Biblioteca Popular per a la Dona. Va estar afiliada al Bloc Obrer i Camperol (BOC) i al POUM. Va treballar a l’Ajuntament de Barcelona fins que, a la fi de la guerra, va marxar exiliada cap a França, on va treballar en una granja abans de ser internada al camp d’Argelers, d’on va escapar. Va aconseguir l’alliberament del seu marit i es van embarcar cap a la República Dominicana. El febrer del 1940, va arribar a Mèxic amb el seu marit, Jaume Ros i Poch, i la seva filla, Marta Ros i Bosch. Al principi va treballar com a empleada de llibreria a l’Editorial Minerva, però molt aviat va crear a Ciutat de Mèxic l’establiment de llenceria fina Maribel, que va mantenir fins al final de la seva vida. A Mèxic va tenir a un segon fill, Jaume Ros i Bosch, destacat economista.

La seva germana, Mercè Bosch i Toldrà (Barcelona, 1913 - 2000), va estudiar pedagogia a l’Escola Normal de Barcelona i a la de la Generalitat. Casada amb Miquel Àngel Marín, el 1939 es van exiliar. A Ciutat de Mèxic va ser professora de l’Escola Waldorf, que introduïa el mètode Steiner al país. A causa del trasllat del seu marit a Nova York, com a jurista de l’Organització de les Nacions Unides, del 1946 al 1976 es va incorporar a l’equip docent de l’Institut Internacional de les Nacions Unides. El 1976 va retornar a Catalunya i es va reincorporar al magisteri reingressant a l’Escola Collaso i Gil de Barcelona, on havia treballat abans d’exiliar-se i on es va jubilar.

De jutgessa pionera a guionista de cinema

Gemma Domènech

Maria Lluïsa Algarra i Coma (Barcelona, 1916 - Ciutat de Mèxic, 1957) va ser advocada, periodista i escriptora, però no tot alhora. Llicenciada en dret per la Universitat Autònoma de Barcelona, va ser nomenada jutgessa de primera instància i instrucció a Granollers el desembre del 1936, convertint-se en la primera dona que ocupava un càrrec judicial a Catalunya i a tot l’Estat espanyol. Durant la Guerra Civil, va ser assessora jurídica de la Unió General de Treballadors (UGT). Va participar activament en el Primer Congrés Nacional de la Dona, celebrat a Barcelona el 1937, amb la ponència Les reivindicacions conquerides per la dona en la lluita antifeixista. Va publicar sobre temes jurídics i feministes en les revistes La Rambla, Última Hora, Companya i Catalans. El gener del 1939, va creuar la frontera francesa per Puigcerdà i va viatjar fins a París. L’abril del mateix any, va embarcar al port de Saint-Nazaire al vapor Flandre amb destinació Mèxic. Va arribar a Veracruz com a exiliada política el 21 d’abril del 1939. Establerta a Ciutat de Mèxic, es va casar amb el pintor mexicà José Reyes Meza. Va col·laborar en premsa escrita, ràdio i televisió, a més d’escriure guions per al cinema i traduir, sota el pseudònim de Blanca White, novel·les roses a l’espanyol. Va participar en el moviment teatral mexicà, fet que li va valer un merescut èxit. La seva primera incursió en el gènere, però, havia sigut a Catalunya, quan el 1935 va guanyar un premi del Concurs Teatral Universitari amb la peça Judit, estrenada l’octubre del 1936 al Teatre Poliorama de Barcelona. A Mèxic va escriure La primavera inútil (1944), Cassandra (1953) i Los años de prueba (1954). Per aquest últim llibre, va rebre el Premi Juan Ruiz d’Alarcón, atorgat per l’Agrupació Crítica de Teatre de Mèxic. A la seva mort, va deixar inèdita la novel·la Panuco. Per al cinema va escriure els guions de les pel·lícules: Nosotros dos (1955), Limosna de amores (1955), Tú y las nubes (1955), Que canten las golondrinas (1957), Échame la culpa (1958) i Escuela de suegras (1958). No va tornar mai a Catalunya.

Publicista de renom

Gemma Domènech

Carme Millà i Tersol (Barcelona, 1907 - 1999) va ser dibuixant i publicista. Formada a l’Institut Català de les Arts del Llibre (1931-1934), va treballar a l’agència de publicitat Valor i a la revista corporativa La piel y sus industrias (1930-1936), on va publicar les seves primeres il·lustracions, a més de col·laborar amb el seu pare, Francesc Millà, a la impremta la Neotípia de Barcelona il·lustrant productes propis. Durant la Guerra Civil, va treballar activament a favor de la causa republicana. Va participar en la redacció dels estatuts del Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU) i va ser professora d’art del cos docent de la Generalitat de Catalunya. Considerada una de les poques dones que van dissenyar cartells polítics durant la Guerra Civil, és coneguda pel cartell per al CENU Escola Nova, poble lliure. Afiliada a la Secció de Dibuixants, Pintors i Escultors de la Confederació Nacional de la Feina, va participar en els òrgans directius d’aquesta entitat, de la qual va ser triada vicepresidenta. Va arribar a Veracruz el 27 de juliol del 1939, al costat del seu marit des del 1938 i company en la lluita sindical des de molt abans, Ramón Saladrigas. Es va nacionalitzar mexicana el 1941. Establerts a Ciutat de Mèxic, van reprendre les seves carreres professionals. Carme Millà es va dedicar a la pintura, amb diversos murals, i a la decoració d’interiors de locals i establiments públics i residències privades. En paral·lel, i sense abandonar la seva activitat com a dibuixant, va il·lustrar diversos llibres i va dirigir i coordinar l’equip de vint dibuixants que van il·lustrar el Diccionari enciclopèdic de l’editorial UTEHA. El 1959, després del seu divorci, va viatjar a Barcelona, on el 1961 es va instal·lar definitivament i va reprendre la seva carrera com a publicista.

Dones amb vides literalment de pel·lícula

Gemma Domènech

Un grup en què sí que es va produir la integració professional va ser el de les actrius. És el cas d’Assumpció Casals i Rovira (Barcelona, 1896 - 1975), dama indiscutible de l’escena a Barcelona i Madrid. En paral·lel als seus triomfs en el teatre i el cinema, el 1920 havia emprès una carrera com a empresària teatral que el 1935 l’havia portat a triomfar als escenaris de diversos països del continent americà. A la fi de la Guerra Civil, es va exiliar a Cuba i després a Mèxic, on fins al seu retorn a Catalunya a finals de la dècada dels quaranta va participar en diverses pel·lícules sota el nom d’Asunción Casals.

També van ser excel·lents les carreres mexicanes d’Emília Guiu i Micaela Castejón. La primera, Emília Guiu i Estivella (Manresa, 1920 - San Diego, 2004), sense experiència teatral, va debutar en el cinema mexicà el 1943 (Felipe Derblay, el herrero, de Ramon Pereda) per continuar una carrera al costat dels més notables realitzadors de l’època. El 1958, després de més cinquanta pel·lícules va abandonar el cinema per casar-se amb un ciutadà americà i es va traslladar als Estats Units. De Micaela Castejón, nascuda el 1915 a Barcelona, en desconeixem la biografia a Catalunya. A Mèxic, va desenvolupar una reeixida carrera cinematogràfica durant més de vint anys.

Menys sort professional els va oferir l’exili a Emma Alonso i les germanes Peris, actrius d’èxit a Catalunya. A Mèxic només van actuar en l’àmbit de la colònia exiliada formant part de l’Agrupació Catalana d’Art Dramàtic, secció de teatre de l’Orfeó Català, entitat social i cultural que agrupava els catalans a Mèxic des del 1906. Entre els casos més extraordinaris hi ha els de les germanes Maria i Pilar Sen, que a Mèxic van dur a terme carreres en el món del teatre i la televisió sense cap experiència prèvia a Catalunya. Arribades a Mèxic el 1939, Maruja Sen Torrijos (Barcelona, 1915 - Ciutat de Mèxic, 2002) a Barcelona havia estat mecanògrafa, membre activa del Partit Socialista Unificat de Catalunya i del sindicat Unió General de Treballadors, del qual havia estat delegada dels funcionaris de transport. A Mèxic va treballar a la ràdio i a la televisió i com a actriu de doblatge durant més de vint anys.

Dos anys més jove, Pilar Sen Torrijos (Barcelona, 1917 - Ciutat de Mèxic, 1973), va tenir una carrera fulgurant a Mèxic després d’iniciar-se com a actriu radiofònica. Va actuar en teatre, en cinema i en televisió durant més de tres dècades.

Viatges llargs abans d’establir-se

Gemma Domènech

Estrella Cortichs i Viñals (Gironella, 1902 - Barcelona, 1985), afiliada al PSUC i antiga responsable de l’organització de l’Ajuda Infantil de Rereguarda de la Generalitat a Barcelona, va haver de marxar a l’exili a la fi de la guerra acompanyant un grup de nens refugiats. Després del seu pas pels camps de concentració francesos, va reprendre la col·laboració amb l’Ajut Infantil realitzant un inventari dels nens refugiats. A Mèxic, va ser mestra a l’Academia Hispano-Mexicana, a l’Instituto Luis Vives i al Colegio Madrid.

El de Cortichs és un cas similar al de Maria del Carme Roura i Canosa (Lleida, 1915 - Barcelona, 2004), que havia iniciat el seu camí polític a les Joventuts Comunistes per passar després al PSUC. En el seu cas va arribar a Mèxic el 1957, després d’un primer exili a l’URSS, on va treballar com a responsable dels nens espanyols refugiats i com a mestra d’espanyol.

També amb responsabilitats polítiques, en aquest cas al Comitè Central de la Joventut del POUM i del Secretariat Femení, es pot citar Pilar Santiago Bilbao (Barruelos 1914 - Barcelona, 1998).

De secretària de Comorera a estrella

Gemma Domènech

Pilar Crespo i Domènech (Barcelona, 1921 - Ciutat de Mèxic, 1978), va arribar a Mèxic el 1940, on es va casar amb Avel·lí Artís Gener, Tísner, un matrimoni que va durar poc. A Barcelona havia cursat estudis administratius i havia treballat com a funcionària del govern català ocupant la secretaria del conseller del PSUC Joan Comorera. A Mèxic, va publicar diversos contes en català en algunes revistes de l’exili i després del seu debut cinematogràfic el 1946 va triomfar al cinema i al teatre amb el nom de Pin Crespo. Alguns dels films que va interpretar són Barrio de pasiones (1948), Manos arriba (1958) i La vida de Agustín Lara (1959), entre d’altres. Al Teatro Latino de Ciutat de Mèxic va representar obres com La heredera, i al Teatro del Caballito, Una esfinge llamada Cordelia.

Amb sort ben diferent, la germana de la Pilar, Cèlia Crespo i Domènech (Barcelona, 1919 - Ciutat de Mèxic, 1989) també va marxar a l’exili. Com a funcionària de la Generalitat havia sigut secretària del president Lluís Companys. En acabar la Guerra Civil, es va refugiar, juntament amb el seu marit, Julio Sanz, a la República Dominicana, per després passar a Mèxic el 1942, on, a diferència de la seva germana Pilar, les seves activitats professionals van ser summament limitades.

Una carrera brillant abans i després de l’exili

Gemma Domènech

Elàdia Faraudo i Puigdollers (Barcelona, 1899 - Ciutat de Mèxic, 1979) era assistent social amb formació internacional, un cas molt extraordinari en la seva època. Va estudiar ciències socials a Bèlgica i va obtenir el doctorat en assistència social a la Universitat de Barcelona. Va militar a Esquerra Republicana de Catalunya i va formar part de la maçoneria catalana. Va treballar a la Generalitat de Catalunya com a directora d’Assistència Social (1936-1939) i va ser nomenada directora general d’Evacuació i Assistència dels Refugiats del Ministeri de Treball i Assistència Social (1937-1938). A la fi de la guerra es va exiliar a França, on va seguir ocupant-se dels refugiats, i després va passar a Mèxic. Va arribar a Veracruz a bord del Mexique el juliol del 1939. Establerta primer a Ciutat de Mèxic, es va traslladar a Monterrey (Nuevo León), on es va incorporar a la Universitat de Nuevo León i va fundar l’Escola de Treball Social de Nuevo León i el Servei de Treball Social de l’Hospital Universitari de Monterrey. Faraudo s’havia establert a Mèxic amb la seva mare, Elvira Puigdollers i Gili, de professió modista, i la seva tia, la infermera Teresa Puigdollers i Gili, també militants d’ERC.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor