Teatre

El Temporada Alta és un far

La proposta de Ponten Pie a ‘Bajau’ és cedir a la poètica impossible de les boques que expulsen aigua, el plaer d’entrar en una peixera, de trobar el cor que batega en un llençol que es va xopant...
La Calòrica té l’enginy d’enllaçar els personatges de Txèkhov mentre mostren gestualment la relació dels locutors, que destil·len aquell deliri tan propi
L’efecte Jordi Oriol (‘La mala dicció’) és divertidament malaltís. Tothom vol entrar a jugar a desconstruir les paraules i trobar-hi significats antagònics

Els vai­xells tea­trals a Cata­lu­nya pivo­ten a l’entorn del Tem­po­rada Alta. El fes­ti­val és un far on es noli­e­gen vai­xells d’estrena (i que faran tem­po­rada a Bar­ce­lona i més enllà) o bé on s’atu­ren com una des­ti­nació cul­tu­ral més d’un viatge que sem­pre s’aspira que sigui més llarg i fructífer. Aquesta és una petita mos­tra de títols que ja han pas­sat (o pas­sa­ran en breu) pel fes­ti­val. L’any de la covid ha cor­re­git plans i ha fet que algu­nes peces hagin tri­gat tot un any a dei­xar-s’hi veure. El far il·lumina i és escalf.

Auto­ria: Jordi Oriol Com­pa­nyia: Indi­Gest Lloc i dia: Lliure de Gràcia, 27 d’octu­bre (fins al 14 de novem­bre) En car­tell: El Canal, 5 de desem­bre, 20 h

LA MALA DICCIÓ

Jordi Oriol tanca la seva tri­lo­gia de tra­mes de Shakes­pe­are amb aquest par­ti­cu­lar Marc-Beth: La mala dicció. Està ben tro­bat perquè no hi hau­ria trama san­guinària sense la lady del cos­tat. El pro­ta­go­nista seria només un gene­ral escocès més que havia tin­gut un mal­son sense la seva muller que el tempta a fer rea­li­tat el somni, a forçar el destí.L’autor i actor podria haver tan­cat la tri­lo­gia amb un Ricard III i pro­nos­ti­cant “el meu regne va cap avall” (per­ver­tint la frase “el meu regne per un cavall”) abans de la cai­guda defi­ni­tiva del teló. Però ha pre­fe­rit jugar amb el per­so­natge més maleït (però no gepe­rut, com l’ante­rior) per la parròquia tea­tral. Com a tràgic final, Jordi Oriol arre­met amb tot i fins i tot amb el de dalt l’alt-vertí-gen (Xavier Albertí ha estat el direc­tor de les tres): fereix de mort el seu rei, que abans l’havia incli­nat cap a grans honors i cele­bra­des bata­lles (també amb encàrrecs al TNC com La niña gorda de’n Rusiñol o amb Esquer­des, par­racs, ender­rocs que sig­na­ria Oriol amb tot un Car­les San­tos) i s’eri­geix com el nou amo de les seves parau­les i fets. El dra­ma­turg, direc­tor i actor compta de nou amb Car­les Pedra­gosa (un habi­tual en les pro­duc­ci­ons de la com­pa­nyia Indi­Gest, que ja l’acom­pa­nyava a L’empes­tat, premi BBVA de tea­tre 2017 i que també des­punta com a actor excèntric a Europa Bull) i amb Paula Malia (Màfia, La importància de ser Frank). o direc­tora musi­cal de F.A.M.Y.L.I.A, com un dels pun­tals de The­Mam­les For­men un trio estàtic ben curiós que pràcti­ca­ment no es mou tot i que trans­met els dobles sen­tits amb una dicció ben clara (tren­cant el perill del títol, tan cri­ti­cada per part del públic de les dar­re­res for­na­des d’actors que aspi­ren al cine i a la tele i no a pro­jec­tar la veu a l’escena)i una intenció acto­ral sublim. Viuen en la nit del cel estre­llat i rimen pen­sa­ments i con­tra­dic­ci­ons exis­ten­ci­a­lis­tes diver­ti­des amb les notes i uns ins­tru­ments que podrien haver sor­tit del més enllà. El tre­ball acon­se­gueix retorçar les parau­les per a qua­dres dramàtics com la pèrdua d’un embrió. Es demos­tra que aquesta pro­va­tura té recor­re­gut també, pun­tu­al­ment, per a qua­dres car­re­gats de dolor i abisme emo­ci­o­nal. El perill de les obres de Jordi Oriol és que sem­pre hi ha plecs dels jocs de parau­les per des­co­brir. Que reco­ma­na­ria una segona assistència per detec­tar quina idea s’ha que­dat en les vores del ves­tit. El dra­ma­turg s’ins­pira en la trama de Shakes­pe­are, és clar, però força les parau­les a refle­xi­o­nar sobre fets d’actu­a­li­tat (des de la mas­ca­reta de la pandèmia per veure tea­tre a pla­tea fins a les ame­na­ces del canvi climàtic). Hi ha un efecte Jordi Oriol malaltís, que dura, pel cap baix, qua­ranta-vuit hores. Tot­hom vol entrar a jugar a des­cons­truir les parau­les i tro­bar-hi sig­ni­fi­cats antagònics. Aquest joc rei­vin­dica i dig­ni­fica la paraula, encara que sigui per per­ver­tir-la. Per això, Shakes­pe­are és una veu ina­bas­ta­ble, perquè per­tany a un tea­tre isa­belí on es mata l’ètica esqui­fida i els reis i des­cen­dents entre cai­xes (és «evi­dent», si li arran­ques les dents, el per­so­natge que­darà com un avi des­den­tat). Com es diu a La mala dicció l’amor es trans­muta en l’a-morT i s’arrenca l’última lle­tra. Així, com una daga, aquesta es clava enmig de la moral, per esde­ve­nir-la Mor­Tal. Les brui­xes adver­tei­xen que el reg­nat de Mac­beth s’allar­garà fins que el bosc ata­qui el seu cas­tell. Sem­bla un destí impos­si­ble.L’autor, com aquest Marc-Beth, caurà sucum­bit per les parau­les. Se li amun­te­guen al seu vol­tant, tra­ient-li la res­pi­ració i tot sig­ni­fi­cat. La natura cui­darà millor que l’home l’uni­vers. La huma­ni­tat, men­tre, es dei­xarà enga­nyar per les parau­les que, bui­des, es con­ver­tei­xen en arma llancívola, dins d’una cova i amb unes ombres ter­rorífiques que recor­din el mite de Plató. La paraula va enal­tir l’home; l’home ha estri­pat tant els mots que els hi ha tret el sen­tit. Tràgica (i lúcida) con­seqüència que aboca l’escena a l’absurd. Un hi veu una tifa­rada, la vol pro­nun­ciar per avi­sar els com­panys, diu «mer­dra» com aquell Ubú rei d’Alfred Jarry, s’hi enso­pega i hi cau a sobre, ben empas­ti­fat. Lady con­vida que el gene­ral aca­pari el Fat (el destí). tots tres fan un trio i, davant la mort de l’Alt-vertígen poden acla­mar que han tri­om­FAT.

Auto­ria i direcció: Joan Yago

Com­pa­nyia: La Calòrica Lloc i dia: Tea­tre de Salt, 23 d’octu­bre, Tem­po­rada Alta

ARBRES, VODKA I NAUS VOLA­DO­RES

A Arbres, vodka i naus vola­do­res, la luci­desa de Joan Yago es fa evi­dent tot cre­uant les dèries d’un Txèkhov obses­si­o­nat amb el fet que els cam­pe­rols trans­cen­dis­sin al seu temps, fet que per­met ajun­tar temàtiques i per­so­nat­ges(Brian Friel va ima­gi­nar una llu­mi­nosa dis­to­pia a After­play). La Calòrica, però, ho tenyeix d’una mena de radi­o­te­a­tre que ningú escolta (tipus feina de becari en una bibli­o­teca on ningú encar­rega res i que s’enso­peix fins a l’infi­nit, com a l’epi­sodi de Sobre el feno­nen de les fei­nes de merda) i que, sense voler, resulta quasi catàrtic. I és que a l’enginy d’enllaçar els per­so­nat­ges de peces com L’oncle Vània, L’hort dels cire­rers i La gavina s’hi tei­xeix trans­ver­sal­ment (i tot sense parau­les, només amb mira­des i movi­ments) la relació dels locu­tors i el tècnic de so, que evo­lu­ci­ona i des­til·la aquell deliri tan propi de les per­ru­ques i les inter­pre­ta­ci­ons sarcàsti­ques de La Calòrica. Tan­ma­teix, tro­ben la manera de redreçar els seus com­por­ta­ments, en un estudi devas­tat com els bos­cos del doc­tor Àstrov i pre­gar que tre­ba­lla­ran i des­can­sa­ran en pau. El públic de tea­tre vol que La Calòrica segueixi ben activa a la car­te­llera, ara que ja té els favors del tea­tre públic i que ha demos­trat que és prou atrac­tiva per al tea­tre comer­cial (De què par­lem men­tre no par­lem de tota aquesta merda o Fairfly). Afor­tu­na­da­ment, Feísima enfer­me­dad y muy triste muerte de la reina Isa­bel I s’ha reprès amb una estada a la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya. On s’ha de fir­mar perquè La Calòrica passi a ser com­pa­nyia obli­gatòria per a tot tipus de públic? El mateix Ber­lus­coni aplau­di­ria aquell Editto bul­garo que el blas­mava. I la mirada de la vella Europa a Els ocells és tan còmica­ment impla­ca­ble com aque­lla d’Europa bull dels Indi­gest (els veïns de la crítica ante­rior, pre­ci­sa­ment) que, sigui dit de pas­sada, per fi, tor­narà al TNC

Com­pa­nyia: Pon­ten Pie Lloc i dia: El Canal, 24 d’octu­bre, Tem­po­rada Alta

BAJAU

Bajau és com una bar­raca màgica del Fes­ti­val Insòlit de Santa Coloma de Gra­me­net. Neces­sita, això sí, una nota­ble con­nexió a l’aigua cor­rent i a la fos­cor per ense­nyar només la part que es vol mos­trar. I que el públic tin­gui una mirada ben fron­tal per fer efec­tius els jocs visu­als. És una peça que remet més als per­so­nat­ges que a una trama. A Loo, el des­plaçament per la sorra podia fer veure el drama i la tragèdia de l’emi­gració enmig del desert (i també cre­uant el mar); a Ârtica es par­ti­ci­pava en un ten­dre viatge que es nar­rava tot esti­rant un fil(sense parau­les, cadascú tro­bava rela­ci­ons entre els per­so­nat­ges i les situ­a­ci­ons inter­pre­ta­des fora d’una casa on s’hi havia d’entrar amb abric). Ara, la pro­posta és cedir a la poètica impos­si­ble de les boques que expul­sen aigua, del plaer d’entrar en una pei­xera, de tro­bar el cor que batega en un llençol que es va xopant, de com­par­tir l’aigua en una mena de desert que obliga a fer viat­ges concèntrics al vol­tant d’un oasi. Brecht ini­ci­ava el seu drama La bona per­sona de Sezuan amb un aigua­der que venia aigua fresca que car­re­gava a la mot­xi­lla. I que com­pro­vava la des­con­fiança de quasi tot el veïnat. A Bajau, la gerra no deixa de bro­llar aigua cris­tal·lina i es pot com­par­tir amb tot­hom. No hi ha enve­ges ni avarícia: tot és d’una gene­ro­si­tat que anul·la qual­se­vol con­flicte. L’estruc­tura, aca­bada d’estre­nar, neces­sita ajus­tar-se (por­tes que no que­den prou ben fixa­des, mànegues que es veuen en algun moment, moca­dors que fre­nen el pas dels com­bois que cir­cu­len concèntrics). Ara bé, queda ben plas­mada la poètica. La com­pa­nyia con­vida a un oasi de pau a famílies sen­ce­res amb uns som­riu­res i mira­des còmpli­ces que se sumen a la fres­cor de l’aigua que dringa màgica­ment d’entre les mànigues d’un ves­tu­ari marca Cir­que du Soleil i amb una música sug­ge­ri­dora que ens trans­porta al món màgic.

Auto­ria: Cabo­san­ro­que, Fre­de­ric Amat i La Vero­nal Lloc i dia: Lliure de Gràcia, 13 de març del 2021 En car­tell: El Canal, 20 de novem­bre (20 h)

RRR

La qüestió és crear i escol­tar-se. Veure actuar Fre­de­ric Amat és preciós. Pel que dibuixa en el seu rot­lle de paper cir­cu­lant i per com dis­fruta fent-ho, com un nen. Les llàgri­mes de sang de les esca­les del Tea­tre Lliure (obra seva) con­tras­ten amb aquests cops de ràbia, d’intuïció, d’impul­sos que van tacant el plafó que es repro­du­eix al linòleum blanc de l’esce­nari. Ja el vam veure pin­tar la paret de l’Amfi­te­a­tre Grec a l’espec­ta­cle d’inau­gu­ració del Grec a A tocar! Cabo­san­ro­que són aquell parell de músics que acom­pa­nyen l’escena i que inda­guen sono­ri­tats a par­tir de con­ju­gar tec­no­lo­gia amb ele­ments orgànics (com el tam­bor de la ren­ta­dora o les escul­tu­res de metall que per­cu­ten notes quan el mar­tell les pica). S’hi afe­gei­xen les gui­tar­res i els orgues electrònics en directe que fan loop engran­dint la frase musi­cal pro­gra­mada. La seva expe­ri­men­tació viatja de la ins­tal·lació No em va fer Joan Brossa o Dimo­nis a un joc de dra­mawalker (Audi­o­guia per a super­mer­cats en temps de pandèmia) i, evi­dent­ment actu­a­ci­ons al cos­tat de mons­tres com Car­les San­tos (Maqui­nofòbia pia­no­lera) i Rocío Molina (Impulso). Pot­ser el tre­ball de La Vero­nal és el que espera més a escla­tar a RRR. Abans de ballar amb els loops de Cabo­san­ro­que i les taques que es van apo­de­rant del llenç d’Amat, Jon López es limita a pas­se­jar per l’escena; aporta tri­di­men­si­o­na­li­tat a l’obra plàstica. En un solo costa més tro­bar els forats de cuc per anar enros­cant la core­o­gra­fia, com assaja sem­pre Mar­cos Morau. Al tre­ball de sumar l’onada de la música i la pin­tura hi con­trasta la inter­venció que trenca, que no balla, que sabo­teja l’art. El mèrit és des­co­brir que en aquells moments en què cal tren­car amb cro­quis i ban­de­res, o en què els pals a les rodes fan impos­si­ble con­ti­nuar l’expe­ri­men­tació, també hi ha poe­sia.

Com­pa­nyia: Maca­rena Recu­erda Lloc i dia: La Pedrera, 13 de febrer del 2014 En car­tell: La Pla­neta, 19 de novem­bre (22 h)

THAT’S THE STORY OF MY LIFE

Lídia Gonzélez Zoilo (Maca­rena Recu­erda a l’esce­nari) ha aban­do­nat la paraula i la pro­vo­cació literària. Sí que es reserva alguns ins­tants molt breus per evo­car un món de der­rota assu­mit, que se situa entre la veri­tat i la ficció (perquè des­criu pai­sat­ges ben quo­ti­di­ans però con­fes­sant que tot és men­tida, o que podria ser-ho). Així, el pes de la imatge i de la retrans­missió a través de càmeres dels seus jocs de reta­lla­bles, lli­bres de foto­gra­fies, imat­ges visu­als ori­ginàries dels pri­mer cinema són la base de l’espec­ta­cle. I una banda sonora molt acu­rada amb el tema That’s the story of my life, de The Vel­vet, com a cap de car­tell. Maca­rena no aban­dona la pri­mera per­sona per als seus espec­ta­cles, i ara, que quasi no hi ha parau­les i verbs a con­ju­gar, es tras­passa a les imat­ges, sem­pre és Maca­rena el per­so­natge cen­tral dels seus espec­ta­cles. És màgic veure com s’exe­cu­ten amb pre­cisió els jocs visu­als davant dels ulls dels espec­ta­dors que poden com­pro­var l’efecte a la pan­ta­lla. Però pot dur a pre­gun­tar per què es con­si­dera tea­tre aquesta con­ca­te­nació d’esce­nes fílmi­ques. Maca­rena trenca el debat quan deci­deix fer una mínima acció a càmera. Després de nar­rar ins­tin­ti­va­ment com un actor s’ena­mora d’ella en plena escena, revela el tren­ca­ment de la pare­lla. Ella es diri­geix al públic, mira a l’espec­ta­dor espon­tani enfo­cat i plora en silenci acom­pa­nyada per una cançó trista de desa­mor. És quan cobra sen­tit la màxima de la peça “després d’esti­mar-te, et vaig esti­mar molt més”. Després d’un tren­ca­ment, cal posar el comp­ta­dor a zero. Maca­rena ho des­criu amb els vint segons d’una carta d’ajus­ta­ment per refer les dar­re­res pas­ses, recu­pe­rar el seu cor per­dut i des­ple­gar la seva vida en una altra direcció. Bri­llant

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.