Pantalla

CLARA ROQUET

GUIONISTA I DIRECTORA DE CINEMA

“Valorar si surt més a compte rodar en castellà és molt fàcil”

La guionista Clara Roquet debuta com a directora de llargs amb ‘Libertad’, que arribarà a les sales de cinema el dia 19. Decidir rodar en castellà és fàcil, diu, “tant per una qüestió de mercat com pels ajuts”

ÈXIT
“Hi ha un boom de dones directores a Catalunya i estic convençuda que és gràcies a les dues escoles de cinema que hi ha”
MENTIDA
“Costa que confiïn en directores per a films de més pressupost. Hi ha una mentida que està molt assentada en la indústria que és que no les volem fer, i no és veritat!”
DÈFICITS
“Hem d’assumir que el cinema català té menys mercat i que això ho hem de contrarestar amb les ajudes” CÀSTING “A la Nicolle la vam descobrir en un ‘street casting’. Vaig tenir clar que havia de ser la protagonista”

S’ha fet el nom com a guio­nista (10.000 km, Petra...), i els seus curt­me­trat­ges Les bones nenes i El adiós han acu­mu­lat nom­bro­sos pre­mis. A Clara Roquet (Malla, 1988) li ve tot de cara, i ara per par­tida doble: pri­mer, perquè el 19 de novem­bre estre­narà el seu pri­mer llarg­me­tratge com a direc­tora, Liber­tad, una pel·lícula sobre la iden­ti­tat, la família i les bar­re­res de classe, a través de la relació que esta­bleix a la seva casa d’esti­ueig la Nora, una noia bur­gesa, amb la Liber­tad, una ado­les­cent d’ori­gen colombià i filla de la cui­da­dora de l’àvia de la Nora. I segon, perquè la copro­ducció cata­la­no­li­ba­nesa Costa Brava, Leba­non, amb guió seu i mun­tatge de Car­los Marqués-Mar­cet, ha estat esco­llida pel Líban per repre­sen­tar el seu país als Oscars.

Liber­tad es va pre­es­tre­nar el 3 de novem­bre al fes­ti­val de cinema REC de Tar­ra­gona, després de pas­sar amb èxit per la Set­mana de la Crítica de Canes i per altres fes­ti­vals. Com han rebut la pel·lícula aquests públics?
Estic con­tenta, perquè hi ha hagut una rebuda molt unànime. I també per com s’ha entès la pel·lícula, perquè em feia una mica de por. Temia que es podia que­dar només en una lec­tura del coming of age. I crec que han sabut veure més enllà i enten­dre la lec­tura que per a mi era la més impor­tant: el fil­tre de la classe, el pri­vi­legi.
A Les bones nenes ja trac­tava el fet de fer-se gran i a El adiós par­lava de classe social. Hi ha aspec­tes dels dos curt­me­trat­ges en aquest pri­mer llarg­me­tratge?
Sí, total­ment. És molt curiós com de vega­des sem­bla que anem par­lant sem­pre del mateix; fem un còctel amb uns certs ingre­di­ents i a par­tir d’aquí en sur­ten coses noves. Crec que els dos curts van ser una escola d’apre­nen­tatge molt gran per fer Liber­tad i ara estic pre­pa­rant una altra pel·lícula que va més en la línia de Les bones nenes. És a dir que segueixo sense poder esca­par de l’uni­vers d’obses­si­ons.
Liber­tad vol ser, sobre­tot, una crítica social?
Per una qüestió de gust per­so­nal, no gau­deixo tant d’una pel·lícula ober­ta­ment de crítica social. No volia fer una pel·lícula pam­fletària, sinó que volia que la crítica estigués supe­di­tada a l’emoció. Si acon­se­guia gene­rar aquesta emoció, la crítica ja es des­pren­dria d’aquesta emoció. En el fons de Liber­tad hi ha una expo­sició de com són les coses, de la pro­funda injustícia. És una crítica de la diferència de clas­ses; de vega­des ens sem­bla que ja no exis­teix perquè ens han venut la idea que amb feina i esforç podem acon­se­guir el que vul­guem. Però hi ha unes situ­a­ci­ons de nai­xe­ment que ens mar­quen i que pre­des­ti­nen molt qui­nes opor­tu­ni­tats podrem tenir al llarg de la nos­tra vida. Liber­tad va d’aques­tes dues nenes amb un nivell de pri­vi­le­gis tan dife­rents que farà que la seva manera de mirar la vida sem­pre sigui dife­rent i les seves opor­tu­ni­tats també siguin molt dife­rents. En els fons, la pel·lícula intenta pre­gun­tar si la lli­ber­tat indi­vi­dual no està supe­di­tada també a aques­tes opor­tu­ni­tats que té cadascú; si real­ment podem ser lliu­res si no podem ele­gir quin tipus de vida volem tenir perquè no tenim els mit­jans i perquè no podem triar què volem fer amb el nos­tre temps.
Amb l’estrena d’aquest pri­mer llarg­me­tratge com a direc­tora, després dels nom­bro­sos tre­balls com a guio­nista, vol fer un canvi de rumb?
Crec que és defi­ni­ti­va­ment un pas enda­vant, tot i que sem­pre dic que m’agra­da­ria molt seguir sent guio­nista i tor­nar a fer un pas enrere. De fet, ja ho estic fent, perquè estic escri­vint dues pel·lícules amb el Car­los Marqués-Mar­cet i amb l’Elena Martín, però és cert que hi ha una diferència molt gran entre escriure per a altra gent i, de sobte, escriure la meva pròpia història i diri­gir-la. De cop pas­ses a dir tu una cosa, quan abans has aju­dat altra gent a dir-la. En l’aspecte psi­cològic se sent molt més com un repte, perquè ja no tens fil­tres i ets tu qui estàs donant la cara. D’altra banda, aquesta pel·lícula ha tin­gut un recor­re­gut estrany, perquè la vam tenir parada un any a causa de la covid, i el que més feliç m’ha fet ara ha estat la rebuda. És el que sem­pre he gau­dit més del cinema: el moment en el qual la pel·lícula deixa de ser teva i passa a les mans d’altra gent, i sents que pot impor­tar (no a tot­hom!); que a la gent que li arriba, li can­via i li remou alguna cosa.
Amb Car­los Marqués-Mar­cet hi ha tre­ba­llat des del prin­cipi. És un nom impres­cin­di­ble per a la seva car­rera cine­ma­togràfica?
Sí, i en la meva vida també! Ens hem fet grans junts. Érem molt joves quan vam escriure 10.000 km, i ell m’ha ense­nyat molt. El Car­les és un gran cinèfil, i també és una per­sona que ha con­fiat en mi, perquè quan vam escriure 10.000 km jo tenia 22 anys. M’ha ense­nyat a no tenir por, a tirar enda­vant i a dir no passa res.
L’última col·labo­ració amb Car­les Marqués-Mar­cet és una copro­ducció cata­lana selec­ci­o­nada per als Oscars, Costa Brava, Leba­non. Com va ser el procés d’aca­bar coes­cri­vint una pel·lícula que repre­sen­tarà el Líban en la com­pe­tició dels Oscar?
Sento par­lar dels Oscars, d’aquesta pel·lícula que ens esti­mem tant i m’emo­ci­ono! Costa Brava, Leba­non és molt bonica. La direc­tora, Mou­nia Akl, és una de les meves millors ami­gues de Nova York; vaig estu­diar a la Uni­ver­si­tat de Colúmbia amb ella, i vaig anar a estu­diar als Estats Units gràcies a la influència del Car­los, que m’ho va reco­ma­nar. Amb la Mou­nia, que és liba­nesa, tenim molts punts en comú. Diem que és per la con­nexió medi­terrània, una manera comuna d’enten­dre la família, els vin­cles, les rela­ci­ons huma­nes. Vam escriure jun­tes dos curt­me­trat­ges abans de fer aquesta pel·lícula i, a més, Costa Brava i Liber­tad les vam escriure en paral·lel. Costa Brava, Leba­non ha estat un dels pro­ces­sos més gra­ti­fi­cants per a mi com a guio­nista, perquè la Mou­nia va con­fiar en mi i va ser una cre­ació de les dues des de zero. La sento com una de les pel·lícules, com a guio­nista, més per­so­nals. Va ser una mica casual, perquè la Mou­nia neces­si­tava més copro­ducció i vam fer un equip inter­na­ci­o­nal amb tots els meus millors amics. Va ser molt diver­tit i crec que a la pel·lícula li va anar molt bé.
Com han rebut tots ple­gats aquesta selecció per als Oscar?
Amb molta ale­gria i amb molta consciència que és molt difícil arri­bar fins allà. Estem molt orgu­llo­sos de fins on ha arri­bat la pel·lícula, perquè va ser molt difícil de pro­duir, i més amb la situ­ació actual al Líban. El país està immers en una crisi econòmica, política, energètica i de tots nivells. Quan estàvem tan­cant la post­pro­ducció allà, hi havia talls de llum i havíem de parar. Era com haver d’aca­bar una pel·lícula a bord del Titànic! Tinc molta admi­ració per la Mou­nia i pel que ha acon­se­guit fer amb aquesta pel·lícula; molt poca gent en coneix les cir­cumstàncies, i m’enor­gu­lleix que aquesta pel·lícula hagi pogut tirar enda­vant. I és una pel·lícula molt necessària per denun­ciar la situ­ació que viu el Líban.
Tor­nant a Liber­tad, es va pre­sen­tar a la Set­mana de la Crítica de Canes, un fes­ti­val amb un per­cen­tatge molt baix de dones par­ti­ci­pants. Per con­tra, sem­bla que a Cata­lu­nya hi ha un boom de direc­to­res dones, de la mateixa gene­ració. Hi està d’acord?
Sí, estic total­ment con­vençuda que hi ha un boom, perquè els números són indis­cu­ti­bles. El que passa a Cata­lu­nya ho hem par­lat i refle­xi­o­nat molt, i la con­clusió a la qual hem arri­bat és que és gràcies a les esco­les de cinema. Cata­lu­nya té dues molt bones esco­les de cinema. Una és l’ESCAC i l’altra és la Pom­peu Fabra, que no és una escola de cinema, però és una facul­tat de comu­ni­cació audi­o­vi­sual que també té un ves­sant molt cine­ma­togràfic. El que passa a les esco­les és que no estem com­pe­tint pels mit­jans amb els homes. Hi ha molta lli­ber­tat i en aquest ambi­ent en què no exis­teix aquesta com­pe­tició, el mas­clisme inhe­rent de les estruc­tu­res indus­tri­als no exis­teix. I també hi ha una sèrie d’aju­des públi­ques que han con­tribuït que hi hagi el boom. Ara la bar­rera següent que hem de superar és arri­bar a fer pel·lícules amb més pres­su­post, perquè ens que­dem sem­pre amb el model de pel·lícula inde­pen­dent d’autor inti­mista amb poc pres­su­post; sem­bla que els costa molt con­fiar en nosal­tres per fer pel·lícules més grans i de més pres­su­post. Hi ha una mena de men­tida que està molt assen­tada en la indústria que és que no les volem fer, i no és veri­tat! Ai, si em donen més diners! Hi ha unes bar­re­res, i és el següent que hem de recla­mar. Però aquest any, en gene­ral, crec que hi ha hagut un canvi de para­digma perquè, per exem­ple, la Palma d’Or de Canes la va gua­nyar una dona, Julia Ducour­nau; a Venècia va gua­nyar l’Audrey Diwan... Tinc la sen­sació que les coses estan can­vi­ant, i que serà impos­si­ble fer un pas enrere. Però no ens hem de con­fiar perquè ha cos­tat molt arri­bar fins aquí.
Par­lava de finançament i en això també hi té a veure la llen­gua: Liber­tad par­teix d’un guió escrit en català, però final­ment la pel·lícula s’ha rodat en cas­tellà. Per què?
Hi ha dues raons pel fet de fer-la en cas­tellà. Liber­tad és una pel·lícula com­plexa, perquè en l’essència, la relació prin­ci­pal que s’hi mos­tra és entre una nena colom­bi­ana i una nena cata­lana. La meva idea hau­ria estat rodar tota la part que par­len les nenes en cas­tellà, perquè no tenia sen­tit que ho fes­sin en català si repre­senta que una acaba d’arri­bar de Colòmbia, i l’altra part rodar-la en català. El fet de fer una pel·lícula en dos idi­o­mes, en el qual l’idi­oma prin­ci­pal hau­ria estat el cas­tellà –perquè la relació prin­ci­pal és entre les dues nenes– era molt difícil perquè no podíem acce­dir a les aju­des a les pel·lícules en què el català és majo­ri­tari, i tam­poc no ens aju­dava gens –al con­trari, ens com­pli­cava les coses–, amb la resta d’aju­des. I pel que fa al pres­su­post, tam­poc ens aju­dava, perquè obliga a doblar la pel·lícula sem­pre. Va ser una aposta de pro­ducció deci­dir fer-la tota en cas­tellà. Pot­ser no és el que més ens hau­ria agra­dat, però també és veri­tat que hi ha una certa classe social cata­lana, com la que surt a la pel·lícula, de la qual sem­bla que no es parli tant, i que parla en cas­tellà. Per a mi, el més impor­tant era que la pel·lícula tingués sen­tit i coherència en l’aspecte d’espe­ci­fi­ci­tat cul­tu­ral, i crec que he tro­bat un tipus de família que té sen­tit que parli cas­tellà. Però s’ha de tre­ba­llar perquè hi puguin haver més pel·lícules mix­tes i que s’assu­meixi que a Cata­lu­nya la bar­reja de llengües és natu­ral. Les sub­ven­ci­ons de vega­des tenen aquesta cosa una mica anti­na­tu­ral de posar quo­tes, i hi ha pel·lícules que s’esca­pen a aquests per­cen­tat­ges per cri­te­ris cre­a­tius i que no aca­ben de cabre ni en un lloc ni en un altre.
Ales­ho­res, com valora el nou pro­jecte de llei audi­o­vi­sual, que pre­veu per­cen­tat­ges per blin­dar el català en la pro­ducció, doblatge i sub­ti­tu­lació?
Penso que a par­tir d’ara serà més fàcil rodar en català. N’estic con­vençuda. S’està avançant molt i s’està fent una feina increïble. Jo tinc mol­tes ganes de rodar pel·lícules en català; ara bé, també crec que sem­pre serà més fàcil rodar una pel·lícula com­ple­ta­ment en català que una pel·lícula mixta com Liber­tad.
Als Gaudí dels últims anys la millor pel·lícula, que és en llen­gua cata­lana, cada cop té menys can­di­da­tes, i mol­tes sur­ten del pro­jecte de final de car­rera de les esco­les de cinema. Com veu aquesta situ­ació del cinema rodat en català?
Hi ha una qüestió que és de base: el català té menys mer­cat i això és un fet que hem d’assu­mir i hem de con­tra­res­tar a través de les aju­des. Quan hem de valo­rar si et surt més a compte rodar una pel·lícula en català o en cas­tellà, la decisió és fàcil, tant per una qüestió de mer­cat com per una qüestió d’aju­des. Real­ment s’ha de fer molta feina perquè sigui més fàcil fer-ho en català. Ara s’han posat molt les piles i cada vegada serà més sen­zill, però sem­pre hau­rem d’assu­mir que hi haurà menys pel·lícules en català que en cas­tellà, i tam­poc passa res.
Quan va pro­ta­go­nit­zar La vida sense la Sara Amat (diri­gida per Laura Jou), l’actriu Maria Morera deia que aquell pot­ser seria el seu pri­mer i últim pro­jecte. Com va ser el procés de càsting per tro­bar les dues joves actrius pro­ta­go­nis­tes?
Estic segura que Liber­tad tam­poc no serà el seu últim pro­jecte, perquè la Maria té un talent increïble. No va ser difícil tro­bar-la. Vaig par­lar amb diver­ses per­so­nes, entre d’altres la direc­tora Laura Jou, i em va reco­ma­nar moltíssim la Maria. Quan la vaig veure als càstings em va sem­blar increïble. Agraïm molt la feina de la direc­tora de càsting, Irene Roqué, perquè té bon ull. En el cas de la Nico­lle García, va ser un repte gran, perquè volia que l’actriu que fes de Liber­tad [la noia colom­bi­ana] vingués d’un entorn molt sem­blant al del per­so­natge i que tingués unes carac­terísti­ques sem­blants a les del per­so­natge. A més, no volia que fos pro­fes­si­o­nal, perquè quan una actriu de 15 anys ja ha fet força coses té un bagatge a sobre que no m’interes­sava. Vam fer càsting a Medellín. La manera de tro­bar la Nico­lle va ser cami­nant pel car­rer, fent street cas­ting; de sobte va bai­xar una noia pati­nant pel car­rer, amb tots els cabells blaus. La vam atu­rar i va res­pon­dre a les pre­gun­tes amb una desim­bol­tura i una gràcia bru­tal. Ho vaig tenir clar.
A Les bones nenes havia tre­ba­llat amb actrius molt joves. Com porta la direcció amb actrius tan joves i, en aquest cas, amb una que no té cap experiència prèvia?
M’agrada moltíssim tre­ba­llar amb ado­les­cents. Crec que no són com­ple­ta­ment cons­ci­ents que estan actu­ant. Amb les ado­les­cents s’ha d’apro­fi­tar la passió, l’essència. A Liber­tad, les actrius pro­fes­si­o­nals, Vicky Peña i Nora Navas, han aju­dat a diri­gir els actors no pro­fes­si­o­nals des de dins de l’escena, perquè tenen aquest domini tan gran que els per­met no només cui­dar el seu propi paper, sinó el dels altres; en aquest sen­tit, van ser molt gene­ro­ses.
Té un segon llarg­me­tratge com a direc­tora entre mans?
Sí, però està en un estadi molt pri­mi­tiu. Està en la línia de Les bones nenes, sobre el món dels cavalls, específica­ment sobre el món del polo i dels pri­vi­le­gis, perquè si hi ha un món de pri­vi­le­gi­ats és el món dels polis­tes! I sobre els guions que comen­tava abans, el que estic escri­vint per a l’Elena Martín m’entu­si­asma. La pel·lícula es rodarà l’estiu vinent. És un guió sobre l’edu­cació sexual d’una noia. I el guió que estic fent amb el Car­los Marqués-Mar­cet és una història sobre la mort, però no en puc expli­car gai­res coses!
El món dels cavalls el coneix bé. Va néixer a Malla, el seu pare cria cavalls i viu al camp. La natura sem­pre està pre­sent en el seu món cine­ma­togràfic?
Per a mi, és molt impor­tant, la natura, per aquesta pro­xi­mi­tat que hi he tin­gut sem­pre, con­cebo el cinema molt a par­tir de tex­tu­res, d’ambi­ents, d’espais que gene­ren emo­ci­ons. Jus­ta­ment l’espai on trans­corre Liber­tad és l’espai de la meva infan­tesa, la Costa Brava; són aquests estius de la Costa Brava, d’una casa gran amb tota la família, del so de les ciga­les, dels pins... Hi ha una sèrie de tex­tu­res a la pel·lícula que són imat­ges que tinc al cer­vell d’una manera gai­rebé incons­ci­ent i que de sobte emer­gei­xen. Per a mi cons­tru­ei­xen un llen­guatge, una tex­tura i un ambi­ent i, sobre­tot, em situen en una emoció.
LIBERTAD Direcció i guió: Clara Roquet Protagonistes: Maria Morera, Nicolle García, Nora Navas, Vicky Peña, Carol Hurtado i David Selvas Productores: Avalon P.C, Lastor Media, Bulletproof Cupid. Coproducció catalanobelga Data d’estrena: 19 de novembre

DEL GUIÓ A LA DIRECCIÓ

Com a guionista, Clara Roquet (Malla, Osona, 1988) ja ha mostrat les seves habilitats en diverses pel·lícules, com ara la premiada 10.000 km (2014), dirigida per Carlos Marqués-Marcet i guanyadora del Goya a la millor direcció novell i del Gaudí a la millor pel·lícula en llengua no catalana. Dirigir, però, no li ve de nou. L’any 2015 va escriure i dirigir el curtmetratge El adiós, guanyador d’un Gaudí al millor curt i del BAFTA Students Award. I dos anys més tard va dirigir el seu segon curtmetratge, Les bones nenes, un film també multipremiat que se situa a la llar rural d’uns criadors de cavalls que tenen dues filles que emprenen el camí cap a l’edat adulta. Una temàtica lligada a la pròpia vida de Clara Roquet, que és filla d’un criador de cavalls que viu al camp.

Neus Ballús inaugurarà el REC

‘Sis dies corrents’, rodada amb tres treballadors reals d’una empresa de fontaneria i electricitat, encetarà el Festival Internacional de Cinema de Tarragona REC

El Festival Internacional de Cinema de Tarragona REC va iniciar el cicle de projeccions prèvies el 3 de novembre amb l’estrena de la pel·lícula Libertad, de Clara Roquet, unes projeccions que serveixen d’avantsala a aquest certamen que enguany arriba a la 21a edició. El gruix del festival, però, tindrà lloc entre els dies 1 i 8 de desembre, i l’acte inaugural s’ha reservat per a una altra cineasta, Neus Ballús, i la preestrena comercial de la seva darrera pel·lícula, Sis dies corrents. El film, que va fer la première mundial al Festival de Locarno, i que acaba d’aconseguir l’Espiga de Plata i el Premi del Públic a la SEMINCI de Valladolid, fa una reflexió sobre el món laboral. Està rodat amb actors no professionals i segueix un equip de tres lampistes durant una setmana. Relata aquests sis dies laborals de la vida d’en Valero, en Moha i en Pep, tres personatges reals treballadors d’una petita empresa de fontaneria i electricitat dels afores de Barcelona. En Moha, el més jove, haurà de demostrar que està preparat per substituir en Pep, que es jubila, però en Valero considera que en Moha “no dona el perfil”. Cada capítol correspon a un dia de la setmana laboral i es construeix al voltant de la relació que s’estableix entre els protagonistes i els clients que han sol·licitat els seus serveis. “El nostre dia a dia és molt més interessant del que ens pensem”, explica la cineasta de Mollet del Vallès, al mateix temps que convida a veure aquest treball que permet “a través del món dels lampistes”, mostrar “molts moments que posen a prova les relacions humanes i que, en definitiva, la vida de tots també és singular”.

A Tarragona, la pel·lícula es podrà veure el dimecres 1 de desembre, en un passi que marcarà l’inici del festival d’enguany i que també suposarà la seva preestrena comercial a Catalunya, ja que l’arribada a les sales de cinema catalanes de Sis dies corrents està prevista per al 3 de desembre.

Aquesta projecció marcarà l’inici del festival REC, que s’allargarà fins al 8 de desembre i que, malgrat que encara no s’ha fet públic el cartell d’enguany, l’organització destaca que estarà protagonitzat per les opera prima a concurs que cada any centren els premis del festival i per les projeccions especials de films que, enguany i sota el lema F*K* Reality, reflexionaran sobre la realitat que ha generat la postpandèmia. D’aquesta manera, el passi de Sis dies corrents marcarà l’inici d’una intensa setmana de projeccions en diversos espais de la ciutat.

L’any passat, en la que havia de l’edició especial del vintè aniversari, la covid va fer que el REC es desplegués en dues versions: la presencial i una altra amb una programació alternativa en línia a través de la plataforma Filmin, que per a enguany també es preveu.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.