Teatre

Un estel cap a la felicitat

‘El Petit Príncep’, produïda per La Perla 29, és un dels reclams de Nadal a Barcelona des de fa vuit anys. Dirigida pel duet format per Àngel Llàcer i Manu Guix, l’han vista unes 350.000 persones

TERCER FAMILIAR
La reposició a la sala Barts se suma a l’oferta d’‘El Màgic d’Oz,’ al Teatre Condal, i a l’estrena de ‘Bye Bye Monstre’, al Poliorama
‘MAPPING’
El musical va sorprendre pel treball de ‘mapping’ en escena, un nou element màgic

S’ha con­ver­tit en l’espec­ta­cle pro­fes­si­o­nal de Nadal de la dècada. Aquest any repe­tei­xen, per vui­tena tem­po­rada con­se­cu­tiva, a la sala Barts. La veri­tat, asse­nya­lava fa uns dies el direc­tor de La Perla 29, que pro­du­eix El Petit Príncep, és que con­fi­a­ven que s’allargués dues tem­po­ra­des per ren­di­bi­lit­zar l’encàrrec dels audi­o­vi­su­als, però en cap cas pen­sa­ven que arri­ba­rien gaire més lluny. L’èxit, però, és una evidència, i any rere any omplen totes les fun­ci­ons a la sala Barts. Els pares han tin­gut temps de por­tar-hi els fills grans i, uns anys més tard, els petits, que ja han cres­cut prou. Tenen com­pro­vat que hi ha alguns espec­ta­dors que hi van cada any i que l’han vista, si fa o no fa, una desena de vega­des. En rea­li­tat, la volun­tat de l’equip d’Àngel Llàcer i Manu Guix era que fos una obra que apel·lés a la sim­pli­ci­tat, com ho és la lec­tura del lli­bre, i que fos prou oberta perquè ningú veiés traït el record de quan el va lle­gir anys enrere. Cal que a tots els bri­llin els ulls quan l’avi­a­dor demani que, si algú sap que ha tor­nat el pro­ta­go­nista, l’avi­sin, que s’estarà sota mateix d’un estel. Hi ha una neces­si­tat d’abraçar qui no hi és que com­mou.

Efec­ti­va­ment. Si la gui­neu con­fessa al petit príncep que el més impor­tant de la vida és invi­si­ble als ulls, després de veure aquesta peça es pot con­cloure que els som­riu­res sin­cers a escena il·lumi­nen més que la llum. La posada en escena d’aquest clàssic (que, sovint, agrada més als pares que als fills perquè la pro­fun­di­tat de la bon­dat que rei­vin­dica es dige­reix millor quan es veu la infància amb res­pecte) té molt d’atrac­tiu en les imat­ges audi­o­vi­su­als, la música i les sor­pre­ses del cel (que no cal reve­lar), però el que domina és la ten­dresa i la gene­ro­si­tat. No és gens car­rincló, si no que sap superar aquest estadi amb la sen­zi­llesa de la mirada de qui s’entrega radi­cal­ment. Ho farà el Petit Príncep, però també la gui­neu. I, més enllà dels per­so­nat­ges ide­ats per Antoine de Saint-Exupéry, ho fan cadas­cun dels actors amb un Petit Príncep genial i un Àngel Llàcer que evita tota iro­nia cínica. La feli­ci­tat mana sobre l’ale­gria.

La sen­zi­llesa del Petit Príncep fa evi­dent l’error de l’embriac, del geògraf que no vol fer expe­di­ci­ons, del fana­ler, absort en una feina obses­siva, o del rei que només mana allò que la natura és a punt de fer com­plir. Els homes grans, cer­ta­ment, no ente­nen res si no es quan­ti­fica, si no es fa a par­tir de la com­pa­ració. La música de Manu Guix sap nave­gar entre l’humor i la ten­dresa més sublim tot fent can­tar l’enyor del mis­teriós per­so­natge cap al seu aste­roide i la seva rosa.

En els vuit anys que hi han fet tem­po­rada, hi ha hagut intèrprets que han anat repe­tint. Ho ha anat fent El Petit Príncep, que, aquest any, ha dema­nat un canvi. Durant un gra­pat d’anys ho va ser Júlia Bon­joch, que ara ha sal­tat a Can­tando bajo la llu­via, que també lide­ren Llàcer i Guix. El nar­ra­dor (l’avi­a­dor) l’han inter­pre­tat Àngel Llàcer, Ivan Labanda, Marc Poci­e­llo, Jordi Coll, Enric Cam­bray i, ara, Manu Guix. Llàcer i Guix van sig­nar el pri­mer gran èxit amb el seu tre­ball de Gerónimo Stil­ton al Con­dal, també amb unes pro­jec­ci­ons que volien sem­blar tri­di­men­si­o­nals i inclo­ent les olors del camp com a efec­tes a pla­tea. De fet, abans Llàcer ja havia debu­tat en el musi­cal fami­liar amb La màgia dels Ki-Kids (2007), la versió escènica d’un pro­ducte audi­o­vi­sual pen­sat per nor­ma­lit­zar l’anglès (i altres idi­o­mes) a la cana­lla. Poca broma, entre el repar­ti­ment, de car­ter, hi havia Pablo Der­qui (avui hegemònic en els papers de per­so­na­li­tats enre­ves­sa­des, com­ple­xes, per­ver­ses).

El tre­ball de map­ping alter­nen els dibui­xos ins­pi­rats en el lli­bre ori­gi­nal (com la caixa o el bar­ret que acaba sent una serp que s’ha men­jat un ele­fant) amb molts altres efec­tes màgics. La música acaba sent el llen­guatge de les emo­ci­ons i la que fixa l’acció i la situ­ació (entre còmica i absurda) del conte.

El repte d’El Petit Príncep és que els adults des­co­brei­xin al seu inte­rior l’infant que van ser. I també que, des dels ulls de l’infant (que no ho entén tot) es pro­du­ei­xin situ­a­ci­ons greus de sole­dat, de rebuig, d’incom­prensió. El per­so­natge del Petit Príncep és l’infant que, for­mu­lant-se pre­gun­tes, madura. Després d’un viatge iniciàtic revela una veri­tat amarga, dura, que casa amb la dra­matúrgia de l’època, que ja inda­gava en el tea­tre de l’absurd i en els monu­ments a la sole­dat de cadascú. Fa poques set­ma­nes, Òscar Intente ha estre­nat amb Qui­met Pla El vell Léon, tota una reflexió que indaga en la madu­resa d’un conte que es lle­geix, sovint, com a naïf. Per a Intente, hi ha una raó per la qual Saint-Exúpery dedica aquest conte, apa­rent­ment infan­til al seu amic Léon: sota de la capa de conte estrany, hi ha una amar­gor pel temps que els ha tocat viure. I pel qual, en bona mesura, en van aca­bar morint. L-eon Werth (1872-1955) va ser un escrip­tor i assa­gista que pro­vava de fugir de la França ocu­pada pels nazis, men­tre que Antoine de Saint-Exupéry escri­via el conte als Estats Units. L’autor d’El Petit Príncep, va tor­nar a França a com­ba­tre el fei­xisme i el seu avió es va per­dre en una expe­dició al sud de França el 31 de juliol del 1944.

Tor­nem, però, als estels d’aquest desem­bre del 2021. El Petit Príncep, jun­ta­ment amb El Màgic d’Oz i Bye Bye Mons­tre són els tres títols de musi­cals de mitjà for­mat que es repre­sen­ten en català i que apro­fi­ten el Nadal per ampliar la gra­e­lla de fun­ci­ons. Els de públic fami­liar són un reducte tos­sut en una car­te­llera plena de musi­cals en cas­tellà.

El qüestionari

Musical o espectacle amb cançons?

Musical.

Quants actors hi intervenen?

Cinc. En cap de les vuit temporades s’hi han inclòs músics, perquè el so ha d’anar sincronitzat amb el mapping audiovisual.

Hi ha música en directe?

No hi ha música en directe.

Heu fet càsting?

Sí, en vam fer per a la tria del Petit Príncep, que va canviant. A l’aviador, l’han interpretat des d’Àngel Llàcer i Ivan Labanda fins a Enric Cambray i Manu Guix, que aquest any repeteix.

Heu tingut en compte la paritat de gènere?

Va en funció dels papers escrits al llibre original.

Quan fareu temporada?

Del 3 de desembre al16 de gener.

On fareu temporada?

Un altre cop a la sala Barts, per vuitè any consecutiu.

Fareu gira?

Aquesta és la vuitena temporada i hem fet molta gira. Comptem que l’han vista unes 350.000 persones. Al febrer farem funció a les Decennals de Valls.

Quan vau pactar la sala a Barcelona?

Des del primer any, hem anat renovant l’acord per a la temporada següent. Sempre omplim del tot.

Editareu disc? Fareu marxandatge?

Des del principi, hi ha una gravació de les cançons i el llibre de partitures.

Manu guix es destapa d’actor

Manu Guix és, sobretot, músic i compositor. Certament, és habitual que en molts muntatges tingui un lloc destacat amb el piano que no el fa invisible, com sí que acostuma a passar amb la majoria de músics dels conjunts. En part, perquè és el director musical i cal tenir visibilitat per als actors i, en part, per rendibilitzar la seva popularitat a platea. S’hi sent prou còmode, tocant i dirigint en directe. La tardor del 2019, va assumir un rol més actiu en l’escena: el de planta carnívora. Evidentment, només hi posava una veu cada cop més exageradament divertida, mentre que altres manipulaven la planta que anava creixent i dominant el dia a dia de la botiga i del barri. L’any passat, es va atrevir a fer d’actor, sense cap piano on refugiar-se. Com que la música és en directe per garantir la sincronització amb el mapping, Guix puja a l’escena i commou com a actor.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.