Crítica
Inventari sense contemplacions
Com altres grans escriptors valencians contemporanis –penso en Fuster i Gil-Albert, però també en Enric Valor, Manuel Vicent, Josep Piera, Ignasi Mora i Josep Igual–, en paral·lel a l’obra de creació no va abandonar els quaderns de notes, la bitàcola quotidiana. El gran Rafael Chirbes –més reconegut a altres països europeus que entre nosaltres– demostra, en aquesta col·lecció de quaderns compilats per Anagrama en un primer volum, la majoria dels seus dots com a narrador de ficció: la literatura davant de tot i l’equilibri amb una sinceritat sense cauteritzar, que el fa especialment càustic en algunes opinions sobre els col·legues –generalment els mediàtics i les patums– i les relacions sexuals complicades, des del seu amant fins a la mort François fins a una col·lecció de criatures pasolinianes, que evoca sense pudor. És d’agrair en el territori florentí que és la literatura oficial. Chirbes va ser reconegut, però tard, cosa que li va permetre saltar-se modes i hipocresies centralistes.
Els seus diaris són d’una exuberància intel·lectual –recorden Pavese–, que ha convertit el llibre en un dels salvables de la temporada. És un brollador d’idees i vivències, que parlen de la tria de la llengua literària, que sovint lamenta quan torna al poble natal, Tavernes de la Valldigna, on pot parlar amb naturalitat amb els paisans: “Em pregunto, sobretot, per la felicitat que ha de produir escriure en la llengua marginada en què un mateix va pronunciar les primeres paraules.” O quan fa esment del fet que Joan Fuster anomenava Espriu amb les inicials SE, idèntiques al famós “Su Excelencia”, amb referència al Caudillo. Chirbes mostra admiració pel Tirant, s’enfila fins a l’aforisme (“la poesia és avui una àlgebra superior a les metàfores”) o la crítica de llibres clàssics i actuals.
La hipersensibilitat del seu caràcter s’infiltra com càpsules de poesia, que s’alternen amb les diatribes contra la Movida Madrileña o la picaresca generalitzada. Les descripcions precises contenen el millor de les seves novel·les, on el lirisme es barreja amb els estats d’ànim, sovint amb tendència cap a la desesperança i amb un fort caire social. Chirbes va evolucionar d’un maoisme de joventut cap a un esperit llibertari que reivindicava, tant en l’aspecte polític com en les formes de vida. Els diaris, autobiogràfics, i profètics preveient la mort prematura, són un complement ideal de la seva obra, fonamentada en una novel·lística iniciada amb la nouvelle gòtica ambientada en Fes Mimoun i amb cims com ara Crematorio, En la orilla i París-Austerlitz.
Considerat un dels grans novel·listes europeus, l’escriptor valencià ha deixat constància dels efectes del temps, però també de la corrupció indissociable del període democràtic. Entre les curiositats editorials, el doble pròleg: un prescindible de Marta Sanz i l’imprescindible de Fernando Valls. Misteris!
Pujar al cel a fer una copa amb Grant Green i el seu grup
El llançament dels imprescindibles American Jazz Classics és un estímul. En especial amb experiències com l’àlbum Gooden’s Corner, de Grant Green (1935-1979). Trobem l’exuberant estil d’un dels grans guitarristes del jazz en format de quartet amb el suport de Sonny Clark al piano, Sam Jones al baix i Louis Hayes a la bateria. Tots els temes es van gravar el 23 de desembre del 1961. Les sis cançons del quartet van aparèixer originalment al long play (publicat molts anys, tal com s’explica a les notes originals), la setena melodia es va gravar en la data esmentada, que incloïa el saxofonista tenor Ike Quebec com a estrella convidada, es va publicar a l’àlbum de Quebec Blue and sentimental, que també recomano.
Poder disposar d’aquesta edició a preu econòmic és més que satisfactori. La guitarra de Green, eclipsada per tot el catàleg d’extravagàncies dels peluts del rock, és un conjunt de sensacions: nerviosa, sensible, inspirada, romàntica, jazzística... L’heroïna i un infart mortal de miocardi van bloquejar una carrera, que no té res a envejar als més grans. Ho poden comprovar en aquesta pujada al cel que és Gooden’s Corner.