Música

El 2021 vist a través de les llistes

Les llistes dels millors discos catalans de l’any passat han apostat per La Ludwig Band, Maria Arnal i Marcel Bagés, Joana Serrat, Ferran Palau i altres noms que, en general, mostren un panorama musical ric i divers, tot i la crisi i el virus

PREMIS ENDERROCK
Els Premis de la Crítica d’‘Enderrock’ són una de les potes dels premis que es lliuraran a l’Auditori de Girona el dijous 3 de març

Les llis­tes dels millors dis­cos de l’any són una tra­dició de les revis­tes musi­cals que s’ha man­tin­gut i poten­ciat en la nova era digi­tal, fins i tot a pesar de la teòrica deva­lu­ació del con­cepte de disc com a obra única, com­pacta i homogènia, ara que creix la tendència a llançar cançons aïlla­des a través de les pla­ta­for­mes. Les llis­tes, per tant, man­te­nen el seu atrac­tiu i per a algu­nes publi­ca­ci­ons són encara un dels grans recur­sos per atreure l’atenció dels lec­tors, cada vegada més dis­persa.

En aquest con­text, ja és tot un clàssic la llista de la revista Ender­rock, publi­cada en el seu número de gener i ela­bo­rada per un bon gra­pat de crítics, de la mateixa revista i d’altres mit­jans. Aquesta llista de 100 dis­cos és una de les potes dels Pre­mis Ender­rock, que es lliu­ra­ran a l’Audi­tori de Girona el dijous 3 de març, si la pandèmia ho per­met. L’altra pota d’aquests guar­dons és la votació popu­lar, que ja s’ha acti­vat a través de www.​enderrock.​cat . La pri­mera volta està oberta fins al 24 de gener.

Tor­nant, però, a la votació de la crítica, els gua­nya­dors d’aquest any han estat els empor­da­ne­sos La Ludwig Band, amb el seu segon disc, La mateixa sort (The Indian Run­ners), publi­cat pocs mesos després del seu esplèndid debut amb Al límit de la tona­li­tat. A Ender­rock tro­ben refe­rents com ara Bob Dylan i The Band, Pau Riba, Sisa i Manel per al seu “folk-rock de veus arros­se­ga­des i imat­ges oníriques”. La Ludwig Band també ha encapçalat la llista del millor disc gironí de l’any, impul­sada per l’edició giro­nina d’El Punt Avui i l’empresa Alter Siner­gies.

La llista d’Ender­rock con­ti­nua en ordre decrei­xent amb el segon disc de Maria Arnal i Mar­cel Bagés, Cla­mor (Fina Estampa), con­si­de­rat també el millor disc de folk; Lle­po­lies (Zoo Records), del grup valencià Zoo, triat com a millor artista de l’any; Hard­core from the Heart, de la viga­tana Joana Ser­rat, millor disc en llen­gua no cata­lana; A tope amb la vida, dels també oso­nencs Oques Gras­ses, millor disc de pop-rock; Llu­nes de Plutó (RGB Suports), de Caïm Riba, millor disc de cançó d’autor; Ani­ma­lari urbà (Luup Records), dels mata­ro­nins The Tyets en col·labo­ració amb altres artis­tes dels Països Cata­lans, que rebrà el Premi Ender­rock al millor disc de música fami­liar; Extraño Weys (Say It Loud Records), de Rodrigo Laviña y su Combo, millor disc de músiques urba­nes; Con­ti­nent i con­tin­gut (Hid­den Track Records), de Maria Hein, millor disc reve­lació, i Fiat Lux, el pri­mer àlbum del duet vocal Tarta Relena, que tanca el rànquing dels deu pri­mers dis­cos més votats per la crítica. Després, la llista con­ti­nua amb noms com ara Clara Peya, Fer­ran Palau, Mazoni, Roger Mas, Joan Dausà, Stay Homas, El Petit de Cal Eril, els valen­ci­ans La Fúmiga, Love of Les­bian i Marina Ros­sell, que ocupa la 20a posició amb 300 crits (Satélite K) i també la por­tada de la revista. En defi­ni­tiva, la llista d’Ender­rock és un dels millors indi­ca­dors de la bona salut del pano­rama musi­cal català, si més no pel que fa a talent i poten­cial cre­a­tiu. Una altra cosa és que com han sobre­vis­cut bona part d’aquests artis­tes a un any no tan dur com el 2020 per a la música en directe, però encara molt lluny de la nor­ma­li­tat.

És ben sabut que la premsa musi­cal d’àmbit esta­tal ha tin­gut sem­pre la seva capi­tal a Bar­ce­lona, on s’han con­cen­trat gai­rebé totes les capçale­res impor­tants. És el cas, per exem­ple, de la gratuïta i refe­ren­cial Mondo Sonoro, que jus­ta­ment ha tor­nat a edi­tar-se en paper amb motiu del número de gener i les seves llis­tes del millor del 2021. En el seu cas, la llista dels millors dis­cos en l’àmbit esta­tal està encapçalada per Zahara i el seu Puta, i a con­ti­nu­ació venen C. Tan­gana, amb el seu omni­pre­sent El Madrileño; el Cla­mor d’Arnal i Bagés, i Tiene que haber algo más, el disc d’Alizzz, el pro­duc­tor de Cas­tell­de­fels que ha estat en bona part res­pon­sa­ble de l’èxit de C. Tan­gana. A la llista de Mondo Sonoro, també hi ha els bar­ce­lo­nins Meda­lla (5è), la gra­me­nenca Que­ralt Lahoz (6a) i Fer­ran Palau (8è), men­tre que en la llista ela­bo­rada només per a Cata­lu­nya el número 1 és per a Joan Colomo i el seu Disc trist (BCore), seguit de Clara Peya, Lil­dami, Mari­a­lluïsa i Tarta Relena. I només un apunt de la llista inter­na­ci­o­nal: el número 1 és per a Some­ti­mes I Might Be Intro­vert, de la rapera bri­ta­ni­co­ni­ge­ri­ana Little Simz.

També des de Bar­ce­lona, Ruta 66 –que al febrer arri­barà al seu número 400– ha deci­dit que el millor disc esta­tal del 2021 és el de Joana Ser­rat, seguida de Cap­sula, Derby Moto­reta’s Bur­rito Kac­himba, Los Fusi­les i Manu Gas­tado. Ser­rat també ocupa el segon lloc en l’apar­tat de millor con­cert esta­tal, després d’Óscar Avendaño & Repo­sado. Com a millor ini­ci­a­tiva musi­cal del 2021, Ruta 66 ha triat l’expo­sició fotogràfica Rock Viu, el gran comiat de l’enyo­rat Xavier Mer­cadé. I la seva aposta inter­na­ci­o­nal és Com­fort to Me, dels aus­tra­li­ans Amyl & The Snif­fers.

I aca­bem el repàs per les llis­tes amb l’actu­al­ment digi­tal Rock­de­lux, que situa Cla­mor de Maria Arnal i Mar­cel Bagés com a millor disc esta­tal del 2021, al davant de C. Tan­gana i de tot un clàssic tan en forma com Kiko Veneno, amb el seu Ham­bre. Altres artis­tes cata­lans de la llista són Tarta Relena (5è) i Fer­ran Palau (7è). I Hey What de Low domina el pòdium inter­na­ci­o­nal.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor