Barcelona s’il·lumina de nou
L’onzena edició del Festival d’Arts Lumíniques Llum BCN arribarà del 4 al 6 de febrer a gairebé 40 espais del Poblenou, amb tota la personalitat i el prestigi internacional acumulat
MARIA GÜELL ORDIS
“Aquest festival té molta personalitat, identitat pròpia i qualitat artística”artistes i escoles
La llum és vida, però també és cultura. Ens marca camins i ens ofereix moltes interpretacions de la nostra existència, experiències, relacions i obres humanes. I és que la llum, com a material, té les seves propietats i es relaciona amb la matèria. Aquesta i altres lectures s’extreuen entre línies un cop visitat, de nit, el Festival d’Arts Lumíniques Llum BCN, que del 4 al 6 de febrer complirà la seva onzena edició. Després de la versió de transició del mes de novembre passat, desplaçada de dates per la covid, aquest esdeveniment d’alta i lluminosa volada i prestigi internacional recupera ara el seu calendari habitual als carrers del Poblenou, que acullen el festival des de fa quatre anys.
Llum BCN esdevé no només una forma de gaudir del color mitjançant l’art urbà, sinó que també és una excusa per descobrir o redescobrir una part de la ciutat i unes instal·lacions de vegades tancades o oblidades. La gent pot apropiar-se de l’espai públic en un barri en què, potser com cap altre a Barcelona, es barreja la part antiga amb la moderna. Un escenari perfecte per tornar a experimentar amb la llum i totes les seves formes i expressions.
L’èxit de públic de les darreres edicions no és casual. Les apostes i l’exploració d’artistes visuals i contemporanis –dissenyadors, arquitectes, il·luminadors, etc.–, convida a viatjar de sis de la tarda (s’ha avançat una hora) a dotze de la nit (el diumenge, fins a les onze) i submergir-se en un univers especial i particular nocturn a la capital catalana, que accentua tot el seu històric i conegut esperit cosmopolita. L’experimentació artística nacional i internacional torna a tenir barra lliure amb diversos muntatges, amb llum i habitualment música per provocar la interacció amb els visitants. Barcelona es converteix durant un cap de setmana en un laboratori nocturn de creació lumínica, desafiant conceptes i visions preconcebudes i donant protagonisme a la tecnologia.
L’ORIGEN, A CIUTAT VELLA
El Festival, que fins al 2017 es va desenvolupar a Ciutat Vella, ha progressat molt. El 2020 se’n va dur a terme l’edició més important, amb 57 espais i 200.000 visitants. En la versió reduïda i més íntima de fa prop de tres mesos, van ser 31 instal·lacions artístiques, amb la participació de 14 artistes i 16 escoles d’art, disseny, il·luminació i arquitectura de la ciutat, de les quals CARAB, de l’Escola Superior d’Art Dramàtic de l’Institut de Teatre, i Ombres que són llum de l’Escola Massana, van ser les millors propostes, segons un jurat expert que té en compte diversos criteris: identitat, transformació, originalitat, llenguatge, interacció amb el públic, optimització de recursos i eficiència energètica.
Les setze escoles, AL PARC
En aquesta edició, les 13 instal·lacions de 15 artistes (un més que al novembre) i les 16 escoles de Barcelona (29 espais en total més els 7 de l’Off Llum) no només es podran veure als carrers del Poblenou, ja que també hi haurà presència en altres punts del districte de Sant Martí. No es repetirà escenari a la platja de la Mar Bella. El parc del Centre del Poblenou tornarà a reunir totes les propostes de les escoles participants, que formaran un autèntic museu d’escultures lumíniques durant tres dies. Tot un espai d’experimentació on col·laboren programadors, artistes i creadors. Per les edicions anteriors del festival van passar creadors clau com Rafael Lozano-Hemmer, United Visual Artists, Luke Jerram, Julio LeParc i Daniel Canogar, i també milers d’estudiants de les escoles de Barcelona, que han pres els carrers per reinterpretar la ciutat, de vegades de forma antidisciplinària, i especular amb el seu model de futur.
El comissariat d’aquesta onzena edició repeteix respecte a l’anterior i torna a estar integrat per Maria Güell Ordis, dissenyadora d’il·luminació, fundadora de l’estudi La Invisible i professora a l’Escola de disseny Elisava de Barcelona; José Luis de Vicente, investigador cultural, comissari d’exposicions especialitzat en cultura, tecnologia i innovació i comissari del Sónar +D, i Oriol Pastor, fundador del Festival MIRA i docent universitari de gestió d’esdeveniments, planificació i pensament estratègic en l’àmbit cultural i assessorament d’institucions públiques.
AMB SEGELL PROPI
“Aquest festival té molta personalitat i qualitat artística. No va darrere les tendències d’altres festivals. No contractem peces, ni som una franquícia, ni repliquem altres festivals com el de Lió. Ens esforcem per tenir identitat pròpia, amb els artistes d’aquí i artistes internacionals interessants”, diu Maria Güell Ordis sobre la projecció internacional del Llum BCN. “Hi haurà molta varietat de disciplines i procedències, que treballen la llum com a llenguatge, com a material, a través de la fotografia i l’art escènic, i que aportaran molta riquesa a les propostes”, afegeix Güell, que recorda, entre altres activitats d’interès, la inauguració de divendres a les 17.30 hores i el fòrum de dissabte amb els artistes, tots dos al Museu del Disseny, o l’entrega dels premis i diplomes a les escoles, que es farà diumenge. “Crec que vindrà més gent de Barcelona que de fora. El públic més internacional que tenim és gent més especialitzada”, opina la comissària.
La programació enguany, amb artistes com Cabosanroque, Toni Arola, Mariona Benedito + Cube.bz i Jordi Canudas, tindrà un to clarament autòcton. També destaca la presència internacional de Trevor Paglen, amb una obra que planteja els perills de la intel·ligència artificial en les eines de reconeixement d’imatge, de Tundra i d’Ulf Langheinrich. Aquest darrer presenta OSC-B en un estany. “És una peça amb una pantalla, molt relacionada amb l’entorn. Els continguts que es generen estan pensats i desdoblats en els reflexos de l’aigua. Serres, de Cabosanroque, és una muntanya viva, amb so i llum, que és mou i que estarà instal·lada al bosc de Can Framis. Està construïda amb la morfologia de l’entorn. Aquesta dues són les que tenen més contacte amb la natura”, explica Maria Güell Ordis. “Limbo, d’Antoni Arola, et posa dins l’escenari, amb un moviment mecànic que tenen les peces. Tu formes part d’aquesta escenografia”, diu.
EXPOSICIÓ PERMANENT
A més, per primera vegada en la història del festival hi haurà una obra que no serà efímera. Data Heartbreak, de Domestic Data Streamers, una exploració sobre les fake news, l’apatia i la importància de les dades, estarà instal·lada permanentment a la sala A del Museu del Disseny durant tot el mes de febrer. “Fa temps que volíem allargar alguna peça en el temps. És una peça que reflecteix una mica la quantitat de missatges actuals que rebem –aquesta sobredosi– i la incapacitat per rebre’ls, seleccionar-los i interpretar-los”, subratlla Güell. “La llum és un llenguatge, i com a tal ha de comunicar alguna cosa, també sobre temes que estem vivint”, recorda. De fet, a Dialogar, es representen “dues llengües de deu metres que s’encenen amb diferents intensitats a partir del so que recullen”. “Parla sobre la monumentalitat, la necessitat de parlar, i és una obra interactiva. Té dos micròfons i la gent els podrà agafar i parlar. Representa de forma lumínica aquesta necessitat de dialogar i les diverses maneres de fer-ho”, diu. Una activitat més necessària que mai, en plena escalada bèl·lica a Ucraïna.
“Al festival es troben experiències i és una manera d’enfrontar-se a l’art d’una forma molt inclusiva, i en un entorn conegut, no en un museu. És una transmissió directe de l’art. Passes a formar-ne part i a connectar-hi. Entendre les peces, formar-ne part, experimentar-les i viure-les és un dels grans èxits d’aquest festival”, conclou Güell. Enguany també tornarà l’Off Llum BCN, un circuit local i experimental de set instal·lacions lumíniques de petit i mitjà format alternatiu, ideat, organitzat i gestionat per Poblenou Urban District.
31
Trevor Paglen
Disseny Hub Barcelona
Plaça de les Glòries, 37
FACE OF IMAGESNET
Ulf Langheinrich
Estany del Disseny Hub Barcelona
Plaça de les Glòries, 37
OSC-B
Domestic Data Streamers
Disseny Hub Barcelona, sala A
Plaça de les Glòries, 37
DATA HEARTBREAK
Tundra
Disseny Hub Barcelona, sala Vidriada Plaça de les Glòries, 37
ROW
Protopixel
Torre Glòries
Plaça de les Glòries
MIX & MATCH
Juankrha & Yolimonada
Carrer Badajoz
OLORAMA
Jordi Canudas
Jardí de Ca l’Aranyó
Carrer de la Ciutat de Granada, 150
XOCOLATA AMB LLUM
Raúl Goñi
Casa de les Lletres
Carrer Sancho d’Ávila, 135
DIALOGAR
Antoni Miralda
Carrer Pere IV, 115
LA FORMIGonERA DEL POBLENEW
Cristian Rizzuti i Julián Álvarez
Carrer Pallars, 200
AMNESIA
Cabosanroque
Jardins de Miquel Martí i Pol de Can Framis. Carrer Sancho d’Ávila, 154
SERRES
Mariona Benedito + Cube.bz
Carrer de Castella, 5
ESPECTRE
Antoni Arola
MUHBA Oliva Artés
C. d’Espronceda, 142-146
LIMBO
BAU
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
DUALITY
Facultat de Belles Arts. UB.
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
MIREM-NOS
Escola Massana
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
CUQUES DE LLUM
UPC School of Professional
and Executive Developement
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
RENACER
ETSALS La Salle
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
SPIRAL
ESDAP Catalunya
Campus Deià
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
SINAPSI
ETSAB-UPC
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
HOGAR
UPC School. Màster de Lighting Design
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
PIXEL(ADOS)
Escola Superior de Disseny ESDi
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
LUX(E)
UIC Barcelona School of Architecture
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
NEDANT EN PLÀSTIC
LCI Barcelona
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
REBORN
IAAC - Institute for Advanced Architecture of Catalonia
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
AIGUA INVISIBLE
Elisava Escola Universitària
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
A NATURE
ESDAP Catalunya
Campus Llotja
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
ENTELÈQUIA
Institut del Teatre
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
NIAR
TREEQUENCY
IED Barcelona Centre Superior de Disseny
Parc del Centre del Poblenou
Av. Diagonal, 130
SENSE ACCÉS RESTRINGIT EN ESPAIS OBERTS
Enguany, totes les exposicions se situen en diversos espais, molts a l’aire lliure, i l’aforament ja no serà limitat com en la darrera edició. Només hi haurà el lògic control d’aforament, en funció de com el públic arribi. Als espais tancats, això sí, l’ocupació es limitarà al 70%. L’assistència és gratuïta.
RUA POÈTICA D’ANTONIO MIRALDA
Un dels punts forts d’aquesta edició serà la desfilada dissenyada per l’artista convidat i un dels millors creadors nacionals, Antoni Miralda. La desfilada es farà per primera vegada, i la protagonitzarà una rua poètica de llum i so presidida per una formigonera acompanyada d’un seguici de tres Harley Davidson i set formigonetes que recorreran alguns carrers divendres. Dissabte i diumenge aquesta instal·lació lumínica i sonora estarà exhibida al solar del carrer Pere IV, a la cantonada amb el carrer Ciutat de Granada.
“És un laboratori de ciutat molt vinculat al Poblenou”
L’estudi d’Antoni Miralda, l’artista convidat, va ser l’escenari de la presentació de l’esdeveniment, al qual també van assistir Oriol Pastor, Daniel Granados, Maria Güell Ordis i José Luis Vicente. “Miralda és l’artista més internacional que treballa al Poblenou i el seu paper serà molt rellevant”, va dir Granados, delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament, que va assegurar sobre el festival que “crea nous vincles entre les arts experimentals i la ciència, i té molta capacitat per interpel·lar el teixit creatiu local”. “És un laboratori de ciutat, molt vinculat al Poblenou, un esdeveniment d’art públic i cultural al carrer”, va afegir. Miralda va aprofundir sobre la rua que ha dissenyat i de la qual divendres tothom podrà gaudir pels carrers Pere IV, Cristóbal de Moura, Espronceda, Marroc, Tànger, Roc Boronat, Pujades i Joan d’Àustria. “No és només un espectacle. Es tracta de crear diàleg, interrelació i possibilitats. És una reflexió sobre el barri i ve d’una vivència de fa deu anys. La formigonera és un estómac simbòlic que metabolitza aquest barri, que és molt interessant en molts nivells”, va afirmar. Oriol Pastor, un dels comissaris, va destacar una de les novetats, Data Heartbreak, la peça que es mantindrà exposada un mes: “Domestic Data Streamers treballen amb el tema de dades i les mostraran d’una manera artística. També tindrem Tundra, que torna [hi van ser fa dos anys], amb uns hologrames de llum, amb figures suspeses a l’aire”, va explicar. José Luis Vicente, un altre dels membres del comissariat, va destacar, també, “la relació que hi ha entre el festival i l’espai públic, que avui es veu tensat i redefinit”. “Un dels projectes significats serà el de Trevor Paglen a la façana del Museu del Disseny. Farà un enorme mural basat en un artefacte, ImageNet, un sistema d’intel·ligència artificial, amb 14 milions de fotografies. Els visitants podran confrontar el seu rostre amb la base de dades”, va avançar.