Arts visuals

Barcelona s’il·lumina de nou

L’onzena edició del Festival d’Arts Lumíniques Llum BCN arribarà del 4 al 6 de febrer a gairebé 40 espais del Poblenou, amb tota la personalitat i el prestigi internacional acumulat

MARIA GÜELL ORDIS
“Aquest festival té molta personalitat, identitat pròpia i qualitat artística”
artistes i escoles
artistes i escoles
estaran representats en aquesta edició. Ocuparan 29 espais, als quals s’han d’afegir els 7 de l’Off Llum

La llum és vida, però també és cul­tura. Ens marca camins i ens ofe­reix mol­tes inter­pre­ta­ci­ons de la nos­tra existència, experiències, rela­ci­ons i obres huma­nes. I és que la llum, com a mate­rial, té les seves pro­pi­e­tats i es rela­ci­ona amb la matèria. Aquesta i altres lec­tu­res s’extre­uen entre línies un cop visi­tat, de nit, el Fes­ti­val d’Arts Lumíniques Llum BCN, que del 4 al 6 de febrer com­plirà la seva onzena edició. Després de la versió de tran­sició del mes de novem­bre pas­sat, des­plaçada de dates per la covid, aquest esde­ve­ni­ment d’alta i llu­mi­nosa volada i pres­tigi inter­na­ci­o­nal recu­pera ara el seu calen­dari habi­tual als car­rers del Poble­nou, que acu­llen el fes­ti­val des de fa qua­tre anys.

Llum BCN esdevé no només una forma de gau­dir del color mit­jançant l’art urbà, sinó que també és una excusa per des­co­brir o redes­co­brir una part de la ciu­tat i unes ins­tal·laci­ons de vega­des tan­ca­des o obli­da­des. La gent pot apro­piar-se de l’espai públic en un barri en què, pot­ser com cap altre a Bar­ce­lona, es bar­reja la part antiga amb la moderna. Un esce­nari per­fecte per tor­nar a expe­ri­men­tar amb la llum i totes les seves for­mes i expres­si­ons.

L’èxit de públic de les dar­re­res edi­ci­ons no és casual. Les apos­tes i l’explo­ració d’artis­tes visu­als i con­tem­po­ra­nis –dis­se­nya­dors, arqui­tec­tes, il·lumi­na­dors, etc.–, con­vida a viat­jar de sis de la tarda (s’ha avançat una hora) a dotze de la nit (el diu­menge, fins a les onze) i sub­mer­gir-se en un uni­vers espe­cial i par­ti­cu­lar noc­turn a la capi­tal cata­lana, que accen­tua tot el seu històric i cone­gut espe­rit cos­mo­po­lita. L’expe­ri­men­tació artística naci­o­nal i inter­na­ci­o­nal torna a tenir barra lliure amb diver­sos mun­tat­ges, amb llum i habi­tu­al­ment música per pro­vo­car la interacció amb els visi­tants. Bar­ce­lona es con­ver­teix durant un cap de set­mana en un labo­ra­tori noc­turn de cre­ació lumínica, des­a­fi­ant con­cep­tes i visi­ons pre­con­ce­bu­des i donant pro­ta­go­nisme a la tec­no­lo­gia.

L’ORI­GEN, A CIU­TAT VELLA

El Fes­ti­val, que fins al 2017 es va desen­vo­lu­par a Ciu­tat Vella, ha pro­gres­sat molt. El 2020 se’n va dur a terme l’edició més impor­tant, amb 57 espais i 200.000 visi­tants. En la versió reduïda i més íntima de fa prop de tres mesos, van ser 31 ins­tal·laci­ons artísti­ques, amb la par­ti­ci­pació de 14 artis­tes i 16 esco­les d’art, dis­seny, il·lumi­nació i arqui­tec­tura de la ciu­tat, de les quals CARAB, de l’Escola Supe­rior d’Art Dramàtic de l’Ins­ti­tut de Tea­tre, i Ombres que són llum de l’Escola Mas­sana, van ser les millors pro­pos­tes, segons un jurat expert que té en compte diver­sos cri­te­ris: iden­ti­tat, trans­for­mació, ori­gi­na­li­tat, llen­guatge, interacció amb el públic, opti­mit­zació de recur­sos i eficiència energètica.

Les setze esco­les, AL PARC

En aquesta edició, les 13 ins­tal·laci­ons de 15 artis­tes (un més que al novem­bre) i les 16 esco­les de Bar­ce­lona (29 espais en total més els 7 de l’Off Llum) no només es podran veure als car­rers del Poble­nou, ja que també hi haurà presència en altres punts del dis­tricte de Sant Martí. No es repe­tirà esce­nari a la platja de la Mar Bella. El parc del Cen­tre del Poble­nou tor­narà a reu­nir totes les pro­pos­tes de les esco­les par­ti­ci­pants, que for­ma­ran un autèntic museu d’escul­tu­res lumíniques durant tres dies. Tot un espai d’expe­ri­men­tació on col·labo­ren pro­gra­ma­dors, artis­tes i cre­a­dors. Per les edi­ci­ons ante­ri­ors del fes­ti­val van pas­sar cre­a­dors clau com Rafael Lozano-Hem­mer, Uni­ted Visual Artists, Luke Jer­ram, Julio LeParc i Daniel Cano­gar, i també milers d’estu­di­ants de les esco­les de Bar­ce­lona, que han pres els car­rers per rein­ter­pre­tar la ciu­tat, de vega­des de forma anti­dis­ci­plinària, i espe­cu­lar amb el seu model de futur.

El comis­sa­riat d’aquesta onzena edició repe­teix res­pecte a l’ante­rior i torna a estar inte­grat per Maria Güell Ordis, dis­se­nya­dora d’il·lumi­nació, fun­da­dora de l’estudi La Invi­si­ble i pro­fes­sora a l’Escola de dis­seny Eli­sava de Bar­ce­lona; José Luis de Vicente, inves­ti­ga­dor cul­tu­ral, comis­sari d’expo­si­ci­ons espe­ci­a­lit­zat en cul­tura, tec­no­lo­gia i inno­vació i comis­sari del Sónar +D, i Oriol Pas­tor, fun­da­dor del Fes­ti­val MIRA i docent uni­ver­si­tari de gestió d’esde­ve­ni­ments, pla­ni­fi­cació i pen­sa­ment estratègic en l’àmbit cul­tu­ral i asses­so­ra­ment d’ins­ti­tu­ci­ons públi­ques.

AMB SEGELL PROPI

“Aquest fes­ti­val té molta per­so­na­li­tat i qua­li­tat artística. No va dar­rere les tendències d’altres fes­ti­vals. No con­trac­tem peces, ni som una franquícia, ni repli­quem altres fes­ti­vals com el de Lió. Ens esfor­cem per tenir iden­ti­tat pròpia, amb els artis­tes d’aquí i artis­tes inter­na­ci­o­nals interes­sants”, diu Maria Güell Ordis sobre la pro­jecció inter­na­ci­o­nal del Llum BCN. “Hi haurà molta vari­e­tat de dis­ci­pli­nes i pro­cedències, que tre­ba­llen la llum com a llen­guatge, com a mate­rial, a través de la foto­gra­fia i l’art escènic, i que apor­ta­ran molta riquesa a les pro­pos­tes”, afe­geix Güell, que recorda, entre altres acti­vi­tats d’interès, la inau­gu­ració de diven­dres a les 17.30 hores i el fòrum de dis­sabte amb els artis­tes, tots dos al Museu del Dis­seny, o l’entrega dels pre­mis i diplo­mes a les esco­les, que es farà diu­menge. “Crec que vindrà més gent de Bar­ce­lona que de fora. El públic més inter­na­ci­o­nal que tenim és gent més espe­ci­a­lit­zada”, opina la comissària.

La pro­gra­mació enguany, amb artis­tes com Cabo­san­ro­que, Toni Arola, Mari­ona Bene­dito + Cube.​bz i Jordi Canu­das, tindrà un to clara­ment autòcton. També des­taca la presència inter­na­ci­o­nal de Tre­vor Paglen, amb una obra que plan­teja els perills de la intel·ligència arti­fi­cial en les eines de reco­nei­xe­ment d’imatge, de Tun­dra i d’Ulf Lang­hein­rich. Aquest dar­rer pre­senta OSC-B en un estany. “És una peça amb una pan­ta­lla, molt rela­ci­o­nada amb l’entorn. Els con­tin­guts que es gene­ren estan pen­sats i des­do­blats en els refle­xos de l’aigua. Ser­res, de Cabo­san­ro­que, és una mun­ta­nya viva, amb so i llum, que és mou i que estarà ins­tal·lada al bosc de Can Fra­mis. Està cons­truïda amb la mor­fo­lo­gia de l’entorn. Aquesta dues són les que tenen més con­tacte amb la natura”, explica Maria Güell Ordis. “Limbo, d’Antoni Arola, et posa dins l’esce­nari, amb un movi­ment mecànic que tenen les peces. Tu for­mes part d’aquesta esce­no­gra­fia”, diu.

EXPO­SICIÓ PER­MA­NENT

A més, per pri­mera vegada en la història del fes­ti­val hi haurà una obra que no serà efímera. Data Heart­break, de Domes­tic Data Stre­a­mers, una explo­ració sobre les fake news, l’apa­tia i la importància de les dades, estarà ins­tal·lada per­ma­nent­ment a la sala A del Museu del Dis­seny durant tot el mes de febrer. “Fa temps que volíem allar­gar alguna peça en el temps. És una peça que reflec­teix una mica la quan­ti­tat de mis­sat­ges actu­als que rebem –aquesta sobre­dosi– i la inca­pa­ci­tat per rebre’ls, selec­ci­o­nar-los i inter­pre­tar-los”, subrat­lla Güell. “La llum és un llen­guatge, i com a tal ha de comu­ni­car alguna cosa, també sobre temes que estem vivint”, recorda. De fet, a Dia­lo­gar, es repre­sen­ten “dues llengües de deu metres que s’ence­nen amb dife­rents inten­si­tats a par­tir del so que recu­llen”. “Parla sobre la monu­men­ta­li­tat, la neces­si­tat de par­lar, i és una obra interac­tiva. Té dos micròfons i la gent els podrà aga­far i par­lar. Repre­senta de forma lumínica aquesta neces­si­tat de dia­lo­gar i les diver­ses mane­res de fer-ho”, diu. Una acti­vi­tat més necessària que mai, en plena esca­lada bèl·lica a Ucraïna.

“Al fes­ti­val es tro­ben experiències i és una manera d’enfron­tar-se a l’art d’una forma molt inclu­siva, i en un entorn cone­gut, no en un museu. És una trans­missió directe de l’art. Pas­ses a for­mar-ne part i a con­nec­tar-hi. Enten­dre les peces, for­mar-ne part, expe­ri­men­tar-les i viure-les és un dels grans èxits d’aquest fes­ti­val”, con­clou Güell. Enguany també tor­narà l’Off Llum BCN, un cir­cuit local i expe­ri­men­tal de set ins­tal·laci­ons lumíniques de petit i mitjà for­mat alter­na­tiu, ideat, orga­nit­zat i ges­ti­o­nat per Poble­nou Urban Dis­trict.

31

Tre­vor Paglen

Dis­seny Hub Bar­ce­lona

Plaça de les Glòries, 37

FACE OF IMA­GES­NET

Ulf Lang­hein­rich

Estany del Dis­seny Hub Bar­ce­lona

Plaça de les Glòries, 37

OSC-B

Domes­tic Data Stre­a­mers

Dis­seny Hub Bar­ce­lona, sala A

Plaça de les Glòries, 37

DATA HEART­BREAK

Tun­dra

Dis­seny Hub Bar­ce­lona, sala Vidri­ada Plaça de les Glòries, 37

ROW

Pro­to­pi­xel

Torre Glòries

Plaça de les Glòries

MIX & MATCH

Juankrha & Yoli­mo­nada

Car­rer Bada­joz

OLO­RAMA

Jordi Canu­das

Jardí de Ca l’Aranyó

Car­rer de la Ciu­tat de Gra­nada, 150

XOCO­LATA AMB LLUM

Raúl Goñi

Casa de les Lle­tres

Car­rer Sancho d’Ávila, 135

DIA­LO­GAR

Antoni Miralda

Car­rer Pere IV, 115

LA FOR­MI­Go­nERA DEL POBLE­NEW

Cris­tian Riz­zuti i Julián Álva­rez

Car­rer Pallars, 200

AMNE­SIA

Cabo­san­ro­que

Jar­dins de Miquel Martí i Pol de Can Fra­mis. Car­rer Sancho d’Ávila, 154

SER­RES

Mari­ona Bene­dito + Cube.​bz

Car­rer de Cas­te­lla, 5

ESPEC­TRE

Antoni Arola

MUHBA Oliva Artés

C. d’Espron­ceda, 142-146

LIMBO

BAU

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

DUA­LITY

Facul­tat de Belles Arts. UB.

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

MIREM-NOS

Escola Mas­sana

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

CUQUES DE LLUM

UPC School of Pro­fes­si­o­nal

and Exe­cu­tive Deve­lo­pe­ment

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

RENA­CER

ETSALS La Salle

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

SPI­RAL

ESDAP Cata­lu­nya

Cam­pus Deià

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

SINAPSI

ETSAB-UPC

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

HOGAR

UPC School. Màster de Ligh­ting Design

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

PIXEL(ADOS)

Escola Supe­rior de Dis­seny ESDi

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

LUX(E)

UIC Bar­ce­lona School of Arc­hi­tec­ture

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

NEDANT EN PLÀSTIC

LCI Bar­ce­lona

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

REBORN

IAAC - Ins­ti­tute for Advan­ced Arc­hi­tec­ture of Cata­lo­nia

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

AIGUA INVI­SI­BLE

Eli­sava Escola Uni­ver­sitària

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

A NATURE

ESDAP Cata­lu­nya

Cam­pus Llotja

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

ENTELÈQUIA

Ins­ti­tut del Tea­tre

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

NIAR

TRE­E­QUENCY

IED Bar­ce­lona Cen­tre Supe­rior de Dis­seny

Parc del Cen­tre del Poble­nou

Av. Dia­go­nal, 130

SENSE ACCÉS RESTRINGIT EN ESPAIS OBERTS

Enguany, totes les exposicions se situen en diversos espais, molts a l’aire lliure, i l’aforament ja no serà limitat com en la darrera edició. Només hi haurà el lògic control d’aforament, en funció de com el públic arribi. Als espais tancats, això sí, l’ocupació es limitarà al 70%. L’assistència és gratuïta.

RUA POÈTICA D’ANTONIO MIRALDA

Un dels punts forts d’aquesta edició serà la desfilada dissenyada per l’artista convidat i un dels millors creadors nacionals, Antoni Miralda. La desfilada es farà per primera vegada, i la protagonitzarà una rua poètica de llum i so presidida per una formigonera acompanyada d’un seguici de tres Harley Davidson i set formigonetes que recorreran alguns carrers divendres. Dissabte i diumenge aquesta instal·lació lumínica i sonora estarà exhibida al solar del carrer Pere IV, a la cantonada amb el carrer Ciutat de Granada.

“És un laboratori de ciutat molt vinculat al Poblenou”

L’estudi d’Antoni Miralda, l’artista convidat, va ser l’escenari de la presentació de l’esdeveniment, al qual també van assistir Oriol Pastor, Daniel Granados, Maria Güell Ordis i José Luis Vicente. “Miralda és l’artista més internacional que treballa al Poblenou i el seu paper serà molt rellevant”, va dir Granados, delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament, que va assegurar sobre el festival que “crea nous vincles entre les arts experimentals i la ciència, i té molta capacitat per interpel·lar el teixit creatiu local”. “És un laboratori de ciutat, molt vinculat al Poblenou, un esdeveniment d’art públic i cultural al carrer”, va afegir. Miralda va aprofundir sobre la rua que ha dissenyat i de la qual divendres tothom podrà gaudir pels carrers Pere IV, Cristóbal de Moura, Espronceda, Marroc, Tànger, Roc Boronat, Pujades i Joan d’Àustria. “No és només un espectacle. Es tracta de crear diàleg, interrelació i possibilitats. És una reflexió sobre el barri i ve d’una vivència de fa deu anys. La formigonera és un estómac simbòlic que metabolitza aquest barri, que és molt interessant en molts nivells”, va afirmar. Oriol Pastor, un dels comissaris, va destacar una de les novetats, Data Heartbreak, la peça que es mantindrà exposada un mes: “Domestic Data Streamers treballen amb el tema de dades i les mostraran d’una manera artística. També tindrem Tundra, que torna [hi van ser fa dos anys], amb uns hologrames de llum, amb figures suspeses a l’aire”, va explicar. José Luis Vicente, un altre dels membres del comissariat, va destacar, també, “la relació que hi ha entre el festival i l’espai públic, que avui es veu tensat i redefinit”. “Un dels projectes significats serà el de Trevor Paglen a la façana del Museu del Disseny. Farà un enorme mural basat en un artefacte, ImageNet, un sistema d’intel·ligència artificial, amb 14 milions de fotografies. Els visitants podran confrontar el seu rostre amb la base de dades”, va avançar.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.