Pantalla

El cine que no has vist

El festival La Inesperada, que tindrà lloc a Barcelona del 24 al 27 de febrer, donarà visibilitat a les pel·lícules de no-ficció, la majoria de les quals queden fora dels circuits comercials

DIFICULTATS
“En el camp de la no-ficció ens trobem amb films que han viatjat per tot el món, però que aquí no han arribat i que no s’han pogut veure”

Com que les pel·lícules de no-ficció queden molt sovint al marge dels circuits d’exhibició comercials, moltes produccions interessants queden amagades a ulls del gran públic. Per això, ara fa un any, la cineasta Núria Giménez Lorang i el programador Miquel Martí Freixas van desafiar les restriccions per la covid i van decidir aventurar-se en l’organització d’un festival, La Inesperada, dedicat exclusivament a la no-ficció. No era flor d’un dia. La Inesperada viurà del 24 al 27 de febrer, a Barcelona, la segona edició d’aquest certamen focalitzat “en el llenguatge cinematogràfic que es relaciona amb la realitat”. El lema del festival ho deixa clar: La Inesperada, el cine que probablement no has vist: “No és un cine que es trobi fàcilment a les plataformes digitals”, puntualitza Miquel Martí Freixas.

Durant quatre dies s’exhibiran títols nous, la majoria estrenes a Catalunya, d’autors locals i també d’internacionals, amb diversitat de pel·lícules inèdites a casa nostra vingudes d’arreu del món. “En el camp de la no-ficció, ens trobem amb pel·lícules que han viatjat per tot el món, però que aquí no han arribat i que no s’han pogut veure, tot i que considerem que són sensacionals”, diu el codirector. Totes les projeccions tindran lloc a la Filmoteca de Catalunya i al cinema Zumzeig, i es repartiran entre les tres seccions que ja es van fixar en la primera edició: Cuadecuc, dedicada al cinema català; Atòmica, que englobarà les produccions internacionals, i Supernova, que recupera títols d’altres èpoques, “essencials per a la història del cinema”. Enguany es dedicarà al colombià Luis Ospina (1949-2019), un referent del cinema documental que va ser el fundador de concepte pornomisèria i del fals documental. És autor, entre d’altres, de l’històric curtmetratge Agarrando pueblo.

EMERGENTS

Hi haurà, però, una novetat important “per enfortir el cinema català” i pensada especialment per donar suport als cineastes emergents: l’activitat Exit per a projectes de producció catalana en procés de desenvolupament. El festival ha obert una primera convocatòria a partir de la qual ha seleccionat quatre projectes, dels cineastes Irene Bartolomé, Maria Castan de Manuel, Albert García-Alzórriz i Albert Kuhn. Aquests autors podran compartir i debatre el procés de creació amb diversos professionals, i davant del públic. “Volem ajudar aquests cineastes que comencen a fer pel·lícules a tenir visibilitat i que puguin ser orientats per professionals. Són projectes que estan en un marc que no és el centre de la indústria; no són clarament comercials, i per això no és fàcil que algú aposti per tu”, diu Miquel Martí Freixas, que fins i tot destaca que projectes de no-ficció com aquests “de vegades tenen més sortides cap a les galeries d’art” que no pas en el cinema.

Entre els films que es podran veure a La Inesperada hi ha el llargmetratge D’ombres, el retrat que el cineasta Joan Tisminetzky ha fet sobre el director de fotografia Tomàs Pladevall (Sabadell, 1946), “un fotògraf que té passió per capturar la llum” i que justament enguany rebrà de mans de l’Acadèmia del Cinema Català el Premi Gaudí d’Honor 2022.

Un altre film destacat és Terra remoguda, codirigit pel cineasta català Guillermo Carreras-Candi i la cineasta macedònia Kumjana Novakova. Tots dos s’han passat anys observant i impregnant-se de la ciutat de Srebrenica, un nom associat al dolor i a la matança comesa durant la guerra de Bòsnia. Martí Freixas avisa que “és una pel·lícula colpidora” i que fa adonar-nos “com el present no pot desempallegar-se del passat”.

I una tercera producció singular és la de la cineasta basca Inés García, que al film Winterreise revisita l’obra de Schubert, el compositor fundacional del romanticisme. Per això, la projecció d’estrena a Catalunya, el 24 de febrer, s’acompanyarà amb un recital de música en directe a càrrec del baríton Oriol Mallart i la pianista Carmen Santamaria. També s’estrenaran pel·lícules llorejades arreu del món que no tenen canals de distribució a Catalunya, com és el cas de A night of knowing nothing, de la cineasta índia Payal Kapadia.

La primera edició del festival va haver de prescindir d’activitats paral·leles, a causa de les estrictes restriccions per la pandèmia, però aquest cop sí que n’hi haurà. Entre d’altres, la classe magistral que oferirà l’artista i cineasta canadenc Dominic Gagnon, especialista en xarxes socials i que elabora films a partir de l’arxiu d’internet.

La seu de La Inesperada és Barcelona, però la voluntat dels directors és estendre’l per altres punts de Catalunya: “Si no tot acaba absorbit per Barcelona, i aquest no és el nostre model”, diu Martí Freixas.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes

No sóc subscriptor

Tarifa digital de El Punt Avui

Per
només
48€

l'any

Ja sóc subscriptor

Per gaudir dels avantatges has d'activar la teva subscripció facilitant-nos el número de contracte i el NIF o DNI de la subscripció.

Activa la subscripció