Teatre

Mai és tard per al rock’n’roll

Una dècada més tard, Tricicle recupera el seu darrer musical, ‘Forever young’, al Poliorama. Reivindiquen un repertori musical d’ahir i de sempre i una actitud vitalment inconformista

UNS AVIS ESPECIALS
Els personatges d’aquesta insòlita residència d’avis sobreviuen a una contradicció vital
BILINGÜE
S’ha inclòs el català en alguns personatges i també algun homenatge a Sisa i Serrat

Expli­ca­ven els de Tri­ci­cle que, en una de les seves gires inter­na­ci­o­nals, es van tro­bar amb un ves­pre lliure i van deci­dir anar al tea­tre. Com que esta­ven en un país nòrdic, van triar un espec­ta­cle popu­lar, i de tota la car­te­llera van deci­dir-se per Fore­ver young. Pen­sa­ven que si no ente­nien el text, sí que podrien dis­fru­tar de les cançons inter­pre­ta­des en directe. Va ser una tria tan encer­tada que, en sor­tir, van pen­sar que en volien fer una versió pròpia. Després d’acon­se­guir-ne els drets, van estre­nar la peça el 2011. De Madrid van pas­sar a Bar­ce­lona (com La Cubana, van revi­sar alguns per­so­nat­ges per incloure el català) i van acon­se­guir fer-ne prop de cinc-cen­tes actu­a­ci­ons. Aque­lles cançons mítiques, que van dels anys sei­xanta al final del mil·lenni (tot i que es pro­di­guen les dels vui­tanta i noranta), són les matei­xes que res­so­na­ran amb un nou repar­ti­ment al Tea­tre Poli­o­rama a par­tir del 16 de març. Mai és tard per a un rock’n’roll. Els actors joves (carac­te­rit­zats com si visquéssim al 2050) seguei­xen ena­mo­rats de les tona­des que balla­ven els seus pares a la Monu­men­tal.

Joan Gràcia, Car­les Sans i Paco Mir rei­vin­di­quen un major res­pecte per la vellesa. Des­a­pro­ven que se’ls parli com si fos­sin cri­a­tu­res. I per això con­si­de­ren molt salu­da­ble recu­pe­rar una pro­ducció en què uns antics músics fan la seva habi­tual sessió de remem­be­ring en forma de fes­ti­val a la sala d’actes de la residència d’avis. Els seus cos­sos pot­ser són fràgils i vul­ne­ra­bles, però la seva ànima segueix res­pi­rant l’incon­for­misme i el tren­ca­ment de con­ven­ci­ons de la seva joven­tut. És la seva raó de viure i de fer-ho reviure al públic del 2050, però també del 2022. Com ja ho van fer el 2011.

Erik Gedeon és l’autor d’aquest musi­cal que rei­vin­dica la banda sonora de més d’una gene­ració. Ho fa ima­gi­nant que aquells músics que van fer-se un refugi en la fama avui han que­dat des­plaçats en una residència insòlita. Hi ha una crítica, tant negra com des­es­pe­rada, a una soci­e­tat sobra­da­ment pre­pa­rada que acaba tre­ba­llant en allò que dona esta­bi­li­tat al seu dia a dia. Bon exem­ple d’això és la infer­mera, inter­pre­tada per l’actriu Mercè Martínez, tot i que esti­gui titu­lada en engi­nye­ria aeronàutica. És una dona amb pocs escrúpols, que no es vol vin­cu­lar gaire a uns interns que, com tot­hom, tenen molt a prop el seu final. La versió cata­lana s’atre­veix a recor­dar Pepe Rubi­a­nes amb la sor­ne­gue­ria pròpia del còmic: les seves cen­dres es tro­ben en un lloc des­ta­cat de la residència i, com en tota comèdia des­fa­sada, seran la causa d’algun embo­lic.

En la història de Tri­ci­cle (tant al tea­tre com a la petita pan­ta­lla) han creat afició els gags d’avis punye­ters, però mai n’havien fet un espec­ta­cle, pro­ba­ble­ment perquè repre­sen­tar la seva difi­cul­tat a l’hora de des­plaçar-se seria un impe­di­ment per al ritme. El musi­cal del 2011 pecava d’un excés d’exer­cici de sofà, molta butaca i poca mobi­li­tat. Sigui com sigui, la sessió garan­teix un entre­te­ni­ment diver­tit, amb una esce­no­gra­fia sense esca­ra­falls.

Tri­ci­cle repe­teix la fórmula bilingüe de la pro­ducció que va arri­bar a Bar­ce­lona. Cada actor inter­preta el per­so­natge amb la seva llen­gua pròpia. Paco Mir pro­nos­ti­cava en la roda de premsa de fa uns dies, irònica­ment, que el 2050 con­ti­nuarà exis­tint el català al car­rer (si més no, a les residències!). És una fórmula sen­zi­lla que trans­met la diver­si­tat de la soci­e­tat i que per­met fer el càsting més desit­jat. Optar pel bilingüisme és una jugada intel·ligent que entén que no es reduirà el públic per la tria de la llen­gua (com pro­nos­ti­quen els musi­cals de gran for­mat d’aquesta tem­po­rada (Can­tando bajo la llu­via, Billy Elliot i Fama)

Qui és qui en aquest esbo­jar­rat musi­cal? Llo­renç González repre­senta un radi­cal anti­sis­tema piròman i raper; Marc Pujol, un que va tri­om­far des­tros­sant cot­xes als ini­cis de La Fura dels Baus; Lucía Tor­res fa el paper d’una indig­nada que va ser la gua­nya­dora del Fes­ti­val d’Euro­visió 2035; el per­so­natge de Rai Bor­rell va par­ti­ci­par “en les trenta-qua­tre gires de comiat de Miguel Ríos”; Irene Jodar repre­senta una okupa, gra­fi­tera i espe­ci­a­lista en la dra­matúrgia de Shakes­pe­are i, final­ment, Marc Gar­cia, a més de direc­tor musi­cal, fa el paper d’un avi taxi­der­mista que va com­pon­dre el nou himne del Barça el 2024. Jugar amb el futur ha permès al Tri­ci­cle fan­ta­si­e­jar sobre els currículums d’aquells avis de sudoku i manta, però que, pun­tu­al­ment, neces­si­ten ven­ti­lar les seves neu­ro­nes amb un bon riff gui­tar­rero de rock’n’roll.

Diuen els Tri­ci­cle que, en la seva funció d’espec­ta­dors fortuïts a Oslo, van riure amb el tre­ball ges­tual dels avis i la inter­pre­tació de les cançons. De les parts tex­tu­als no en van enten­dre ni un bor­rall, però van cer­ti­fi­car que deu­rien ser unes bar­ba­ri­tats diver­ti­des a jut­jar pel volum del riure de la pla­tea autòctona. També en aquest cas, les cançons són immor­tals i es can­ten en versió ori­gi­nal. Es nota la direcció del Tri­ci­cle en les cur­ses a càmera lenta entre els avis que llui­ten eter­na­ment per una de les noies. Tota la inter­pre­tació té ben pre­sent que són avis amb arti­cu­la­ci­ons gas­ta­des. I quan fan alguna excen­tri­ci­tat, sem­bla que adop­tin una postura impos­si­ble de Loo­ney Tunes.

En el des­ple­ga­ment dels popur­ris, un veri­ta­ble tren­ca­clos­ques de par­ti­tu­res de les cançons d’ahir i de sem­pre, hi apa­rei­xen cançons autòcto­nes. Hi ha Ser­rat, sí, però també El setè cel de Sisa. Sigui com sigui, el con­trast entre les bates i les saba­ti­lles i les for­mes més heavys dels músics garan­teix una vet­llada diver­tida, amb un cant a viure cada moment inten­sa­ment, com els com­panys de La Cubana a Adeu, Arturo, però amb una potència més elèctrica i menys coplera.

El qüestionari

Musical o espectacle amb cançons?

Un musical amb text.

Quants actors hi intervenen?

Sis actors, un músic i un director musical.

Hi ha música en directe?

El director musical toca el piano i els actors toquen alguns instruments en alguna cançó: violí, clarinet, guitarres o percussió, per exemple, amb pandereta.

Heu fet càsting?

Hem fet un càsting d’entre trenta i quaranta persones, de gent que coneixíem o que en teníem referències.

Heu tingut en compte la paritat de gènere?

L’obra ja venia amb la paritat de fàbrica.

Quan fareu temporada?

Seran dotze setmanes a Barcelona sense possibilitat de pròrroga. És una temporada tancada.

On fareu temporada?

Al Teatre Poliorama, a partir del 16 de març.

Fareu gira?

Al juny anirem a Madrid. Vam fer 500 actuacions de la primera temporada, ara fa onze anys (durant tres temporades). Si en fem la meitat, tal com estan les coses, ja estarem contents.

Quan vau pactar la sala a Barcelona?

Tot s’ha de preveure amb un any. Com que la pandèmia ens va impedir tirar-ho endavant, hem estat esperant fins ara.

Fareu marxandatge?

No està previst, fer ni disc ni marxandatge.

L’ANTECEDENT De ‘SPAMALOT’

Tricicle té una vida de creació de més de quatre dècades. Tot i això, individualment, cada membre de la companyia ha treballat en múltiples labors. Paco Mir és, probablement, qui més ha destacat com a dramaturg i director. Forever young, però, no va ser el primer treball que van dirigir conjuntament. El primer cop (sense comptar amb els seus propis espectacles de creació, evidentment!) que van fer una direcció conjunta va ser amb Spamalot, una còmica adaptació d’un espectacle musical de Monty Phyton, que es va estrenar al Teatre Victòria el setembre del 2008. No serà fàcil que reprenguin aquella aventura, perquè va ser un musical del qual van sortir molt empipats a causa d’unes apropiacions de la recaptació de la taquilla per part del productor. La seva ser una demanda que es va afegir a d’altres que anava arrossegant i que es va convertir en un llarg procés judicial que tothom, segur, prefereix oblidar.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor