Teatre

L’hora de les dones a escena

La companyia Q-ars Teatre rep el Premi Maria José Ragué en reconeixement a la seva trajectòria a l’hora de posar en valor la creació femenina des de l’escena. Dilluns, al Teatre Romea, rebran el guardó durant la gala dels Premis de la Crítica

ESPIGOLANT
El gust per la literatura i la mirada femenina són dos dels referents de la companyia creada per Anna Güell i Mercè Anglès el 2004

Q-ars Tea­tre ha rebut el Premi Maria José Ragué men­tre està fent tem­po­rada a La Gleva. Una feliç coin­cidència. Demà diu­menge com­ple­ten la tem­po­rada de Chipko, una peça que revela el com­promís de les dones amb la natura, de com són capa­ces de posar el seu cos per pro­te­gir un bosc, un arbre. Saben que l’equi­li­bri de la natura aporta ombra, humi­tat, garan­teix el cicle de la vida. Dilluns, en la gala dels Pre­mis de la Crítica que Reco­mana orga­nitza al Tea­tre Romea, Anna Güell reco­llirà el diploma que la qua­li­fica com a exem­ple de la cre­ació en femení. Aquesta és la ter­cera edició d’un premi que es va crear arran de la mort de la com­pa­nya de la crítica bar­ce­lo­nina i fun­da­dora del Par­tit Femi­nista de Cata­lu­nya Maria José Ragué. Güell reco­neix, pre­ci­sa­ment, que va ser gràcies a Ragué que es va orga­nit­zar el fes­ti­vals Veus de Dones, amb el qual tant ella com Mercè Anglès i Lur­des Barba van cris­tal·lit­zar el seu inci­pi­ent pro­jecte tea­tral. Q-ars Tea­tre té alguna cosa de joia, i també pot recor­dar fonètica­ment els quarts de les hores. En tot cas, la com­pa­nyia va enten­dre que era impres­cin­di­ble que hi hagués veus de dones a l’esce­nari: “M’hi he bara­llat i m’hi seguiré bara­llant”, admet Güell durant l’entre­vista, fa uns dies. Per això, cele­bra que avui les refle­xi­ons que pro­nun­ci­a­ven des de la mirada escènica hagin empo­de­rat les més joves. Cele­bra la seva radi­ca­li­tat. I s’hi suma de cor.

Q-ars Tea­tre va néixer dins de l’Arten­brut, molt poc abans que aquesta sala alter­na­tiva del barri de Gràcia tanqués, a finals del 2003. Van començar a cons­truir els pri­mers pro­jec­tes dins la sala, diri­gida per Mercè Anglès. Pri­mer, es van cons­ti­tuir en asso­ci­ació amb Lur­des Barba, que va aca­bar mar­xant-ne per incom­pa­ti­bi­li­tats labo­rals. La mort ines­pe­rada d’Anglès les va atra­par quan pre­pa­ra­ven un mun­tatge amb Magda Puyo i Mercè Arànega. Les dues van enten­dre que no podien reti­rar-se i van sig­nar, amb Güell, L’alè de la vida, tot un home­natge dolorós a l’actriu absent. Anglès li havia dit que no aban­donés la com­pa­nyia. Havien que­dat molt pro­jec­tes enca­llats, i Güell els va des­bros­sant, pas a pas, sem­pre amb l’impuls còmplice d’altres com­pa­nyes d’esce­nari. A l’empenta per no aban­do­nar, també s’hi va sumar la volun­tat d’altres noms pro­pis, com Mar Ull­de­mo­lins (Ausen­cias) i Tilda Esplu­gas i Dani­ela Fei­xas (Simone). Fei­xas repe­teix direcció ara amb Chipko, a la qual s’ha inte­grat l’actriu Tània Banús, que ja for­mava part del repar­ti­ment als con­tes de Víctor Català (Con­tra­llums). Güell con­si­dera que Chipko beu de les for­mes tea­trals que inda­ga­ven amb Mercè Anglès, ja que dis­cu­tien com incor­po­rar l’espai sonor i els vídeos a l’escena.

Q-ars Tea­tre ha abor­dat molts uni­ver­sos. Va arren­car amb un plan­te­ja­ment femení en els per­so­nat­ges de Shakes­pe­are (Ham­let i El Somni… Històries Shakes­pe­a­ri­a­nes i Otel·lo i Molt soroll, 2004; El mer­ca­der, 2006, i Invo­cació, 2013)i també van fer un plec d’adap­ta­ci­ons gre­gues (Les supli­cants, 2008; Ilíada, 2009; Elec­tra,2010, i F3dra, 2011). El to de Güell va aga­fant cada cop més el paper de la nar­ra­dora que incor­pora per­so­nat­ges. Ho va fer amb Anem a fer una musa (2007), en què des­ta­cava el paper de les dones com a poe­tes­ses i impul­so­res del vers en català durant l’edat mit­jana. Més tard, amb altres peces sobre Maria Aurèlia Cap­many (Carola, 2018 i Pai­satge vis­cut, 2019). També espi­go­lava tex­tos al Rive Gauche de Marc Rosich (2010).

Tot repi­cant frag­ments de tex­tos, Anna Güell cons­tru­eix el seu uni­vers, que sona als quarts i a les hores. Sem­pre amb la mirada de la dona ben pun­tual i bus­cant la bri­llan­tor extrema, com aquell estel soli­tari d’una nit de lluna nova.

Del premi al curtmetratge

El Premi Maria José Ragué es visualitza, més enllà del dia de la gala, amb un curtmetratge. Fet a partir d’un equip artístic de cineastes premiades al concurs de curtmetratges de La Bonne, s’estableix un guió amb les guanyadores per gravar una peça breu que defineixi el projecte premiat. Precisament dimecres (19 h), a l’SGAE, es farà la presentació de Descobrint Nus, el film que Laia Suru ha gravat amb Nus Cooperativa, la companyia guanyadora del Ragué de l’edició de l’any passat. L’accés a l’estrena es fa per invitació. Cal confirmar l’assistència abans del 22 de març omplint un formulari .

La Cubana, l’Olaguer 21

El guardó honorífic Gonzalo Pérez de Olaguer d’aquesta edició és per a la mítica companyia La Cubana, que el 2020 va complir 40 anys. La companyia es va crear a Sitges el 1980 gràcies a Vicky Plana i Jordi Milán (l’actual director), amb una vocació clarament amateur, tot i que tres anys després es va professionalitzar. Les seves obres es basen en l’observació de la vida quotidiana, si bé sempre amb molt d’humor, amb el joc com a expressió teatral, la sorpresa, la transgressió d’espais, la participació del públic i uns personatges molt característics.

La Cubana, que el Nadal passat ja va rebre un premi de la Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC), va resumir el seu treball en una exposició a Sitges que l’any vinent, presumiblement, es podrà veure al Palau Robert, en un espai de dimensions menors. En la seva trajectòria han fet projectes que busquen la sorpresa, ja sigui al carrer, a l’escenari o a la televisió. Des de la mítica sitcom Teresina S.A, fins a espectacles de la talla de Mamá quiero ser famoso, Cómeme el coco, negro, Campanades de boda, Gente bien o la més recent Adeu, Arturo (encara al Coliseum).

Aquest any, el Premi a la Sala recau en La Planeta de Girona, per la seva feina d’exhibició, de connexió amb el territori i de producció. També de la demarcació gironina és el festival Nits de Circ, organitzat per la Circus Arts Foundation, que rebrà una menció especial del recentment creat jurat de circ. Altrament, el jurat de dansa atorgarà quatre mencions especials. La primera serà per al Hop Festival, pel treball en xarxa que duen a terme al llarg de l’any en diversos centres i organitzacions de Barcelona i per vetllar per la professionalització i la creació escènica de les danses urbanes. La segona serà per al compositor Miguel Marín, per la seva aportació artística als espectacles de Guy Nader i Maria Campos. Finalment, el jurat ha decidit dues mencions especials més per a Orthopedia Corporatio, de manera que premiarà Damien Bazin per l’espai sonor i Paula Miranda per l’escenografia i la il·luminació.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.