DANSA FRESCA A COP DE METRO
Íntims Produccions té olfacte per triar direccions molt personals a ‘Dels intestins, una soga i del cul un sac de gemecs’. Amb David Climent van de la contundència al surrealisme extrem
‘Aclucalls’ convida a fer un viatge a l’interior de la pantalla: veure on descansen els personatges dels videojocs, entendre la manipulació i percebre un desengany juvenil per la societat
Aina Alegre evoca un aquelarre a ‘La nuit, nos autres’, en un espai esventrat per una guerra anterior. Avui els míssils esclaten a Europa
Dansa Metropolitana (la Quinzena per als nostàlgics) completa aquest cap de setmana el seu cartell. Ha estat un veritable xàfec de propostes en dotze municipis que, puntualment, han voltat per més d’un espai, amb Migrare, de la Cia. Maduixa, com a pal de paller. La dansa s’ha guanyat un espai a l’àrea metropolitana a còpia de treballs frescos i connexió amb el públic. A la llista posem dues excepcions (que podrien haver entrat al programa: la coreografia d’Aina Alegre i el teatre gestual i de moviment d’Íntims). Explicar tant amb tan poc... Misteris a cops de metro, el transport públic que uneix bona part dels municipis que integra Dansa Metropolitana
Coreografia: Aina Alegre
Lloc i dia: Sala Pina Bausch (Mercat de les Flors), 5 de marçLA NUIT, NOS AUTRES
Companyia: LadSacum
Lloc i dia: Antic Teatre del CCCB, 11 de marçACLUCALLS
La peça vessa energia per tots els costats. Moviments imparables que fan impossible seguir-los en conjunt. I que obliga a triar un personatge, amb les particularitats de cada intèrpret. Tots beuen d’un moviment germà, que desenvolupa el coll, i que paradoxalment treballa convulsions i moviments amplis amb frenades brusques de braços i cames. La cintura es caragola i descaragola sobre si mateixaEn general, són moviments lliures que es mouen per l’espai cobrint-lo i que no responen del tot a l’esquema (que també es projecta a les pantalles com si fos un joc d’estratègia militar): moure les peces de pantalla hauria de significar modificar els personatges del linòleum. Aclucalls ensenya una mirada cínica de la vida. Els joves, que aporten l’energia i la revolta per anar corregint la societat, sembla que han dimitit d’aquest repte. Ja no els interessa. Se saben enganyats, d’entrada. Renuncien a perdre més esforços dels imprescindibles. Prefereixen sobreviure. El panorama coreogràfic és el ressò d’una societat que només pensa a amagar el cap sota l’ala per sobreviure. Potser aquesta no és la resposta valenta que demana la justícia, potser és la més intel·ligent. En tot cas, es pren per amagar la vida darrere la pantalla. Fa gràcia que precisament els més tecnològics no s’adonin que per tenir un imatge estable, cal girar el telèfon en format horitzontal. Les ganes d’atrapar la vida amb la intensitat els fa gravar en vertical, com si volguessin cremar etapes.
Companyia: Hodworks
Lloc i dia: Espai Lliure (Lliure de Montjuïc), 12 de marçAMBER
Companyia: Kor’sia
Lloc i dia: Mercat de les Flors (sala MAC), 12 de marçKOR’SIA
A la festa de la verema del conte, certament, deixa d’importar el rang dels galons i domina la disbauxa. Recorda aquella escena final del Yerma de Lorca. Aquest prat tirolès té un cert aire de camp de golf per a privilegiats, amb càmeres que graven tot allò que passa, sense deixar angles morts. En comptes d’espases, pals de golf i el carretó. I algun pal de selfie. En la societat individualista actual, tothom es mira el món des del seu parer, el seu punt de vista, els seus interessos. I així, Giselle torna a sentir-se rebutjada i a caure en la desesperació del suïcidi romàntic. I en el dolç encant de saber-se morta, sense dolor físic, però encara amb ànsia d’estimar i ser estimada. Però aquest miratge és tan efímer com el de la joventut. I la companyia Kor’sia ho fa evident quan el desarma, destensant les barres de l’escenari i fent que, fins i tot les muntanyes que postulaven l’amor absolut i l’entrega total, es repleguin sobre si mateixes. Al final, queda l’escenari buit. Giselle ja no hi és. No hi ha manera que ningú la sostingui. Queda, això sí, en les pupil·les i el record dels espectadors.
Companyia: Íntims Produccions
Lloc i dia: Sala Beckett, 16 de març (fins al 3 d’abril)DELS INTESTINS UNA SOGA I DEL CUL UN SAC DE GEMECS
El viatge que es fa amb aquesta peça d’Íntims és molt gran, amb moments de complicitat, sobretot quan desenvolupen el que seria el seu himne primigeni (una mena de salm religiós per venerar el seu monòlit). Íntims sempre ha tingut un olfacte especial per apropar-se a l’ombra de direccions molt personals. Ara ho han fet amb David Climent, un dels membres de Loscorderos.sl (Afasians). Juguen amb la contundència i un surrealisme extrem.
Íntims Produccions insisteix a sembrar el seu propi llenguatge dramatúrgic. Després d’haver recolzat en la paraula els primers treballs d’El lloc, Wasted i Pool (no water), a Fira Tàrrega va llançar-se al buit amb Èter brota. Sorprèn que aquella peça hagi tingut tan poca vida. Ara tornen com a companyia resident a la Sala Beckett amb aquest treball, novament surrealista, que navega pel mim, el cant a cappella, i un joc impressionant de llums i de fums amb un desplegament de moviment final. És un paratge en un teatre de l’absurd, que fuig del llenguatge. Com Samuel Beckett, amb aquell SAM d’El Nacional No Ens Vol, al Versus Teatre (2006).Aquest treball d’Íntims mostra com tot i formar part d’una companyia i mantenir uns referents estètics similars, tenen diverses maneres de presentar-se a escena. El treball que fa la companyia té moments sublims, tot i que desconcerta el desequilibri final. Sempre, això sí, hi ha una intensa voluntat d’exposar-se honestament i de connectar amb el públic. El càntir, un element ben rural del tros lleidatà (d’on provenen i que sempre reivindiquen) és un preciós símbol de l’evolució humana. S’augura una tercera aventura, ja definitiva, en aquest nou replà dramatúrgic d’una companyia inquieta i generosa.
ANÓNIMAS RAÍCES