Teatre

Set somnis d’estiu

En el seu vintè aniversari, Els Pirates proposen una minigira pel Principat i les Illes amb la reposició de ‘Somni d’una nit d’estiu’, estrenada el 2018

FONT
De la deu d’Els Pirates brolla aigua fresca, ja sigui en clau de musical simpàtic o cínic, i també un polsim del surrealisme
gràcies a la lectura
de Brossa

Els joves com­po­nents de la vete­rana for­mació Els Pira­tes (alguns encara han de superar la rat­lla dels 40 i és de les com­pa­nyies que es van for­mar més d’hora) com­plei­xen vint anys d’història com­par­tida, i per cele­brar aquest ani­ver­sari han deci­dit donar un toc d’aire fresc, esti­val, a la tem­po­rada i recu­pe­rar una de les pro­duc­ci­ons que més ale­gries ha repar­tit per Cata­lu­nya. Somni d’una nit d’estiu es va estre­nar al lla­vors Esce­nari Brossa de La Seca (avui l’equi­pa­ment porta per nom Cen­tre de les Arts Lliu­res), amb el qual han man­tin­gut el con­tacte: de fet, al Nadal van inau­gu­rar-ne la pro­gra­mació escènica amb La setena porta.

La majo­ria d’Els Pira­tes es van conèixer en el pri­mer pro­jecte Brun­dibár que va impul­sar l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. Es bus­ca­ven alum­nes de con­ser­va­tori per dur a terme aquest conte que es va escriure i repre­sen­tar en un camp d’exter­mini nazi com a fórmula per aixe­car la moral de la cana­lla davant d’un pano­rama tètric. L’experiència va ser com una epi­fa­nia. I, segu­ra­ment sense pen­sar-s’ho gaire, van empren­dre l’aven­tura d’una com­pa­nyia. El pri­mer que van repre­sen­tar va ser l’ope­reta d’Els Pira­tes (d’aquí ve el nom) de Gil­bert i Sulli­van, enllu­er­nats per la pro­ducció que Dagoll Dagom havia estre­nat el 1997.

Qui cone­gui les pro­duc­ci­ons d’Els Pira­tes ja sap quin to fresc i desen­fa­dat gas­ten, alhora que ben inter­pre­tat. En aquest Somni d’una nit d’estiu d’ara no hi ha cap canvi en el repar­ti­ment res­pecte al del 2018, un luxe. Ja havien tocat una comèdia del dra­ma­turg anglès en el des­a­pa­re­gut Fes­ti­val Shakes­pe­are, del 2014 (Nit de Reis). Després d’una visita fugaç a la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya, van enta­fo­rar la pro­ducció a El Maldà. El seu joc es manté i té els trum­fos de la música i el cant a cap­pe­lla (amb el que coin­ci­dei­xen amb els Dei Furbi de Tri­lo­gia Mozart, per exem­ple). Els Pira­tes han ver­si­o­nat amb molta ale­gria aquest Somni d’una nit d’estiu per per­me­tre que els actors doblin i tri­pli­quin per­so­nat­ges (amb una dinàmica molt simi­lar a la de les comèdies del Parking Shakes­pe­are, de cada juliol). Els Pira­tes juguen i con­ta­gien la comèdia a la pla­tea. No obs­tant això, la com­pa­nyia pot fer obres amb més con­trovèrsia, amb un cert aire de denúncia (com l’humor negre dels seus Bal­ne­ari Maldà (2017): Iden­ti­tat, Edu­cació, i Poder) o també amb una certa màgia sur­re­a­lista, com aque­lla adap­tació del conte de Pere Cal­ders, Ronda naval sota la boira (2016), i La setena porta (2021).

De tota manera, el tre­ball d’Els Pira­tes no des­me­reix res. És generós, mesu­rat i amb un ritme picat genial. I amb unes trans­for­ma­ci­ons molt còmiques (com con­ver­tir les fades de Titània en una mena de bom­bo­lles Codor­niu neda­do­res dels films d’aque­lla nimfa Est­her Willi­ams. Riure garan­tit). I amb una degus­tació de pen­sa­ment d’amor molt adi­ent en aques­tes dates de temps inde­ter­mi­nat.

En aquest viatge a set pla­ces pri­vi­le­gi­a­des s’intu­eix la relació que Els Pira­tes sem­pre han tin­gut amb les illes Bale­ars. Sem­bla lògic si es té en compte que els mal­vats s’ama­ga­ven en ports poc tran­si­tats per empren­dre saque­jos en alta mar. Però hi ha una altra raó més íntima. Els Aubert (el direc­tor Adrià i l’actriu Laura) esti­ue­ja­ven amb la família a les illes i, de fet, el seu pare és qui els va pro­por­ci­o­nar mate­rial per poder anar posant a prova els seus ini­cis tea­trals. Va ser en aquesta casa d’esti­ueig on, jun­ta­ment amb veïns del poble, van fer algu­nes de les seves pri­me­res obres. I, per això, es van atre­vir a afron­tar rep­tes més grans des del prin­cipi de les seves car­re­res, men­tre encara havien d’aca­bar el COU, com aquell qui diu.

Els Pira­tes han anat recu­pe­rant algu­nes de les seves peces icòniques, com la dar­rera versió de La mas­ca­rada, una diver­tidíssima adap­tació d’El burgès gen­til­home, en què el mateix Adrià Aubert feia d’actor (i que també va tran­si­gir de nou en la nova versió del Nadal del 2019).

De la deu d’Els Pira­tes bro­lla aigua fresca, ja sigui en clau de musi­cal simpàtic o cínic, i també un pol­sim de sur­re­a­lisme, gràcies a la lec­tura de Joan Brossa (a par­tir del qual han adap­tat Tea­tre de car­rer, El gran fra­ca­roli i, fins i tot La setena porta). Els Pira­tes cada cop són atrets cap a ports més allu­nyats i hi ha pro­jec­tes que han anat donant sor­tida a noves tra­jectòries, com ara les de The Feli­uet­tes (The feli­uet­tes, Cobi, Curro, Naran­jito i Ake­larre) o a pro­jec­tes per­so­nals com el de Llo­renç González (que ha fet car­rera a les sèries de tele­visió en cas­tellà i que ara, després de repre­sen­tar El pont a El Maldà amb Babou Cham, pro­ta­go­nitza el musi­cal Fore­ver young al Poli­o­rama). I, és clar, la car­rera de Laura Aubert (avui actu­ant amb La Perla 29 al tea­tre La Colline amb 28 i mig i que té vida pròpia des de la seva apa­rició a la Kom­pa­nyia del Lliure). Tot i això Els Pira­tes, seguei­xen sent un pinyol, un punt de tro­bada, de recés, on es com­par­tei­xen desit­jos, aven­tu­res i pro­jec­tes. Vaja, un altre somni de nit d’estiu.

Masovers del Maldà

Des del 2013, Els Pirates són al capdavant de la direcció d’El Maldà, aquell antic saló del baró del qual s’especula que hi havia un llit sobre la pinta de l’escenari. Ara, la sala està ben deslliurada. Puntualment, es fa servir el balcó com a recurs escènic i la sala d’exposicions que suposaven a l’esquerra és un punt més per fer mutis. Sí que és cert que hi ha lloc de pas per sobre per connectar amb l’altra entrada, la que dona al bar i, sobretot, al lavabo. Aquest espai va tenir diferents equips de gestió. Pep Tosar hi va deixar una notable empremta, però desavinences amb el propietari van propiciar aquesta nova etapa que s’apropa a la dècada.

Els Pirates són a El Maldà, però també molt més enllà, perquè han entès que la sala és imprescindible per donar espai a propostes ben petites (de dimensions i de producció), sovint primers debuts o celebrats retorns. No han volgut cenyir el cartell als artistes més joves, sinó que proven que hi convisquin diferents generacions. Ara, Els Pirates produeixen menys productes propis, possiblement perquè els seus actors tenen altres compromisos i també perquè s’han orientat a ser punta de sortida de peces foranes que combreguen amb el seu esperit. En aquest sentit, El Maldà (com en el cas de Flyhard Produccions) és una primera plaça però que ambiciona arribar a sales de tot Catalunya. Treballen les gires de les seves produccions (La mascarada, Boira a les orelles, Somni d’una nit d’estiu), però també muntatges icònics com Les dones sàvies (han fet més d’un centenar de funcions), El bon policia, Akelarre, de The Feliuettes, Barbes de balena, Una galaxia de luciérnagas o El silenci dels telers.

El Maldà sempre ha volgut fer xarxa. És probable que, per aquest motiu, sigui un dels referents entre les sales de petit format d’ADETCA i que sigui una de les impulsores de Teatre de Proximitat, un projecte que agermana les sales amb voluntat d’acollir i compartir noves autories i de fer-se un espai de visibilitat propi. Els Pirates té clar (com també Pep Tosar en la seva època) (com la companyia Atrium amb la sala Atrium) que cal combinar les peces a El Maldà amb altres espais de major aforament. Per això han repetit Nadal al Teatre Akadèmia, temporades a La Seca o, fins i tot, una estada al Condal durant el Grec (Les feres de Shakespeare).

Gira

22 d’abril

Banyoles

30 d’abril

Barberà del Vallès

7 de maig

El Morell

15 de maig

Inca

28 de maig

Lloret

2 de juliol

Maó

3 de juliol

Ciutadella

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor