DE TERCERES PERSONES
Sovint, el teatre juga amb la conjugació de la primera persona del singular (per a testimonis íntims) o del plural (per convertir una situació en una denúncia). Però què passa quan es conjuga en tercera persona? Marca una distància que l’allunya de la benintencionada pedagogia. Això passa a Unes abraçades insuportablement llargues i, en cert manera, a Érem tres germanes. A Infinit i a Xenologia, l’univers beu d’un esperit comú sense verb (és un ser més que un fer). I, pel que fa a la distopia de La màquina de parlar, els que acaben actuant, fent la revolució, són robots, conceptualment uns objectes que no podrien fer res per iniciativa pròpia. Una tercera persona del singular per a coses. Així ha lligat la salsa teatral aquest cop.
Coreografia: Humanhood
Lloc i dia: Sala MAC, Mercat de les Fors, 20 d’abril (el diumenge 1 de maig, al Teatre Auditori de Granollers)[INFINIT]
La coreografia s’ajuda d’uns elements externs com són, principalment, la música, la llum i el fum, per donar profunditat a una contemplació que seria passiva. Els canvis de llum i els trajectes de fum doten d’uns canvis significatius, tot i que el moviment no es modifiqui gens. La invitació a sumar-se a la catarsi i a la meditació és constant. De vegades (si més no en la funció escolar a què vam poder assistir) amb uns foscos perillosament llargs. El que es repeteix en aquest treball és la intensitat dels ballarins. Aquesta actitud atrapa l’espectador, fins i tot en els foscos més absoluts. Res distreu; tot va al moll de l’os. És una petita epifania que ofereixen, encara que potser el públic no hi estigui predisposat.
Autoria: Victoria Szpunberg
Lloc i dia: Sala Beckett, 23 d’abril (fins al 8 de maig)LA MÀQUINA DE PARLAR
És evident que molts dels atributs de la màquina (com ara el seu argentí original) beuen de la biografia de Szpunberg. És un reflex que permet humanitzar l’aparell. En realitat, és quan descobreix errors de sistema, que allibera la seva part humana. La seva fisicalitat humana fa que es pregunti si, en realitat, és un robot androide o bé un humà esclau. Només poc més de 200 anys separen un cas de l’altre. (De fet, la dependència laboral per sobreviure en una societat de consum, sovint amb feines degradants, pot qüestionar-se si potser l’esclavisme, simplement, ha evolucionat a unes formes més civilitzades.)La dramaturga busca sempre espais en què la realitat i la ficció es confonguin. Ho va fer amb La marca preferida de las hermanas Clausman, Boys don’t cry i L’onzena plaga. Busca formes teatrals que trenquin amb la convenció i, per això, la distopia o el record són recursos que utilitza per deformar la realitat, per ensenyar una part ben poc amable de la humanitat. Això sí, sempre amb ironia, amb un punt de realisme màgic que trenca amb la buidor més apàtica. Els aparells de La màquina de parlar humanitzen el seu comportament que el del seu amo. Per cert, que és tota una oportunitat tornar a veure el dramaturg Marc Rosich vestit d’actor, una circumstància que es produeix, sens dubte, per la confiança i amistat que es professen els dos autors Rosich, com Jordi Andújar, repeteixen fent el mateix paper que fa quinze anys. Vanessa Segura, en canvi, substitueix Sandra Monclús, que havia estat la màquina en les dues temporades anteriors (2007 i 2017 al Maldà).
Direcció: Raimon Molins
Lloc i dia: Sala Atrium, 24 d’abril (fins al 29 de maig)ÉREM TRES GERMANES
Les tres actrius fan un treball notable. Destaquen les Maixa/Nataixa d’Ona Borràs, que es deixen temptar per l’amor i són, alhora, les menys conseqüents amb els seus actes. Júlia Genís és tota candidesa fins que assumeix la decisió de sortir de casa, d’anar a fer de mestra i casar-se amb el baró sense estimar-lo gaire però sentint-se encuriosida per les seves excentricitats. Anna Roy té el paper ingrat de fer de la Bernarda Alba de la casa, sense ser-ho, i fa el paper de germana gran que ha hagut de madurar abans d’hora i renunciar a tot perquè les altres germanes tinguin l’oportunitat de ser felices. Elles rememoren o representen tots els altres papers de l’auca. Fins i tot el d’Andrei (que hi vaga, com una ànima en pena) i que, ni tant sols, es guanya el dret de reproduir sol el seu monòleg.Són 75 minuts d’intensitat. Potser no arriba a clavar l’emoció i la desesperació, però el camp per on trepitgen és inabastable. Ni samovars ni cants per anar a Moscou, tot i que, evidentment, se citen. La sala Atrium torna a aixecar una producció i confia en les noves generacions. En tot cas, espera que ells siguin recordats com a persones que s’han sacrificat pel sistema teatral precari de la ciutat. Una peça que manté una complexa coherència sorprenent (un cop i un altre) amb la forma.
Companyia: La mà de l’artista
Lloc i dia: SAT!, 25 d’abril (fins al diumenge 1 de maig)L’ARC DE SANT MARTÍ I LA LLUNA
Direcció: Palmira Sabaté i Pol Salvatella
Lloc i dia: Antic Teatre, 26 d’abril (fins al dissabte 30 d’abril)XENOLOGIA
UNES ABRAÇADES INSUPORTABLEMENT LLARGUES
És un codi molt fàcil d’entrar i que, puntualment trasllada la tercera a la primera persona. I la informació, aparentment freda, passa a tenir un pes sentimental que provoca el plor dels personatges. No hi ha quasi interacció física entre els actors, però els personatges es busquen contínuament, es necessiten s’ajuden per passar el tràngol de travessar l’infern. La música és un element constant que aporta psicodèlia a una il·luminació màgica, futurista. I que és imprescindible per posar un paraigua a la veu de l’univers, d’un cert deliri que els empeny a anar més enllà del teló de fons.
La disposició de la Biblioteca de Catalunya, aquest cop a la italiana, però amb un escenari amb molts metres de profunditat permet aquest viatge acompanyat de dofins blaus, números de telèfons, vodka, droga i reflexions sinceres encara que un punt naïfs. En aquest univers del pensament, una mena de cova de Plató sense ombra, és on tots els mortals troben connexions amb el record, els desigs, la intimitat.
El treball actoral de Paula Malia, Alba Pujol, Martí Salvat i Joan Solé i l’acompanyament musical de Jordi Busquets formen un corpus d’individualitats que s’acoblen i s’escolten, que es miren poc i que es toquen menys, però que es perceben contínuament. Hi ha una temperatura adequada perquè els cossos vibrin a través d’una història, aclaparadora, quasi apocalíptica, com aquell experiment de Salvació total imminent dels Sixto Pax, que engega temporada, en breu, a l’Ideal.