Lletres

Fuster és la mesura de totes les coses

El centenari de Joan Fuster Ortells ha de servir per impulsar la relectura d’un dels escriptors més lúcids del segle XX. Diferents reedicions avalen la proposta

JOAN FUSTER:
“Ser nacionalista, avui, també és un anacronisme. Hi ha «pobles» que encara no poden ser res més que això. És absurd” ”
JOAN FUSTER
“Si el sentit comú –això que en diem sentit comú– fos realment comú, enfolliríem” JOAN FUSTER “Una bona mentida val per una veritat. I «mentir bé» exigeix tants i tan rigorosos dots d’imaginació i de malícia...

Amb el seu som­riure bur­leta i el seu cigar­ret, Joan Fus­ter pas­sava per ser més un escèptic que el per­so­natge que tan­tes coses va sig­ni­fi­car per a la cul­tura del país. Segu­ra­ment no n’era cons­ci­ent, perquè de pes ja li tocava supor­tar el dels seus lli­bres i el de ser con­si­de­rat un indi­vidu incòmode en una època d’ultres, que no van tenir incon­ve­ni­ent a atemp­tar con­tra la seva bibli­o­teca, con­tra el que, al cap­da­vall, repre­sen­tava. La iro­nia no podia ser accep­tada per uns cafres que no es resig­na­ven a per­dre la dialèctica de les pis­to­les.

Nas­cut a Sueca el 1922, una petita loca­li­tat a la costa a què es va man­te­nir fidel fins a la seva mort setanta anys després, Joan Fus­ter i Ortells va ser un far per a mari­ners, però sobre­tot un escrip­tor bri­llant, que més enllà de les rèmores ideològiques va con­rear la poe­sia, l’assaig, l’estudi lite­rari i la reflexió, sense evi­tar, però, la polèmica. Tots el conei­xe­ran per les seves con­vic­ci­ons valen­ci­a­nis­tes i/o cata­la­nis­tes, però Fus­ter no es va limi­tar al feno­men de les ban­de­res –que tant el van interes­sar lite­ral­ment–, sinó a des­ple­gar un cor­pus que fa goig per la bri­llan­tor i l’ampli­tud de mires. Per com­pro­var-ho, cita­rem un frag­ment de Con­sells, pro­ver­bis i insolències, lli­bre del 1968 que ree­dita Ara Lli­bres: “Està escrit: «No judi­quis, si no vols ser judi­cat» / (o pot­ser: «No judi­quis, i no seràs judi­cat»; no me’n / recordo). Bé. Tan­ma­teix, i com­se­vu­lla que sia, segons / sem­bla, serem –i ja ho som– irre­me­ia­ble­ment / judi­cats. ¿Per què, doncs, pri­var-nos ara del gust / d’anar judi­cant els altres pel nos­tre compte?” I con­clou aquests judi­cis de manera quasi sarcàstica: “Ja conei­xeu el cèlebre afo­risme grec: «Joan Fus­ter / és la mesura de totes les coses» i «pro­pugno la sus­picàcia metòdica, però».” Només amb les col·lec­ci­ons d’afo­ris­mes, d’epi­gra­mes i de sentències, ja tindríem en la lite­ra­tura cata­lana un per­so­natge de la mag­ni­tud, per exem­ple, de Gracián per a la lite­ra­tura cas­te­llana, o de Lich­ten­berg per a la lite­ra­tura ale­ma­nya. De fet, els seus afo­ris­mes cal relle­gir-los perquè si els subrat­llem podrem com­pro­var que els no mar­cats són els que ens interes­sen més en les lec­tu­res següents, cosa que veri­fica amb escreix la seva posició de clàssic, savi sens dubte, mal­grat els errors que també va come­tre. Ell mateix era capaç de qüesti­o­nar-se cada deu metres: “Si el sen­tit comú –això que en diem sen­tit comú– / fos real­ment comú, enfo­lliríem” o “l’eufe­misme és ja, en si, una men­tida”. Està força bé l’apre­ci­ació que fa Jordi Muñoz al pròleg de l’edició esmen­tada quan afirma: “Ara bé, mal­grat la dosi gene­rosa d’aci­desa que con­te­nen els afo­ris­mes, diria que no con­te­nen ni un bri de cinisme des­truc­tiu. És una línia fina que Fus­ter tran­sita amb molta elegància: la distància irònica no l’arros­sega al cinisme, de la mateixa manera que el seu escep­ti­cisme mili­tant no el va dur a defu­gir el com­promís col·lec­tiu. No és poca cosa, en els temps que cor­ren, saber que podem ser crítics, mordaços fins i tot, sense caure en el cinisme, que és l’avant­sala de la ren­dició.” Fus­ter té un comen­tari per a cada dia, per a cada qüestió. Seria per­ti­nent dur-lo cada dia del calen­dari per rela­ti­vit­zar la quo­ti­di­a­ni­tat, cada movi­ment en fals al nos­tre camí. En l’edició de Moll, ara recu­pe­rada per la nova, el mes­tre de Sueca escri­via: “Les idees que hi exposo obe­ei­xen, és clar, a con­vic­ci­ons meves bas­tant seve­res i sos­tin­gu­des, i no cal dir que les pre­sento al lec­tor sense dema­nar-li con­des­cendència ni com­pli­ci­tat. Però en els dar­rers anys he sen­tit la temp­tació inter­mi­tent de pro­var l’estil concís, esmo­lat, apa­rent­ment apodíctic, dels mes­tres sen­ten­ci­o­sos. Pot­ser jo soc massa escèptic, i alhora massa amic dels mati­sos, perquè aquest tipus de retòrica em sigui pro­pici.”

Què no paga­ria per acos­tar-me a Fus­ter sense apri­o­ris­mes, amb des­co­nei­xe­ment abso­lut? Acos­tar-me o topar com em va pas­sar durant la Tran­sició, quan durant una assem­blea ina­ca­ba­ble a l’asso­ci­ació de veïns del barri, vaig acon­se­guir fugir fins a la bibli­o­teca de l’habi­tació del cos­tat. Fus­ter em va donar aixo­pluc amb Con­tra Una­muno y los demás en una edició de but­xaca de Península del 1975. Acos­tu­mat a la pero­rata d’Una­muno i Ortega, l’estil desin­hi­bit, àgil i periodístic del valencià em va seduir fins a l’extrem de segres­tar el lli­bre sense dema­nar cessió ni permís, i dur-lo a sobre com si fos la meva pis­tola. No sabia qui era Fus­ter, només vaig que­dar adduït pel con­tin­gut. Seria un pri­mer capítol fins a ado­nar-me que en neces­si­tava més. I ho vam tenir perquè els que ens vam incor­po­rar a la lite­ra­tura cata­lana en els anys vui­tanta vam tenir la sort de tenir una cul­tura amb autors d’aquesta dimensió. Fus­ter ens ense­nya­ria a lle­gir durant la uni­ver­si­tat amb el fona­men­tal Lite­ra­tura cata­lana con­tem­porània (Curial, 1971), un com­pendi per avançar en con­si­de­ra­ci­ons. Al pròleg de l’edició del 1976, ell mateix es pre­gun­tava: “Hi he donat una defor­mada pre­ferència a la «poe­sia» a cos­tes de la «novel·la»?” Amb l’experiència cal pun­tu­a­lit­zar que Fus­ter sem­pre va donar pre­ferència a la poe­sia perquè sense la poe­sia la vida no exis­teix, tal com ens demos­tra a bas­ta­ment el nos­tre home.

La poe­sia de Fus­ter és també un punt poc acla­rit en la seva bibli­o­gra­fia, segu­ra­ment eclip­sat pel seu con­tem­po­rani Estellés, o pot­ser per aquest regne de les eti­que­tes que és el món de la crítica i la filo­lo­gia. Què hau­ria pas­sat si l’obra de Fus­ter s’hagués limi­tat a la poe­sia i a l’afo­risme? Hau­ria resis­tit els embats del temps? Els fus­te­ri­ans sabem que la poe­sia és l’ener­gia, la ben­zina, de la seva prosa majúscula, però també de les seves apre­ci­a­ci­ons en veu baixa, dels seus detalls. Ha estat ben oportú amb els fas­tos del cen­te­nari el volum Poe­sia com­pleta 1945-1987 que ha reu­nit Alfons el Magnànim en la seva des­ta­cada col·lecció de poe­sia. Aquest cop, la intenció del seu nebot, Sal­va­dor Ortells, ha estar edi­tar l’obra poètica com­pleta seguint la pro­posta d’uns cicles temàtics que con­vo­quen a una lec­tura nova, que des­co­breix tant la pro­funda consciència del poeta –sens dubte el Joan Fus­ter més íntim i humà– com alhora la vigència d’aquesta poe­sia on sem­pre ha estat, al si de la millor tra­dició con­tem­porània: “En l’obra poètica de Joan Fus­ter es poden obser­var dues tendències, una de tall sim­bo­lista i una altra de fili­ació sur­re­a­lista, en les quals també s’expressa un per­so­nal eclec­ti­cisme estètic i un lúcid afany expe­ri­men­tal. Fus­ter en el poema arriba sem­pre a resul­tats com­mo­ve­dors, és sin­gu­lar­ment irre­ve­rent i en tot cas aliè als llocs comuns. Una altra riquesa de la seua poe­sia es troba en la vari­e­tat de tipus d’estro­fes: sonets, dècimes, madri­gals, vers lliure, com així mateix en tots els temes que tracta: fes­tius, amo­ro­sos, amis­to­sos, exis­ten­ci­a­lis­tes, satírics i polítics.”

A diferència d’altres escrip­tors, que aca­ben dece­bent quan els conei­xes, Joan Fus­ter era una per­so­natge que gua­nyava quan hi eres a prop. Durant els Pre­mis Octu­bre de finals dels vui­tanta i començament dels noranta, Fus­ter ens va acom­pa­nyar a un bon gra­pat de ses­si­ons en què, amb la dreta o l’esquerra al poder, reu­nir el cata­la­nisme a València no sor­tia de franc. Tot i ser el guru indis­cu­ti­ble, Fus­ter era un més, con­ver­sava amb tot­hom i es mos­trava pròxim, tot i l’ambi­ent exal­tat de les tro­ba­des. Con­servo un exem­plar de la revista El Temps, datat a començament de juny del 1987. Amb l’excusa del quart de segle del para­digmàtic Nosal­tres els valen­ci­ans, la revista va enviar Vicent Martí per entre­vis­tar-lo. El text ben sucós dei­xava dife­rents regals, per­les com els seus atacs al regi­o­na­lisme, la neces­si­tat de no anar de valen­ci­a­net a Bar­ce­lona i de l’inter­canvi neces­sari –encara ben incom­plet– de les rela­ci­ons entre les dife­rents comu­ni­tats del domini lingüístic. Fus­ter era directe, no es mos­se­gava la llen­gua mal­par­lant dels tra­di­ci­o­na­lis­tes, les res­tes car­li­nes i tot el que feia pudor de res­clo­sit. Aques­tes és una de les con­clu­si­ons de l’obra fus­te­ri­ana, el rebuig dels car­ques davant la moder­ni­tat, d’una tra­dició que havia de tenir un pes científic per con­tra­res­tar l’enfo­llida dinàmica de brui­xots, cab­dills de car­li­nada i altres for­mes de popu­lisme que s’han aca­bant impo­sant a la nos­tra soci­e­tat, tant per la banda dre­tana com per l’esquer­rana, a causa de l’anal­fa­be­tisme. És diver­tida la invec­tiva con­tra Foix i Fer­ra­ter: “A ells, el qui els agra­dava de veri­tat era Josep Car­ner. Em sem­bla molt bé. Com a un altre li agrada Ber­nat i Bal­doví. Cadascú té les seues pre­ferències.” Vista amb pers­pec­tiva, la poe­sia de Bar­ce­lona també tenia aquest aire xaró, que alguns encara rei­vin­di­quen.

Fus­ter no va cedir a pre­sen­tar-se a la cul­tura per sota de ningú, ni a Bar­ce­lona, ni davant els neo­nou­cen­tis­tes, ni davant dels mar­xis­tes omni­pre­sents, ni davant de ningú. Sem­pre de tu a tu, dient les coses clares a Gabriel Fer­ra­ter, a Vázquez Mon­talbán o a qual­se­vol altre dis­po­sat a irri­tar-se. Pot­ser aquesta és la natu­ra­lesa de l’incòmode: no cedir a les obvi­e­tats ni als car­rin­clons cata­lans per més egre­gis que fos­sin. Fus­ter era Fus­ter i ha aca­bat esde­ve­nint, amb Josep Pla, la gran figura literària del segle XX, diguin el que diguin els que hagin de dir. M’agrada la seva poe­sia perquè es dis­tan­cia d’aquesta certa agres­si­vi­tat, també de l’iro­nia pro­pera al sar­casme que des­til·lava quan li tre­pit­ja­ven l’ull de poll. Muñoz fa una encer­tada inter­pre­tació par­lant dels judi­cis: “Reco­nec que, sovint, en la seva llarga i res­trin­gida tra­dició, l’aforística fa la impressió de «can­do­rosa» o de «cínica». Pot­ser ho com­porta la mateixa estruc­tura del gènere: el seu caràcter d’enun­ciat taxa­tiu, rotund, reta­llat, que força a dir les coses amb una rapi­desa expe­di­tiva i amb un accent radi­cal ben poc sus­cep­ti­bles de con­duir les parau­les a una funció con­cep­tual impe­ca­ble.”

Un altre dels volums impres­cin­di­bles, no tant per a la bibli­o­teca fus­te­ri­ana, sinó per a la cata­lana en gene­ral, és el Dic­ci­o­nari per a oci­o­sos. Cadas­cuna de les entra­des és un debat, des del plagi, la novel·la o el con­cepte d’ordre. O l’acla­ri­dora entrada dedi­cada al naci­o­na­lisme, un dels temes que més el van pre­o­cu­par, del qual recu­pe­rem el dar­rer paràgraf: “D’aquí no pas­sem. I el naci­o­na­lisme és, pre­ci­sa­ment, el pas següent, deci­dit i una mica exas­pe­rat. No diré que no hi hagi hagut naci­o­na­lis­tes entre nosal­tres: al Prin­ci­pat sobre­tot, uns quants al País Valencià, ben pocs a les Illes, dos o tres enllà dels Piri­neus. Numèrica­ment no supo­sa­ven gran cosa. El naci­o­nisme, per con­tra, és un sen­ti­ment difús i cons­tant a tot arreu de les nos­tres ter­res. No hi tinc res a dir: els fets són els fets, i jo en soc sin­ce­ra­ment res­pectuós. Però hi veig un senyal exacte d’ana­cro­nisme. Ser naci­o­nista era una con­ducta expli­ca­ble, lògica, en el XVII o el XVIII. No ho era gens, ja, en el XIX. Ser naci­o­na­lista, avui, també és un ana­cro­nisme. Només que, en el fons, hi ha «pobles» que encara no poden ser res més que això. És absurd. Tris­ta­ment absurd.” Em quedo, però, amb l’entrada men­tir, en què el gran Fus­ter es mos­tra pletòric: “Men­tir bé és un art molt difícil, que poques per­so­nes arri­ben a prac­ti­car amb solvència i dig­ni­tat. Abun­den els men­ti­ders; però, en gene­ral, són mals men­ti­ders: se’ls coneix que men­tei­xen. Un infundi no hau­ria de ser hono­ra­ble­ment qua­li­fi­cat de men­tida sinó quan és per­fecte: quan pre­senta una apa­rença justa de veri­tat. Per això sem­pre resulta pre­fe­ri­ble de dir la veri­tat, la pròpia i exacta veri­tat, en el cas que siguem incapaços d’inven­tar men­ti­des invul­ne­ra­bles. Les men­ti­des poc con­vin­cents, de més a més, tenen el des­a­van­tatge de desa­cre­di­tar aquell qui les pro­pala. En l’ordre de les rela­ci­ons nor­mals d’home a home, el prin­cipi de «cre­di­bi­li­tat» és essen­cial: hem de «creure» el nos­tre inter­lo­cu­tor perquè sigui pos­si­ble d’enten­dre’ns-hi. El men­ti­der, el bon men­ti­der, es fa creure: el seu fal­se­ja­ment de fets o d’idees s’ofe­reix amb uns aires de ver­sem­blança tan nets, que no dub­tem a accep­tar-lo com a vera­ci­tat. Amb un bon men­ti­der ens podem enten­dre –o malen­ten­dre– i, encara que en sor­tim per­dent, el tràmit serà còmode i simpàtic. El mal men­ti­der, per con­tra, ens deixa en una situ­ació inqui­e­tant. Sabem que està men­tint-nos, i no podem «creure’l»: li reti­rem la nos­tra con­fiança. Amb ell ni hi ha res a fer: la relació resulta penosa, queda vici­ada des de l’ori­gen, s’esta­bleix –si s’esta­bleix– sobre bases fictícies per amb­dues parts. Una bona men­tida val per una veri­tat. I, repe­teixo, «men­tir bé» exi­geix tants i tan rigo­ro­sos dots d’ima­gi­nació i de malícia, que les per­so­nes no proveïdes d’una tal geni­a­li­tat hauríem de desis­tir-ne i pro­cu­rar ser verídics sem­pre i per prin­cipi. Encara que dir la veri­tat sigui o ens sigui des­a­gra­da­ble. En aquest punt, com en molts d’altres, la «uti­li­tat» dona raó als mora­lis­tes més repa­ta­nis.”

Tastos de l’Any Fuster

LLUÍS LLORT

Joan Fuster i Ortells va néixer a Sueca el 23 de novembre del 1922, per això el 2022 se celebra l’Any Fuster, per commemorar el centenari del seu naixement. Va morir, també a Sueca, el 21 de juny del 1992.

Com és habitual, al llarg de l’any, se celebraran molts actes. En repassem alguns dels més propers, com ara el del 21 de juny a la Biblioteca de Catalunya, a Barcelona, on tindrà lloc un dels actes centrals coincidint amb el 30è aniversari de la mort de l’intel·lectual.

Aquest dia tindrà lloc la jornada La idea de país de Joan Fuster. En el pròleg de Nosaltres, els valencians, Fuster va escriure: “No tinc cap altra autoritat que aquesta: la d’haver-me apassionat, fins a l’obsessió, per la vida i el destí del meu poble.” La vida i el destí del seu poble no va ser en absolut l’únic assumpte de la indagació fusteriana, ja que l’autor va reflexionar al llarg del temps sobre els temes més diversos: l’art, la literatura, la ciència, el pensament, la política..., però sí que en va ser una preocupació central. L’acte consistirà en dues taules rodones i un espectacle musical. La sala de la Caritat acollirà a les 17 h La idea de país de Joan Fuster, amb David Fernàndez, Joan Manuel Tresserras, Damià Pons i Josefina Salord (comissaris de l’Any Fuster a les illes Balears), moderats per Vicent Sanchis. Seguidament i a la mateixa sala serà el torn de País i països, una reflexió cívica, amb Gustau Muñoz, Toni Mollà i Núria Cadenes, moderats per Mònica Terribas. I a la sala de Llevant, a les 20.30 h, Borja Penalba, acompanyat al piano d’Enric Murillo, cantarà Fuster i altres poetes.

El 8 de juny, a les 18.30 h i a la sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès, es farà la xerrada Joan Fuster, arquitecte d’una cultura, amb Enric Sòria (comissari de l’Any Fuster a Catalunya), Dominique Maingueneau, Mercè Rius, Enric Bou i Dominic Kewon, moderats per Lluïsa Julià. L’obra sencera de Fuster és un continu reexamen dels arguments i les pressuposicions que la seva voluntat de diàleg es va anar trobant al llarg del temps i que afecten la literatura, l’art, les ideologies, els costums socials i també la política.

L’11 de juny, a les 17.30 h, dins dels actes de la fira de llibres Epíleg, a Reus, tindrà lloc la taula rodona Joan Fuster, amb Josep-Lluís Carod-Rovira i Isabel Vallet, moderats per Xavier Graset. I fins al 7 de gener del 2023, a la Fundació Josep Pla, de Palafrugell, es pot visitar l’exposició Joan Fuster - Josep Pla: una conversa infinita. Comissariada per l’especialista en l’obra de Joan Fuster i professor de la Universitat de Barcelona, Antoni Martí Monterde, l’exposició s’orienta a l’exploració i interpretació de la relació entre dos dels escriptors més importants de la literatura catalana del segle XX.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor