Lletres

Crítica

L’AMOR NO ENS TRENCARÀ A TROSSOS

El gran fresc de la decadència recorda les novel·les anteriors, ‘Serotonina’ i ‘Submissió’, però aquest cop amb l’amor en primer pla

Com és habi­tual cada cop que pre­senta lli­bre, Anor­rear és la novel·la de la tem­po­rada. Ho és perquè pràcti­ca­ment és l’únic autor de qui es pot par­lar amb els amics, ja que ha sabut crear una estra­nya xarxa de fide­li­tats, cosa que per­met saber punts de vista, com pas­sava abans amb Milan Kun­dera, Umberto Eco o els sud-ame­ri­cans. El poeta Mic­hel Houe­lle­becq ha acon­se­guit crear un gruix de novel·les, gai­rebé uns cicles, en què els comen­ta­ris­tes poden par­lar d’una o d’una altra com si fos­sin metonímies. Totes es poden iden­ti­fi­car amb l’autor; com en un solo de gui­tarra de Car­los San­tana o una melo­dia de Keith Jar­rett, tot resulta detec­ta­ble, però alhora dife­rent. És el cas d’Anor­rear, un novel·lot fas­ci­nant de gai­rebé sis-cen­tes pàgines imbri­ca­des en un per­so­natge cen­tral, però cedint també el punt de vista cen­tral del relat als seus ger­mans, espe­ci­al­ment al petit, que pateix una cai­guda a l’abisme tre­menda, o el mateix pro­ta­go­nista, que va per­dent el con­trol de la vida men­tre la recu­pera. El pes­si­misme de la trama ens porta a ter­renys obs­curs. El pro­ta­go­nista, asses­sor d’un impor­tant minis­tre del govern francès, afronta un període d’elec­ci­ons enmig d’una crisi pro­funda del seu matri­moni i amb una atu­rada cere­bral del seu pare –antic espia gover­na­men­tal– que pro­voca un rea­gru­pa­ment de la seva família, com la majo­ria, prou deses­truc­tu­rada.

A par­tir d’aquí, Houe­lle­becq crea sub­tra­mes suco­ses, però també pesants cir­cum­lo­quis que pro­vo­quen una sen­sació d’excés en el lec­tor. Autèntics arti­cles d’opinió late­rals, que podrien haver mode­rat l’extensió de la novel·la, a la qual li sobren ben bé dues-cen­tes pla­nes de brossa. Tant se val, però, perquè el lec­tor recu­pera l’esma amb tot el que va pas­sant: uns atemp­tats pre­ce­dits de mis­sat­ges que són jeroglífics, el nau­fragi de mem­bres de la família, la recu­pe­ració de la relació matri­mo­nial i el deter­mi­nisme tan carac­terístic de les seves obres. La paraula anor­rear apa­reix periòdica­ment, com ho fan els som­nis, que con­di­ci­o­nen la trama i que ator­guen al lec­tor la pos­si­bi­li­tat de pene­trar en aquesta novel·la inti­mista de Houe­lle­becq, on l’amor té, així mateix, un paper fona­men­tal, tant en la recons­trucció esmen­tada del pro­ta­go­nista, com en la segona dona del pare, que s’ocupa de l’home malmès, com en el germà petit, que intenta un canvi amb una jove emi­grant que tre­ba­lla a la residència on inter­nen el pare.

Les referències literàries –sobre­tot a Bal­zac, que surt arreu–, els pai­sat­ges fran­ce­sos del TGV –tant del barri de Bercy com de la regió cen­tral, on resi­deix la ger­mana, catòlica prac­ti­cant– i la car­rera política del minis­tre –magis­tral­ment retra­tat– ator­guen al lli­bre un aplom magis­tral, que es dis­tin­geix d’obres més càusti­ques i sexu­als de l’autor. El gran fresc de la decadència recorda les novel·les ante­ri­ors, Sero­to­nina i Sub­missió, però aquest cop amb l’amor en pri­mer pla.

Anorrear
Autor:
Michel Houellebecq
Editorial:
Anagrama
Preu:
24,90 euros

Enrico Rava i Fred Hersch dialoguen entre els àngels

Dos dels grans solistes i compositors del jazz actual, el trompetista de Trieste Enrico Rava i el pianista nord-americà Fred Hersch s’uneixen en un projecte per a ECM. Des de la primera peça, un homenatge a Chico Buarque i Tom Jobim, assoleixen un cim del jazz intimista, quasi metafísic, que practiquen. Romàntic i melòdic, l’enregistrament amb fiscorn i piano aconsegueix una veracitat acústica que impregna la casa com si l’haguessis perfumada. Des de l’estudi de Lugano, Rava i Hersch exploren alguns dels estàndards més estimats, com ara The song is you, de Jerome Kern, dos dels grans clàssics de Thelonious Monk, la cançó de Jobim Retrat em Branco i Preto i I’m getting sentimental over you, de George Bassman. També toquen les seves pròpies melodies, Child’s Song, de Fred, i The Trial, d’Enrico, i improvisen lliurement junts. Rava és artista d’ECM des de fa gairebé cinquanta anys, al llarg dels quals ha esdevingut un orgull del segell. L’àlbum és ben fresc, perquè va ser gravat a l’Auditori Stelio Molo RSI el novembre del 2021 i produït per Manfred Eicher, geni encara de la producció i factòtum d’ECM. No se’l perdin, és una injecció de bellesa i art.

The Song Is You
Autors:
Enrico Rava i Fred Hersch
Discogràfica:
ECM
Preu:
17 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.