Teatre

Fins a 43 vacunes humanes

Un espectacle intrigant imagina la perversió d’un algoritme que enfronta ciutadans amb la teòrica voluntat de trobar els consensos irrefutables per a properes crisis

LA COVID, A ESCENA
Casanovas ha fet la seva particular aproximació al debat sobre el comportament de la societat al llarg de la pandèmia

Daniel Martínez, pre­si­dent de Focus, va fer un encàrrec al dra­ma­turg i direc­tor Jordi Casa­no­vas. Volia que escrivís una obra sobre les ces­si­ons de lli­ber­tats arran de la pandèmia. La tras­lació de l’encàrrec a l’escena s’ha trans­for­mat en una mena de sessió de thri­ller (en part, una espècie d’ Una teràpia inte­gral , que també es va poder veure recent­ment a La Villar­roel, però amb un to de més con­fron­tació dialèctica i quasi física). Tot i que el gruix de les fun­ci­ons de la tem­po­rada s’hagin fet a La Villar­roel (sis set­ma­nes, amb 6.402 espec­ta­dors, segons les dades reco­lli­des per ADETCA de la tem­po­rada 2021/22) se n’han pro­gra­mat sis fun­ci­ons més per Cata­lu­nya, les illes Bale­ars i el País Valencià (i un gra­pat més per con­fir­mar que no sumen en el còmput actual).

Tre­ball meri­tori de Jordi Casa­no­vas, amb un repar­ti­ment estel·lar for­mat per sis actors de solvència con­tras­tada: Mercè Pons, Vicenta Ndongo, Borja Espi­nosa, Òscar Muñoz, Javier Beltrán i Ann Perelló. Pot­ser d’entrada, recorda la comèdia per­versa d’ El mètode Grönholm , però en rea­li­tat res­pon més a l’argu­ment de Dotze homes sense pie­tat. De seguida es veu que aquesta comèdia agafa uns tons més bru­tals, com aquell Sopar amb bata­lla , del mateix Casa­no­vas, també amb un ampli repar­ti­ment. Ara, l’autor i direc­tor ha vol­gut entrar en la con­trovèrsia de la pandèmia. Sense voler qüesti­o­nar les raons del virus de la covid, posa el litigi en com es va ges­ti­o­nar soci­al­ment, a través d’una política entre pater­na­lista i auto­ritària. Fins a quint punt clava la injecció fins al fons per treure-hi tot el pus? És impres­cin­di­ble fer-ho ara? Casa­no­vas enfronta sis per­so­nat­ges amb acti­tuds dife­rents i que es fan tram­pes al soli­tari. El sis­tema, a través d’una apa­rent objec­tiva intel·ligència arti­fi­cial, pro­cura acon­se­guir una mena d’immu­ni­tat de grup, repe­tint una amenaça latent a través de la qual segueix domi­nant la volun­tat dels indi­vi­dus.

La forma plan­te­jada és la d’una mena de joc interac­tiu, que no té nor­mes apa­rents, tot i que les van des­co­brint alhora que bus­quen l’esquerda per con­tro­lar una situ­ació d’infe­ri­o­ri­tat humana davant els referèndums vir­tu­als de cada prova. El per­fil dels per­so­nat­ges per­met fer cari­ca­tura de l’empre­sari que s’ha fet ric gràcies a les ganes de festa (“Tinc 10 metres d’eslora, però encara no entenc res”) i alhora empa­tit­zar amb els fills de les vícti­mes. Casa­no­vas flir­teja amb el tea­tre docu­ment, tot i que en fic­ci­o­na­litza els per­so­nat­ges (qui deu estar dar­rere el compte @Coro­na­Da­des de Twit­ter? I quin caràcter podria sor­gir de la bro­meta cons­tant del compte @coro­na­Vid19?). En aquesta reunió de per­so­nes anònimes (que ani­ran reve­lant la seva iden­ti­tat i pro­jec­tant els seus desit­jos) hi ha uns herois (encara que anònims) de la crisi. Que han gua­nyat una posició de poder a través de defen­sar una sola idea, sense qüesti­o­nar-la per enfor­tir-la i que acaba resul­tant tan ine­xacta com les que s’hi opo­sen. És una apro­xi­mació interes­sant, però que difi­culta la iden­ti­fi­cació perquè, en rea­li­tat, la majo­ria de ciu­ta­dans es va limi­tar a accep­tar les ordres i no s’hi van rebel·lar, ja fos per por del virus o de les con­seqüències en forma de multa. O per man­dra, o prag­ma­tisme.

Al Grec del 2020, es va poder veure una ficció, Covid 451 , de Ser­gio Blanco, en què inter­ce­dien met­ges i sani­ta­ris que havien vis­cut la pandèmia en pri­mera línia. De fet, la tem­po­rada 2020/21, el Lliure ja havia obert amb una intensa acció als budells del tea­tre ( Mi nom­bre es alguien y cual­qui­era ). Ara, Casa­no­vas aporta una mirada crítica, que supera, tot i que també flir­tegi amb el sen­ti­ment de pèrdua, un aire de mig denúncia que també es va insi­nuar a l’storywalker Que se la men­gin els coloms , del FITT 2020. És una mirada directa, valenta, però que atempta només con­tra els que van defen­sar una posició intran­si­gent, que deixa indem­nes els que van dei­xar-se fer. I pot­ser caldrà plan­te­jar-se més enda­vant quina res­pon­sa­bi­li­tat té cadascú en aquesta pas­si­vi­tat, quasi tan errònia com totes les altres. El temps dirà. Immu­ni­tat res­pon prou bé al fet de ser un dina­mit­za­dor de con­ver­ses poste­ri­ors a la funció. No deixa indi­fe­rent. El tre­ball dels sis actors és també prou meri­tori. Pro­cu­rant ense­nyar, len­ta­ment, les moti­va­ci­ons de cadascú i amb unes reac­ci­ons d’odi a una certa empa­tia amb els altres des­co­ne­guts. Són punts de vista fic­ci­o­nats, sub­jec­tius i que no poden blan­que­jar o cul­pa­bi­lit­zar cada sec­tor que repre­sen­ten. Perquè fer-ho seria eli­mi­nar els mati­sos de la rea­li­tat.

L’aven­tura, de moment, comp­ta­bi­litza fins a qua­ranta-tres dosis de vacu­nes huma­nes. Perquè, més enllà d’impo­sar una testi, aixeca el debat cons­truc­tiu i la revisió de les acti­tuds de les auto­ri­tats (fins a tenir caràcter de com­pa­rei­xença mili­tar ridícula i ver­go­nyant)i dels matei­xos ciu­ta­dans, que ens vam deba­tre, majo­ritària­ment, entre el temor d’un virus sense remei i l’obediència.

Els algo­rit­mes són els que, a par­tir d’uns inputs d’infor­mació cone­guts extre­uen unes con­clu­si­ons apa­rent­ment lògiques i jus­tes. Poden des d’adreçar un inter­nauta a les cer­ques que els interessi en funció de les dar­re­res con­sul­tes a Goo­gle, fins a deter­mi­nar quins per­fils de tik­tokers els interes­sarà seguir. El dra­ma­turg Jordi Casa­no­vas defi­neix els algo­rit­mes com unes cai­xes negres. I estima que el tea­tre que l’interessa també res­pon a aquesta fórmula: els espec­ta­dors reac­ci­o­nen a allò que passa a l’escena i “en sur­ten trans­for­mats”.

Radiografia de la Villarroel

Des que la productora Focus va començar a gestionar La Villarroel (bressol d’èxits històrics com les temporades de Comediants, o els debuts a Barcelona de Pepe Rubianes, Rafael Álvarez El brujo o Tricicle després del seu pas pel Llantiol) la sala es va centrar en la dramatúrgia contemporània. La direcció artística de la sala ha estat significativa: va començar dirigint-la Javier Daulte (2006-2010), i posteriorment hi han passat Carol López (2010-2013), Borja Sitjà (va estar molts pocs mesos pilotant-la, abans de dirigir el Romea) i, des del novembre del 2013, Tània Brenlle. Durant aquesta dècada de la directora, s’ha anat consolidant la presència d’autoria catalana contemporània. La temporada passada va sumar uns meritoris 88.547 espectadors (61,2% d’ocupació), unes dades rellevants per a una temporada convulsa en un retorn intermitent per les mesures anticovid, que van refredar el públic a les sales. Revisant les estadístiques d’ADETCA, només la temporada 2013/14 es va superar aquesta xifra i va ser gràcies a l’èxit d’El crèdit (va estar 33 setmanes i va sumar 87.465 espectadors).

Immunitat, de Jordi Casanovas (un dramaturg a qui Daulte va obrir les portes, en veure City / Simcity a la Sala Beckett el 2007), va tancar una temporada en què també van brillar Guillem Clua, amb L’oreneta (repetirà a la sala del 12 d’abril al 29 de maig) i Una teràpia integral, de Cristina Clemente i Marc Angelet. Els autors de Lapònia van tornar a fer diana amb una comèdia. Ara, aquesta obra saltarà de La Villarroel al Teatre Goya(del 15 de març al 10 d’abril).

Des de fa uns anys, les programacions off dels teatres de Focus (que va començar a implantar Julio Manrique com a successor de Calixto Bieito al Romea –2011-2013–), amb peces memorables com Sé de un lugar, dona pas a propostes noves. Avui, la Villarroel és l’extensió habitual dels dramaturgs més interessats a escoltar el públic que sorgeix del forn de la Sala Beckett. El tancament forçós del Club Capitol (la propietat no va renovar el lloguer al grup Balañà) i un cop desapareguda la Sala Muntaner (els gestors la van tancar de la nit al dia, deixant la temporada dissenyada a mitges) ha traslladat les produccions per a públic ampli a altres sales. I, en part, La Villaroel ha acabat sent un port amic i segur per a una autoria que viu un idil·li amb el públic.

TEMPORADA 2022/23

2 de juliol a 7 d’agost (37 funcions)

Barcelona (Villarroel)

25 de setembre

Vilafranca del Penedès

29 d’octubre

Manacor

5 de novembre

Mataró

14 de gener

L’Hospitalet de Llobregat

20 de gener

Olot

22 de gener

Castelló de la Plana

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.