RIURE I CANTAR, EN CATALÀ
En aquesta tardor de musicals (el moment que aspiren a passar el Nadal a l’escena perquè hi ha prou demanda del públic que faci possible la sostenibilitat de projectes cars pel nombre de repartiment pels costos dels drets i una escenografia que, habitualment juga com a caixa màgica que sorprèn l’espectador) hi regna el divertimento apuntalat amb un argument més o menys controvertit. Passats els confinaments, els productors oloren que el públic necessita riure. I per això han preparat uns artefactes ben lluents, de sorpreses i opció per celebrar la vida. Per això, els grans teatres del Paral·lel (si no comptem amb el Teatre Victòria, on acapara l’atenció el Mag Pop, novament) reviuen una certa nostàlgia i molt d’humor sense manies. com a contrast a aquesta tria, parlem de Cadires, una peça breu (amb cuplets en el bonus track!), tendra, que entén el teatre com una forma de vida carregada de sorpreses i desenganys.
Direcció escènica: Dani Anglès i Roger Julià
Direcció musical: Xavier Mestres Lloc i dia: 24 de setembre (fins a l’11 de desembre) al Teatre CondalGOLFUS DE ROMA
El veritable mèrit de la peça, al costat d’unes actuacions que afinen i diverteixen (i s’estimen més que ballen), és el treball musical. Perquè els músics surten del fossar i calcen instants d’actors. I els intèrprets demostren habilitats amb trompeta, guitarres, teclats o, com a mínim, percussió. Golfus de Roma es vesteix de circ sota els nassos vermells i els pentinats extrems. Però on en realitat es demostra malabarisme és en el moviment dels músics (alternant tarimes, escena i, sense distreure l’acció principal, i la direcció en 23 fronts oberts de Xavier Mestres).
Celebrem que hi hagi la decisió de portar musicals ambiciosos en català, en un panorama en què els grans espectacles mediàtics arriben en castellà, des de fa pocs anys. Feia un parell de dècades que ningú s’estranyava de musicals de gran format en català, i només per la factoria Dagoll Dagom (Mar i Cel, Scaramouche, Cop de rock, Maremar... ) sinó per altres iniciatives de títols com Estan tocant la nostra cançó, o Germans de sang, per exemple. Aquell projecte ambiciós d’Onyiric va patir una dolorosa caiguda del cavall després de signar un magnífic Fun home. Tampoc van tenir gaire sort amb Rent. Ara, l’aposta de Focus (que ha decidit fer un càsting i assajos de nou en català, quan tenia la producció muntada en castellà) necessita tenir una resposta del públic. Però no només per militància sinó, sobretot, perquè és una veritable festa i es disfruta i entreté tant petits com adults.
Direcció escènica: Carline Brouwer
Direcció musical: Arnau Vilà
Lloc i dia: dimarts, 27 de setembre (fins al 2 de juliol) al Teatre ApoloPRETTY WOMAN
Pretty woman funciona perquè hi ha bona química entre els protagonistes (Cristina Llorente i Roger Berruezo). També perquè el personatge del director de l’hotel creix fins a convertir-lo en una mena d’àngel de la guarda de Nova York (Ruben Yuste) i amb una amiga, que canta i es lamenta vorejant la sobreinterpretació (Erika Bleda). Les peripècies de segon pla (amb uns grums d’hotel amb gags per a cada escena li donen la frescor i l’aire alegre que necessita l’obra). El musical no defrauda perquè sap passar per tots els passatges del film i troba la solució de l’òpera incorporant dues veus líriques enmig del repartiment: a falta de jets privats, veus d’altura.
L’obra té dos elements que no arriben al nivell de satisfacció de la majoria de departaments. L’escenografia és original perquè, com si fos una ceba, van apareixent i desapareixent els sets per viatjar de l’àtic d’hotel de l’executiu a les oficines de treball o, sobretot, restaurants, botigues i llotges d’òpera. Però la seva estructura tapa les accions que succeeixen al fons de l’escena, si no es tenen entrades molt centrades. També sorprèn un utillatge de Srta. Pepis (tauletes camilla amb rodes nyigui nyogui, banyeres amb escuma de cotó fluix...) que contrasta amb la brillantor que vol aparentar. Davant la impossibilitat de portar el mobiliari a l’escena hi ha el recurs de fer-ho veure o, si no s’aconseguix la imatge imaginada (com és el cas) optar per fer-ne una caricatura que estalvia i resol aquella incomoditat de «voler però no poder»
El musical no pretén gaire més que divertir i fer ballar el públic (evidentment, en l’escena final i les salutacions). I ho aconsegueix sobradament. Ara, les cançons són un valor afegit al film que sempre trenca estadístiques a les audiències televisives.
Direcció escènica: Federico Bellone
Direcció musical: Julio Awad
Lloc i dia: Dissabte, 15 d’octubre (fins al 27 de novembre) al Tívoli
GHOST
Ghost, de fet, ja va jugar amb un repartiment de luxe (Patrick Swayze, Demi Moore i Whoopi Gooldberg). En la producció estatal van estrenar-la Cristina Llorente i Roger Berruezo. Ara, aquesta parella estan protagonitzant Pretty woman a l’Apolo, mentre que els substitueixen, com a titulars, David Bustamante i Ricky Merino al Tívoli. Del muntatge cal celebrar-ne la veu de la protagonista, l’humor amb què es tracten les germanes espiritistes i un espai escènic que, en consonància amb els efectes especials, juga a variar l’efecte d’unes parets laterals que passen de loft americà (tipus Company) a oficina bancària o galeria d’art i, encara en els laterals apareix el portal del criminal que rep un encàrrec i el departament de policia on fer una denúncia, més aviat surrealista. La coreografia no brilla i les interpretacions (sobretot en la primera part) es limiten a reproduir l’argument amb la màxima velocitat possible, sense cap matís ni construcció de personatge. Sí que hi ha una mica més d’aire (amb la mítica escena del torn de fang), alguna petita complexitat de la trama que, amb el desplegament d’efectes, ajuda a fer-la, si més no, distreta.
Quan en una pel·lícula es destaquen els efectes especials o la fotografia, vol dir que les bases principals grinyolen. A Los miserables la desaparició de Javert és espectacular però no fa ombra a la trama i els personatges d’aquest clàssic de Victor Hugo. Dit això, Ghost compleix la necessitat dels espectadors que vulguin veure l’obra de thriller romàntic adaptada a l’escena, que és el que vol la majoria de la platea que assisteix a aquestes funcions, pel que acaben aplaudint al final.
Autoria i interpretació: Mont Plans i Oriol Genís
Lloc i dia: Dimarts, 25 d’octubre. Teatre GoyaCADIRES