Lletres

Crítica

ANALITZANT RODOREDA

La imatge com a dona fatal parteix de supòsits, del menyspreu que va rebre del sistema literari català, de la desconfiança per ser una dona i una escriptora lluminosa

Mercè Ibarz (Saidí, 1954), una peri­o­dista cul­tu­ral de nivell –i escrip­tora reco­ne­guda per les seves novel·les La terra reti­rada (1993) i La pal­mera de blat (1995), en què explora el seu món geogràfic del Baix Cinca–, ha fet una apro­xi­mació periodística a la bio­gra­fia de Mercè Rode­reda. No és el pri­mer estudi que li dedica. Mercè Ibarz, com a peri­o­dista, va començar a tre­ba­llar de ben jove a la redacció del diari Avui (1976). Actu­al­ment és colum­nista del diari El País i del diari digi­tal Vilaweb.

Mercè Rodo­reda (1908-1983), la gran escrip­tora cata­lana de tots els temps, ho tenia molt clar: “Escric perquè no tinc res a fer en el món.” La seva obra és una al·lego­ria de la història del segle XX, una des­cripció del món vio­lent, sal­vatge i, a la vegada, poètic i llu­minós. En els anys trenta, Rodo­reda era una escrip­tora jove, amb caràcter, que ja publi­cava els seus pri­mers lli­bres i que col·labo­rava en revis­tes cul­tu­rals. La seva història ja la conei­xem: es va casar amb el germà de la seva mare, catorze anys més gran que ella. La imatge que tenim de Rodo­reda com a dona fatal par­teix de supòsits, del menys­preu que va rebre del mateix sis­tema lite­rari català, de la des­con­fiança típica per ser una dona i una escrip­tora llu­mi­nosa. Lle­gint aquest retrat del lli­bre m’he que­dat sense la mel de les abe­lles. En alguns pai­sat­ges no s’acaba d’apro­fun­dir en la com­ple­xi­tat literària i psi­cològica de Rodo­reda. Mercè Ibarz traça les rela­ci­ons que va man­te­nir l’escrip­tora amb Andreu Nin o Fran­cesc Tra­bal, com si la inti­mi­tat fos una con­versa de cafè. Els retrats lite­ra­ris hau­rien de sig­ni­fi­car inves­ti­gació, molta inves­ti­gació, i una altra forma de res­pecte. Les car­tes entre Anna Murià, dona d’Agustí Bar­tra, i Rodo­reda són bàsiques per sus­ten­tar aquest retrat, una relació que es va tallar al cap d’uns anys. De fet, el món cul­tu­ral de l’exili tam­poc l’accep­tava. Rodo­reda va anar pas­sant per diver­ses ciu­tats euro­pees durant la seva fugida de la Guerra Civil i el seu exili: Lle­mot­ges, Bor­deus, París, Viena i Gine­bra, anant i tor­nant. “Els dies que estic sola, ja ni llàstima no em faig, sinó fàstic.” A París es va gua­nyar la vida cosint. Entre el 1939 i el 1956 va tran­si­tar per llargs períodes de crisi cre­a­tiva.

El 1956 es va ins­tal·lar a Gine­bra amb Armand Obi­ols, que tre­ba­llava a la Unesco. La tro­bada amb Julio Cortázar, que també tre­ba­llava a la Unesco, va ser clau per tal que comencés a escriure. A par­tir dels anys sei­xanta, va apun­ta­lar les seves grans obres: La plaça del Dia­mant (1962), Mirall tren­cat (1974), Quanta, quanta guerra (1980) i La mort i la pri­ma­vera (1986, obra pòstuma), a part dels seus con­tes.

Mercè Ibarz ens parla de la influència d’Artuad. El cinema també va ser una font d’ins­pi­ració. La història la interes­sava fins a un cert punt, ja que l’havia vis­cut massa. La millor part d’aquest retrat és quan Ibars des­criu les referències literàries de Rodo­reda, el seu sur­re­a­lisme impre­vist, la fos­cor poètica amb ares­tes de ciència-ficció. L’acaba com­pa­rant amb Kafka: tot un debat. Rodo­reda era una escrip­tora exi­gent amb tot el que escri­via. Les revi­si­ons cons­tants, els dub­tes, les rees­crip­tu­res, les ree­di­ci­ons que feia de les seves obres demos­tra­ven la seva tena­ci­tat. Li cos­tava aca­bar les seves obres. “Em passa una mica com a les pro­ta­go­nis­tes de les meves novel·les, que tot se’m fa lleu­ge­ra­ment llunyà i nebulós, com si la vida, que és meva, fos d’algú altre.”

RETRAT DE MERCÈ RODOREDA Autora: Mercè Ibarz Editorial: Empúries Planes: 264 Preu: 18,90 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor