D’amors I de desigs
L’amor és, justament, l’instint de supervivència que converteix la humanitat en una comunitat (generalment) social. Es pot demanar un òvul a una germana, que dues professores s’estimin (encara que la família ho desaprovi per prejudicis morals), que es construeixi un món idíl·lic i fals per aparentar la perfecció als amics, que es construeixi una mena de veler emocional o tenir un desig que corromp i que és tòxic. Aquestes són les cinc receptes d’aquest recull. El teatre procura plasmar exemples d’amor i de desamor com a mirall d’una societat massa ferida per aquest tall.
Autoria i direcció escènica: Israel Solà
Dia i lloc: 31 d’octubre (fins al 19 de desembre), a la Sala FlyhardAUSTRÀLIA
Israel Solà juga que els personatges vagin transformant-se als ulls dels espectadors; evolucionen. Es manté el gag del tics de repetició, com ara les ganes d’anar al lavabo de la germana gran (Meritxell Huertas, amb una vis còmica que ja brillava a Lapònia, un altre treball de viatges i família amb una topada entre els cunyats explosivament divertida) o l’angúnia de la Laia per com els miraran pel carrer si parlen massa alt (Carme Poll, que és la més cerebral i la que pateix una frustració interna que li costa digerir). L’Helena, la germana petita, porta el pes de la trama perquè va dubtant de les conseqüències de cedir un òvul a la Laia i de les complicacions biologicoafectives que això pot suposar.. De fet, una trama que coincideix prou amb la ficció de Carla Rovira al XII Torneig de dramatúrgia d’aquestes setmanes al Temporada Alta (i que competirà amb el text de Xavi Buxeda en la final). L’espai és pràcticament buit i net, com si fos un estudi de fotografia, (recorda prou el Negatius, de fa poques setmanes en aquesta mateixa sala)només amb uns bancs que permeten imaginar diferents espais: al cotxe, voltant pel desert, al menjador de la luxosa casa de Laia i Andy, o al centre hospitalari per a l’extracció dels òvuls. Sempre es podria reduir l’excursió (i desventures, que no revelarem) i estalviar-se escenes òbvies, però també és cert que en aquesta mena de tedi hi ha l’emmirallament dels espectadors en els personatges i que calen moments en què no passi gaire res perquè la tensió vagi creixent com creix una butllofa al peu per la contínua fricció amb la bota.
Autoria: Àfrica Alonso
Partitura: Andrea Puig Doria, Àfrica Alonso
Dia i lloc: 14 de novembre (fins al 12 de desembre), al Condal
UNA LLUM TÍMIDA
El musical és honest i molt senzill, amb una dramatúrgia i un espai escènic austers que, segurament, respiraran molt millor en espais de petit format. També és cert que l’assistència del públic demostra que hi ha interès a conèixer aquest treball els dilluns al Condal. La simplicitat es demostra també amb la partitura que reescriu una frase musical amb diferent profunditat, servint-se del violoncel i les guitarres. Per exemple, la guitarra elèctrica i els riffs emergeixen en els moments d’atacs de pànic de la Carmen, conseqüència d’un tractament agressiu per evitar el lesbianisme. L’estigma social, que no afluixa, les amaga als marges i les arracona. El seu dolor se suavitza amb la balada, que funciona quasi de cura i que ressona a l’Oreja de Van Gogh. La catifa al costat de la tauleta del telèfon és el lloc on elles s’escolten i refermen la seva relació. És un amor tendre que voldrien compartir tot i que no els està permès fer-ho. El musical comença amb la cita “Todas las historias empiezan con una luz tímida”, i el muntatge demostra que totes les històries poden ser diferents i que no és just marginar-les a llocs tèrbols, que es pot donar escalf, sense escarafalls, abraçant la timidesa, com qui s’estira les faldilles i se les agafa amb el desig d’atrapar la noia del davant que estima, però que no correspon fer-ho visible ni a l’escola ni al carrer. Només es pot disfressar d’una amistat a la pastisseria i al parc, i encara vigilant molt que el frec a frec no doni pistes als guardians d’una moral castradora.
Autoria i interpretació: Peyu
Dia i lloc: 24 de novembre (fins al 5 de desembre), al Borràs
L’IL·LUSIONISTA
Sap que tindria el mateix públic jugant al seu camp mediàtic, de resposta ràpida, amb l’actualitat. Juga a l’escatologia i a la ridiculització, dos trumfos per a l’audiència catalanòfila. Conjuga la il·lusió de la màgia amb la de la fe per ser independents del 2017 (i d’avui, encara, tot i que més rebregada). O la d’ensenyar un perfil diferent al seu públic d’El búnquer o dels Bricoheroes.
El guió juga a despistar. Com amb els monòlegs, li agrada saltar de subtrama en subtrama. La manipulació amb les cartes fa goig, tot i que en cap moment resolgui ni un enigma (quan les llança des del prosceni de l’escenari, arriben fins a la fila set amb potència). La seva habilitat de pega fa que la seva partenaire sigui invisible i que només s’expressi en anglès i en un divertit castellà guiri de la Rambla, tot i ser nascuda a Osona. El seu escapisme és de patacada. Però, mentrestant, distreu amb la dèria d’una parella que aparenta que és perfecta, O com al Vernissatge de Václac Havel. i s’hi rebel·la perquè no pot amb tants pares perfectes i perquè, a la premsa, només se’l recordarà com aquell que va dir una barbaritat sobre la reina Letícia, tot i que, encara que sigui com a excepció, de vegades també l’entrevistem sense necessitat que parli de cap reina ni de cap dona...
Companyia: Cia. Bool
Dia i lloc: 27 de novembre (està programada als municipis del festival Fila Zero, del 25 de febrer al 24 de març), al SAT!SPIRALIS
Dramatúrgia i direcció: Paul Berrondo
Dia i lloc: 30 de novembre (fins al 18 de desembre), Centre de les Arts Lliures.DESIG. UN TRAMVIA