Lletres

Crítica

AMB LA VORA NEVADA I EL DIA JA COMENÇAT

El lli­bre de relats En els som­nis comen­cen les res­pon­sa­bi­li­tats és una de les herències del poeta nord-ame­ricà Del­more Schwartz (1913-1966), un il·lumi­nat i un pre­clar que va ser immor­ta­lit­zat en la magis­tral novel·la El lle­gat de Hum­boldt, que ens va arri­bar en català gràcies a Jordi Arbonès el 1990. Abans, Agustí Bar­tra va incloure Schwartz en les seves cèlebres anto­lo­gies de la poe­sia ame­ri­cana. Avui, la tena­ci­tat d’un altre poeta, el mallorquí Andreu Gomila, ens ofe­reix una con­vin­cent i tre­ba­llada versió d’aquests con­tes, que es mouen pel modus vivendi de famílies jue­ves durant la Gran Depressió, sem­pre fixant la mirada en el detall, en els cos­tums, en com pot afec­tar una pare­lla que el marit lle­geixi el diari. Són històries quo­ti­di­a­nes, segu­ra­ment insubs­tan­ci­als, però tenen el poder de cap­tar tota la nos­tra atenció perquè el que prac­ti­cava Schwartz era alta lite­ra­tura, com la de Proust, com la de Joyce, com la de Faulk­ner. Mal­grat els elo­gis de Bellow, Auden, Nabokov i T.S. Eliot, el nos­tre home no es va aca­bar d’adap­tar als can­vis d’una soci­e­tat literària que evo­lu­ci­o­nava amb força. Schwartz va ser un per­so­natge com­pli­cat, amb les seves addic­ci­ons i malal­ties men­tals, també en una època en què les grans des­co­ber­tes havien de trans­cen­dir en altres àmbits. En podríem fer mol­tes lec­tu­res dels sig­ni­fi­cats i els refle­xos d’aquesta prosa menuda i llu­ent, que Gomila tan bé ha tras­lla­dat. A través dels relats, des del que sig­ni­fi­ca­ti­va­ment titula el recull a la nou­ve­lle El món és un casa­ment, els con­tes plas­men amb exac­ti­tud l’ambi­ent dels emi­grants que s’ana­ven fent un lloc a la Nova York que resis­tia les misèries de la depressió.

Al pròleg de l’edició, Lou Reed –que va ser alumne del poeta a la Uni­ver­si­tat de Sira­cusa– apunta: “Vas escriure el millor conte que s’ha escrit mai.” I no crec que sigui cap exa­ge­ració perquè les situ­a­ci­ons que plan­teja Schwartz con­te­nen la ingenuïtat de les pare­lles, les rela­ci­ons entre els amics i les frus­tra­ci­ons de mem­bres de les famílies, algu­nes super­po­sant-se als con­tes, que no han acom­plert els seus objec­tius vitals, ni que siguin mínims. El poeta és poderós i cadas­cun dels con­tes és un arte­facte de rellot­ge­ria que podia sig­nar el millor Txèkhov, amb la fres­cor dels con­tes de Dylan Tho­mas o de l’Oscar Wilde més ins­pi­rat. En els som­nis comen­cen les res­pon­sa­bi­li­tats és un lli­bre d’arte­sa­nia, que es reva­lo­ritza cada cop que es tra­du­eix. Fa pocs dies lle­gia un arti­cle de la premsa fran­cesa en què par­lava d’aquest gran des­co­ne­gut de la lite­ra­tura ame­ri­cana. No crec que sigui un des­co­ne­gut, sinó que és un autor de qua­li­tat en un moment en què la lite­ra­tura juga a una altra cosa: les tendències, les modes o els intents de comer­ci­a­li­tat. Datat el 1937, el conte que dona títol al recull és un pro­digi, i els altres, dig­nes acom­pa­nyants. Només cal lle­gir un frag­ment per cons­ta­tar-ho: “I em vaig des­per­tar en el cru matí de l’hivern del meu vint-i-unè ani­ver­sari, l’ampit llu­ent amb la vora nevada i el dia ja començat.”

En els somnis
Autor:
Delmore Schwartz
Editorial:
Labreu
Preu:
22 euros

Harold Danko fa esclatar la bellesa en el seu nou disc

Apiano solo, el nou disc de Harold Danko, Rite notes, estableix una complicitat immediata amb l’espectador, que percep tota la soledat, la brillant recreació de canvis d’estacions i el romanticisme inherent a la seva manera de tocar. Danko ens fa partícips d’un altre conjunt de nou peces magistrals que celebren, així mateix, mig segle de carrera professional. Cal recordar que el pianista americà ha treballat a les grans bandes de Woody Herman i Thad Jones i Mel Lewis, així com en grups més petits amb els clàssics del jazz Gerry Mulligan, Chet Baker i Lee Konitz. També va tocar sovint amb Rich Perry en la dècada del 1990, i amb Rufus Reid, Kirk Lightsey, Jeff Hirshfield, Edward Simon i Gregory Herbert. En el seu disc de fa un any, Danko i l’estudi de música del ballet d’Igor Stravinsky van editar una adaptació de La consagració de la primavera –estrenada mundialment el 1913 a París i que va provocar un motí entre el públic–. Després de l’èxit de la interpretació a quartet de Spring Garden, Rite notes és una autèntica fantasia a piano en solitari que ens tornarà a entusiasmar. Sensacions fortes davant d’un gran esclat de bellesa. Excel·lència!

Rite notes
Autor:
Harold Danko
Discogràfica:
Steeple Chase
Preu:
17 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor