Articles

ÀLEX GALLEGO

DIBUIXANT

“No és ètic substituir el talent dels autors per la intel·ligència artificial”

“Bàsica­ment em con­si­dero un dibui­xant que fa cari­ca­tura, il·lus­tració i còmic”, explica Àlex Gallego (Bar­ce­lona, 1978), un autor a qui podem tro­bar en molts dels cada cop més nom­bro­sos fes­ti­vals d’auto­e­dició en què els autors pre­sen­ten direc­ta­ment els seus pro­duc­tes, als quals no només han donat con­tin­gut, sinó que també han tre­ba­llat pel que fa a la forma i el con­ti­nent.

Un d’aquest pro­duc­tes que pre­senta Àlex Gallego són els còmics de but­xaca, que ano­mena Smart-fun (a Ins­ta­gram, @smart­fun­ma­ga­zine): “Tenen el for­mat d’un mòbil. Els he pen­sat perquè ara vivim engan­xats als telèfons i em sem­bla interes­sant subs­ti­tuir la pan­ta­lla per una lec­tura que no té les intro­mis­si­ons que pro­voca estar con­nec­tat a la xarxa”, explica l’autor. “Vaig a mol­tes fires i faig aquests còmics per amor a l’art”, diu men­tre es lamenta de la situ­ació labo­ral del sec­tor. Com a dibui­xant i cre­a­tiu gràfic, una de les tas­ques que ha fet és tre­ba­llar per al sec­tor del packa­ging, amb col·labo­ra­ci­ons tan engres­ca­do­res com els cro­mos que va fer per a l’emblemàtica pas­tis­se­ria indus­trial Bolly­cao. “Hi ha una tendència cada cop més gran a subs­ti­tuir el dibuix per només el gra­fisme.”

El retrocés en el dibuix també el detecta en altres àmbits. “Vaig fer el car­tell per a una pel·lícula inde­pen­dent que va acon­se­guir que la comprés una pla­ta­forma, però els van dir que s’havia de can­viar. L’argu­ment era que els dibui­xos, per si matei­xos, podien fer pen­sar que es trac­tava d’una pel·lícula des­ti­nada a infants, i el van subs­ti­tuir per imat­ges de per­so­nat­ges reals.”

Gallego té una pro­jecció inter­na­ci­o­nal com a gran cari­ca­tu­rista, en la línia dels autors de la mítica revista ame­ri­cana d’humor Mad. Ha tre­ba­llat en la premsa diària i a El Jue­ves, però la seva feina troba cada dia més tra­ves. “Cobrem el mateix que fa deu anys i cada cop més es vol aba­ra­tir més el cost del que jo o autors com jo fem.” El gran debat ara amb els seus col·legues és l’apli­cació de la intel·ligència arti­fi­cial en el camp de la il·lus­tració. “El car­tell del Sònar d’aquest any està fet per una màquina, i cada vegada hi haurà més pro­duc­tes fets amb màqui­nes. Penso que la cre­a­ti­vi­tat hau­ria de ser encara un ter­ri­tori humà. No em sem­bla ètic que la intel·ligència arti­fi­cial subs­ti­tu­eixi el talent dels autors.”

A Àlex Gallego se’l pot seguir a Ins­ta­gram: @gari­ebo.

ALTRES LECTURES

Autors: Mike Richardson i Jordi Armengol Editorial: Norma Editorial Preu: 19,95 euros Cloaked
El català Jordi Armengol signa aquest títol de la casa americana Dark Horse, amb guió de Mike Richarsson, fundador d’aquesta editorial amb voluntat de defensar el drets creatius i laborals dels autors. Amb unes al·lusions a personatges ben identificables, Cloaked transgredeix les convencions del gènere de superherois i trenca el maquineisme entre el bé i el mal. Els bons no ho són al cent per cent i sovint l’heroi té molts dels tics dels malfactors.
Autor: David Rubín Editorial: Astiberri Preu: 35 euros El Fuego
Obra d’una gran intensitat gràfica que l’aficionat al còmic que estima les obres fetes amb passió agrairà. Aquesta eloqüència visual de David Rubín va acompanyada d’una història que, tot i cenyir-se al tòpic de ciència-ficció de futur apocalíptic, sap afegir un component humà, en què el protagonista ha de saber destriar entre el seu sentiment i el seu deure. També és una angoixant reflexió sobre el record i l’oblit, sobre com després de l’existència arriba el no-res.
Autor: Jordi Canyissà Editorial: Penguin Random House Preu: 28,41 euros Carpanta
Selecció de pàgines de còmic, d’il·lustracions i de portades de Carpanta, un personatge emblemàtic del còmic espanyol que va retratar de manera òbvia la fam durant la postguerra. El seu creador va ser Josep Escobar, peça clau de la cultura popular del segle XX gràcies a la seva visió panoràmica del dibuix: còmic, humor gràfic i animació. La selecció de les obres és de l’especialista Jordi Canyissà, que té l’acompanyament en els textos del dibuixant Paco Roca.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor