Lletres

Crítica

QUAN LES DIFICULTATS S’IMPOSEN

Aquesta petita òpera bufa té, a més, un finíssim sentit de l’humor, ja que com va dir Óscar Carreño parafrasejant Evelyn Waugh a la presentació a La Tribu de Sant Andreu, “l’humor és la millor manera d’apropar-se a la realitat”

Com cada any, l’escrip­tor fra­cas­sat que intenta escriure el seu conte de Nadal pensa inde­fec­ti­ble­ment en Ebe­ne­zer Scro­oge, el cèlebre per­so­natge en qui Dickens va recrear l’ego­isme i la misan­tro­pia. Antoni Gar­cia Porta, expo­eta i edi­tor, autor d’una obra res­plen­dent al segell Acan­ti­lado, carac­te­rit­zada per tra­mes bar­ro­ques i ben resol­tes, ens ofe­reix aquest Nadal una faula sobre les difi­cul­tats d’escriure i el bati­bull de per­so­nat­ges que ens envol­ten, i fins i tot moles­ten. A Per­se­cución y ase­si­nato del rey de los rato­nes repre­sen­ta­dos por el coro de las clo­a­cas bajo la dirección de un escri­tor fra­ca­sado, el pro­ta­go­nista intenta, en va, redac­tar un conte a par­tir dels nom­bro­sos refe­rents que té, començant per l’esmen­tat Dickens i pels escrip­tors Car­men Martín Gaite i Enri­que Vila-Matas. L’escrip­tor es cola en el grup d’escrip­tors que s’han pro­po­sat seguir la con­venció i la pet­jada de Dickens en els seus popu­lars con­tes nada­lencs. L’ener­gia dels car­rers plens de llums l’omple i intenta com­pa­rar un CEO d’una empresa amb el maligne Ebe­ne­zer Scro­oge. La trama mínima al vol­tant de l’autor es va far­cint del bom­bar­deig de dades de la docu­men­tació de l’escrip­tor. Totes aques­tes dades arri­ben a con­ver­tir el per­so­natge en un ratolí, el rei dels rato­lins, que imposa la llei de les cla­ve­gue­res, un petit dic­ta­dor de república bana­nera, fàcil­ment iden­ti­fi­ca­ble.

Quan apa­reix el per­so­natge de l’òpera El Tren­ca­nous, entra en escena un altre ratolí, que emula el famós detec­tiu Phi­lip Mar­lowe. Es des­vin­cula del rei per aju­dar Jose­fina la Can­ta­ora, que ha hagut de patir la pre­potència del rei. L’escrip­tor veu amb des­es­pe­ració com pas­sen les fes­tes de Nadal i ell no acon­se­gueix, de nou, dur a terme la seva missió. Aquesta petita òpera bufa té, a més, un finíssim sen­tit de l’humor, ja que com va dir Óscar Carreño para­fra­se­jant Evelyn Waugh a la pre­sen­tació a la lli­bre­ria La Tribu de Sant Andreu, “l’humor és la millor manera d’apro­par-se a la rea­li­tat”. L’humor bon­homiós, no exempt de mala llet, creua la novel·la de punta a punta men­tre la tragèdia shakes­pe­a­ri­ana de 167 pàgines intro­du­eix per­so­nat­ges de Kafka i els matei­xos Ander­sen, Dylan Tho­mas i Bukowski. El rei dels rato­lins bor­bo­neja fins a la decadència i cai­guda del règim rato­nil. Hi ha també un cor que inter­pel·la el lec­tor, i, com al conte de Dickens, el mal­vat no vol cele­brar el Nadal. El resul­tat és una entre­tin­guda i diver­tida comèdia sobre el mateix procés d’escrip­tura i els seus blo­que­jos.

Com a com­ple­ment del lli­bre de Porta pro­po­sem la tra­ducció de Char­les Dickens que ha fet Xavier Pàmies, amb il·lus­tra­ci­ons de Ber­nat Cor­mand. Tots els con­tes de Nadal inclou els cinc con­tes nada­lencs de l’influ­ent autor britànic. Publi­cats a mit­jans del segle XIX, han estat ree­di­tats en diver­ses oca­si­ons en català. Ara els tro­bem en una bella edició de tapa dura de La Magrana. La veri­tat és que, a diferència de molts autors vuit­cen­tis­tes, Dickens navega a tot vent.

Persecución y asesinato...
Autor:
A.G. Porta
Editorial:
Acantilado
Preu:
13,30 euros
Tots els contes de Nadal
Autor:
Charles Dickens
Editorial:
La Magrana
Preu:
23,65 euros

QUAN LA MÚSICA ET PORTA FINS ALS SOLOS DE RONNIE CUBER

Només per la quarta peça, la balada Che Ore So, el disc Center Stage WDR Big Band, ja mereixeria entrar com a clàssic en la discografia del jazz actual. Aquesta Big Band, com es fan dir, formada pel bateria Steve Gadd, el baixista Eddie Gómez i el saxofonista Ronnie Cuber –reforçats pel guitarrista Bruno Müller i els teclistes Bobby Sparks II i Simon Oslender– té les virtuts i els defectes dels supergrups, però quan l’encerten, ho fan com ningú. I el disc és una exaltació del ritme i el treball en equip, de la bona sintonia.

El disc no és un disc qualsevol, ni una cerimònia més en el ritual del jazz de qualitat actual. La trobada d’aquesta banda té un component colossal, de xoc d’emocions, de respecte i de tirar lluny. Malauradament, Cuber va morir a l’octubre, poc després de la publicació del disc. El seus solos en cadascun dels nou números de l’àlbum, així com els passatges melòdics són models d’astúcia i control que donen a la sessió un vigor i una profunditat inflexibles. En algun moment es mouen pel territori del soul i el groove funky fins a aconseguir un conjunt de peces que et deixen fascinat.

Center Stage WDR Big Band
Autors:
Steve Gadd, Eddie Gómez i Ronnie Cuber
Discogràfica:
Leopard
Preu:
18 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.