EVASIONS D’EMOCIONS
Com el foc que tot ho devora, la humanitat viu una contínua evasió, volguda o provocada. Hi ha qui la memòria se l’escola i confon la filla i el seu marit amb altres persones. En el somni, a vegades es convoquen els pitjors malsons i , si s’és valent, caldrà contrastar-ho a casa, amb la mare. Si la tensió que es pateix és tant forta, es cau en el col·lapse vital o en una mena de desesperança, de veure que l’estratègia per dominar els mascles de l’entorn es desfà com un terrós de sucre. Al teatre s’hi convoquen les emocions i, en certa manera, les pors més íntimes, que es miren d’afrontar amb l’honestedat de parlar en primera persona, de creure’s el personatge com si fos una mateixa persona i de deixar preguntes obertes per a l’audiència que escolta i atrapa els miratges amb els cinc sentits i els fa bategar. Les sensacions reconstruïdes passen a ser un trencaclosques íntim, un moviment de peces que va del cervell a les entranyes. Aquest és el viatge que respira aquesta selecció de crítiques d’obres actives a la cartellera.
Autoria: Anja Hilling
Direcció: Julio ManriqueDia i lloc: 27 de gener del 2022 (es reposa a la Sala Beckett del 25 de gener al 19 de febrer)
ANIMAL NEGRE TRISTESA
Animal negre tristesa no és una denúncia al canvi climàtic; en tot cas sí que és una apel·lació a la responsabilitat dels humans en la cura de la natura. La buidor es torna insuportable. Enmig d’un incendi apareixen les veritables prioritats, encara que ja no se sigui a temps de protegir-les. Quan els personatges perden la seva orientació i el seu escut d’èxit social es descobreixen vulnerables com un cabirol, com un ocell que ha perdut el niu i no sap on aturar-se, que necessita aigua per respirar. Que arrossega una cria morta creient que potser algú la podrà ressuscitar. La contundència és inapel·lable. Però en comptes d’excedir-se en escenes de plors cridats, de ràbia i violència, emergeix un dolor que aclapara els personatges, que els converteix en titelles a mercè del destí capriciós.
Direcció: Àlex Rigola
Dia i lloc: 29 de desembre (fins al 29 de gener), al Lliure de GràciaHEDDA GABLER
Autoria i interpretació: Pau Vinyals
Dia i lloc: 12 de gener (fins al diumenge 29 de gener) als baixos del TantarantanaEL GEGANT DEL PI
Aquesta angúnia acaba dominant les escenes més simpàtiques, estenent incomoditat a l’escena i a la platea. Si Pompermayer vol incriminar els espectadors pels beneficis de Barcelona gràcies als anys esclavistes a Amèrica, Vinyals revela que els descendents de col·laboradors del feixisme són a tocar del públic d’avui. Vinyals pensava que seria més fàcil condemnar l’avi (amb qui havia compartit alguns dels moments més feliços de la seva vida), però la seva mare li nega. I li demostra que la vida és molt més complexa i que la supervivència i les creences religioses no computen necessàriament en la maldat.
Pau Vinyals sedueix amb aquesta peça que sorgeix de la seva infància. Si no fos real, seria igual de vàlida. L’actor demostra que és molt versàtil i que passa del riure al plor en un tres i no res. La connexió amb el públic també és molt potent.
Direcció: Josep Maria Mestres
Dia i lloc: 3 de gener (fins al 26 de febrer) al Teatre RomeaEL PARE
La direcció de Josep Maria Mestres planteja un espai que es va buidant (com les paraules que s’esborraven de la pantalla de Ramon) com a signe de la pèrdua de la memòria. Tot és net, pulcre, elegant i alhora va servint el melodrama fins al punt d’incomodar el públic, que es remou a les cadires al final del muntatge (commogut, inquiet). Si Josep Maria Pou procura presentar un home que no entén les bromes que li fa la filla, els papers masculins (Pep Pla i Josep Julién) marquen una clara distància, posant-s’hi sovint d’esquena i llegint el diari per evitar cap conversa. Els papers femenins, en canvi, es caracteritzen per aguantar les empipades, per tenir cura del malalt i també del company, provant de ser un airbag per fer suportable la convivència. Rosa Renom és una Anna de moltes capes, que sap jugar amb les pauses i que conté la gestualitat, intensa. Victòria Pagès és la filla doble (o germana) que despista el pare. Per acabar, Mireia Illamola és una assistent que sedueix el pare per la seva franquesa i joventut.El joc de parets que es mouen (com unes portes correderes Krona) són com una mena de tres cubilets dels trilers: en el seu moviment apareixen i desapareixen rostres. La buidor acaba sent angoixant; només queda el plor com a consol i acabar pensant en la mare i en la cançó de bressol. Només redimeix una regressió vergonyosa. Però en l’abraçada, en l’escolta, és on reposa la humanitat i el valor íntim de la família.
Autoria: Daniel j Meyer
Direcció: Montse Rodríguez Clusella Dia i lloc: 11 de gener (fins al 29), a la Sala Tallers del TNCUPPGIVENHET
És un clam perquè la injustícia que revela el muntatge propicia una revolta: exemplifica la insensibilitat de la burocràcia a un públic amb què, minuts abans, s’ha compartit la música de percussió i festiva de l’ex-Ioguslàvia, un país on les ferides continuen obertes pels odis entre serbis, croats, bosnians, kosovars… La trama coincideix en la reivindicació política que Clàudia Cedó feia a Síndrome de gel al Lliure el 2020, però aboca el públic a empatitzar-hi, fent que els actors que interpreten els refugiats seguin entre les seves butaques, com si tot el públic formés part del col·lectiu de la residència. S’utilitza el codi castellà-català com a reflex de l’ús de la llengua bosniana i la sueca entre els intèrprets. La familiaritat entre els dos germans es reflecteix amb un joc d’equilibris constant, fent unes acrobàcies que impliquen un joc infantil i confiança cega en l’altre.La posada en escena parteix de dos contrastos: l’aparent automatisme de la treballadora social, Inge (Diana Roig), amb els tres bosnians arribats a Suècia. Tarik (Quim Àvila) fa uns anys que ja hi viu, i fent de voluntari espera trencar la barrera entre els nouvinguts i els autòctons. Per la seva banda, Ivan (Pau Escobar) és el germà que desconfia i marca distàncies inicialment mentre que el germà petit Petar (Biel Castaño) només vol socialitzar-se, conèixer gent, i és incapaç de desconfiar.
L’acció transcorre en un espai platejat, conceptual, que es va transformant en l’habitació de la residència dels dos germans, el pis d’Inge, la discoteca o la sala de trobada amb els refugiats. L’espai és immens i, en canvi, les portes sempre són petites i s’obren en llocs inesperats però insuficients per acollir amb generositat. Es diu que les portes d’Europa són obertes, però ningú comenta la dimensió liliputiana per accedir al pas fronterer. Fins i tot, un cop creuat, es manté una barrera invisible, tràgica, que impedeix una relació empoderadora, empàtica, generosa. Com més petites són les portes d’Europa, més curta és la seva esperança. Per poder agafar aire a Uppgivenhet es proposa que, en comptes d’amagar-se en un cos latent, quasi invisible, rebenti les limitacions i estiri bé els braços per abraçar amb força els que ho demanen.