Teatre

EVASIONS D’EMOCIONS

L’espai a ‘Uppgivenhet’ és daurat, amb petites portes que s’obren i es taquen, metàfora del miratge de la terra europea desitjada però que restringeix, per caprici, els espais per conviure-hi
La Beckett recupera la crònica ‘Animal negre tristesa’, dirigida per Julio Manrique. En una escena de plors cridats, emergeix un dolor que acapara els protagonistes
Pau Vinyals ha transformat el seu conte radiofònic en una versió escènica tendra, divertida, reveladora i, alhora, complexa

Com el foc que tot ho devora, la huma­ni­tat viu una contínua evasió, vol­guda o pro­vo­cada. Hi ha qui la memòria se l’escola i con­fon la filla i el seu marit amb altres per­so­nes. En el somni, a vega­des es con­vo­quen els pit­jors mal­sons i , si s’és valent, caldrà con­tras­tar-ho a casa, amb la mare. Si la tensió que es pateix és tant forta, es cau en el col·lapse vital o en una mena de des­es­pe­rança, de veure que l’estratègia per domi­nar els mas­cles de l’entorn es desfà com un terrós de sucre. Al tea­tre s’hi con­vo­quen les emo­ci­ons i, en certa manera, les pors més ínti­mes, que es miren d’afron­tar amb l’hones­te­dat de par­lar en pri­mera per­sona, de creure’s el per­so­natge com si fos una mateixa per­sona i de dei­xar pre­gun­tes ober­tes per a l’audiència que escolta i atrapa els mirat­ges amb els cinc sen­tits i els fa bate­gar. Les sen­sa­ci­ons recons­truïdes pas­sen a ser un tren­ca­clos­ques íntim, un movi­ment de peces que va del cer­vell a les entra­nyes. Aquest és el viatge que res­pira aquesta selecció de crítiques d’obres acti­ves a la car­te­llera.

Auto­ria: Anja Hilling Direcció: Julio Man­ri­que

Dia i lloc: 27 de gener del 2022 (es reposa a la Sala Beckett del 25 de gener al 19 de febrer)

ANI­MAL NEGRE TRIS­TESA

Crònica periodística, la repre­sen­tació de la qual podria embor­rat­xar. El direc­tor Julio Man­ri­que ha optat per una con­tenció, fent seure, durant bona part de l’obra, els intèrprets en una cadira. Però la sen­sació de viatge de l’espec­ta­dor és cons­tant. Hi ha una velo­ci­tat com la de Car­rer Roba­dors o El curiós inci­dent del gos a mit­ja­nit. En aquesta nar­ració emer­gei­xen les veri­tats més pro­fun­des dels per­so­nat­ges, de les quals, fins i tot, ni ells matei­xos són cons­ci­ents al prin­cipi de la festa. En les dues hores de funció no s’afluixa la tensió de la nar­ració. I, para­do­xal­ment, el qua­dre té espais per rela­xar la consciència, amb una core­o­gra­fia (de Fer­ran Car­va­jal) quasi hipnòtica i una Mima Riera que s’apo­dera de l’esce­nari des del silenci. Pun­tu­al­ment, tots els altres intèrprets s’hi sumen i con­flu­ei­xen en un movi­ment que pot recor­dar la devas­tació o el moment de calma abans de sucum­bir. Un bonic mirall deso­la­dor. L’incendi és devas­ta­dor i preciós alhora; quasi incom­pren­si­ble per com­pren­dre que és un bom­ber qui mor a les fla­mes per apa­gar un foc que ha pro­vo­cat la negligència d’aquest grup de pri­vi­le­gi­ats, de pro­fes­si­ons libe­rals i pro­gres. L’audi­o­vi­sual embol­ca­lla­dor i els refle­xos de llums doten l’acció, en con­sonància amb el pas­satge de cada escena. Acon­se­gueix qua­dres pre­ci­o­sos en moments dolo­ro­sos com pas­sava a Una gossa en un des­cam­pat, de Clàudia Cedó.

Ani­mal negre tris­tesa no és una denúncia al canvi climàtic; en tot cas sí que és una apel·lació a la res­pon­sa­bi­li­tat dels humans en la cura de la natura. La bui­dor es torna insu­por­ta­ble. Enmig d’un incendi apa­rei­xen les veri­ta­bles pri­o­ri­tats, encara que ja no se sigui a temps de pro­te­gir-les. Quan els per­so­nat­ges per­den la seva ori­en­tació i el seu escut d’èxit social es des­co­brei­xen vul­ne­ra­bles com un cabi­rol, com un ocell que ha per­dut el niu i no sap on atu­rar-se, que neces­sita aigua per res­pi­rar. Que arros­sega una cria morta cre­ient que pot­ser algú la podrà res­sus­ci­tar. La con­tundència és ina­pel·lable. Però en comp­tes d’exce­dir-se en esce­nes de plors cri­dats, de ràbia i violència, emer­geix un dolor que acla­para els per­so­nat­ges, que els con­ver­teix en tite­lles a mercè del destí capriciós.

Direcció: Àlex Rigola Dia i lloc: 29 de desem­bre (fins al 29 de gener), al Lliure de Gràcia

HEDDA GABLER

Els actors, dins de la caixa d’en Rigola, tre­ba­llen com si fos­sin en una sala d’assaig, absor­bint la trama i la peripècia dels per­so­nat­ges que pot haver ima­gi­nat Paso­lini (Who is me?), Txèkhov (Iva­nov, Vania, La gavina) o Shakes­pe­are (Ofèlia). Són els de Hen­rik Ibsen i la seva tur­men­tada Hedda Gabler. Nau­si­caa Bonnín exe­cuta el paper de tràgic destí, com si la seva maqui­nació només la dugués a una romàntica mort. No hi ha l’alli­be­ra­ment de Laia Marull, ni la mito­ma­nia a favor de l’aura de l’actriu icònica Isa­be­lle Hup­pert, o la mirada ven­ja­tiva de la Cia La Solitària en les seves Hedda Gabler. Però Bonnín, amb Joan Solé, Pol López, Miranda Gas i Marc Rodríguez con­tro­len una tensió a força de pau­ses, de silen­cis, de mira­des i de des­plaçaments molt breus. La fórmula de Rigola fa que els per­so­nat­ges cone­guin en certa manera allò que Ibsen havia deci­dit ama­gar. En la des­cons­trucció de la trama, Rigola compta amb un repar­ti­ment generós, obe­di­ent amb les regles d’aquesta forma tea­tral, que explica i apunta a cada espec­ta­dor, com si fos una diana. El públic és dins i fora de l’escena, doncs, quànti­ca­ment.En aquest espai d’inti­mi­tat, amb una llum natu­ral gene­ral, el públic se sent res­pon­sa­ble del silenci, de la tensió. Cal escol­tar al detall el gest, els des­plaçaments i unes rèpli­ques dites cap endins, psi­cològica­ment cap­ti­va­do­res que l’ager­ma­nen amb el for­mat de rodatge. I per això, el públic se sent pri­vi­le­giat i ha de vigi­lar com mai que no vibri cap mòbil, a no estos­se­gar, a no bellu­gar-se gaire a la butaca. La mani­pu­lació de l’òrfena de mili­tar és tòxica. Ella mateixa s’ino­cula el verí, deci­dida a matar la seva joven­tut, a enter­rar el roman­ti­cisme i a assu­mir el tedi de la soci­e­tat esta­blerta. La seva antagònica, l’heroïna, és la Miranda, valenta i volun­ta­ri­osa però sense sort; sem­pre com una segona opció que resul­tarà la bona. Podria recor­dar aque­lla amiga de la Nora a Casa de nines del mateix Ibsen. Ho pot pro­var en Pol (l’estu­di­ant genial i alcohòlic que revo­lu­ci­ona amb una tesi que pretén millo­rar ètica­ment la soci­e­tat) i ho conei­xerà, pro­ba­ble­ment, més tard en Joan (el volun­tariós marit que aspira a acon­se­guir plaça a la uni­ver­si­tat). La Nau­si­caa, quan perd el con­trol, surt de l’escena. L’ocell mal­fe­rit s’escapa per morir. Tràgic destí que atrapa el públic tant per la forma com pel dis­sor­tat roman­ti­cisme en cru. Una opor­tu­ni­tat de tea­tre en estat pur, de fusta de pi sense trac­tar i amb una feli­ci­tat que s’esva­eix pel sos­tre ine­xis­tent.

Auto­ria i inter­pre­tació: Pau Vinyals Dia i lloc: 12 de gener (fins al diu­menge 29 de gener) als bai­xos del Tan­ta­ran­tana

EL GEGANT DEL PI

Una mera­ve­lla ten­dra, diver­tida, reve­la­dora i amb qui­los d’amor i con­tra­dicció en què Pau Vinyals parla de la Judit, la iaia, l’avi, la mare i el pare. I, en certa manera, també fa catarsi de la incom­prensió del petit poble i els seus secrets, rancúnies i enve­ges. L’actor des­borda ten­dresa quan recorda el peix de la iaia; esquitxa ridi­cu­lesa per ser copro­pi­e­tari d’un pis amb la pare­lla (i el banc); escampa iro­nia per la poca habi­li­tat de fer-se petons amb el pare (l’exi­on­qui de Bar­ce­lona es va ena­mo­rar de la hip­pie del poble) i vomita glo­pa­des d’angoixa quan comprèn que els recur­sos econòmics actu­als es podrien haver bene­fi­ciat del car­net falan­gista de l’avi durant la dic­ta­dura.

Aquesta angúnia acaba domi­nant les esce­nes més simpàtiques, este­nent inco­mo­di­tat a l’escena i a la pla­tea. Si Pom­per­mayer vol incri­mi­nar els espec­ta­dors pels bene­fi­cis de Bar­ce­lona gràcies als anys escla­vis­tes a Amèrica, Vinyals revela que els des­cen­dents de col·labo­ra­dors del fei­xisme són a tocar del públic d’avui. Vinyals pen­sava que seria més fàcil con­dem­nar l’avi (amb qui havia com­par­tit alguns dels moments més feliços de la seva vida), però la seva mare li nega. I li demos­tra que la vida és molt més com­plexa i que la super­vivència i les cre­en­ces reli­gi­o­ses no com­pu­ten necessària­ment en la mal­dat.

Pau Vinyals sedu­eix amb aquesta peça que sor­geix de la seva infància. Si no fos real, seria igual de vàlida. L’actor demos­tra que és molt versàtil i que passa del riure al plor en un tres i no res. La con­nexió amb el públic també és molt potent.

Direcció: Josep Maria Mes­tres Dia i lloc: 3 de gener (fins al 26 de febrer) al Tea­tre Romea

EL PARE

El mèrit d’El pare, inter­pre­tat per Josep Maria Pou, és fer veure els equívocs que es pro­du­ei­xen dins de la memòria del paci­ent a l’esce­nari. No és la rea­li­tat, és el que ell inter­preta (i recorda) de la rea­li­tat. És igual d’ingrat amb les per­so­nes que el cui­den (perquè les deixa de reconèixer, perquè con­si­dera que no l’esti­men prou) i està encu­ri­o­sit per les noves tro­ba­lles. L’obsessió de per­dre el rellotge passa de ser una broma a un mal­son. Sense saber l’hora, perd l’horari, la seva raó de viure i con­viure. Josep Maria Pou és un actor d’alta enver­ga­dura que impres­si­ona quan fa de capità per pes­car Moby Dick o quan diri­geix una inves­ti­gació (Truca un ins­pec­tor) o és una auto­ri­tat res­pec­tada a l’escola (Els nois d’història). Té la talla per­fec­ta­ment. Per això, quan s’atre­veix a fer la inter­pre­tació d’un per­so­natge vul­ne­ra­ble, el codi es trenca amb mil bocins (Celo­bert o La cabra o qui és Syl­via?) i emer­geix un actoràs. Ara, a El pare (inter­preta un home de caràcter fort que comença a per­dre la memòria, a patir els símpto­mes de l’Alz­hei­mer), hi ha un aire d’incom­prensió que diver­teix ini­ci­al­ment però que va aga­fant una tona­li­tat més fosca.​Marta Bar­celó va estre­nar Abans que arribi l’ale­many, en què una dona deci­deix fer el viatge de la seva vida abans que no acabi de per­dre l’ori­en­tació. Mar Mone­gal (Ramon) també ha trac­tat l’Alz­hei­mer des d’una comèdia d’adult sepa­rat que torna a casa dels pares per reviure la seva joven­tut. És una sor­presa tant per al per­so­natge com per a l’espec­ta­dor

La direcció de Josep Maria Mes­tres plan­teja un espai que es va bui­dant (com les parau­les que s’esbor­ra­ven de la pan­ta­lla de Ramon) com a signe de la pèrdua de la memòria. Tot és net, pul­cre, ele­gant i alhora va ser­vint el melo­drama fins al punt d’inco­mo­dar el públic, que es remou a les cadi­res al final del mun­tatge (com­mo­gut, inquiet). Si Josep Maria Pou pro­cura pre­sen­tar un home que no entén les bro­mes que li fa la filla, els papers mas­cu­lins (Pep Pla i Josep Julién) mar­quen una clara distància, posant-s’hi sovint d’esquena i lle­gint el diari per evi­tar cap con­versa. Els papers feme­nins, en canvi, es carac­te­rit­zen per aguan­tar les empi­pa­des, per tenir cura del malalt i també del com­pany, pro­vant de ser un air­bag per fer supor­ta­ble la con­vivència. Rosa Renom és una Anna de mol­tes capes, que sap jugar amb les pau­ses i que conté la ges­tu­a­li­tat, intensa. Victòria Pagès és la filla doble (o ger­mana) que des­pista el pare. Per aca­bar, Mireia Illa­mola és una assis­tent que sedu­eix el pare per la seva fran­quesa i joven­tut.El joc de parets que es mouen (com unes por­tes cor­re­de­res Krona) són com una mena de tres cubi­lets dels tri­lers: en el seu movi­ment apa­rei­xen i des­a­pa­rei­xen ros­tres. La bui­dor acaba sent angoi­xant; només queda el plor com a con­sol i aca­bar pen­sant en la mare i en la cançó de bres­sol. Només redi­meix una regressió ver­go­nyosa. Però en l’abraçada, en l’escolta, és on reposa la huma­ni­tat i el valor íntim de la família.

Auto­ria: Daniel j Meyer Direcció: Montse Rodríguez Clu­se­lla Dia i lloc: 11 de gener (fins al 29), a la Sala Tallers del TNC

UPP­GI­VEN­HET

Upp­gi­ven­het vol ser un clam a l’espe­rança, però parla de la faci­li­tat amb què un refu­giat cau al pou del buit legal, enso­pe­gant amb les tera­nyi­nes de l’admi­nis­tració. Una sim­ple falta pel retard a l’entrada de la residència esclafa el pro­jecte il·lusi­o­nant d’inte­gració de dos ger­mans, arri­bats de Bòsnia, sal­vant epi­so­dis de super­vivència. L’Europa auto­com­pla­ent, que es diu aco­lli­dora però que alhora limita l’ajuda al màxim, gelosa i des­con­fi­ada, pro­pi­cia una fron­tera insal­va­ble entre Inge (que tot i ser fin­lan­desa ha estat rebuda com una sueca més) i Tarik, Ivan i Petar. El text de Daniel J. Meyer i la direcció de Montse Rodríguez Clu­se­lla (que han sig­nat peces com Aka, Scratch) es dis­tan­cien de les tra­mes mani­quees. Una nit de dis­bauxa, de tren­car els límits, es con­ver­teix en el prin­cipi del final. I, davant aquesta amenaça ines­pe­rada, el més jove pateix un blo­queig del sis­tema. Aquest fet des­en­ca­dena, en rea­li­tat, qua­tre renúncies (de for­mes i dimen­si­ons dife­rents), que no podem reve­lar.

És un clam perquè la injustícia que revela el mun­tatge pro­pi­cia una revolta: exem­pli­fica la insen­si­bi­li­tat de la burocràcia a un públic amb què, minuts abans, s’ha com­par­tit la música de per­cussió i fes­tiva de l’ex-Ioguslàvia, un país on les feri­des con­ti­nuen ober­tes pels odis entre ser­bis, cro­ats, bos­ni­ans, koso­vars… La trama coin­ci­deix en la rei­vin­di­cació política que Clàudia Cedó feia a Síndrome de gel al Lliure el 2020, però aboca el públic a empa­tit­zar-hi, fent que els actors que inter­pre­ten els refu­gi­ats seguin entre les seves buta­ques, com si tot el públic formés part del col·lec­tiu de la residència. S’uti­litza el codi cas­tellà-català com a reflex de l’ús de la llen­gua bos­ni­ana i la sueca entre els intèrprets. La fami­li­a­ri­tat entre els dos ger­mans es reflec­teix amb un joc d’equi­li­bris cons­tant, fent unes acrobàcies que impli­quen un joc infan­til i con­fiança cega en l’altre.​La posada en escena par­teix de dos con­tras­tos: l’apa­rent auto­ma­tisme de la tre­ba­lla­dora social, Inge (Diana Roig), amb els tres bos­ni­ans arri­bats a Suècia. Tarik (Quim Àvila) fa uns anys que ja hi viu, i fent de volun­tari espera tren­car la bar­rera entre els nou­vin­guts i els autòctons. Per la seva banda, Ivan (Pau Esco­bar) és el germà que des­con­fia i marca distàncies ini­ci­al­ment men­tre que el germà petit Petar (Biel Castaño) només vol soci­a­lit­zar-se, conèixer gent, i és incapaç de des­con­fiar.

L’acció trans­corre en un espai pla­te­jat, con­cep­tual, que es va trans­for­mant en l’habi­tació de la residència dels dos ger­mans, el pis d’Inge, la dis­co­teca o la sala de tro­bada amb els refu­gi­ats. L’espai és immens i, en canvi, les por­tes sem­pre són peti­tes i s’obren en llocs ines­pe­rats però insu­fi­ci­ents per aco­llir amb gene­ro­si­tat. Es diu que les por­tes d’Europa són ober­tes, però ningú comenta la dimensió lili­pu­ti­ana per acce­dir al pas fron­te­rer. Fins i tot, un cop cre­uat, es manté una bar­rera invi­si­ble, tràgica, que impe­deix una relació empo­de­ra­dora, empàtica, gene­rosa. Com més peti­tes són les por­tes d’Europa, més curta és la seva espe­rança. Per poder aga­far aire a Upp­gi­ven­het es pro­posa que, en comp­tes d’ama­gar-se en un cos latent, quasi invi­si­ble, rebenti les limi­ta­ci­ons i estiri bé els braços per abraçar amb força els que ho dema­nen.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.