Lletres

Crítica

LA DIVINITAT DE LES ARTS DINS NOSTRE

Steiner desenvolupa la possibilitat de prescindir de Joyce o de Faulkner en una representació que no s’allunya gaire dels països comunistes més tancats o dels regits des dels prejudicis de les religions i el fanatisme exotèric

George Stei­ner va entrar al nos­tre país gràcies a Extra­ter­ri­to­rial, que Bar­ral ens va pre­sen­tar en una magnífica edició en què l’assa­gista mos­trava els paral·lelis­mes de la revo­lució lingüística dins els ter­ri­to­ris de les ciències soci­als, la filo­so­fia, l’antro­po­lo­gia i la psi­co­lo­gia. Par­tint d’alguns exem­ples com Beckett, Nabokov i Bor­ges, Stei­ner expo­sava les seves teo­ries entre l’emis­sor i la llen­gua de la nació. Opo­sat a tots els brui­xots del postes­truc­tu­ra­lisme, el seu dis­curs es va fer cada cop més nítid fins a esde­ve­nir un mes­tre de la clare­dat, una mena de filòsof grec o llatí en un ter­ri­tori enfar­fe­gat pels abs­tru­sos. En català, de mica en mica, ens han arri­bat alguns títols de la seva obra res­plen­dent, pocs però nota­bles. Errata, pre­sen­tada per Proa en tra­ducció del poeta Albert Mes­tres es va publi­car el 1999. Aquesta auto­bi­o­gra­fia intel·lec­tual la ree­di­ta­ria Arcàdia, que també ha pre­sen­tat Frag­ments, Deu raons (pos­si­bles) de la tris­tesa del pen­sa­ment, La idea d’Europa, Els lli­bres que no he escrit, Recor­dar el futur, Trítons. Els tres llen­guat­ges de l’home i La poe­sia del pen­sa­ment. La política d’autor d’Arcàdia es com­ple­menta ara amb l’apa­rició a Frag­menta d’un altre dels tex­tos fona­men­tals de l’assa­gista, Presències reals, títol reve­la­dor perquè inci­deix en la divi­ni­tat de l’acte cre­a­tiu a par­tir de les lec­tu­res explícites de la Bíblia i d’alguns colos­sos del pen­sa­ment. Amb tra­ducció d’Helena Lamu­ela i una bona intro­ducció d’Ama­dor Vega, el lli­bre és una delícia, el tes­ti­moni d’un pre­clar. De bon començament, ens demana que ima­gi­nem “una soci­e­tat en què esti­gui pro­hi­bida qual­se­vol con­versa que tracti sobre les arts, sobre la música i sobre la lite­ra­tura” i afe­geix: “En aquesta soci­e­tat, qual­se­vol dis­curs oral o escrit, sobre lli­bres o qua­dres o peces musi­cals seri­o­sos es tit­llarà de ver­bor­rea il·lícita.” Stei­ner desen­vo­lupa la pos­si­bi­li­tat de pres­cin­dir de Joyce o de Faulk­ner en una repre­sen­tació que no s’allu­nya gaire dels països comu­nis­tes més tan­cats o dels regits des dels pre­ju­di­cis de les reli­gi­ons i el fana­tisme exotèric.

Ama­dor Vega el con­tex­tu­a­litza en la dècada dels vui­tanta, quan “després d’haver dedi­cat alguns dels seus lli­bres més cone­guts a qüesti­ons tan greus com la tragèdia, la novel·la moderna o el llen­guatge i les seves impli­ca­ci­ons polítiques, escriu Real pre­sen­ces. Stei­ner es pre­senta als seus lec­tors amb un lli­bre en certa manera intem­pes­tiu. En la dècada dels vui­tanta del segle pas­sat, pocs pen­sa­dors s’hau­rien atre­vit a publi­car un lli­bre amb un títol com aquell, i encara menys amb el subtítol que cons­tava en la pri­mera edició: “Hi ha res en el que diem?”

Hem d’assu­mir el lli­bre com un exer­cici de síntesi, i alhora com una teo­ria, sobre la ins­pi­ració i una manera de creure huma­nista. Som davant d’un esforç d’eru­dició, una mena de màster per posar el cer­vell als rails d’una il·lus­tració posi­tiva, d’una cre­a­ti­vi­tat oberta, que pot anar de Bach i Cer­van­tes als seus admi­rats Bor­ges i Joyce. Dins del plaer de l’escrip­tura.

Presències reals
Autor:
George Steiner
Editorial:
Fragmenta
Preu:
19,50 euros

EL TRIO DEL PIANISTA TORD GUSTAVSEN A LUGANO

Manfred Eicher ens presenta un ECM pur, Opening, a càrrec del pianista Tord Gustavsen, que forma trio amb Steinar Raknes al baix i Jarle Vespestad a la bateria. Intimista i solemne, especial per als que gaudim de la soledat o simplement per als interessats en una música de fons –que no contamini– per a les converses, Opening destil·la la poesia més inspirada del segell alemany. Cal dir que l’experiència del pianista noruec, amb més de dues dècades a ECM, resulta fonamental. També perquè sap cap a on va i perquè la seva formació ha anat en paral·lel al seu públic. Gustavsen revela un nou angle de les seves investigacions de trio particularment singulars sobre himnes populars escandinaus, gòspel, coral i jazz, mentre introdueix una veu diferent al baix. Amb un nou company de viatge a bord i amb l’estrena de la seva gravació a l’Auditori Stelio Molo de Lugano, descobreixen noves maneres inspirades d’interactuar entre ells, utilitzant enfocaments innovadors del so i la tècnica en el procés. Formades, a parts iguals, d’improvisacions de textura intricada i ganxos melòdics discrets, les converses del grup aporten perfum a la llum de les llars.

Opening
Autors:
Tord Gustavsen Trio
Discogràfica:
ECM
Preu:
15 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor