Lletres

7. Estació d’enllaç “PIM, PAM”

El 1994 va ser un any d’eufòria en l’àmbit de les sèries. Poble­nou va tri­om­far com a tele­no­vel·la de tarda i, a par­tir del 20 de novem­bre, ho va fer Estació d’enllaç en la franja de la nit. Un capítol per set­mana. Se n’havien escrit tretze, però l’èxit va por­tar a fer-ne 140. La sèrie es va allar­gar més de qua­tre anys. L’esce­nari prin­ci­pal era el vestíbul d’una estació de tren de l’àrea de Bar­ce­lona: hi pas­sa­ven trens de llarg recor­re­gut, hi havia un enllaç amb l’aero­port i també amb el metro i, a fora, una estació d’auto­bu­sos i una parada de taxis. L’acció pas­sava al vestíbul, al quiosc, al des­patx i a la casa del cap d’estació, a la botiga d’objec­tes de regal i, de tant en tant, a la rebo­tiga. L’acció també pas­sava al bar Manel, sem­pre en l’entorn tan­cat dels pas­sa­dis­sos d’una estació. El pro­pi­e­tari del bar era el Manel Gar­cia (Josep Maria Pou), que sovint se les tenia ama­ble­ment amb el seu fill Tomàs (Fermí Casado). O no el tro­bava o el noi no arri­bava, no ser­via el que havia de ser­vir, no li deia tot el que li havia de dir...

El Manel Gar­cia pot­ser no havia de tenir una rellevància espe­cial. Jaume Cabré, l’ànima de la sèrie, va dir que a Estació d’enllaç tots els per­so­nat­ges no eren blancs sinó vol­gu­da­ment gri­sos. Però el gran Pou va saber dotar l’amo del bar d’un caràcter obert, franc, par­la­dor, que es comu­ni­cava amb els ges­tos i amb la mera presència, les mira­des i algun crit. Picava l’ase, incrèdul. I de fra­ses mítiques en va dir unes quan­tes: “Soc el pupes de l’estació”, s’excla­mava men­tre mos­trava l’avant­braç engui­xat; “Quin fart de car­dar que em vaig fer a la mili...”, li expli­cava al quios­quer; “El nano deixi-me’l en pau, eh”, li deia a un poli­cia. I al final d’aquest capítol de poli­cies, en què el Manel s’havia hagut d’abra­o­nar damunt d’un màfies amb pis­tola (Joan Mas­sotk­lei­ner), s’ado­nava que el seu nano s’havia des­ma­iat en veure una mica de sang: “Em sem­bla que està fet de man­tega.”

La Glòria Cana­les (Mercè Arànega) era la mes­tressa de la botiga de regals Babel; tenia dues filles: l’Ester (Laia Marull), que estu­di­ava història de l’art, i la Laura (Aina Clo­tet), que era super­do­tada. El cap d’estació era el Pere Comes (Car­les Sales) i la seva dona era la Fina Llo­pis (Marta Ange­lat), a qui se’ls va morir un fill, el Miquel, i van adop­tar una nena, la Raquel (Laia Cas­tri­llo). La dona del Manel era la Teresa Sol­sona (Àngels Poch). El Mesa (Pere Raich) era un mem­bre del per­so­nal de l’estació. El Toni (Santi Ricard) era fill del bar de dalt, és a dir, fill de la Rosa (Pepa Arenós), que n’era la pro­pietària. El quios­quer era l’Edu­ard Badia (Ramon Madaula), amb una tre­ba­lla­dora a càrrec: la Berta Gar­cia (Glòria Cano).

Per cert: l’actriu que inter­pre­tava la Berta era de Sant Jaume d’Enveja, tot i que a la sèrie repre­sen­tava que era de Vall-de-Rou­res. “Jo no he reme­nat lo cul, Tomàs.” I, és clar, el Tomàs dei­xava anar una altra rutina lingüística, molt seva: “Pim, pam.”

L’APUNT

La Laura Valls (Aina Clotet), a part de superdotada, era una prometedora estudiant de piano. A l’últim capítol de la primera temporada, es prepara per actuar al Palau de la Música. Justament és el capítol en què arriba el Jan Schejbal (Pep Pla), que és un músic de Praga que fa un any que es carteja amb la Laura, la qual s’ha fet passar per l’Ester... El noi parla un català amb accent, però excel·lent. Marca totes les eles geminades.

EL RECORD

Estació d’enllaç es va bastir d’un extens repertori d’actors i actrius episòdics de molta volada: Pep Munné (el Robert, exmarit de la Glòria i pare de l’Ester i la Laura), Lola Lizaran (la Dolors Solivella, una dona gran de qui els fills no es podien ocupar), Joan Crosas (el Rafael Terrades, ferroviari amic del Pere), Mingo Ràfols (l’Abelló, un altre ferroviari), Sílvia Sabaté (la Costa, conductora de trens que rebia comentaris masclistes i que va acabar tenint un afer amb el Pere), etc. A la llista hi ha també Marc Martínez, Alfred Lucchetti, Pepa López, Pep Tosar, Enric Majó, Ferran Rañé...

OH!

Laia Marull i Aina Clotet (les nenes de la sèrie) són ara dues de les actrius catalanes amb més producció i projecció. Laia Marull ha protagonitzat Ermessenda, Te doy mis ojos, Fugitivas, Pa negre, La innocència, etc. Aina Clotet ha estat l’Arlet d’Infidels, i també l’hem vist a Rastres de Sàndal, El cor de la ciutat, Elisa K, Germanes, Gran Nord, Benvinguts a la família

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor