Teatre

Fins a 26 cel·les per emergir

Teatre i Literatura adapta Antonio Buero Vallejo a ‘La Fundación 4.0’ i demostra que la repressió és molt més propera del que els alumnes, que han llegit el text imaginaven

PUIG ANTICH
Una samarreta amb el rostre de Puig Antich fa el vincle amb la realitat més impune de la repressió del darrer franquisme

La majo­ria dels joves d’avui des­co­nei­xen la repressió d’una dic­ta­dura. Pro­ba­ble­ment, els res­sona com una cançó dels seus avis o uns fets ubi­cats en altres geo­gra­fies. Viuen, com el pro­ta­go­nista –en la pri­mera escena de La fun­dación– una mena d’amnèsia col·lec­tiva, una fan­ta­sia que amaga una veri­tat a la qual la Tran­sició va tirar sorra per sobre. En la funció de dimarts 7 de març, els alum­nes van tenir la sort de tenir un plus en la post­funció habi­tual: s’hi van apro­par dues de les ger­ma­nes de Sal­va­dor Puig i Antich (Mont­ser­rat i Imma) i un com­pany de cel·la, Ricard de Var­gas. Un dels per­so­nat­ges (inter­pre­tat per Eloi Benet) lluïa una samar­reta amb el ros­tre de Puig Antich. No era gratuït. La direc­tora havia dema­nat als cinc actors com volien plas­mar l’època a través d’un detall imprès en la samar­reta. Si Buero Vallejo va escriure la peça el 1973 (s’estre­na­ria el gener del 1974) Puig Antich va ser exe­cu­tat el 2 de març del 1974, després d’un judici farsa. Encara avui, l’Estat espa­nyol no ha repa­rat la con­demna al jove, mili­tant del Movi­ment Ibèric d’Alli­be­ra­ment.

Anto­nio Buero Vallejo va patir sis anys de presó com a represàlia fran­quista. És molt pos­si­ble que aque­lla dura experiència el portés a escriure La Fun­dación, una obra de tea­tre fan­tas­magòrica en què es veu com només es pot man­te­nir la inte­gri­tat de les per­so­nes a través de la fan­ta­sia o bé con­fi­ant en el com­pany de cel·la. Com a La vida és bella jugar a la con­fusió és un pas­sa­port pro­vi­si­o­nal per seguir il·lusi­o­nant-se amb la vida. El Tomás (el pro­ta­go­nista) creu que la presó és una mena de fàbrica de cre­ació on podrà escriure la seva novel·la. Pensa que com­par­teix l’experiència amb altres per­so­nes que tenen una mirada espe­cial de la vida, de les quals pot extreure mate­rial per a la seva nar­ració. Escena a escena, es va des­co­brint que aquesta fan­ta­sia és impos­si­ble. Que el lloc d’ins­pi­ració cre­a­tiva és cada cop més rònec, menys ama­ble, més ingrat.

El grup del pro­jecte “Tea­tre i lite­ra­tura” n’ha fet una com­pli­cada adap­tació, amb sis actors que es des­do­blen. La com­ple­xi­tat rau a ense­nyar com es va empo­brint l’espai a mesura que Tomás va dei­xant de deli­rar. La direc­tora, Txell Roda, ha anat eli­mi­nant ele­ments a l’escena (ja de per si molt buida) i movent-la, com si fos un set cine­ma­togràfic. Els angles van can­vi­ant com qui entén millor una trama quan assu­meix els altres punts de vista. En rea­li­tat, a l’hora que l’esce­no­gra­fia va fent una rotació, la trama avança ense­nyant la feblesa de per­so­nes ínte­gres per la por a les tor­tu­res.

L’espe­rança d’un con­dem­nat a mort en plena repressió de la dic­ta­dura és molt curta, però es refu­gia en la fan­ta­sia d’un espai idíl·lic (com fa el Tomás) o en la pos­si­bi­li­tat que algú pugui esca­par i expli­car què passa entre aquells qua­tre murs (com espe­cula l’Asel). El prag­ma­tisme pro­pi­cia alguna pos­si­ble com­pen­sació a canvi de col·labo­rar amb el repres­sor. Quan un prova de sobre­viure, no se’l pot cul­par de res. El poder, que ja domina el car­rer i els quar­ters mili­tars, sap que pot minar la resistència esquit­xant-la d’espies que els apor­ten infor­mació i que des­ca­val­quen cada intent d’esca­patòria, d’acció que des­perti la comu­ni­tat (ben bé com el musi­cal L’ale­gria que passa, que Dagoll Dagom està repre­sen­tant ara al Poli­o­rama). A l’adap­tació (de només una hora) s’han dei­xat les acci­ons i les con­seqüències de cada intent del grup de sub­ver­tir la repressió. L’enca­de­na­ment dels fets difi­culta la madu­resa psi­cològica dels per­so­nat­ges, prin­ci­pal­ment del Tomás, que és qui passa de la fas­ci­nació deli­rant a la rea­li­tat més aus­tera. La por con­ver­teix per­so­nes ínte­gres en des­fer­res huma­nes. El poder pre­fe­reix afe­blir l’opo­sició política i social per gau­dir de la impu­ni­tat i de tots els pri­vi­le­gis que això reporta.

Dèiem al prin­cipi que la direc­tora, Txell Roda, va dema­nar als actors què volien impri­mir a les seves samar­re­tes. Si algú va dema­nar una cita de Miguel Hernández (que també va morir a con­seqüència d’una cura insu­fi­ci­ent a la cel·la), l’actor Eloi Benet va dema­nar el ros­tre de Puig Antich. A la sessió del SAT! es va pre­gun­tar als joves espec­ta­dors si sabien de qui era aquell ros­tre. Algú, sem­bla, el va con­fon­dre amb la icona del Che Gue­vara. Ningú va saber dir res del con­dem­nat per l’assas­si­nat del jove poli­cia Fran­cisco Anguas Bar­ragán, mort durant un intent de des­ba­lles­tar el MIL. Avui, segur que tots els alum­nes en sabran iden­ti­fi­car el ros­tre i, és més, ima­gi­nar la por a la tor­tura d’Asel o la decisió de morir abans de trair els com­panys. La feina per repa­rar les con­dem­nes injus­tes (sobre­tot les poste­ri­ors a l’atemp­tat a Car­rero Blanco que van fer créixer la set de ven­jança) con­ti­nua sent impres­cin­di­ble. Per a Ricard de Var­gas (que va com­par­tir lluita anti­fei­xista amb Puig Antich), cal tren­car l’època de silenci de les dar­re­res dècades. Per a les ger­ma­nes de l’exe­cu­tat, és injust que se’l con­demnés a mort en un judici mili­tar amb la sentència escrita abans d’ini­ciar la causa i que se’l titllés de delinqüent comú. De fet, per con­fon­dre la població van fer coin­ci­dir aquesta exe­cució amb la d’un dis­sor­tat delinqüent estran­ger (l’ale­many Georg Mic­hael Welze, tot i que se’l va iden­ti­fi­car com al polonès Heinz Ches). D’aquest cas, els Joglars en farien la farsa La torna, que va supo­sar una nova ronda de judi­cis mili­tars i con­dem­nes (men­tre que Albert Boa­de­lla va fugir, altres actors com Gabi Renom, Andreu Sol­sona, Arnau Vilar­debò i Myriam de Maeztu van assu­mir la presó en defen­sar que era una cre­ació col·lec­tiva). Sem­bla que tot sigui pas­sat, però, en rea­li­tat, el seu enco­bri­ment treu reticències a una extrema dreta que arriba amb una careta nova.

“Teatre i literatura” és un projecte educatiu impulsat per Frederic Roda i Txell Roda, dins de Teatre de Ponent. Després de més de vint anys de trajectòria (sempre fent adaptacions de textos que apareixien com a lectura obligatòria a batxillerat) sumen més de 2.000 funcions i voregen els 350.000 espectadors. Aquest curs estan presentant les adaptacions de La plaça del Diamant (Mercè Rodoreda), Aigües encantades (Joan Puig i Ferrater), Nada (Camen Laforet) i La Fundación (Antonio Buero Vallejo).

El projecte preveu que cada muntatge tingui una durada aproximada de 75 minuts i que es completi amb una postfunció amb els mateixos intèrprets i els directors. D’aquesta manera, es pot incidir en la psicologia dels personatges, en les claus per a l’adaptació i també en el context històric i artístic en què es va escriure l’obra. Una fórmula, feta des de l’escolta als professors dels instituts, que cada any fa augmentar la confiança en el programa de Teatre i literatura (tret del 2020, a conseqüència del confinament pe la covid).

El curs vinent arribarà un canvi al programa, ja que deixaran d’haver-hi lectures obligatòries que formin part del temari de la selectivitat. Frederic Roda confirma que es preveu que al mes de juny el Departament d’Ensenyament suggerirà algunes lectures en les dues llengües però que, aquestes ja no formaran part del temari de la selectivitat. El curs vinent, des de “Teatre i literatura” plantegen oferir quatre peces, independentment de la llista que pugui suggerir Ensenyament. I és que els claustres volen tancar el programa del curs vinent al més aviat possible. Com el nou plantejament dota de major llibertat el professor per fer la tria dels llibres, “Teatre i literatura” proposarà quatre peces per incidir en possibles propostes. De moment, tot i que falta concretar quins seran els quatre títols que presentaran, plantegen fer adaptacions d’obres de teatre, descartant que pugin a escena recitals poètics i novel·les escenificades. Serà una selecció d’entre la cinquantena d’adaptacions que deuen haver fet durant la seva llarga trajectòria. La seva predilecció, d’entrada, és literatura dramàtica del segle XX que hagi tingut molt bona consideració per part dels professors de llengua, tant de català com de castellà.

Fa uns dies, Txell Roda agraïa al SAT! el treball dels actors professionals en sumar-se a la iniciativa: tenen voluntat pedagògica, a més d’artística.

Gira 2023

7-10 de març (dues funcions diàries)

SAT!, Barcelona

13 de març

Teatre Municipal, Palau-solità de Plegamans

14 de març

Espai Ter, Torroella de Montgrí

15 de març (dues funcions)

Teatre Atlàntida, Vic

17 de març

Teatre Auditori, Salou

30 de març

L’Escorxador, Lleida

12 i 13 d’abril

Ca l’Estruch, Sabadell

14 d’abril

Teatre Municipal, Montcada i Reixac

17 d’abril (dues funcions)

Ateneu d’Igualada

18 d’abril

Teatre de Salt

19 d’abril

Teatre Metropol, Tarragona

20 d’abril

La Salle, Reus

24 d’abril

Teatre Municipal, Sallent

25 d’abril

Teatre Conservatori, Manresa

27 d’abril

Teatre Principal, Vilanova i la Geltrú

28 d’abril

Teatre Municipal, Banyoles

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.