Lletres

Crítica

VIATGE A LA MEMÒRIA DELS ALTRES

El resultat és una narració realista, d’aventures dels joves rebels i les seves vicissituds i descontrol. Està bé perquè Piti Español no cau en el parany d’omplir la narració del victimisme típic del país, ni de llàgrimes de cocodril.

Novel·la d’ini­ci­ació, Memòria de tots tres és un home­natge explícit a Gabriel Fer­ra­ter, des del dia que va morir de l’any 1972. Mig segle que Piti Español (Bar­ce­lona, 1954) evoca de bon començament dins d’una nar­ració catàrtica de 350 pàgines. Els pro­ta­go­nis­tes són tres, entre ells el nar­ra­dor de la història, que apa­reix biogràfica­ment dins de dos d’aquests per­so­nat­ges, sovint com el Zelig de Woody Allen. La història dels MIL, gru­pus­cle de vida efímera i molta sang, ha estat a bas­ta­ment trac­tada en la bibli­o­gra­fia d’un país que sovint es pre­senta com a heroic davant de Franco, però que en rea­li­tat es va com­por­tar com hem vist que ho va fer el Barça i les altres grans enti­tats del país. La novel·la d’Español se sub­ti­tula pre­ci­sa­ment, i de manera reve­la­dora, Els joves i els dies, man­lle­vant el títol de l’anto­lo­gia dels poe­mes de Fer­ra­ter. Amb frag­ments extrets de la memòria per­so­nal i d’amics del seu vol­tant, l’obra s’arti­cula entre l’auto­ficció, i pot­ser la podríem situar dins de la nar­ra­tiva juve­nil, mimesi de l’edat dels per­so­nat­ges en els anys ante­ri­ors a la mort del Cau­di­llo, anys en què no es podien fer bro­mes.

Piti Español ha estat un guio­nista d’èxit de tele­films i sèries de tele­visió per a la majo­ria de les cade­nes cata­la­nes i espa­nyo­les, ha tre­ba­llat en tea­tre amb com­pa­nyies de pres­tigi com Dagoll Dagom i Metros i havia publi­cat lli­bres de relats. Entre els pro­ta­go­nis­tes de la seva novel·la apa­rei­xen alguns reco­ne­guts mili­tants del MIL, com ara Oriol Solé Sugra­nyes, Sal­va­dor Puig Antich i altres als quals ha trans­for­mat el nom real. Situ­ant-se dins dels epi­so­dis de l’esca­mot d’acció directa del grup, com el bancs tri­ats per als atra­ca­ments, la vida quo­ti­di­ana a les pre­sons fran­quis­tes i el modus ope­randi dels mili­tants lli­ber­ta­ris i comu­nis­tes, la novel·la ense­nya des de les ver­go­nyes infan­tils en l’àmbit fami­liar –quan uni­for­ma­ven el nar­ra­dor i els seus ger­mans–, fins a tota la pica­resca de la vida als mar­ges, quan el pro­ta­go­nista deci­deix que el seu futur depèn d’expro­piar bancs i de dur una vida al marge. Tot un aire de tra­pe­lle­ria, sobre­tot quan invoca els salts en les mani­fes­ta­ci­ons, l’acti­tud des­a­fi­ant cap a la poli­cia i la ingesta de dro­gues, en espe­cial els viat­ges d’LSD, i algun atemp­tat a Bar­ce­lona i a l’Amet­lla del Vallès. Hau­ria estat bé que els dots de guio­nista d’Español hagues­sin fet deri­var la història cap a un incre­ment dels viat­ges d’àcid o cap a les sen­sa­ci­ons emo­ci­o­nals durant els atra­ca­ments, però el relat és nítid i rea­lista, un punt naïf, no bar­roc ni poli­tit­zat.

Els joves i els dies té un in cres­cendo que recull l’actu­ació de dife­rents grups i gru­pus­cles com els MIL, el PCE (i), Ban­dera Roja i ETA (pm), els cot­xes per fer les acci­ons i totes les ruti­nes a la Model, o, per exem­ple, la fuga de la presó de Segòvia. El resul­tat és una nar­ració rea­lista, d’aven­tu­res de joves rebels i les seves vicis­si­tuds i des­con­trols. Està bé perquè Piti Español no cau en el parany d’omplir la nar­ració del vic­ti­misme típic del país, ni de llàgri­mes de coco­dril. Val la pena.

Memòria de tots tres
Autor:
Piti Español
Editorial:
Multistudio
Preu:
20 euros

Els germans Ayler entren a l’infern al nord d’Europa

El 1966, el jazz ja no era la música fonamental, però tenia la nòmina més important de la història. No ens cansarem de recuperar gravacions de tots aquests herois, que covaven un dels moments àlgids de la música moderna. Ho són les Lost Performances del 1966, en què el quintet liderat per Albert Ayler reunia Don Ayler a la trompeta, Michel Samson al violí, William Folwell al contrabaix i Beaver Harris a la bateria. Junts revolucionarien l’infern en unes actuacions que recullen aquests 75 minuts de gravacions boges. Brian Olewnick comenta que la gira d’Albert Ayler a finals del 1966 pel nord d’Europa estava feliçment ben documentada, encara que no sempre amb la millor qualitat sonora, fenomen que aquesta reedició assoleix. L’enregistrament que ens arriba inclou tres temes d’una sessió de cinema a Munic, concerts a Rotterdam i Hèlsinki. Procedent d’una família de músics, Ayler va ser un astre de les bandes de carrer. Després de fer el servei militar a Europa, el saxofonista va passar un temps a Suècia i va ser un renovador de l’estil free, amb músics com Don Cherry, Dexter Gordon i el mateix Coltrane, que l’admirava. Nosaltres, també.

Lost Performances 1966 Revisited
Autor:
Albert Ayler Quintet
Discogràfica:
Hat Hut Records
Preu:
14 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor