COIXINET FIGURAT O REAL (#)
‘Ciutat dormitori’ es pot concloure amb el sarcasme següent: el cementiri és el darrer nínxol del capitalisme
Martin McDonagh insinuava crims ben foscos a L’home dels coixins. El que per a uns és tendresa i desig (com el que s’estén per l’escenari de La punta de l’iceberg), per a d’altres és un quadre per silenciar l’abús. Plantegem, doncs, aquest cop un viatge que va del real a l’imaginari. Del coixinet que recorden els xais frondosos d’un ramat a la innecessària comoditat d’un fèretre. Un # és real o és figurat? En tot cas s’ha colat aquest mes en dues produccions a la cartellera de Barcelona. Brossa hi estendria les seves característiques A, els de Mea Culpa ho fan per prevenir d’un xoc amb el repte vital d’un adolescent.
Autoria:
RAMAT SIMFÒNIC
Moon Ribas integra l’animalitat de l’univers de Quim Girón (ànima d’Animal Religion: Chicken legz). El verticalista s’integra en el moviment coreogràfic de l’artista (Waiting for Earthquakes). La celebració al camp té un cert aire de rave en format càpsula, lluny del quadre d’incerteses de Crowd, lúdic com el conte traslladat a una cova amb ratpenat de Rave. El moviment d’uns balladors en una discoteca, de fet, coincideix prou amb el constant joc de rols d’un ramat amb una cabra amb banyes que vol imposar el seu estatus per sobre de les altres.
Autoria: Pau Masaló
Dia i lloc:CIUTAT DORMITORI
La forma és la clau per quedar captivat per la peça. Una mena de ritual litúrgic amb llibret fotocopiat en què s’intercalen les veus d’una coral (amb una lletra que exposa desitjos de cremar la vida amb àlbums de fotos en ciutats exòtiques, gentrificació urbanística, i també encariment del catàleg de la mort) amb la veu sincera dels treballadors del cementiri. Tot de prop, amb frases curtes, deixant que cada testimoni exposi les raons per treballar en una feina que la majoria rebutjaria completant els quadres que es van poder retratar a Éxitus, de Titzina (2009) o, molt recentment a Aquellas que no deben morir, de Las Huecas (2021). El paisatge va circulant amb respecte pel paisatge endreçat i pulcre dels morts. El capvespre va dominant l’escena. Fins a cloure en una mena de platja d’hamaques on es pot imaginar la posició horitzontal eterna, la llum que obre el camí al traspàs més enllà dels murs on el vent udola i la foscor sona tenebrosa. No hi ha element més inútil que un coixí per acomodar un mort en el son etern.
Companyia: La Virgueria
Dia i lloc: 19 d’abril, al Maldà (fins al 7 de maig)LA PUNTA DE L’ICEBERG
El plaer i la sexualitat és una porta des d’on fer trontollar una societat hipòcrita, acomodada i carregada de privilegis. L’atemptat que pretén La Virgueria és poc més que una carícia en un lloc i moment inadequats. Molt més reveladores i transgressores són les d’Iniciativa Sexual Femenina (Catalina), que fan de la sexualitat individual o grupal un veritable manifest que estella el tabú i en proclama una nova era (amb els límits a descobrir, encara). Una de les seves integrants, Cristina Morales, en va fer literatura prototerrorista a Lectura fácil, de la qual, ara, Alberto San Juan ha fet una adaptació. Molt més enllà del desig i els quadres de sexe sense protecció...
Al Maldà, cadascú s’emporta la mandarina de pell fina a casa, amagada a l’infern de l’abric; la confessió no esclata amb la virulència que convindria, si es vol ser fidel a la revolució que propugnen. Un exercici tan pertorbador com el twerking que es va viure a Así bailan las putas, un cop es va trobar el codi i la proximitat amb les persones que també envoltaven l’escena d’un teatre amb aire documental. També, probablement, l’espectacle respiraria molta més intensitat amb un públic més jove, que es rebel·la a la contradicció puritana dels pares i avis. Però, de moment, el públic en la funció que vam assistir al Maldà, la mitjana era bastant més elevada perquè es produís la catarsi.Potser és que no vam entendre què fer amb la mandarina a les mans, amb aquella olor penetrant i aquell tacte tan similar a la pell de l’altre.La Virgueria és una companyia que s’ha preocupat per les injustícies socials a través del seu teatre document. Ho ha fet sobre la vida a la presó (180º de cel), sobre el negoci d’armes (El pes del plom) o sobre la mort propera (L’hivern al cos). En la seva ja, extensa carrera, també han treballat a partir de móns amagats (Paisaje sin casas) o sobre el quotidià (Snorkel), l’espai oníric (Arbres, Medusa) o les formes més insòlites del Poder (El missioner). Ara, aborden la intimitat den un espai que es convida a la perversió fins a un cert límit: es reparteixen mandarines però no les comparteixen. A la petita pantalla, com un element complementari a aquesta mena de verbatim confessional, que escandalitza i diverteix a la vegada, uns dits s’endinsen en la pell de la fruita i en va sorgint un suc que regalima. Una metàfora similar a la prudència/atreviment d’Els fruits saborosos de Josep Carner.
Companyia: Mea Culpa
Dia i lloc:CR#SH (TOTHOM POT CAURE)
El treball interpretatiu d’Alba Flor, Gerard Franch i Carla Vilaró és notable. D’una banda, busquen una empatia directa amb els alumnes; de l’altra, es despleguen en un drama amb una posada en escena molt física, per moments conceptual i en què ells mateixos van transformant l’espai. Ni tan sols l’escenari respon a una fotografia fixa; tot es mou. També les formes com s’expressen amb l’audiovisual. Per moments, sembla que hi hagi uns buits en els canvis d’escena i que el públic estigui distant; res de tot això, la conversa de postfunció confirma que hi havia una atenció màxima i que s’ha entès els culs d’ampolla en què s’ha trobat cada personatge.El test Course Navette marca pujades i baixades en el ritme, transformacions contínues en el podi virtual.
Mea Culpa ha aconseguit retratar la volatilitat de l’adolescència plantant el trípode de la càmera al mateix terreny inestable que ells trepitgen. El paisatge de l’horitzó, panoràmic, potser està quiet, però és impossible validar-lo des del terratrèmol de la construcció de la persona. L’obra respira molt bé amb la sessió amb alumnes. Els adults estan fora i s’ho miren, en tot cas. Ells han d’aportar l’estabilitat, la seguretat cada cop que els fills demanin ajuda, sense projectar els ideals dels pares en el futur del fill que, cada vegada, reclama tenir veu i vot propi.
Companyia: Dei Furbi
Dia i lloc: 23 d’abril, a la Fundació Arts Lliures (fins demà, diumenge)#BROSSA