Arts visuals

Articulacions

UN JAUME HUGUET QUE TORNA A CATALUNYA

L’administració té l’obligació i la responsabilitat de combatre el desllorigament patrimonial que ha patit el nostre país

El 15 de març es va sub­has­tar a França un com­par­ti­ment de retaule atribuït a Jaume Huguet, un dels pin­tors més acla­mats de l’art gòtic català. L’obra sor­tia a la venda amb l’atri­bució cor­recta, però els res­pon­sa­bles de la casa de sub­has­tes fran­cesa des­co­nei­xien una infor­mació relle­vant: aquell frag­ment cor­res­po­nia a una obra docu­men­tada del mes­tre, el retaule que va pin­tar per a l’església de Sant Martí de Per­tegàs (Sant Celoni, Vallès Ori­en­tal) cap al 1465, any en què va sig­nar el con­tracte per dur-lo a terme. Con­ser­vem aquell docu­ment i conei­xem molt bé les carac­terísti­ques de l’encàrrec gràcies als acords que van sig­nar els pro­mo­tors amb el pin­tor. Va ser gràcies a aquest con­tracte que un ser­vi­dor de vostès va poder esta­blir l’asso­ci­ació entre el docu­ment i l’obra apa­re­guda en sub­hasta.

A la vista de la tro­ba­lla, vaig comu­ni­car-ho a les ins­ti­tu­ci­ons públi­ques com­pe­tents, que no van con­si­de­rar oportú fer l’adqui­sició, mal­grat que al MNAC es con­ser­ven tres com­par­ti­ments més del mateix retaule, i un quart és pro­pi­e­tat de la Fun­dació Fran­cisco Godia de Bar­ce­lona. S’ha per­dut, per tant, l’opor­tu­ni­tat d’afe­gir una peça més al tren­ca­clos­ques que ha esde­vin­gut aquesta obra. Alguns sem­bla que no han aca­bat d’enten­dre que, tot i que con­ser­vem aques­tes altres tres peces al museu bar­ce­loní, l’admi­nis­tració té l’obli­gació i la res­pon­sa­bi­li­tat de com­ba­tre el des­llo­ri­ga­ment patri­mo­nial que ha patit el nos­tre país, i que quan apa­reix a l’estran­ger una obra amb aques­tes carac­terísti­ques, pro­ce­dent d’un con­junt docu­men­tat d’un dels nos­tres grans artis­tes, l’hem de tor­nar cap a casa sigui com sigui. No ser­vei­xen les excu­ses de l’estat de con­ser­vació (que no era pas tan dolent com algú va dir), ni la dels calés, ja que l’obra es va ven­dre per uns 45.000 euros, inclosa la comissió de la casa de sub­has­tes.

La nos­tra història, sem­pre capri­ci­osa, ha vol­gut que molts dels retau­les que embe­llien les nos­tres esglésies des dels temps de Pere el Ceri­moniós i com­pa­nyia hagin aca­bat dis­per­sos per una infi­ni­tat de museus d’arreu del món i col·lec­ci­ons pri­va­des, en una diàspora que fa de mal pair i que hem de mirar de rever­tir sem­pre que ens sigui pos­si­ble. Aquest cop l’admi­nis­tració ha fallat, però no ho ha fet l’anti­quari bar­ce­loní que ha adqui­rit la pin­tura de Jaume Huguet i l’ha por­tat de retorn a Cata­lu­nya. Ja està bé que allà on no arri­ben les ins­ti­tu­ci­ons puguin fer-ho els pri­vats, però el més desit­ja­ble hau­ria estat que l’obra ingressés al MNAC i que ara fos de tots.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor