LES ULLERES VARIEN LA MIRADA
Es parla molt de les ulleres liles, per revisar comportaments patriarcals. Sucia en fa tot un inventari. El poder també és un mecanisme per sentir-se poderós o un simple cuc (El regne de les anguiles). En els llimbs d’un crim es reviu una estranya sensació de bucle etern (Un segundo bajo la arena). En un judici, escoltar l’altre modifica la sentència (El llop ferotge). Lope de Vega ja va fer complexa la veu de les jovenetes (La discreta enamorada). I en un triangle, els punts de vista varien depenent del vèrtex en què se situï la veu (Aprendre a nedar). Tan relatiu, tan complex, tan variable. La vida regala calidoscopis que sempre presenten un quadre i evolució.
Companyia:
EL REGNE DE LES ANGUILES
LAMiniMAL juga amb la farsa a partir de personatges arquetípics. El seu viatge, riu amunt, és el de la valentia de defensar la seva proposta teatral, de trobar esquerdes des d’on impulsar noves maneres d’exposar la realitat en escena i d’explotar-la amb una bomba creativa de conseqüències inesperades. Són valents, i alhora, divertits.
Col·lectiu: Desasosiego
Dia i lloc:UN SEGUNDO BAJO LA ARENA
Companyia: Príncep Totilau
Dia i lloc:EL LLOP FEROTGE
Autoria: Bàrbara Mestanza
Dia i lloc: 19 de maig (fins a l’11de juny), al Teatre AkadèmiaSUCIA
A Mafia, amb The Mamzelles, les tres actrius construïen una trama gore amb un brindis que posava els pèls de punta. A F.A.M.Y.L.I.A. transformaven tots els gèneres i sorprenien amb el resultat final (artístic i de discurs). La mujer más fea del mundo i Lacrimosa revelava allò tan difícil de voler triomfar i eren un cant al suïcidi pel cúmul de frustracions. Pocahontas es rebel·lava contra el món Disney i la tergiversació de la història i la realitat. Todas las flores s’amagava en una societat matriarcal excloent i en un intent (lloable) de subvertir la forma i d’entrar en un espai de teatre físic. A Sucia (que té una versió encara més extensa amb la novel·la homònima de Plaza & Janés), hi ha violència. I hi ha dolor, però es resol equivocadament perquè amb el mirall de retrets només s’extreu més bilis i incomprensió. L’actor Alejandro Bordanove diu ala clausura dl vídeo, que fa de pròleg, que el dolor d’un abús s’ha de reconèixer i assumir amb la major brevetat possible per part de la persona afectada; cal que la víctima es vesteixi de supervivent. Serà llavors quan l’entorn podrà reaccionar sense l’angúnia de ser titllat de rival. Quan el teatre serà catarsi i no retret indiscriminat.
Companyia: Joven Compañía Nacional de Teatro Clásico
Dia i lloc: 23 de maig (fins al 4 de juny), al RomeaLA DISCRETA ENAMORADA
La joventut venç la maduresa; l’esperança, la moral. L’amor dels joves en temps de Lope (i de Shakespeare si es pensa en Romeu i Julieta) era tan intermitent i oscil·lant de temperatures i colors com un cartell de neó comprat en un basar.
Companyia: Unter den Linden
Dia i lloc: 24 de maig (fins al 4 de juny), al TantarantanaAPRENDRE A NEDAR
És sa disposar d’una connexió amb el Berlín més punyent que, fins ara, s’ha anat trobant a partir d’autors com Roland Schimelpffennig (La nit àrab, Push up 1-3, Peggy Pickit veu la cara de Déu, El drac d’or), o la relació d’ElsMalsnascuts amb el P14 de la Volksbühne. Des d’Unter den Linden encara busquen la forma despullada i freda (amb la lectura de les acotacions al micro, en comptes d’escenificar-les) amb un teatre carregat d’emoció mediterrani. Costa veure la passió en finestres de Berlín. O de Reykjavik. És lloable (i àrdua) la seva cerca: El teatre es digereix diferent segons quina sigui la latitud europea. Berlín és en l’imaginari propi com una capital exògena, que sedueix per la seva diferència. Exemples? la dramatúrgia de G3 Teatre (Metalhammer) o la de Borja Sitjà sobre Lou Reed (Des de Berlín [L.R.]). És imprescindible posar-se les ulleres dels altres, però també saber treure’s les pròpies.