Teatre

Tardor top

El Festival Temporada Alta presenta el millor cartell internacional de la seva llarga trajectòria i manté el seu esperit de promoure la creació autòctona, amb 22 estrenes absolutes

MONOLOGUISTES
El festival inclou quatre espectacles de monologuistes catalans en sessions de dijous a La Mercè

Ara fa quasi un mes, al Tea­tre Muni­ci­pal de Girona, Sal­va­dor Sunyer defi­nia la pro­pera edició del Tem­po­rada Alta com la del millor car­tell inter­na­ci­o­nal. Dels noranta-nou espec­ta­cles pro­gra­mats, en vint hi intervé auto­ria inter­na­ci­o­nal de deu països dife­rents. Si fem una revisió de les cinc dar­re­res tem­po­ra­des (i obvi­ant la del 2020, en què la pandèmia va fer impos­si­ble viat­jar), com­pro­va­rem que les pro­gra­ma­ci­ons dels anys 2018 i 2019 van tenir una mit­jana supe­rior d’espec­ta­cles inter­na­ci­o­nals que la d’enguany (que repre­senta el 20,2%). La diferència és que, des del 2021, el Tem­po­rada Alta ha fet un pas ferm cap a les copro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals: aquell any es van sig­nar fins a dotze copro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals; el 2022 i aquest any en són 6.

Més enllà de les xifres, és sig­ni­fi­ca­tiu el valor de les com­pa­nyies. Per pri­mer cop, el fes­ti­val de tar­dor de Cata­lu­nya (que per a aquest dis­sabte ha pro­gra­mat el con­cert final d’Antònia Font, com explica Xavier Cas­tillón a la pàgina següent) i que s’allarga fins al 10 de desem­bre compta amb com­pa­nyies com Com­pli­cité (Drive your plow over the bones of the dead, 2 i 3 de novem­bre al Muni­ci­pal) i Rosas, d’Anne Teresa de Keers­maker (The gold­berg vari­a­ti­ons, 30 de novem­bre i 1 de desem­bre al Mer­cat de les Flors) i manté noms cab­dals de l’escena euro­pea com Milo Rau (Fami­lie, 24 i 25 de novem­bre al Muni­ci­pal), Tho­mas Oster­me­ier (Qui a tué mon père, 28 i 29 d’octu­bre a El Canal), Patrice Chéreau (La Doleur, 1 de desem­bre al Romea), Pee­ping Tom (Diptych, 28 d’octu­bre a el Jardí de Figue­res), Angélica Lid­dell (Vudú 3318 Bli­xen, 18 i 19 de novem­bre al Tea­tre de Salt), l’argentí Rodrigo Gar­cia (Cristo está en Tin­der, 16 de novem­bre a El Canal) o Mal­pelo, que aquest estiu han debu­tat al Fes­ti­val d’Avinyó (The blu­e­bird call, 10 de novem­bre a El Canal) i La Vero­nal, que ho havien fet l’any ante­rior al Palau dels Bisbe (Fir­ma­mento, 17 de novem­bre al Muni­ci­pal). És un fet que, per a la inter­na­ci­o­na­lit­zació, el Tem­po­rada Alta ha ampliat ciu­tats, i per això torna a Bar­ce­lona i pro­grama a Figue­res (en l’únic esce­nari de la demar­cació on cap aquest mun­tatge, adver­teix Sunyer).

Tot i la impor­tant aposta inter­na­ci­o­nal, el fes­ti­val de tar­dor manté la seva atenció en la pro­ducció autòctona. És des del Tem­po­rada Alta que s’estre­na­ran un gra­pat de mun­tat­ges que, poste­ri­or­ment, faran tem­po­rada a Bar­ce­lona. És el cas d’Els ossos de l’irlandès (Premi Quim Masó 2022); Casa­res-Camus: una història d’amor, diri­git per Mario Gas; Sísif fa no fa, de Jordi Oriol, o peces més per­formàtiques com De l’amis­tat, del col·lec­tiu Las hue­cas, i La mate­ria. De la leona a la inven­ci­ble, d’Olga Peri­cet i Daniel Abreu. També es repe­teix la col·labo­ració amb el Fes­ti­val Clàssics, amb el qual com­par­tei­xen dues estre­nes de lec­tu­res: Simone Weil (amb Míriam Iscla) i L’anti­crist (amb Pol López). Susanna Bar­ranco i Juan Navarro sig­nen V7: el pro­blema sigue en pie, i Ada Vilaró pre­senta (jun­ta­ment amb l’Escena Poble­nou) La memòria del gel, que indaga en els murs emo­ci­o­nals que s’inten­ten ender­ro­car men­tre el món es des­con­gela com a con­seqüència del canvi climàtic. Engany, es pro­grama la tret­zena edició del Tor­neig de Dra­matúrgia. S’hi ha con­vi­dat Lali Álva­rez, Ser­gio Baos, Frank Baier, Pau Coya, Aleix Fauró, Isis Martín, Gemma Rodríguez i Amparo Vayà; Vayà i Coya hi assis­tei­xen com a gua­nya­dors dels tor­neigs del País Valencià i les Illes Bale­ars, res­pec­ti­va­ment. Més estre­nes són les que pro­po­sen Las chi­cas del Barro (Cos(i)fica­des); David Martínez (Com qui sent ploure), Joan Sentís i La Moukh­les (Nodi: de gos­sos i mal­di­tos), el mag Sergi Buka (El caçador d’imat­ges) i l’inclas­si­fi­ca­ble Albert Pla (Rum­ba­GE­NA­RIOS).

Hi ha altres copro­duc­ci­ons que hi arri­ba­ren de gira (després d’haver fet l’estrena pre­cep­tiva). És el cas de la core­o­gra­fia de Lali Ayguadé i Akira Yos­hida (Toget­her to get there, estre­nada a Fira Tàrrega) i De Nao Albet i Mar­cel Borràs (que abans pas­sarà pel TNC). De copro­duc­ci­ons que ja fa anys que vol­ten tor­narà al fes­ti­val Non solum (es va estre­nar el 2005! amb Sergi López) i El cos més bonic que s’haurà tro­bat mai en aquest lloc, de Josep Maria Miró (estre­nada el 2021).

PRO­DUC­CI­ONS MIX­TES

La com­bi­nació d’equips artístics cata­lans i inter­na­ci­o­nals és estratègica, i per això, Tem­po­rada Alta estrena diven­dres i dis­sabte vinent l’espec­ta­cle urbà Face T(W)O a la plaça de l’1 d’Octu­bre. Dels trenta-dos artis­tes que inter­ve­nen en aquest pro­jecte euro­peu que va començar el 2021, vuit són cata­lans i han par­ti­ci­pat en diver­ses acci­ons conei­xent-se entre ells artísti­ca­ment. Tots són joves d’arts del car­rer que, a par­tir del pro­jecte impul­sat per Pan.​Optikum, bus­quen pro­fes­si­o­na­lit­zar-se. Aquest any també figura com a copro­ducció, tot i que es durà a terme el 2024, una acció que es desen­vo­lu­parà al bosc i en què par­ti­ci­pa­ran El Conde de Tor­re­fiel i sis com­pa­nyies inter­na­ci­o­nals més. L’estrena està pre­vista per al Fes­ti­val d’Avinyó 2024.

Enguany, la pro­posta més específica a l’escena és la d’Eufo­ria y desazón, de la jove com­pa­nyia El Eje, amb el direc­tor argentí Ser­gio Boris, que pre­para una peça sobre la idea del fracàs i les rela­ci­ons de poder. Per la seva banda, l’uru­guaià Gabriel Cal­derón torna amb Ana con­tra la muerte (22 d’octu­bre, a El Canal). Enguany, es repe­teix pun­tu­al­ment Història d’un sen­glar d’aquest mateix autor, a Pala­fru­gell (20 d’octu­bre) i a Salt (21 d’octu­bre), inter­pre­tada per Joan Car­re­ras, després d’haver fet una mini­es­tada a La Villar­roel. També torna Mari­ano Pen­sotti, que plan­teja les fron­te­res de ficció i rea­li­tat a La obra (4 i 5 de novem­bre, a El Canal) i Marina Otero rein­ci­deix amb Love me (19 de novem­bre, a La Pla­neta).

LA PETITA

Una de les nove­tats d’aquesta edició és una jor­nada mara­to­ni­ana per a la cana­lla al Palau Firal. Serà aquest diu­menge i està pen­sada per a famílies amb fills que poden anar dels 3 als 15 anys (un for­fet de qua­tre entra­des costa 80 euros). Des de les onze del matí i fins a les set de la tarda, l’acció con­gre­garà una quin­zena de com­pa­nyies (de Bro­das Bros a Xir­ri­qui­teula Tea­tre) i l’han impul­sat el grup El Pot Petit i el mateix fes­ti­val. Està pen­sada per a assistència en família i es garan­teix el ser­vei de bucle magnètic, mot­xi­lles vibratòries a més d’una intèrpret de sig­nes cata­lana al con­cert d’El Pot Petit i de la Girona Black Music Big Band, amb la pre­tensió de ser tan inclu­siva com sigui pos­si­ble.

Una altra de les nove­tats d’aquesta edició és la incor­po­ració del cicle “Dijous de Comèdia a TA”, amb qua­tre ses­si­ons de mono­lo­guis­tes pro­gra­ma­des al Cen­tre Cul­tu­ral La Mercè: Marc Sar­rats (26 d’octu­bre), Maria Rovira i Ana Polo (9 de novem­bre), Judit Martín (6 de novem­bre) i les veus d’El Soter­rani (23 de novem­bre). A més, el Tem­po­rada Alta d’enguany també inclou obres popu­lars d’èxit con­tras­tat. En aquesta llarga llista hi figu­ren títols com Fitz­roy, Lali Symon, L’ale­gria que passa, Tot el que pas­sarà a patir d’ara, Cost de vida, Hedda Gabler (d’Àlex Rigola), La isla del aire, Travy (de la família Pla Solina) o La dis­creta ena­mo­rada...

Tar­dor top!

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor