Teatre

Les 65 alegries de Dagoll

La companyia catalana de musicals per excel·lència fa la seva darrera gira amb ‘L’alegria que passa’, i hi suma una segona temporada al Poliorama. La tardor vinent, s’acomiadaran amb ‘Mar i Cel’ al Victòria

CANVIS
Àngels Gonyalons no serà a la gira per compromisos adquirits. La substitueix una Maria Molins de solvència contrastada

Dagoll Dagom és l’emblema del musi­cal en català des de la recu­pe­ració de la democràcia. Ho ha estat gràcies a la seva feina titànica dins l’esquerpa car­te­llera bar­ce­lo­nina dels espec­ta­cles de gran for­mat al Tea­tre Victòria (dar­re­ra­ment al Tea­tre Poli­o­rama) i la de for­mi­gueta reco­llint gires per tot Cata­lu­nya, el País Valencià i les Illes Bale­ars. Ha estat així durant gai­rebé cinc dècades. Ara, han ini­ciat la que serà la seva dar­rera gira. Con­fir­mat. Des de la com­pa­nyia adme­ten que van aco­mi­a­dant-se, sala a sala, agraint la com­pli­ci­tat que arreu han tin­gut amb ells durant dècades. La gira de L’ale­gria que passa ha estat molt més cele­brada del que podien ima­gi­nar, perquè el mun­tatge par­tia d’una molt bona rebuda al Poli­o­rama el curs pas­sat. Tant va ser així, que hi han pro­gra­mat qua­ranta-una fun­ci­ons més, entre el 9 de desem­bre i el 26 de gener. Això, si no fan doblets els dis­sab­tes o ses­si­ons esco­lars (que no apa­rei­xen a la taqui­lla per a públic gene­ral). La gira de L’ale­gria que passa, que va començar el 30 de setem­bre a Gra­no­llers, suma una vin­tena de pla­ces amb vint-iqua­tre actu­a­ci­ons. Escam­pa­ran ale­gria i emoció fins al 23 de febrer, a Sant Cugat del Vallès.

La feina a L’ale­gria que passa és incom­men­su­ra­ble. El talent i les ganes també són immen­ses. Han tro­bat un equi­li­bri per­fecte entre l’espec­ta­cu­la­ri­tat comer­cial i la volun­tat de des­per­tar consciències amb la forma que més bé els iden­ti­fica. L’equip és tan honest com capaç de can­tar, ballar, inter­pre­tar i posar bona part de la música en directe. D’una inten­si­tat que costa tro­bar el moment chim-pum perquè el públic pugui expres­sar la satis­facció aplau­dint. A la gira, Maria Molins subs­ti­tuirà Àngels Gonya­lons (que sí que farà les fun­ci­ons al Poli­o­rama). Gonya­lons tenia com­pro­me­ses les dates perquè està repre­sen­tant The party, al Poli­o­rama fins al 3 de desem­bre. El paper que s’alter­nen Molins (Caba­reta) i Gonya­lons demana saber aguan­tar les pau­ses i les mira­des. Sigui en el paper de clown o en el de l’alcal­dessa i pro­pietària de la fàbrica La Pun­tual de Com­ple­ments. De fet, hi ha altres can­vis res­pecte del repar­ti­ment ori­gi­nal: Cisco Cruz, Gui­llem Fole i Gui­llem Ripoll subs­ti­tu­ei­xen Jordi Coll, David Pérez-Bayona i Basem Nah­nouh i també com­ple­ta­ran la tem­po­rada al Poli­o­rama. Els que es man­te­nen en tots els repar­ti­ments són Mari­ona Cas­ti­llo, Júlia Genís, Eloi Gómez, Pol Gui­merà, i Pau Oli­ver.

A la ciu­tat gris on es desen­vo­lupa l’acció, una tropa d’artis­tes arriba per ale­grar la ciu­ta­da­nia. Hi ha qui con­fiarà que aque­lla lla­vor sigui l’embrió d’una revo­lució. Hi ha que els voldrà con­ver­tir en el seu xou pre­e­lec­to­ral. Ells, en rea­li­tat, bus­ca­ran un lloc on com­pen­sar la seva aposta per la bohèmia i el noma­disme. El qua­dre, enri­quit amb la dra­matúrgia de Marc Rosich, la música d’Andreu Gallén i una core­o­gra­fia omni­pre­sent d’Ari­adna Peya, des­tapa una història d’amor impos­si­ble. Va molt més enllà de l’ori­gi­nal de San­ti­ago Rusiñol (el mateix de títols tan dis­pars com L’Auca del senyor Esteve, L’hèroe, Els Jocs Flo­rals de Can Prosa, Gente bien o El bon poli­cia) i atorga un paper molt més actiu a Lina, per exem­ple, en la bara­lla final. També en el desen­llaç, que no podem reve­lar. L’ale­gria que passa con­fronta dues mane­res de viure, entre el desig i el con­for­misme. La mono­to­nia és latent, gris, cons­tant, com si els telers toques­sin una base rítmica quasi hipnòtica, que s’expressa en prosa. La veu i la gui­tarra, en canvi, for­gen l’himne de l’art, de la poe­sia, de la uto­pia. Pot una petita sin­to­nia des­per­tar una ciu­tat? Pot una il·lusió arren­car la crosta sedi­men­tada amb anys de pri­vi­le­gis i des­greu­ges?

Dagoll Dagom diu que és la seva última obra de cre­ació. Fa un cert pànic pen­sar què pas­sarà l’endemà, però les com­pa­nyies també han de saber pas­sar el tes­ti­moni. En aquesta obra, el trium­vi­rat cre­a­tiu ha demos­trat que té fusta per defen­sar peces. Gallén i Peya ja van donar-ne mos­tres a Mare­mar, tot i que el conte (també amb una volun­tat de denúncia i d’empa­tit­zar amb els refu­gi­ats des­fa­vo­rits) era més aviat prim. La ciu­tat grisa reac­ci­ona amb por davant els can­vis (que sovint els por­ten a un estadi més pre­cari). Els artis­tes sal­ten els mar­ges con­vençuts que hi ha camp verge per córrer i des­co­brir.

El tea­tre neces­sita peces que ense­nyin que sota la bri­llan­tina tan ben exe­cu­tada dels musi­cals de Bro­adway, n’hi ha que ense­nyen, que por­ten el com­promís i l’art tatuat a la pell. El mèrit d’aquest Dagoll Dagom amb música d’Andreu Gallén, movi­ment d’Ari­adna Peya i direcció de Marc Rosich és d’un tre­ball en equip en què des­ta­quen tro­ba­lles com Eloi Gómez (El des­per­tar de la pri­ma­vera), Júlia Genís (Érem tres ger­ma­nes) i Pau Oli­ver (fent un entra­nya­ble fill de l’alcalde deso­ri­en­tat), al cos­tat de Gonya­lons o Maria Molins (que ja han demos­trat la seva madu­resa tea­tral) i d’una intensa Mari­ona Cas­ti­llo (Mamma mia, Mares i filles). Si la poe­sia es tatua, manté l’efer­vescència natu­ral i sege­lla un com­promís més enllà de la plaça de Bar­ce­lona, es pot viat­jar de L’ale­gria que passa a l’ale­gria que marca.

I el relleu?

Davant la incertesa de qui agafarà el relleu per garantir els musicals de gran format en català després del buit de Dagoll Dagom, fa mesos que el Departament de Cultura està establint algun tipus d’impuls econòmic. A hores d’ara, encara s’està acordant amb el sector quines han de ser les bases i les condicions d’una nova línia que s’activarà el 2024, presumiblement. Tothom veu evident que si es volen defensar propostes de teatre popular en català cal donar-hi una empenta decidida. Per ara, s’intueix que seran ajudes que, com a activitats de gran risc, (com ara festivals d’estiu)hi haurà una part que s’hauria de retornar si es compleixen les previsions econòmiques. Al projecte artístic se li exigirà un dossier d’explotació rigorós i creïble. Aquesta formula ajuda a arrencar projectes de gran pressupost i, un cop es recupera la inversió, retorna a la Generalitat per a partides similars culturals.

Quines podrien ser les productores que s’hi presentessin? D’entrada, fa anys que Jordi Sellas (responsable de la productora Nostromo Live) adverteix que si es vol una Jaula de las locas, un Cantando bajo la lluvia o un The producers en català, cal que Cultura cobreixi les despeses de les adaptacions(en el llibret i també en el processos d’assaigs). Sellas defensa que aquest tipus d’espectacles només poden ser rendibles si poden tenir una temporada a Madrid i gira, i que és millor que a Barcelona arribi una peça produïda a Catalunya en castellà que no pas un producte de Madrid. Al costat de Nostromo Live hi ha altres productores amb capacitat per assumir el risc. L’any passat, per exemple, Focus va fer un nou repartiment i assajos de Golfus de Roma per a la seva versió catalana, després de fer una producció castellana. O Minoria Absoluta es va atrevir a fer un musical, des de zero, amb cançons compostes expressament pels Amics de les Arts (Pares normals), amb un equip artístic completat per Marc Artigau i Sergi Belbel. Va ser amb Minoria Absoluta que Dagoll Dagom va coproduir Polònia, el musical (amb guió de Jordi Galceran) i La Família irreal. La Perla 29 és una altra productora que repeteix, des de fa una dècada, El Petit príncep. O La Brutal, que va ampliant el seu pes dins del Teatre Poliorama, a més d’accedir a mercats audiovisuals (Això no és una cançó). L’equip Andreu Gallén, Ariadna Peya (Maremar), ara amb Marc Rosich, (L’alegria que passa) és un trio d’èxit que també pot casar dins d’una productora. El programa de Cultura podria reforçar musicals en català de producció menor, per dotar-se d’un coixí de relleus, pensant en grups com La Barni (La filla del mar), Els Pirates Teatre (Les feres de Shakespeare), 3 QUE FAN (Ja et trucarem), WeColorMusic (Alan), The Feliuettes (Akelarre), La Cicatriz (Una llum tímida) Epidèmia Teatre (Bed & breakfast) o els projectes que es van presentant a partir del concurs RIIING!

Gira 2023/24

30 setembre

Teatre Auditori, Granollers

6 i 7 d’octubre (3 passis)

Teatre Municipal, Girona

8 d’octubre

Figueres

12, 13 i 14 d’octubre

Kursaal, Manresa

21 d’octubre

Teatre Tarragona

28 d’octubre

La Llotja, Lleida

4 de novembre

Reus

5 de novembre

Llinars del Vallès

12 de novembre

Torroella de Montgrí

17, 18 i 19 de novembre

València

25 i 26 de novembre

Manacor

1 de desembre

Olot

2 de desembre

Valls

3 de desembre

Teatre Atlàntida, Vic

Del 9 de desembre al 28 de gener

Teatre Poliorama, Barcelona

3 de febrer

Sabadell

23 de febrer

Sant Cugat del Vallès

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor