Pantalla

Cartellera

SENSE CANTAR NI AFINAR

C. Tangana no fa més que repetir que no sap cantar i que es troba involucrat en una gira que no volia fer i que l’està arruïnant

El novem­bre del 2018, en un pro­grama d’Ope­ración Triunfo, C. Tan­gana (nom artístic d’Antón Álva­rez Alfaro, que també té el sobre­nom de Pucho/Puc­hito) va pre­sen­tar la cançó Un veneno, que comença així: “Esta ambición des­me­dida/ por las muje­res, la pasta y los focos/ me está qui­tando la vida/ muy poquito, poquito a poco.” Un any abans, havia sig­nat un con­tracte amb Sony, cosa que con­fir­mava als seus pri­mers col·labo­ra­dors i segui­dors que s’allu­nyava del món under­ground del rap per empren­dre camins comer­ci­al­ment mains­tream i així con­ver­tir-se en un venut. A l’esmen­tada cançó, d’auto­ria com­par­tida amb El Niño de Elche, C. Tan­gana afirma que el verí de l’ambició va ser-li ino­cu­lat per algú (Lo hice por ti) que esti­mava i que ni tan sols va esti­mar-lo: “Yo he nacido bohe­mio/ pero tu amor me ha cam­bi­ado./ Y ahora qui­ero triun­far y ganar,/ y salir en la tele y la radio.” Se suposa que qui va enve­ri­nar-lo és Rosa­lia, amb qui havia col·labo­rat i man­tin­gut una relació amo­rosa. El verí, però, no era dins seu?

El cas és que també és a la mateixa cançó que exposa: “Me han pre­gun­tao la prensa:/ Puc­hito ¿cual e’ la maña?/ Sin can­tar ni afi­nar/ Mmmm/ Pa’ que me escuche to’a España.” Al docu­men­tal Esta ambición des­me­dida, ara estre­nat en sales després de pre­sen­tar-se al fes­ti­val de Sant Sebastià, C. Tan­gana no fa més que repe­tir que no sap can­tar (ell, de fet, es con­si­dera més un cre­a­dor que un intèrpret) i que es troba invo­lu­crat en una gira (a propòsit del disc El madrileño, del 2021, i pre­sen­tada amb el nom, pre­ci­sa­ment, de Sin can­tar ni afi­nar) que no volia fer i que, a més, l’està arruïnant. Això men­tre que els seus agents artístics lamen­ten que no hi gua­nyen res per l’“ambició des­me­su­rada” amb què C. Tan­gana ha con­ce­but els con­certs de la gira: un espec­ta­cle amb nom­bro­sos músics, artis­tes con­vi­dats, una pan­ta­lla gegant pro­jec­tant les imat­ges enre­gis­tra­des en directe a l’esce­nari, un deco­rat tea­tral amb una il·lumi­nació por­ten­tosa.

Un exer­cici de mega­lo­ma­nia? C. Tan­gana (apunto el nom artístic perquè sem­pre pot sos­pi­tar-se que repre­senta un per­so­natge, mal­grat que el docu­men­tal vol donar compte de l’accés a una inti­mi­tat en què Antón Álva­rez i la resta, que no dei­xen de ser figu­rants, supo­sa­da­ment se sin­ce­ren) es jus­ti­fica dient que allò que li importa és l’ambició artística i no pas els diners. I que per això, sense pen­sar en el cost, ha dis­se­nyat un espec­ta­cle que sigui una festa per als espec­ta­dors i per als seus actors: músics i col·labo­ra­dors (El Niño de Elche, La Húngara, Juan José Car­mona, etc.) per apor­tar una música arra­bas­sa­dora que com­bina rap, fla­menc i sons lla­tins. Patri­cia Alfaro també hi intervé per ava­lar el seu fill: “Sap veure les coses bones, unir-les, i treure’n una cosa millor.”

Diri­git per San­tos Bacana (soci de Tan­gana en la pro­duc­tora Little Spain i autor dels vide­o­clips del disc El madrileño) en com­pa­nyia de Cris­tina Tre­nas i Roge­lio González, el docu­men­tal es cons­tru­eix amb imat­ges roda­des entre el 2019 i el 2022 que volen donar compte del procés de ges­tació d’El madrileño (ini­ci­al­ment, a l’Havana) fins a la gira tri­om­fal i ruïnosa de Sin can­tar ni afi­nar. És així que, a més de frag­ments de con­certs, hi veiem assa­jos, reu­ni­ons amb dis­cus­si­ons, con­ver­ses en habi­ta­ci­ons d’hotels i sopars en què Tan­gana es dis­culpa per haver mal­trac­tat col·labo­ra­dors seus: sin­ce­ri­tat o impos­tura? Mal­grat que els agents artístics es quei­xen dels exces­sos i les rebe­que­ries del seu repre­sen­tat, el docu­men­tal exalta la per­so­na­li­tat cre­a­tiva de C. Tan­gana: l’ha cui­nat ell mateix amb el seu soci. Tan­ma­teix, s’hi poden entre­veure les con­tra­dic­ci­ons lli­ga­des a una ambició des­me­su­rada: allò que es fa per tri­om­far, tot i fer veure que no es vol i expres­sar el desig d’esca­par de l’expo­sició pública.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor