Articles

DANIEL STEEGMANN MANGRANÉ

ARTISTA

“A l’arrel de l’art no hi ha un jo, sinó un nosaltres”

EN COL·LABORACIÓ
“Per a mi és important treballar en col·laboració amb científics, filòsofs enginyers…, que tenen altres formes de resoldre els problemes”
L’ART ENS TRANSFORMA
“Un museu ha de ser un lloc on la nostra relació amb els objectes, les emocions i les idees es transformi i afecti la nostra visió de la realitat”

Daniel Ste­eg­mann Man­grané (1977) va créixer a Bar­ce­lona, però fa més de vint anys que viu i tre­ba­lla a Rio de Janeiro. Mul­ti­dis­ci­plinària, amb la natu­ra­lesa com a motiu cen­tral i una mirada eco­lo­gista, l’obra de l’artista plan­teja una cos­mo­visió holística que apunta a la inter­de­pendència entre tots els éssers humans i no humans que habi­ten el món. Influïda per les cos­mo­lo­gies ameríndies, la seva cre­ació pretén des­di­bui­xar un seguit de dua­lis­mes que arti­cu­len el pen­sa­ment occi­den­tal modern (ment-cos, natura-cul­tura, sub­jecte-objecte...), res­pon­sa­bles, segons l’artista, de molts dels mals que patim com a soci­e­tat. Fins al 20 de maig del 2024, el MACBA acull Una fulla al lloc de l’ull, pri­mera retros­pec­tiva de l’obra de Man­grané. Escul­tu­res, holo­gra­mes, foto­gra­fies, aqua­rel·les, ins­tal·laci­ons... l’expo­sició aplega el tre­ball de vint-i-cinc anys de l’artista arti­cu­lat en una xarxa d’obres que ens con­vida a endin­sar-nos-hi sen­so­ri­al­ment i intel·lec­tu­al­ment, amb cos i ànima.

Va néixer i créixer a Cata­lu­nya, però fa vint anys que es va tras­lla­dar al Bra­sil. La selva tro­pi­cal és pro­ta­go­nista d’alguns dels tre­balls expo­sats. Quina con­cepció de la selva dona ori­gen a aques­tes obres? 
Per a mi, la selva ha estat objecte de fas­ci­nació des que era petit i volia ser biòleg. Em sem­bla fas­ci­nant que l’exu­berància de la selva sigui, de fet, fruit de l’escas­se­tat de nutri­ents, llum i aigua. El terra de la selva és arenós i li falta nitro­gen, i la copa dels arbres és tan densa que la llum i l’aigua mai arri­ben a terra. El que torna la selva tan ver­de­jant i fèrtil són els milers d’interac­ci­ons metabòliques de totes les enti­tats biòtiques i abiòtiques que la com­po­nen, en total i com­pleta inter­de­pendència. Per això és tan difícil de res­tau­rar un cop tallada, i tan impor­tants els esforços per pro­te­gir-la. Un bosc no és única­ment un con­junt d’arbres, sinó la cons­tant i com­pleta interacció de totes les espècies i l’ambi­ent que el com­po­nen, on cada espècie és depen­dent dels pro­ces­sos metabòlics de les altres. No se m’acu­deix millor model per pen­sar com ha de créixer un cos de tre­ball, una expo­sició o també una ciu­tat, o una soci­e­tat.
La seva obra repre­senta una crítica al sis­tema d’opo­si­ci­ons ontològiques a par­tir de les quals ente­nem el món a Occi­dent (ment-cos, natura-cul­tura, objecte-sub­jecte). Les peces de la retros­pec­tiva pre­te­nen qüesti­o­nar i fer més difu­sos els límits entre aquests dua­lis­mes. Ens en pot par­lar?
Fa massa temps que ente­nem el món a par­tir d’un sis­tema d’opo­si­ci­ons ontològiques que no només són fal­ses, sinó moral­ment jeràrqui­ques, fent-nos enten­dre que la ment és més impor­tant que el cos, que els sub­jec­tes tenen més agència que els objec­tes o que la cul­tura és més ela­bo­rada que la natura. Ens hem cre­gut tant aquesta visió del món que ens hem sepa­rat de la natura, fins al punt que hem cre­gut que la podem explo­tar i des­truir sense des­truir-nos a nosal­tres matei­xos. Neces­si­tem urgent­ment un nou para­digma cul­tu­ral que reco­ne­gui que tot està entre­llaçat i que tot és inter­de­pen­dent.
En algu­nes obres (penso espe­ci­al­ment en Phas­mi­des, o 16mm) hi ha una cor­res­pondència semàntica i poètica entre el motiu, el suport o el mate­rial que tria per dur-les a terme i l’exe­cució, el procés de tre­ball. Les tres parts estan imbri­ca­des i donen el sen­tit total a la peça. Pot par­lar-nos d’aquest gest? Repre­senta també una manera de mos­trar la inter­de­pendència entre les dife­rents parts (pro­ces­sos, mate­ri­als) que con­fi­gu­ren l’obra d’art? 
Cada idea té un mitjà ade­quat per expres­sar-se, i la cor­res­pondència entre con­cepte, mitjà i rea­lit­zació és part de la bellesa de l’obra. A mi, par­ti­cu­lar­ment, m’agrada sem­pre tro­bar-me a l’inici d’un procés, fer i pro­var coses que no sé fer; que cada obra que faig sigui un des­co­bri­ment de llocs des­co­ne­guts. En aquest sen­tit, per a mi és molt impor­tant tre­ba­llar en col·labo­ració, amb engi­nyers, científics, filòsofs… que tenen altres for­mes de resol­dre els pro­ble­mes plan­te­jats, i l’input cre­a­tiu dels quals és fona­men­tal per a l’obra final. Exis­teix un mite de l’artista com a geni indi­vi­dual, però aquesta és una visió roma­nit­zada, falsa i, fran­ca­ment, poc interes­sant. Per fer art són necessàries moltíssi­mes ali­an­ces, con­ver­ses, aju­des, empen­tes, com­pli­ci­tats, que és el que fa que el procés val­gui la pena. La paraula essen­cial que es troba a l’arrel de l’existència de l’art no és jo, sinó nosal­tres.
Con­si­dera que el més impor­tant de l’obra (que mai exis­teix com a tota­li­tat aïllada) és la tro­bada amb ella, l’experiència que en tenim. Per a vostè, l’experiència de l’obra és una experiència cor­po­ral com­pleta. Per què és relle­vant el cos de l’espec­ta­dor en la seva pro­posta? 
No exis­teix una ment sense un cos, o un raci­o­cini sense emoció. A les meves expo­si­ci­ons vull pren­dre tota l’atenció, tot el com­promís, tot el cos i tots els pen­sa­ments de l’espec­ta­dor. Penso pro­fun­da­ment en com puc accen­tuar l’experiència i com puc robar-li la màxima quan­ti­tat de temps i atenció. No vull dir això a la manera de Bruce Nau­man (“Presta atenció, fill de puta!”). El que estic inten­tant dir és que també pen­ses amb tots els teus sen­tits, sen­ti­ments i emo­ci­ons. Pen­ses amb el teu cos i amb el teu movi­ment, i com diu la balla­rina Yvonne Rai­ner, la ment és un múscul. Can­vi­ant les con­di­ci­ons del cos de l’espec­ta­dor, pots can­viar el seu estat d’ànim, la seva manera d’actuar o interac­tuar, la seva per­cepció de l’espai i l’escala. Ser capaç d’aques­tes trans­for­ma­ci­ons és el que fa que el mitjà de l’expo­sició sigui tan ric.
L’obra Pai­satge de pos­si­bi­li­tats fun­ci­ona a la vegada com a obra en si mateixa i com a base i esce­no­gra­fia per a les altres obres. Parli’ns d’aquesta obra d’obres que arti­cula l’expo­sició.
Pai­satge de pos­si­bi­li­tats és un exem­ple d’això que ara deia: la sala es troba tota banyada de llum blava, i gespa arti­fi­cial també blava cobreix una ele­vació topogràfica, bas­tant gen­til, però prou pro­nun­ci­ada per tal que el visi­tant es torni cons­ci­ent del movi­ment del seu cos per l’espai. L’obra acull no només les altres obres de la sala, sinó també els visi­tants, que tant poden cir­cu­lar-hi com esti­rar-s’hi. Les pos­si­bi­li­tats que acull aquest pai­satge són enor­mes perquè, com diu Spi­noza, ningú és capaç de saber de què és capaç un cos: un cos no es defi­neix per la seva per­ti­nença a una espècie, sinó pels afec­tes dels quals és capaç, per la seva potència, pels llin­dars sem­pre mòbils del ter­ri­tori que habita.
Li hem sen­tit a dir que el que passa men­tre som al museu no és tan impor­tant com el que passa quan sor­tim del museu i ens enfron­tem de nou a la rea­li­tat. Què espera que passi, quan sor­tim d’aquesta expo­sició?
L’art té la capa­ci­tat de con­fi­gu­rar la nos­tra relació amb el món. Per a mi, els museus no poden ser només llocs on s’expo­sen arte­fac­tes en con­di­ci­ons més o menys ide­als per a la seva con­ser­vació. Un museu ha de ser un lloc on la nos­tra relació amb els objec­tes, les emo­ci­ons i les idees es trans­formi, afec­tant en con­seqüència la nos­tra visió de la rea­li­tat. El que vol­dria que passés sor­tint d’aquesta expo­sició és que reco­ne­guem (o esti­guem més incli­nats a reconèixer) com totes les coses estan rela­ci­o­na­des i són inter­de­pen­dents, i com nosal­tres for­mem part d’aquest tot.
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor