Teatre

Celebració nadalenca a l’escena

La tradició convida que les famílies allarguin la celebració amb algun espectacle de la cartellera. Tots els teatres estan ben receptius amb comèdies i musicals. Aquesta n’és una tria

DOS MADAULA
El dramaturg i actor Ramon Madaula signa dues comèdies a Barcelona: ‘Conqueridors’ i ‘Els Buonaparte’
DOS ‘SCROOGE’ AL ROMEA
El Romea completa el monòleg còmic de Joan Pera amb ‘El conte de Nadal’ per a família amb Montse Alcoverro

La car­te­llera nada­lenca està far­cida de dra­matúrgia con­tem­porània cata­lana, aplau­dia el direc­tor de con­tin­guts de Focus, Jordi Martínez, fa uns dies (en la pre­sen­tació d’Escape room 2). La dada es pro­du­eix, bàsica­ment, perquè des de fa unes tem­po­ra­des la dra­matúrgia cata­lana compta amb bons pro­duc­tes popu­lars que interes­sen a un públic molt ampli. No hi ha cap ele­ment de militància ni de nostàlgia, sinó la cons­ta­tació que les tries de casa, ara, són les bones. Per això, ara pro­cu­ren donar pri­o­ri­tat als tex­tos pro­pis (la nove­tat d’Escape room, el 2018, ja va obli­gar a remun­tar la cua del Tea­tre Goya, indi­quen des de la pro­duc­tora) davant les com­pres de drets d’autor d’obres inter­na­ci­o­nals. De fet, sovint, hi ha molts pro­duc­tors que els dema­nen qui­nes obres d’auto­ria con­tem­porània es poden tras­lla­dar en altres car­te­lle­res. I sí, Escape room ha fet adap­ta­ci­ons a l’Amèrica Lla­tina o a Madrid. I fins i tot una pel·lícula que tot i tenir un pres­su­post modest es va pujar a la segona més vista al rànquing de Net­flix. Ara, amb el Nadal, la car­te­llera dringa comèdies i musi­cals per a tots els públics.

Dels èxits ines­pe­rats és El petit príncep. Enguany cele­bren la desena edició. Molts pro­ta­go­nis­tes han pas­sat ja a la car­te­llera pro­fes­si­o­nal. Ha durat més que el nom de la sala. Es va començar pro­gra­mant al Barts i ara la sala té per nom Paral·lel 62. El clàssic de Saint-Exu­pery juga amb un audi­o­vi­sual com­plex que està sin­cro­nit­zat amb la música. La veu i la inter­pre­tació sí que és en rigorós directe. Les esta­des del musi­cal s’han esta­bi­lit­zat des del pont de desem­bre fins pas­sat Nadal, en múlti­ples ses­si­ons cada dia. Si es bada, costa tro­bar-hi entrada. Per al desè ani­ver­sari, el rol de l’avi­a­dor el recu­pe­ren Àngel Llàcer, Manu Guix i Enric Cam­bray.

Joan Pera té un públic fidel que visita allò que estrena. si fa uns mesos jugava a fer de nen a Júnior, ara fa del mal­ca­rat Mr. Scro­oge: Tot l’any pot ser Nadal. Pera és també l’avi que narra la història i es fa, en certa manera un home­natge a la seva llarga car­rera, després que aquest setem­bre hagi rebut el premi Cata­lu­nya de tea­tre que con­ce­deix Adetca. La peça l’ha escrit Jaume Viñas i la codi­ri­geix amb Daniel Anglès(que, per pri­mer cop, s’aven­tura en la direcció d’un mun­tatge que no és un musi­cal). La pre­tensió és allar­gar el Nadal a les tar­des de les fes­tes i molt més enllà. A Bar­ce­lona i arreu de Cata­lu­nya. Pera, entra­nya­ble, admet que és gar­repa com l’Scro­oge però no ha pogut tenir l’avarícia perquè els diners, amb una família nom­brosa, se li esfu­ma­ven. Amb 75 anys segueix a l’esce­nari perquè neces­sita estar actiu i perquè el públic l’espera. (Montse Alco­verro i Marc Pujol també pre­pa­ren una versió per a Scro­oge dins de Viu el tea­tre, per cert, en mati­nals del 17 al 30 de desem­bre a la mateixa sala). Ara, Pera debuta al Romea. En la línia de títols específics a l’època: el Maldà repe­tirà la tro­bada fes­tiva i desen­grei­xada de Nada­les (pocs cops can­tar nada­les serà tan diver­tit). El SAT! també repro­grama Arta­ban, la lle­genda del quart rei com el Jove Tea­tre Regina amb el Pas­to­rets Superes­tel.

Dèiem que Pera havia dei­xat el Con­dal. I és que és l’emplaçament per a l’ambi­ci­osa Escape room 2: Joel Joan i Hèctor Clara­munt no volen avançar gaire res d’aquest mun­tatge. Se sap que han cal­gut fer obres per acon­se­guir un efecte que, fins ara, mai s’ha vist en una obra de tea­tre. La seqüela (habi­tual en cinema però molt estra­nya al tea­tre) ima­gina una tro­bada, cinc anys després d’aque­lles dues pare­lles del 2018. Ara la situ­ació per­so­nal ha can­viat. I, atenció, hi apa­reix un cinquè per­so­natge, Max (Irene Jódar/ Marta Codina), que no ha trans­cen­dit quin rol té. Hi ha un veri­ta­ble equip de covers en tots els papers dels amics (Joel Joan/ Xavi Mira; Paula Vives/ Marta Codina; Borja Espi­nosa /Roger Bata­lla i Agnès Bus­quets / Mónica Pérez) per asse­gu­rar-se que no hi haurà anul·laci­ons de fun­ci­ons. Vives, que fins ara, sem­pre havia fet el paper de Marina (més de 500 fun­ci­ons) tindrà una com­pa­nya amb qui cobrir-se si la tem­po­rada va per­llon­gant-se.Dins de la línia de gran comèdia, Ramon Madaula ima­gina una gra­vació d’una sèrie d’època a Con­que­ri­dors. L’actor no troba el paper i és el mateix Jaume I que se li apa­rei­xerà per donar un caràcter insòlit al per­so­natge.

Si par­lem de musi­cals, no es pot obviar la repo­sició de L’ale­gria que passa al Poli­o­rama. Serà el comiat defi­ni­tiu d’aquest mun­tatge de Dagoll Dagom que s’aco­mi­a­darà el curs vinent amb la dar­rera revisió de Mar i Cel. De fet, aquests dies ja han arren­cat les pro­ves de selecció. The pro­du­cers és la gran aposta de Nos­tromo Live al Tivóli. Un mun­tatge de títol menys cone­gut que els Can­tando bajo la llu­via o La jaula de las locas però que garan­teix humor, espec­ta­cu­la­ri­tat i bones veus en un espec­ta­cle que no pot pror­ro­gar. I cal par­lar també de La his­to­ria inter­mi­na­ble, una reei­xida adap­tació molt gola­fre. Aquest musi­cal busca un públic ampli dis­po­sat a dei­xar-se com­moure amb un pro­ta­go­nista que es refu­gia en els lli­bres per obli­dar que els com­panys de classe li fan mofa i que, a casa, hi ha un dolor molt pro­fund que costa d’empas­sar, d’accep­tar. I la veri­tat és que con­necta prou amb la ten­dresa més fràgil dels adults i mera­ve­lla la cana­lla. Fins ara, Mic­hael Ende havia atra­pat el public fami­liar a Cata­lu­nya amb dues peces d’una nota­ble sen­si­bi­li­tat, jugant amb la pro­xi­mi­tat: Momo (premi de la crítica tea­tre fami­liar 2015) o amb el trumfo de les cançons de L’endra­pa­som­nis (el pri­mer d’una sèrie d’èxits de Tea­tre al Detall, Premi de la Crítica 2014). Ara, la pro­duc­tora Beon demos­tra que es pot fer un espec­ta­cle de fan­ta­sia ele­vant el nom­bre d’espec­ta­dors. És una aven­tura molt ambi­ci­osa, en què l’espec­ta­cu­la­ri­tat domina sobre la cons­trucció dels per­so­nat­ges i les inter­pre­ta­ci­ons. Mera­ve­lla la tea­tro­nika dels éssers fantàstics (mani­pu­lació a través de tec­no­lo­gia amb actors dins dels objec­tes) i els efec­tes que plo­uen (que cadascú ho enten­gui com vul­gui) a la pla­tea.

Dels tea­tres públics, es pot des­ta­car Bajau de Pon­ten Pie, una peça de nota­ble poètica visual, per a tots els públics, amb un cant a com­par­tir l’aigua al TNC; Plàncton de les Big Boun­cers, entrant dins de les pla­ques del micros­copi i con­vi­vint amb éssers flu­o­res­cents de movi­ment ale­a­to­ris o bé Falaise (només fins demà) al Tea­tre Lliure. La repo­sició de Baró d’Evel manté una estètica i una poètica pre­ci­osa i ten­dra.

Per aca­bar, tres peces més des­co­ne­gu­des que de les sales de petit for­mat: el Maldà repro­grama Un segundo bajo la arena, que recrea una mena de cele­bració de casa­ment frus­trat, en què l’uni­vers de García Lorca s’hi hau­ria que­dar atra­pat. Al Ver­sus Glòries, Rosich diri­geix La forma de les coses, de Neil Labute, a mig camí de la pro­testa i de la comèdia. Aquest va ser un dels pri­mers tex­tos que va diri­gir Julio Man­ri­que. Per últim, repe­tim amb Madaula. A l’Akadèmia pretén rees­criure la peripècia de Napoleó (Els Buo­na­parte), amb direcció de Sílvia Munt i un repar­ti­ment excel·lent. Qui no trobi la funció adi­ent és que no la busca de debò. La set­mana vinent, circ!

CARTELLERA, UNA A UNA

‘El petit príncep, el musical’

Desena temporada d’aquest muntatge dirigit per Àngel Llàcer. Fins al 28 de gener.

‘Tot l’any pot ser Nadal’

Joan Pera és el Sr. Scrooge. Al Romea. D’entrada, fins a Cap d’Any (que fa la funció de nit).

‘Nadales’

Josep Pedrals, Iban Beltran, Carles Pedragosa repeteixen.Trobada poca-solta i participativa al Maldà. Del 18 al 23 de desembre.

‘Artaban, la llegenda del quart rei mag‘

El SAT! repeteix amb aquest conte de Marc Rosich i Marc Sambola. Del 28 de desembre al 4 de gener.

‘Pastorets Superestel’

Jove Teatre Regina és el hit de Nadal de la sala. Es programa fins al 30 de desembre.

‘Bajau’

La companyia més internacional de l’Hospitalet de Llobregat, Ponten Pie, debuta al TNC. Peça de teatre visual màgica. Del 13 al 30 de desembre.

‘Plàncton’

Les Big Bouncers conviden entrar dins d’un microscopi. Del 2 al 14 de gener al Mercat de les Flors

‘Falaise’

Baró d’Evel reposa una de les coproduccions més celebrades al Teatre Lliure. Només fins demà.

‘Escape room 2’

Seqüela del fenomen del 2018. El Condal es converteix en un singular i gore Escape room. S’hi estarà mesos. Al Condal fins al 21 de gener, per ara.

‘Conqueridors’

Ambiciosa producció de Ramon Madaula al Goya. L’esperit de Jaume I s’apareix en la gravació d’una sèrie d’època. Fins al 7 de gener

‘L’alegria que passa’

El musical completa gira al Poliorama. Fins al 28 de gener

‘La historia interminable’

Adaptació fantàstica i espectacular del llibre de Michael Ende. De moment, fins al 7 d’abril

‘The producers’

Espectacularitat i comèdia amb Àngel Llàcer i Manu Guix al Tívoli. Fins al 4 de febrer.

‘Un segundo bajo la arena’

Els Desasosiego, estrenats al Festival Z de Girona recuperen el Maldà com a sala de noces. Fins al 21 de gener.

‘La forma de les coses’

Rosich recupera un text icònic i inconformista de Neil LaBute. Al Versus Glòries del 14 de desembre al 31 de gener.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor