Articles

Niça festeja Matisse i Chagall

La capital de la Costa Blava celebra els aniversaris rodons dels museus Matisse i Chagall, dos dels grans mestres del segle XX que millor van entendre el color. El Museu Matisse prepara juntament amb la Fundació Miró una exposició dedicada a la relació entre els dos artistes

PROJECTE
El Museu Matisse i la Fundació Miró preparen una exposició sobre aquests dos creadors, que serà a Barcelona la tardor del 2024

Niça és una ciu­tat de plaer, oberta i cos­mo­po­lita. Des­plega la seva joie de vivre en unes plat­ges llar­gues de còdols, el famós pas­seig dels Angle­sos amb les cadi­res bla­ves que miren al mar, el barri vell de regust italià, un bon gra­pat d’esglésies i palaus bar­rocs, una cuina sin­gu­lar i un estol d’hotels de luxe. Cor­ria el segle XVIII, quan el clima càlid de la Rivi­era més gla­mu­rosa del món va seduir l’aris­tocràcia britànica. Després, vin­drien les elits rus­ses, euro­pees i nord-ame­ri­ca­nes, que s’hi esta­ven des de la tar­dor fins ben entrada la pri­ma­vera. Ras i curt, Niça s’inventa les vacan­ces d’hivern. La presència estran­gera ha mar­cat l’arqui­tec­tura de la capi­tal de la Costa Blava, cata­lo­gada com a Patri­moni de la Huma­ni­tat per la Unesco.

Al nord-est de la ciu­tat, s’eleva el selecte turó de Cimiez, on l’Excel­sior Hotel Regina va allot­jar cinc hiverns seguits la reina Victòria d’Angla­terra. No és estrany que Niça també cap­tivés els grans noms de les avant­guar­des del segle XX, com Picasso, Cha­gall i Matisse, qui va com­prar un apar­ta­ment a l’Excel­sior Regina per fer-hi una casa taller amb vis­tes a la Medi­terrània, enllu­er­nat per “la mera­ve­lla de la llum”. L’amenaça nazi el va arre­ce­rar a l’inte­rior, a Vence, on anys més tard va dis­se­nyar i deco­rar la cape­lla del Rosari, tot un cant a la bellesa, com a agraïment a la monja domi­nica que el va cui­dar quan patia un càncer. Superada la guerra, Matisse torna a Niça, on mor el 1954, i avui és una de les cele­bri­tats del cemen­tiri de Cimiez. En aquest turó pri­vi­le­giat, un jardí d’oli­ve­res a les Arènes, la mansió geno­vesa del segle XVII i una extensió sub­terrània con­tem­porània acu­llen el Museu Matisse. Aquest cen­tre d’art enguany cele­bra el 60è ani­ver­sari amb noves mira­des sobre l’obra del pin­tor de la feli­ci­tat com l’expo­sició Abans i després de Matisse, de la pin­tora abs­tracta nord-ame­ri­cana Shir­ley Jaffe.

Matisse lidera una de les revo­lu­ci­ons artísti­ques del segle XX: el fau­visme. Es con­ta­gia del cubisme i altres ismes de l’època, s’ena­mora de l’art africà i, sobre­tot, de l’expres­si­vi­tat del color. Cap al final de la seva vida, la mala salut l’enca­dena a una cadira de rodes, i uti­litza papers de colors i tiso­res –ell en deia “pin­tar amb tiso­res”– per crear els gouac­hes o reta­lla­bles, com el res­tau­rat Flors i frui­tes, que dona la ben­vin­guda al museu. Tot i que alguns l’acu­sa­ven d’apar­car així la riva­li­tat amb Picasso pel títol d’artista més influ­ent del segle XX, el cert és que Matisse hi con­sa­gra el dar­rer tram vital.

El museu exhi­beix obres de totes les eta­pes d’aquest cre­a­dor audaç, vibrant i poli­facètic. Les pri­me­res pin­tu­res, el temps a Còrsega, quan des­co­breix la màgia de la llum, la tem­po­rada a Tolosa de Llen­gua­doc, on tre­ba­lla amb la natura, entén el pro­blema entre la línia i el color i estu­dia com alli­be­rar-lo, el viatge a Tahití i, fins i tot, els poe­mes de Mallarmé il·lus­trats per ell. “Matisse comença a donar obres a Niça a finals de la Segona Guerra Mun­dial i rumia com fer un pri­mer museu d’art modern a la Costa Blava. Un cop mort, la seva vídua con­ti­nua fent dona­ci­ons”, explica Ayme­ric Jeudy, direc­tor del museu, que dis­posa de 54 de les 72 escul­tu­res fetes per Matisse, fotos, vídeos i una col·lecció per­so­nal d’objec­tes i còpies d’obres d’art del món que li van ser­vir d’ins­pi­ració.

El Museu Matisse pre­para jun­ta­ment amb la Fun­dació Miró una expo­sició, el títol pro­vi­si­o­nal és Més enllà de les imat­ges, dedi­cada a la relació entre els dos artis­tes. S’inau­gu­rarà a Niça l’estiu del 2024 i a par­tir de la tar­dor serà a Bar­ce­lona. “Acos­tar-se a tots dos pot sem­blar para­do­xal. Per­ta­nyen a dues gene­ra­ci­ons i entorns artístics dife­rents, a Matisse se l’asso­cia amb el fau­visme, i a Miró, amb el sur­re­a­lisme, però l’expo­sició mos­tra l’admi­ració mútua que es tenien i les pro­fun­des rela­ci­ons entre les seves con­cep­ci­ons de l’art –ana­litza el direc­tor Jeudy–. Com­par­tien amics, i el fill petit de Matisse, Pierre, va donar a conèixer l’obra de Miró als Estats Units a par­tir del 1934. En mol­tes oca­si­ons, Pierre va con­fiar al seu pare la tria de les obres de Miró que havien d’anar a Nova York.”

Matisse conei­xia i apre­ci­ava Cha­gall. Resulta natu­ral bai­xar pel bule­vard Cimiez i topar amb el Museu Naci­o­nal Marc Cha­gall, dedi­cat a l’artista jueu bie­lorús, que va crear un uni­vers únic de galls, cabres, vio­lins i les incon­fu­si­bles figu­res vola­do­res amb el color com a gran mitjà d’expressió. Picasso deia: “Quan mori Matisse, Cha­gall serà l’únic pin­tor que que­darà viu que de veri­tat entén què és el color.” La seva obra també com­pon un himne d’amor i de pau al món, que el museu rei­vin­dica amb força en la com­me­mo­ració del seu 50è ani­ver­sari.

Cha­gall va col·labo­rar en el dis­seny del jardí del museu, ple d’oli­ve­res. De flors, només hi aga­pants i lavan­des, blan­ques i bla­ves, els seus colors pre­fe­rits. També va deci­dir la dis­po­sició de les dis­set obres del Mis­satge Bíblic, que va donar el 1966 a l’Estat francès i que són l’ori­gen de la col·lecció. “Des de ben jove, sem­pre m’ha cap­ti­vat la Bíblia. Sem­pre m’ha sem­blat la font de poe­sia més gran de tots els temps”, afir­mava al dis­curs inau­gu­ral del museu, el 1973. Tenia 86 anys. En rea­li­tat, la idea ori­gi­nal era situar-lo en una cape­lla de Saint-Paul de Vence, però era massa petita. Gràcies a André Mal­raux, ales­ho­res minis­tre d’Afers Cul­tu­rals, i amic per­so­nal del pin­tor, es va cons­truir aquest edi­fici ele­gant i llu­minós a Niça, que poten­cia el mag­ne­tisme de la seva obra. “Cha­gall con­necta amb els espec­ta­dors de 3 a 99 anys a través del color; va posar color a una vida de difi­cul­tats, de guerra i èxode. I es va nodrir de les avant­guar­des sense per­dre mai la iden­ti­tat jueva”, explica la medi­a­dora cul­tu­ral Clau­dia Governa a la sala cen­tral del museu, que recorda una cape­lla.

En un annex, es mos­tren les cinc teles en tons ver­me­llo­sos que evo­quen la història d’amor al·legòrica del Càntic dels Càntics, atribuïda a Salomó. Tot i la seva dimensió car­nal, el Càntic s’ha inte­grat al cànon bíblic. Amb motiu del mig segle de la cre­ació del museu, que reu­neix la col·lecció més gran al món de peces de Cha­gall –una part es van exhi­bir a la Fon­tana d’Or de Girona fa més de dues dècades–, el per­fu­mista francès Jean-Claude Ellena pro­posa una experiència sin­gu­lar: con­tem­plar les teles del Càntic flai­rant per­fums de roses. Obser­var com les línies de Jeru­sa­lem es fonen amb les del poble natal de Cha­gall, Vitebsk, o anco­rar-se en la sole­dat d’un jueu errant esti­mula una nova dimensió sen­so­rial.

DE PLENSA AL FESTIVAL OVNi

Com les figures voladores de Chagall, la creació contemporània catalana plana sobre la capital de la Costa Blava. La cèntrica plaça Masséna acull Una conversa a Niça, set estàtues agenollades, de resina de polièster, que coronen set columnes de 12 metres, una obra de Jaume Plensa del 2007. Cada estilita mira cap a una banda i simbolitza un dels set continents. En caure la nit, les escultures s’il·luminen de colors i sembla que dialoguin entre si, amb serenitat, un dels temes habituals de l’artista català viu més internacional. El que també sobrevola Niça a finals d’any és el festival internacional de videoart OVNi, que neix de la confluència del món artístic amb el sector hoteler. Amb la videocreadora mexicana Manuela Marques com a convidada d’honor, la novena edició del certamen s’ha instal·lat en espais com ara els hotels, el centre cultural Le 109 i el jaciment prehistòric de la Cova de Lazaret. Enguany, el lema d’OVNi ha estat The Whisper of the Stars (‘el xiuxiueig dels estels’), que evoca el poètic nom que dona el poble iacut –de la Sibèria oriental– a l’alè que es genera en dir un mot, cristal·litzat pel fred, quan cau a terra.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor