Lletres

Crítica

BERNHARD SENSE CONTEMPLACIONS

Una de les aven­tu­res més apas­si­o­nants que vaig viure a la joven­tut va ser el duel que van man­te­nir les edi­to­ri­als Alfa­guara i Ana­grama publi­cant les novel·les d’un mis­teriós escrip­tor austríac ano­me­nat Tho­mas Bern­hard. Als anys vui­tanta, al nos­tre país, es por­ta­ven aquesta mena de com­pe­ti­ci­ons. I la conya és que alguns anàvem ràpid i cor­rents a les lli­bre­ries per no haver-nos d’espe­rar a una segona edició. La publi­cació dels volums auto­bi­ogràfics per part d’Ana­grama, que van aparèixer fa pocs anys en català gràcies a l’excel·lent tra­duc­tora Clara For­mosa, eren com­pen­sats per Alfa­guara amb magnífiques novel·les que tots els plumífers de l’època hauríem vol­gut imi­tar. Bern­hard va morir el 1989, però tant les seves obres de tea­tre com les nar­ra­ci­ons o els poe­mes con­ti­nuen vius. Ho podem com­pro­var amb la lec­tura de Tala, datada el 1984, poc després de l’esmen­tada nis­saga biogràfica. En català, la repre­sen­tació va ser també abun­dosa, amb volums a la col·lecció “Venècies”, que com­par­tien La Magrana i 62; l’edi­to­rial Empúries, diri­gida per l’enyo­rat Xavier Folch; 3i4; Edhasa, lide­rada per Fran­cesc Par­ce­ri­sas; Jar­dins de Samar­canda, i més recent­ment els mallor­quins de Lle­o­nard Mun­ta­ner i Quid Pro Quo. Què és el que ens atreia de l’escrip­tor austríac? La seva insolència, la metra­lla de les fra­ses con­se­cu­ti­ves, la mala llet, el lirisme con­tin­gut, els duels con­ti­nu­ats entre per­so­nat­ges, el buit exis­ten­cial o tot ple­gat i, a més, ama­nit amb un estil únic?

Bern­hard no va tenir temps d’avor­rir-se. Va morir abans de fer els 60 anys, i la seva parròquia ens vam que­dar més orfes que la cançó de Machín. Només han de valo­rar que quan es va publi­car Tala, la novel·la va ser reti­rada de la dis­tri­bució per una denúncia d’un per­so­natge vienès que s’hi va veure reflec­tit i insul­tat. En forma de monòleg inte­rior i amb una mirada de cobra, la novel·la recrea un sopar entre amics que s’han dis­tan­ciat. La repas­sada con­tra la soci­e­tat cul­tu­ral austríaca fa fere­dat per la cru­el­tat i l’humor hila­rant que des­til·la. No hem d’obli­dar el sen­tit de l’humor de Bern­hard, que era capaç de dir, en les seves cèlebres con­ver­ses amb Kurt Hof­man, que estava ben con­tent de la vida: “Soc com­ple­ta­ment feliç, de dalt a baix, de dreta a esquerra, com una creu. I això és el més bonic que puc dir d’una existència catòlica. Desitjo a tot­hom una religió i tota la man­danga perquè és mera­vellós com una sopa amb nata.” I Bern­hard no era un emu­la­dor de Fer­ran Adrià, sinó algú que pen­sava a la con­tra després d’haver patit totes les cala­mi­tats que des­criu als seus lli­bres sobre la joven­tut i la guerra. Sense com­passió, amb la mala llet esmo­lada d’algú que odia la seva pàtria (ho podrien enten­dre, això, els cata­lans?), l’escrip­tor fa de Tala un fortí dels mals sen­ti­ments, sense con­tem­pla­ci­ons. El món del tea­tre i cul­tu­ral en gene­ral passa pel sedàs del vidriol d’un escrip­tor que mai va voler fer amics i que es va esca­par de Salz­burg i Viena per inten­tar ser més lliure.

Tala
Autor:
Thomas Bernhard
Editorial:
Quid Pro Quo
Preu:
20,90 euros

Diferents formes de pujar al cel escoltant Elina Duni

Els proposo la lectura de Tala amb la veu de fons d’Elina Duni i el seu quartet. Pujaran al cel, els ho juro! Duni planteja un disc en què es barregen cançons tradicionals europees, nord-americanes, kosovars i albaneses. Expliquen que estan inspirades en un període prolongat que el duet de compositors va passar al desert del Sinaí i fan referència al Mar Roig, el clima desèrtic i a la naturalesa en general. Acompanyada pel britànic Rob Luft a la guitarra, per Matthieu Michel a la trompeta i el fiscorn i per Fred Thomas a la bateria i el piano, Duni ens proposa dotze temes en el seu tercer disc per a ECM, en la línia de l’anterior. La manera de cantar d’Elina Duni és inconfusible. No és la típica i manierista intèrpret del jazz, sinó que va més enllà, i la seva tècnica no supera mai el sentiment. Així, A time to remember és un treball exemplar en molts sentits. Des del tema Évasion, ambientat a partir d’una adaptació de la poesia de la poeta belga israelita Esther Granek, fins a composicions més a prop de la balada, aptes per ser escoltades en qualsevol moment del dia, com també clàssics de Broadway adaptats amb modernitat total. No se’l perdin.

A time to remember
Autora:
Elina Duni
Discogràfica:
ECM
Preu:
17 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor