Lletres

Crítica

LA CARTA GUANYADORA DE LA POESIA

Són llibres valents, perquè s’enfronten, sense pudor, a la ferida

Escriu Susanna Lli­berós (Vila-real, 1973), com a con­clusió d’una de les poe­sies d’aquest lli­bre des­es­pe­rançat i cru: “Ets poeta, no tindràs mai la carta gua­nya­dora.” Aquest lec­tor es per­met de dis­cre­par-hi. Sovint la poe­sia ser­veix, entre altres qüesti­ons, per cons­truir un arte­facte de bellesa i veri­tat a par­tir del dolor. En el cas de l’obra que comento, com en el de Qui­mera, de Pere Joan Mar­to­rell, el punt de par­tença té a veure amb una experiència dolo­rosa. En con­cret, amb “l’amor que ha mort”, com diu un dels ver­sos de la peri­o­dista i poeta. Però després ve el que, para­do­xal­ment, perquè no estava pre­vist, pot aca­bar cons­ti­tuint un pro­ducte més per­du­ra­ble que allò que, en el seu moment, es va viure amb joia: “L’ofici dur | d’escriure, de des­viure.” Bor­ges va inten­tar convèncer-nos sobre la via­bi­li­tat de l’art d’obli­dar. Dir-ne art pot­ser resulta un pèl exces­siu. A més, no sem­pre obli­dem de la mateixa manera, i a vega­des no arri­bem a obli­dar del tot: no hi ha lleis, en aquesta pràctica dels humans. Per for­tuna, pot­ser.

Aquests dos lli­bres trac­ten d’aques­tes qüesti­ons. Subirós es fixa en un “raig de llum” que no pot afer­rar, i que, “sol i obscè | de zel, va a la | cas­sola del | no | res”. I Pere Joan Mar­to­rell (Llo­seta, 1972), que defensa una escrip­tura un punt al·luci­nada, sem­pre empel­tada de símbols, apunta: “Teu és Amor | el plany incert | cre­pus­cu­lar | l’albada eterna el tem­ple buit | d’aquest reialme.” El tem­ple buit! Cada un dels ver­sos con­sig­nats, lle­vat del que només està for­mat per una paraula (“cre­pus­cu­lar”), es divi­deix en dos hemis­ti­quis. El poeta mallorquí fa que la forma sig­ni­fi­qui: en el blanc tri­ple entre els dos hemis­ti­quis o en els abrup­tes enca­val­ca­ments.

Ni El Crit ni Qui­mera són lli­bres ama­bles, ni fàcils d’entrar-hi. Sí que són valents, perquè s’enfron­ten, sense pudor, a la ferida. Subirós pro­pugna un crit alli­be­ra­dor, que al començament de l’obra designa amb la ce majúscula (un efecte que ens fa pen­sar, per la pro­xi­mi­tat de totes dues parau­les, en Crist): “El Crit | és l’única consciència que ens habita la pell | i alhora la ree­dita. | És la super­vivència.” Mar­to­rell tre­ba­lla en aque­lla mena d’entre­cla­ror de la vigília, com si el jo dels seus ver­sos vingués, tras­bal­sat, de l’espes­sor de la nit. La figura impo­sant de la Qui­mera, també amb majúscula, talla d’arrel qual­se­vol dubte sobre la pos­si­bi­li­tat de represa del que havia estat: “Ho dona­ria tot ara mateix | per repe­tir els errors al teu cos­tat | però no ens res­ten ja més nits sal­vat­ges. | Només ens cal mirar als ulls de Qui­mera.”

En el lli­bre de Lli­berós les referències al cos ser­vei­xen per apro­fun­dir encara més el sen­ti­ment del buit. Després de l’amor, el cos sem­bla gai­rebé ino­portú, estrany, “una impo­sició ina­mo­vi­ble”. I regis­tra el traç de la ferida: la cica­triu (com un llenç recull la sig­na­tura del pin­tor). La poeta no evita la cru­esa: “Jas, uns pits mal­trac­tats!, sutura i cap a casa. | Què fas ara amb la llosa d’uns punts amb punt final | que t’han cosit per sem­pre la planúria i l’espant?” En l’obra de Mar­to­rell la com­moció sem­bla que hagi produït una con­fusió sobre la iden­ti­tat pròpia: “Habita dins mi | un ésser | que no soc | Tu | teu jo sens | verb.” De fet, aquest esbor­ra­ment dels límits de la iden­ti­tat és una de les qüesti­ons bate­gants del lli­bre.

El Crit refle­xi­ona sobre el pas­sat: “Quin dol d’allò que no has tin­gut vens a plo­rar-me ara? | Era això viure, anar acos­tu­mant-nos a l’absència?”; també ho fa sobre un pre­sent ingrat que comença a afer­mar un futur que hau­ria de ser-ho menys: “Alle­tar la memòria amb la innocència. | Com, si no, podríem sobre­viure?” Aquests dos ver­sos, els de la poe­sia titu­lada Lactància, són d’una extrema luci­desa, i espe­cu­len sobre la manera d’afron­tar la memòria per tal que aquesta no ens des­armi, per tal de sobre­viure (un con­cepte clau en el lli­bre de la poeta). El desig de puresa, d’innocència —alle­tar la memòria, com qui peixa una vella—, és una decisió intel·ligent per no dei­xar-se endur pels records més dolços i, en con­seqüència, pels pen­sa­ments més fos­cos. En altres oca­si­ons, les metàfores resul­ten més pre­vi­si­bles. És el cas de la poe­sia Codi de cir­cu­lació: “Una pru­dent distància de segu­re­tat, | la reco­ma­nació de no envair el car­ril con­trari | i un gran pro­hi­bit el pas que res­pec­ten”.

La de Qui­mera és una poe­sia sense espe­rança: “Sem­pre hi seràs [...] Con­fusa entre la mort del temps | i la bellesa del sepul­cre.” Als cors, se’ls ha fora­gi­tat “d’aquell futur tan bo que els dos volíem”. I no hi ha més llei que la de la mort: “Sabem també que un dia qui sap quan | els cucs faran festí del cor i el fetge.” Lli­bres, tots dos, de madu­resa: que aguan­ten la mirada a l’esglai. Que ens rep­ten.

EL CRIT Autora: Susanna Lliberós. 25è Premi de Poesia Jaume Bru i Vidal Editorial: Onada Edicions Pàgines: 64 Preu: 14 euros
QUIMERA Autor: Pere Joan Martorell Editorial: Lleonard Muntaner Pàgines: 72 Preu: 14 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor