Made in Catalonia

L’empresa del milió d’ampolles a Amèrica

Els nou cellers agrupats sota el segell Castell d’Or aconsegueixen fer-se un forat en el mercat nord-americà

El cava no perd l’espe­rit. Tot i l’asset­ja­ment del pro­secco italià, que apro­fita el seu preu lla­mi­ner per pene­trar amb més faci­li­tat en alguns mer­cats, i mal­grat les con­ti­nu­a­des referències a un pretès boi­cot espa­nyo­lista, el cert és que el 2017 les ven­des de cava van superar per pri­mera vegada el sos­tre dels 250 mili­ons d’ampo­lles. En el dar­rer exer­cici, les expor­ta­ci­ons van mos­trar un crei­xe­ment del 2%. L’impuls exte­rior el conei­xen bé a Cas­tell d’Or, una agru­pació de cellers del Penedès i d’alguns muni­ci­pis de Tar­ra­gona que ha expor­tat en els dar­rers cinc anys 900.000 ampo­lles de cava als Estats Units. És el balanç dels acords que el grup ha tan­cat des del 2012 amb diver­sos dis­tribuïdors locals i que li han permès tenir presència comer­cial a tot el país, inclosa la regió d’Alaska.

Cas­tell d’Or és una empresa que va ser fun­dada el 2005 per nou cellers coo­pe­ra­tius (Bar­berà de la Conca, Bell­vei del Penedès, l’Arboç, l’Espluga de Fran­colí, la Nou de Gaià, Soli­ve­lla, Vila-rodona, Vim­bodí i Vinaixa), que han unit els pro­ces­sos de pro­ducció, ela­bo­ració i enva­sat del vi i que comer­ci­a­lit­zen junts vins, caves i olis. A banda d’obrir mer­cat i maxi­mit­zar bene­fi­cis, el model coo­pe­ra­ti­vista de Cas­tell d’Or per­se­gueix “ofe­rir una millor renda als socis de les coo­pe­ra­ti­ves”.

Per impul­sar el pro­jecte d’expansió als Estats Units, Cas­tell d’Or s’ha bene­fi­ciat del suport del pro­grama Cata­lan Wines impul­sat per ACCIÓ –l’agència per a la com­pe­ti­ti­vi­tat de l’empresa–. Aquesta ini­ci­a­tiva ofe­reix asses­so­ra­ment per­so­na­lit­zat als cellers cata­lans i orga­nitza tas­tos a tot el món per donar a conèixer els seus vins i caves entre som­me­li­ers, impor­ta­dors, xefs i dis­tribuïdors.

Quan es va intro­duir als Estats Units el 2012, Cas­tell d’Or amb prou fei­nes hi envi­ava 40.000 ampo­lles. La pro­gressió ha estat nota­ble. Segons la res­pon­sa­ble de ven­des a Cas­tell d’Or, Mercè Pujals, l’empresa es va interes­sar pels Estats Units “perquè es pre­veia que hi hau­ria un crei­xe­ment del con­sum de cava”, la línia de negoci en què es volien cen­trar per a aquest país donada “l’ele­vada com­petència que es troba en el camp del vi”. Les ven­des de cava als Estats Units supo­sen el 14% de la fac­tu­ració total de l’empresa viti­vinícola. D’acord amb Pujals, “els con­su­mi­dors dels Estats Units cada cop ente­nen millor que el cava és un vi espumós fer­men­tat de manera tra­di­ci­o­nal, tot i que encara cal fer més esforços perquè el cone­guin en pro­fun­di­tat”. “Els con­su­mi­dors de vi que també beuen cava encara repre­sen­ten un per­cen­tatge petit, però sabem que el 80% dels que pro­ven el cava per pri­mer cop n’esde­vin­dran con­su­mi­dors habi­tu­als”, asse­gura.

Gota a gota es fa forat

Castell d’Or, projecte nascut l’any 2005, és un segell que està format per nou cellers corporatius. Té la seva seu central a Vilafranca del Penedès. Amb una quarantena de treballadors, l’empresa s’ha anat estenent fins a aconseguir tenir presència en 38 països entre Europa, Àsia i Amèrica, i actualment centra els seus esforços a reforçar-se als Estats Units, el Canadà, el Japó, el Brasil, Mèxic i Rússia. De fet, Castell d’Or exporta el 80% de la seva facturació, que l’any 2017 va arribar als 13 milions d’euros.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor