Made in Catalonia

El bus verd fet a casa

TMB presenta el prototip del primer minibús elèctric dissenyat i fabricat a Catalunya

La quota del vehi­cle elèctric en la majo­ria de països d’Europa no arriba a l’1%, però les pers­pec­ti­ves anun­cien un crei­xe­ment cons­tant en els pro­pers anys. Més encara quan els governs apu­gen les taxes als motors més con­ta­mi­nants i situen en l’any 2040 la data límit per ven­dre vehi­cles amb pro­pul­sor de com­bustió, siguin de gaso­lina, dièsel, gas o fins i tot híbrids. Si en els turis­mes la pene­tració del vehi­cle elèctric és minsa –només a Noru­ega, el país que suma una quota més gran, voreja el 52%–, en els auto­bu­sos és encara més com­pli­cada. Trans­ports Metro­po­li­tans de Bar­ce­lona (TMB) ha pre­sen­tat el pri­mer minibús elèctric avançat de fabri­cació cata­lana. El pro­to­tip ha estat desen­vo­lu­pat ínte­gra­ment per empre­ses cata­la­nes en el marc de l’estratègia de recerca i inno­vació per a l’espe­ci­a­lit­zació intel·ligent RIS3­CAT, que ges­ti­ona Acció i que està cofi­nançat pel Fons Euro­peus de Desen­vo­lu­pa­ment Regi­o­nal de la Unió Euro­pea. La direc­tora gene­ral d’Indústria de la Gene­ra­li­tat, Matilde Villar­roya, asse­gura que es tracta d’un “pro­jecte trans­for­ma­dor”, molt impor­tant per a la indústria cata­lana i “un exem­ple d’inno­vació col·labo­ra­tiva”. La sos­te­ni­bi­li­tat és l’objec­tiu.

El mini­bus ha estat dis­se­nyat per a un ús urbà inten­siu en recor­re­guts d’alta exigència com els dels busos de barri de TMB, amb auto­no­mia per a setze hores de cir­cu­lació, fins i tot quan l’aire con­di­ci­o­nat està en marxa. Pen­sant en la sos­te­ni­bi­li­tat de l’ope­ració, s’ha pro­cu­rat que el vehi­cle tin­gui uns bai­xos cos­tos de man­te­ni­ment i sobre­tot que les bate­ries siguin modu­lars i fàcil­ment acces­si­bles a través de la porta poste­rior. Així, les seves carac­terísti­ques el fan extra­po­la­ble a qual­se­vol ope­ració en una altra ciu­tat euro­pea. Les empre­ses cata­la­nes que han par­ti­ci­pat en el desen­vo­lu­pa­ment del pro­jecte són Applus IDI­ADA, Ind­car, Millor Bat­tery i el cen­tre tec­nològic Eure­cat.

El minibús elèctric ini­ciarà un període de pro­ves, en què recor­rerà uns 4.000 quilòmetres simu­lant rutes de les línies de bus de Bar­ce­lona i, poste­ri­or­ment, començarà el ser­vei regu­lar amb pas­sat­gers.

Les principals característiques del nou minibús

Dimensions: 7,21 metres de llargada i 2,43 metres d’amplada

Capacitat màxima: 22 passatgers

Seients: 8 + 2 de plegables

Accessibilitat: plataforma baixa central, rampa, 1 plaça per a cadira de rodes

Bateries: EBUST de 135 kWh, intel·ligents i modulars, amb més de 4.000 cicles de vida, equivalents a deu anys d’operació

Motor: elèctric, de 140 kW de potència

Xassís: Strada d’Iveco

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor