El bus verd fet a casa
TMB presenta el prototip del primer minibús elèctric dissenyat i fabricat a Catalunya
La quota del vehicle elèctric en la majoria de països d’Europa no arriba a l’1%, però les perspectives anuncien un creixement constant en els propers anys. Més encara quan els governs apugen les taxes als motors més contaminants i situen en l’any 2040 la data límit per vendre vehicles amb propulsor de combustió, siguin de gasolina, dièsel, gas o fins i tot híbrids. Si en els turismes la penetració del vehicle elèctric és minsa –només a Noruega, el país que suma una quota més gran, voreja el 52%–, en els autobusos és encara més complicada. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat el primer minibús elèctric avançat de fabricació catalana. El prototip ha estat desenvolupat íntegrament per empreses catalanes en el marc de l’estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent RIS3CAT, que gestiona Acció i que està cofinançat pel Fons Europeus de Desenvolupament Regional de la Unió Europea. La directora general d’Indústria de la Generalitat, Matilde Villarroya, assegura que es tracta d’un “projecte transformador”, molt important per a la indústria catalana i “un exemple d’innovació col·laborativa”. La sostenibilitat és l’objectiu.
El minibus ha estat dissenyat per a un ús urbà intensiu en recorreguts d’alta exigència com els dels busos de barri de TMB, amb autonomia per a setze hores de circulació, fins i tot quan l’aire condicionat està en marxa. Pensant en la sostenibilitat de l’operació, s’ha procurat que el vehicle tingui uns baixos costos de manteniment i sobretot que les bateries siguin modulars i fàcilment accessibles a través de la porta posterior. Així, les seves característiques el fan extrapolable a qualsevol operació en una altra ciutat europea. Les empreses catalanes que han participat en el desenvolupament del projecte són Applus IDIADA, Indcar, Millor Battery i el centre tecnològic Eurecat.
El minibús elèctric iniciarà un període de proves, en què recorrerà uns 4.000 quilòmetres simulant rutes de les línies de bus de Barcelona i, posteriorment, començarà el servei regular amb passatgers.
Les principals característiques del nou minibús
Dimensions: 7,21 metres de llargada i 2,43 metres d’amplada
Capacitat màxima: 22 passatgers
Seients: 8 + 2 de plegables
Accessibilitat: plataforma baixa central, rampa, 1 plaça per a cadira de rodes
Bateries: EBUST de 135 kWh, intel·ligents i modulars, amb més de 4.000 cicles de vida, equivalents a deu anys d’operació
Motor: elèctric, de 140 kW de potència
Xassís: Strada d’Iveco