Comentari del dia

Encara no són a casa

  • VÍDEO: Comentari del dia 4 de juliol de 2018. Pere Bosch i Cuenca

Després d’un autèntic cal­vari, final­ment els pre­sos polítics ja es tro­ben a les pre­sons cata­la­nes de Lle­do­ners, a la comarca del Bages, i de Puig de les Bas­ses, al terme muni­ci­pal de Figue­res. En aquests moments, val la pena recor­dar-ho, Jordi Sánchez i Jordi Cui­xart ja acu­mu­len 260 dies pri­vats de lli­ber­tat; Oriol Jun­que­ras i Joa­quim Forn, 243; Jordi Turull, Josep Rull, Raül Romeva i Dolors Bassa, 134; i la pre­si­denta Carme For­ca­dell, 103. Hau­rien de ser al Govern, perquè la seva pri­vació de lli­ber­tat és total­ment injusta i, a més a més, perquè la ciu­ta­da­nia els va rati­fi­car el seu suport el 21 de desem­bre. Però, en canvi, seguei­xen en presó pre­ven­tiva sense cap motiu rao­na­ble.

El tras­llat cal remar­car-ho, s’emmarca en el “com­pli­ment estricte de la legis­lació”. Ja hem comen­tat en diver­ses oca­si­ons que l’arti­cle 31 del regla­ment peni­ten­ci­ari esta­bleix que la Secre­ta­ria Gene­ral d’Ins­ti­tu­ci­ons Peni­tenciàries, que depèn del Minis­teri de l’Inte­rior, té “com­petència exclu­siva per a deci­dir, amb caràcter ordi­nari o extra­or­di­nari, la clas­si­fi­cació i el destí dels reclu­sos en els dife­rents esta­bli­ments peni­ten­ci­a­ris”. I, a més a més, que la Ins­trucció 11/2011 de la mateixa Secre­ta­ria esta­bleix com a norma gene­ral, el “cri­teri de pro­xi­mi­tat amb el domi­cili de l’intern” a l’hora de deci­dir en qui cen­tre han de roman­dre els reclu­sos. Es tracta, doncs, d’un dret i no de cap con­cessió política. Mal­grat tot, Ciu­ta­dans i el PP, que s’omplen la boca cons­tant­ment del com­pli­ment de la lega­li­tat, han apro­fi­tat l’avi­nen­tesa per car­re­gar de valent con­tra el govern del PSOE, a qui han acu­sat de “tenir hipo­te­ques amb els que volen tren­car Espa­nya” o de “cedir al xan­tatge dels inde­pen­den­tis­tes”. Un autèntic des­propòsit. La premsa espa­nyola també ha uti­lit­zat el mateix llen­guatge i, en algun cas, ha des­fer­mat la seva ràbia con­tra el supo­sat tracte de favor que rebran a par­tir d’avui. El diari El Mundo ho expres­sava molt clara­ment ahir quan afir­mava que “Sánchez cedeix al sepa­ra­tisme el con­trol dels pre­sos del procés”; tal­ment com si això sig­ni­fiqués el seu alli­be­ra­ment imme­diat o algun bene­fici automàtic. De fet, si volen conèixer el que és un tracte de favor ho tenen molt fàcil. Només cal que visi­tin Iñaki Urdan­ga­rin a la presó de Bri­eva per a com­pro­var-ho per­so­nal­ment.

En tot cas, els pre­sos polítics ja són al nos­tre país. I això, de ben segur alleu­gerà la seva situ­ació i la de les seves famílies. Però no ho obli­dem. L’objec­tiu és que tor­nin a les seves cases, amb la seves famílies; i, per tant, que tant ells com les per­so­nes exi­li­a­des puguin recu­pe­rar, de forma imme­di­ata, una lli­ber­tat que no havien d’haver per­dut mai. Cal, doncs, que la soci­e­tat cata­lana segueixi pres­si­o­nant perquè aquells que va per­me­tre el seu vot l’1 d’octu­bre recu­pe­rin de forma imme­di­ata de lli­ber­tat.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.