Opinió

Tribuna republicana

EXOTISMES

No pensem en la ‘sextorsió’ com un delicte basat en l’honor, malgrat que en té un component important
Arreu del món trobem exemples de pràctiques perjudicials per a les dones que es duen a terme en nom d’ideals de bellesa

La violència mas­clista, un feno­men glo­bal, s’expressa de manera dife­rent segons el con­text geogràfic i històric. En cada un d’aquests espais, la cul­tura, les tra­di­ci­ons i les cre­en­ces reli­gi­o­ses són empra­des per jus­ti­fi­car com­por­ta­ments des­ti­nats a sot­me­tre les dones. De vega­des, de forma deli­be­ra­da­ment falsa: mal­grat que ni el cris­ti­a­nisme, ni l’isla­misme, ni el juda­isme, ni l’hin­du­isme, ni el sik­hisme per­me­ten els matri­mo­nis forçosos, mol­tes famílies fan ser­vir la religió d’excusa per casar fami­li­ars a la força.

A causa del racisme, les for­mes de violència mas­clista pre­sents en països no occi­den­tals són con­si­de­ra­des com a part intrínseca d’aque­lles cul­tu­res tit­lla­des d’exòtiques, vin­cu­la­des a una tra­dició essen­ci­a­lit­zada i inal­te­ra­ble. Així, la violència mas­clista passa a ser un tret defi­ni­tori d’aque­lles cul­tu­res. En con­tra­po­sició, les violències ocor­re­gu­des a Occi­dent, i pati­des per les dones blan­ques, són vis­tes com a suc­ces­sos ideològics des­lli­gats de cap mena de cos­tum o tra­dició, i que en cap cas esde­ve­nen un tret defi­ni­tori de la civi­lit­zació occi­den­tal.

Per exem­ple, el con­cepte de crims basats en l’honor sol aparèixer lli­gat als assas­si­nats o a altres agres­si­ons físiques que rep una dona, nor­mal­ment índia o pakis­ta­nesa, per part dels seus fami­li­ars. Tan­ma­teix, no pen­sem en la sex­torsió com a delicte basat en l’honor, mal­grat que en té un com­po­nent impor­tant. Un home deci­deix difon­dre a ter­cers vídeos o foto­gra­fies eròtiques d’una dona, sense que ella ho hagi permès, perquè con­si­dera que la soci­e­tat l’amo­nes­tarà a ella per la seva acti­tud sexual, mal­grat que, en algun cas, l’home també hi apa­re­gui. El públic tam­poc con­si­de­rarà que difon­dre mate­rial sense el con­sen­ti­ment de la dona sigui delicte, ja que, seguint la lògica que impera a l’espai públic, per­cep que són elles les que han de pre­ser­var la inte­gri­tat sexual, molt lli­gada a la dig­ni­tat com a dona. Si no ho fan, esde­ve­nen un cos a dis­po­sició dels homes: una dona que va beguda, grava un vídeo eròtic o fa auto­es­top passa a ser cul­pa­ble de tot el que li ocorri. Quan una tre­ba­lla­dora d’Iveco es va suïcidar arran de la difusió d’imat­ges sexu­als seves, molts mit­jans es van pre­o­cu­par més per com se sen­tien el marit i el fill que no pas per com devia ser la violència que ella havia patit per arri­bar a lle­var-se la vida.

Un altre cas és la muti­lació geni­tal feme­nina, una pràctica rea­lit­zada en una tren­tena de països de l’Àfrica i l’Àsia occi­den­tal. Occi­dent, però, també ha rea­lit­zat alte­ra­ci­ons geni­tals per reforçar el con­trol sobre la sexu­a­li­tat, com ara les ope­ra­ci­ons als nadons inter­se­xu­als, que nei­xen amb geni­tals ambi­gus, perquè s’adeqüin al que la soci­e­tat entén per geni­tals mas­cu­lins o feme­nins. D’altra banda, l’excés d’epi­si­o­to­mies –tall al peri­neu per faci­li­tar el part– i de cesàries fetes sense una neces­si­tat estric­ta­ment vin­cu­lada a la salut que es regis­tra en hos­pi­tals cata­lans i espa­nyols mos­tra fins a quin punt els cos­sos de les dones poden ser tallats per a como­di­tat d’altres per­so­nes. Men­tre l’OMS esti­pula que la xifra d’epi­si­o­to­mies no ha de pas­sar del 20% del total, a Espa­nya vuit de cada deu mares l’han patida.

Arreu del món tro­bem exem­ples de pràcti­ques per­ju­di­ci­als per a les dones que es rea­lit­zen en nom d’ide­als de bellesa. A la Xina, exis­tia la dolo­rosa pràctica dels peus de lotus, que alte­rava els peus de les dones, doble­gant-los els dits, perquè tin­gues­sin una forma tri­an­gu­lar. Tan­ma­teix, la pri­mor extrema asso­ci­ada als cànons de bellesa occi­den­tals no es per­cep com una cosa cul­tu­ral­ment pro­blemàtica, mal­grat que porta mol­tes dones a emma­lal­tir d’anorèxia i que és un ideal inas­so­li­ble tant per a la majo­ria de dones com per a mol­tes models, que, o bé són reto­ca­des amb Pho­tos­hop en imat­ges, o bé són sot­me­ses a pri­va­ci­ons ali­mentàries abans de des­fi­lar.

Per llui­tar con­tra les violències mas­clis­tes cal detec­tar les raons que les cau­sen. Els pre­ju­di­cis sobre les cul­tu­res per­ce­bu­des com a occi­den­tals, i la relació amb la resta, poden esbi­ai­xar la forma que tenim de valo­rar-les i, per tant, d’actuar per erra­di­car-les.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor