A fons
MÉS ENLLÀ DELS MÒBILS
La darrera setmana de febrer se celebrarà a la capital catalana una nova edició del Mobile World Congress, el major esdeveniment del món de telefonia mòbil. Però dir, avui, telefonia mòbil és només parlar d’una petita part de les novetats i dels continguts reals que s’abordaran a Barcelona del 24 al 27 de febrer. En aquest macroesdeveniment, que enguany preveu reunir 110.000 visitants i deixar un impacte econòmic de 492 milions d’euros a la ciutat i els seus voltants, hi convergiran la intel·ligència artificial, el big data, la governança de dades i tot allò relacionat amb la internet de les coses (IoT).
Quan el 2006 es va fer la primera edició del MWC a Barcelona, tota la informació que traspuava l’acte tecnològic feia referència a les darreres novetats dels aparells de mòbils que presentaven els fabricants i les operadores en l’àmbit planetari. Ara també hi ha alguna cosa d’això, però el seu pes és menor. “Més que una fira de mòbils, el MWC és un ecosistema de transformació digital”, va afirmar fa unes setmanes John Hoffman, director general de GSMA, l’associació que representa els operadors de mòbil a escala mundial i l’organitzador d’aquest congrés.
Bàsicament, es tracta d’acostar-se cada cop més a la tecnologia 5G, de la qual la capital catalana ja comença a ser un actor destacat a Europa. Però també de les connexions entre la internet de les coses, la governança de dades, la robòtica, la impressió 3D i l’aprenentatge automàtic, uns conceptes, la majoria, gairebé desconeguts quan es va iniciar el primer congrés de mòbils a Barcelona.
En l’esdeveniment d’enguany, que comptarà amb més de 3.000 expositors, 170 delegacions governamentals i la presència de 8.000 directius de les empreses més capdavanteres de l’ampli sector, el gran protagonista serà la connectivitat a través de 5G. Tot això ha de marcar les línies mestres per veure cap a on avança el camí de la tecnologia en el present i en el futur, però també allò que significa pel que fa a impacte econòmic i de reputació per a Barcelona i Catalunya en l’àmbit mundial. Alguns estudis ja han dit que des del 2006 l’esdeveniment ha suposat un impacte de 5,3 bilions d’euros per a la ciutat i el seu entorn. A més, el congrés suposa crear 14.000 llocs de treball en cada edició. Aquesta és una dada que no passa de llarg a altres ciutats com Madrid. Fa uns dies, la seva presidenta, Isabel Díaz Ayuso, va dir que faria tot el possible per traslladar a la capital de l’Estat aquest congrés: “Estem preparats per acollir el Mobile. Anirem per ell”, va sentenciar. A la dirigent del PP li ha faltat temps per voler-se quedar un esdeveniment que va costar molt que es pogués organitzar a la capital catalana. Tanmateix, no seria ni la primera ni la darrera vegada que s’emporten projectes d’èxit nascuts a casa nostra.
Un altre dels perills davant d’un esdeveniment d’èxit com aquest és que alguns col·lectius l’utilitzin per reivindicar-se i guanyar posicions en les taules de negociació. Aquest és el cas del món del taxi. L’associació Élite Taxi Barcelona ja va demanar fa dies els permisos necessaris per convocar manifestacions i fer marxes lentes durant el congrés. El seu portaveu, Tito Álvarez, va explicar que feien aquesta acció per “cobrir-se les espatlles” per si havien d’acabar convocant aquestes protestes durant el saló internacional de tecnologia. De fet, el sector del taxi ha amenaçat amb mobilitzacions si la Generalitat o l’àrea metropolitana de Barcelona no compleixen amb les normes aprovades l’any passat per regular l’activitat dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC). Tot i així, de moment, sembla que la pau social és evident.
Un altre aspecte negatiu relacionat amb el món tecnològic és que històricament s’ha arrossegat una falta de dones abismal en estudis tècnics i hi ha bretxa de gènere en el sector TIC. Cada vegada se sent més a parlar de STEAM, les sigles en anglès de “ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques”, que són els camps en què el paper de la dona té menys pes en l’àmbit professional. Al MWC Barcelona es treballa per apaivagar aquesta mancança. Des de mSchools promouen l’aprenentatge amb tecnologia mòbil, per tal de millorar les competències digitals i l’esperit emprenedor dels estudiants, perquè adquireixin les competències que necessiten a les empreses, com solucionar problemes de manera pràctica i innovadora. Una altra iniciativa internacional és Technovation, amb una àmplia presència a Catalunya, que treballa per l’educació tecnològica i que capacita les noies per convertir-se en emprenedores i líders dins d’aquest sector.