Com hi ha món
LA BATALLA DE TIKTOK
És una de les xarxes socials més de moda. Si veuen nens i adolescents (i també alguns ja de més grans) fent moviments estranys a qualsevol hora del dia, no s’estranyin: és que intenten seguir les coreografies amb les cançons de moda. Tik Tok és una aplicació xinesa que arrasa des de fa un temps, i els avorrits mesos de confinament en molts països del planeta han servit perquè aquesta aplicació hagi guanyat seguidors de manera exponencial.
Acumula més 2.000 milions de descàrregues a tot el món i uns 800 milions d’usuaris actius. La seva combinació de vídeos, balls i playbacks s’ha demostrat una fórmula infal·lible. Els filtres que després s’hi poden afegir són el toc final. L’Índia, la Xina i els Estats Units són els seus principals mercats.
Què hi ha darrere TikTok perquè una aplicació que fan servir nens i preadolescents enfronti dues potències mundials? Els Estats Units creu que TikTok és una eina al servei del règim de Pequín. De fet, el secretari d’Estat nord-americà, Mike Pompeo, acusava l’empresa d’estar “cedint informació als comunistes xinesos”. I avisava els nord-americans: “Han de ser cautelosos amb TikTok si no volen que la seva informació privada caigui en mans del Partit Comunista Xinès.” Una altra de les preocupacions, segons han informat diversos mitjans de comunicació, és que el personal de la plataforma i els sistemes automatitzats de TikTok haurien aplicat unes discutibles regles de moderació que van arribar a censurar el material considerat políticament sensible. Algunes d’aquestes imatges que van ser vetades eren les protestes a la plaça Tiananmen el 1989 i les protestes d’independència al Tibet. Uns fets que han propiciat que s’acusi la companyia xinesa d’utilitzar al censura. L’explosió aquesta nova aplicació i la capacitat que té per emmagatzemar tot tipus de dades personals ha portat a fer que el govern de Trump estudiï, fins i tot, prohibir-la.
En algun moment es va revelar que l’aplicació serviria perquè, en un futur no gaire llunyà, les autoritats xineses poguessin tenir imatges molt comprometedores dels futurs dirigents nord-americans. Res que no pugui passar a Facebook o a Instagram. Fins i tot a Twitter amb una declaració comprometedora o inoportuna.
Tot i això, en un nou món inundat per les noves tecnologies i per la pugna per tenir les dades personals de qualsevol ésser humà, és evident que la guerra digital ha començat i una de les batalles actuals és la del TikTok. Una nova guerra freda entre els dos gegants comercials en un moment en què les relacions entre els dos països són complicades. Mentre que la gestió del coronavirus (amb acusacions directes de Trump a Pequín) i el cas de Hong Kong (amb greu perjudici econòmic per a la Xina) són episodis que agreugen les persistents tensions.