Com hi ha món
EL FANTASMA DEL BREXIT
Pel port de Dover, Anglaterra, es calcula que diàriament hi passen uns 10.000 camions. Des de ja fa uns dies, les carreteres que arriben fins a aquesta ciutat del sud de l’illa –on es pot agafar l’Eurotúnel que travessa el canal de la Mànega o algun ferri– s’han convertit en un coll d’ampolla. És el fantasma del Brexit. I és que les empreses ja han començat a notar certs efectes quan falten pocs dies perquè el Regne Unit abandoni la Unió Europea. Jaguar i Honda van anunciar que, de moment, paralitzarien la producció per la dificultat que tenen d’obtenir material, i Ikea va admetre que es troba davant d’un “repte operatiu” perquè molts dels seus productes estan encallats als ports. En plena època nadalenca, ja hi ha moltes empreses que han assegurat que les mercaderies no arribaran a temps. La pandèmia del coronavirus no ha fet res més que aguditzar els problemes de mobilitat i de transport. Un desastre per a un Nadal ja de per si anòmal.
I és que no hi ha més temps per negociar la sortida del Regne Unit de la Unió Europea. Les converses entre Londres i Brussel·les encaren la recta final. El primer ministre britànic, Boris Johnson, continua amb la seva tàctica d’estirar la corda tant com es pugui. De fet, fa pocs dies afirmava que el no-deal Brexit (la sortida d’Europa sense acord) seria fins i tot positiu per al Regne Unit. Les paraules de Johnson segueixen l’estratègia que busca la rendició i l’esgotament de Brussel·les. De fet, també ha intentat dinamitar la posició granítica que fins ara ha mostrat la Unió Europea, trucant al president francès, Emmanuel Macron, i a la cancellera alemanya, Angela Merkel, per mirar de forjar un nou pacte al marge dels altres socis europeus.
El primer ministre –que va substituir en el càrrec Theresa May precisament per encarar aquestes dures negociacions– es vol desvincular totalment de la Unió Europea i carrega d’arguments els que esgrimeixen que el Regne Unit sempre ha resultat un soci díscol i incòmode dins de la UE.
Johnson és un dels abanderats de la sortida, i pertany a l’ala del partit conservador que més va advocar pel Brexit. Tot i que el mandatari s’ha dedicat a treure l’artilleria més pesada a l’escenari, la possibilitat d’un Brexit abrupte genera molta inquietud i incertesa. També al Regne Unit. Les dues parts patirien un fort impacte econòmic, però la dependència del Regne Unit respecte al mercat europeu (on ven el 46% de les seves exportacions) és molt més gran que l’europea (només el 18% de les exportacions de la UE es destinen al mercat britànic).
Un escenari complicat per iniciar un 2021 en què es veurà fins on està disposat a arribar el primer ministre britànic en la seva demostració de força.