Opinió

Punts de vista

PEDALAR

Per què no s’aposta pel turisme de bicicleta? Les condicions no surten espontàniament, s’han de crear

Fernando Fernán Gómez ens va dir que eren per a l’estiu. Valentí Fargnoli la feia servir per recórrer tot el territori per retratar el país i Miguel Indurain la va fer pujar fins als més de 1.800 metres que té el cim de l’Alpe d’Huez. Segons les cròniques històriques, un 26 de juny, però del 1819, es va patentar la bicicleta. Tot i que va ser un americà, ja feia anys que a Europa hi anàvem, en bici. Encara no pedalàvem perquè els pedals, aquests ginys que ajuden a empènyer les rodes de la bicicleta, es van incorporar més tard. Alemanya, Anglaterra i França van ser els pioners, tot i que ara si relacionem la bici amb països ràpidament ens venen al cap Holanda i la Xina. Amb una primera meitat del segle XX amb alts i baixos, per la irrupció de l’automòbil, no és fins als anys seixanta-setanta que la bici es recupera. Sempre lligada a la idea de mantenir-se en forma o al temps de lleure i de vacances. Ara, però, ja fa temps que la bici s’ha desestacionalitzat i són arreu, durant tot l’any, amb algunes crítiques. Això no treu que l’estació que acabem d’estrenar continuï sent l’època de l’any per excel·lència de l’ús de la bici. I la prova és el turisme de bicicleta. És una de les activitats que ofereix aquest sector i una de les que està creixent malgrat tot. Amb la pandèmia hi ha hagut una explosió, sens dubte, però hi ha altres motius. El cansament de les ofertes tradicionals de sol, platja i/o monuments; la idea de poder fer turisme sa, sostenible i en família, i l’atractiu que suposa descobrir territoris més petits que només el ritme de la bici permet recórrer i endinsar-t’hi en profunditat. Cal tenir en compte, per exemple, que l’impacte econòmic al territori de la via verda entre Olot i Girona, que és de 50 quilòmetres, representa cada any uns 2 milions d’euros. Per què no s’hi aposta? Les condicions no surten per generació espontània, s’han de crear. Una xarxa d’hostaleria preparada per a les necessitats específiques dels ciclistes, un disseny de rutes, informació sobre l’estat dels camins i de les carreteres, a internet i en paper, i una relació fluïda entre les associacions d’usuaris, clubs esportius i comerços del gremi amb institucions territorials per pedalar en la mateixa direcció.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor